Vaihtoehtoisia ohjelmia

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
skv

Vaihtoehtoisia ohjelmia

Viesti Kirjoittaja skv »

Itse henkilökohtaisesti yritän vältellä kaikin keinoin Microsoftin tuotteita ja muutenkin yritän päästä halvemmalla laadusta tinkimättä. Samalla säästän vaivaa, rahaa ja ennenkaikkea hermoja. Ajattelin pistää pientä listaa. Lista saa jatkaa:

Tässä muutama ohjelma ja lyhyet perustelut:

MS Office -> Open Office Ajaa täysin samat jutut kuin Office mm. täysi tuki MS:n word dokumenteille. Suomenkielinen ja Ilmainen.

MS Outlook -> Pegasus Mail Monipuolinen sähköposti ohjelma. Oletko kyllästynyt outlook viruksiin? Tällä ohjelmalla niitä ongelmia ei ole. Ilmainen ja mainokseton.

Internet Explorer -> Opera, Netscape, Mozilla jne. jne.. miksi käyttää hidasta, mukautumiskyvytöntä ja virusherkkää ohjelmaa? Ilmaisia kaikki edellä olevat.

XP:n käyttäjät: Älkää luottako XP:un omaan palomuriohjelmaan!!! Jopa microsoft itse suosittelee käyttämään jotain muuta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Re: Vaihtoehtoisia ohjelmia

Viesti Kirjoittaja mikko »

skv kirjoitti:muutenkin yritän päästä halvemmalla laadusta tinkimättä. Samalla säästän vaivaa, rahaa ja ennenkaikkea hermoja. Ajattelin pistää pientä listaa. Lista saa jatkaa.
Eikö silloin sopisi Photoshop - Gimp???
Capture One - Breeze Browser

Mielestäni Adobe on aivan luokan firma kuin Microsoft, hinnat ovat aivan vastaavat, firma käyttää häikäilemättä markkinajohtajan ominaisuutta takoessaan lisää rahaa osakkeen omistajille, Katsokaa hintoja, elements maksaa 100 euroa ja muutama ominaisuus pois ja hintaan 0 perään.
Rahastuksesta loistava esimerkki on Autodesk, mutta sen kaikki tuntevat.
Ja melkein unohdin katsokaa "Capture One" ohjelman hintoja Pro versio missä on muutama ominaisuus enemmän kuin LE versiossa, onko hinta kohdallaan vain vedätetäänkö firmalta rahat pois?

Mielestäni se että ei käytä Microsoftin tuotteita säästää hermoja, ei aivan pidä paikkaansa, vaihtoehdot ovat vähissä, on Linux ja mac ja näitä käyttämällä vasta hermot menettää, yhteen sopivuus ongelmat laitteissa sekä ohjelmissa, eri ohjelmat joihin on tottunut ja paljon muuta.
Enempää näitä en moiti, nämäkin ohjelmat monille ovat todella rakkaita. Mutta tälläiselle Microsoftin orjalle toisiin järjestelmiin siirtyminen ei ole aivan helppoa ja halpaa.

Monille tietokone on tuttu vehje, mutta on paljon niitä jotka ostavat koneen lapsille pelivehkeeksi ja itselleen surffilaudaksi, heille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin windows ja näitä ihmisiä on todella paljon!
Nipeo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipeo »

mikko kirjoitti:... että ei käytä Microsoftin tuotteita säästää hermoja, ei aivan pidä paikkaansa, vaihtoehdot ovat vähissä, on Linux ja mac ja näitä käyttämällä vasta hermot menettää, yhteen sopivuus ongelmat laitteissa sekä ohjelmissa, eri ohjelmat joihin on tottunut ja paljon muuta.
Monille tietokone on tuttu vehje, mutta on paljon niitä jotka ostavat koneen lapsille pelivehkeeksi ja itselleen surffilaudaksi, heille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin windows ja näitä ihmisiä on todella paljon!
Kyllähän Mikko on hyvin pitkälti oikeassa.
Itselläni on Linux yhdellä osiolla ja windows toisella. Kumman usein tulee kuitenkin valittua windows. Paljon on ongelmia vielä linuxin puolella ja ne on ratkaistava ennen kuin linuxista tulee joka koneen käyttis. Jos ei muuten saa aikaansa kulumaan, niin linuxin parissa puuhastelemalla aikaa menee ja välillä myös hermot.

