Kuvausresoluution vaikutus laatuun?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Urban

Kuvausresoluution vaikutus laatuun?

Viesti Kirjoittaja Urban »

Olen saamassa piakkoin Canon G5 kameran, joka on ensimmäinen digikamerani. Lueskelin jotain juttua, että G3:ssa on sama kenno ja kuvaan tulee enemmän kohinaa suurimmalla resoluutiolla?

Onko järkevämpää ottaa kuvat suoraan esim 1600x1200 resoluutiolla vai 2592x1944 ja sitten pienentää 1600x1200 resoluutioon?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Canon G3 kenno on saman kokoinen (1/1,8"), mutta pikseleitä vähemmän (4Mpix).
Siksi yksittäisen pikselin koko G5:ssä on pienempi, mikä aiheuttaa enemmän hajontaa siihen saapuvan valon määrässä (kohinaa).

Jos käyttää kamerassa pienempää resoluutiota, tekee kameran sisäinen ohjelma täyskuvasta pienennöksen. Jos taas itse tekee sen kuvankäsittelyohjelmalla, voi itse tarkentaa rajauksen (etsinkuva ja laukaisu ei ole niin tarkka) myöhemmin.

Jos käytettävissä on aikaa kuvien korjailuun ja kohtalainen kuvankäsittelyohjelma (yleensä kylkiäisenä, myös G5 mukana), ainoa syy käyttää kamerassa pienempää resoluutiota on muistikortin pienuus.
EsaK
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

jos ikinä mahdollista niin kuvaa ja arkistoi aina parhaalla mahdollisella resoluutiolla. Näin saat jälkikäsittelyssä aina pelivaraa, esim. jos haluat vaikka rajata kuvasta käyttöön vain osan.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Urban

Viesti Kirjoittaja Urban »

Kiitos tiedoista. Gigan muistikorttikin tulee mukana, joten otan sitten 2592x1944 resolla kaikki kuvat. Forumia selatessani huomasin neat image ohjelman, jolla näytti saavan aika näppärästi kohinaa pois =)
Vastaa Viestiin