Se on kuitenkin hyvä, että on vaihtoehtoja ja niitä minä olen yrittänyt suosia.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

mikko kirjoitti:Katsokaa hintoja, elements maksaa 100 euroa ja muutama ominaisuus pois ja hintaan 0 perään.
Nyt täytyy hieman puolustaa. Photoshop on alunperinkin suunniteltu ammattilaiskäyttöön ei harrastelijoille. Ne ominaisuudet mitkä elementsistä puuttuu ovat juuri ammattilaiskäytössä korvaamattomia mm. profiilit, 16-bit, RAW, jne..
Mutta tälläiselle Microsoftin orjalle toisiin järjestelmiin siirtyminen ei ole aivan helppoa ja halpaa.
Perustelisitko hieman?
Itsekin lukeudun microsoft orjiin juuri käyttöjärjestelmän takia, mutta oheisohjelmistoissa asian eteen pystyy tekemään aika paljon. Ennenkuin asiasta syntyy sota: en inhoa tai vihaa mikkisoftaa vaan haluan kertoa vaihtoehdoista. Viestin idea lähti kyselyosastolta jossa porukka valittaa että IE:llä alapalkki tulee täyteen jos ulkoiset linkit avautuvat uuteenikkunaan.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

skv kirjoitti:Viestin idea lähti kyselyosastolta jossa porukka valittaa että IE:llä alapalkki tulee täyteen jos ulkoiset linkit avautuvat uuteen ikkunaan.
Onko se sama kuin sivupalkki tai yläpalkki? ;-)
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minusta Word, Excel ja vastaavat ovat kotikäytössä liiankin monipuolisia. Monipuolisuutensa vuoksi ne ovat kalliita ja minusta kotikäytössä niiden ylimääräisistä ominaisuuksista on turha maksaa. Kun tuohon lisätään virusvaara, minä olen kyllä jo kauan sitten jättänyt nuo ohjelmat pois omista koneistani.

Tekstinkäsittelyyn minulle riittää omatekemä teksturi. Jos monipuolisempaa muotoilua kaipaa, niin sähköpostiohjelmat ovat ihan hyviä. Kuvankäsittelyynkin riittää netistä freewarena saatavat ohjelmat. On vain yksi ohjelma, jonka tiettyjä ominaisuuksia tarvitsen ja jota en ole voinut korvata freewarella. Se ohjelma on AutoCAD. Senkin kohdalla tosin pärjään vanhoilla versioilla, joten se ei ole ollut kallis.

Nyt kun vielä löytäisi NikonCapturelle freewarena saatavan korvaajan.
jvieruma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jvieruma »

mikko kirjoitti:Mielestäni Adobe on aivan luokan firma kuin Microsoft, hinnat ovat aivan vastaavat, firma käyttää häikäilemättä markkinajohtajan ominaisuutta...
Paljolti samaa mieltä. Tämä on yksi syy siihen, että käytän Photo$hopin sijaan Picture Window Pro -editoria (http://www.dl-c.com/). Olen oikein tyytyväinen.
tuumo

Viesti Kirjoittaja tuumo »

http://www.irfanview.com
Ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Tällä hoituu kuvien katselukin.

http://www.zonealarm.com
Ilmainen palomuuri.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

tuumo kirjoitti: Ilmainen kuvankäsittelyohjelma.
Ilmainen palomuuri.
Onko ilmaisuus tärkein asia ja ainoa oikea hinta tuotteelle?
Ei ainakaan uskoisi, kun tietää mitä digikameroistakin ollaan valmiita maksamaan ;-)
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

OskuK kirjoitti: Ei ainakaan uskoisi, kun tietää mitä digikameroistakin ollaan valmiita maksamaan ;-)
Sen takia, Osku, me digikuvaajat joudummekin käyttämään ilmaisohjelmia.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

OskuK kirjoitti: Onko ilmaisuus tärkein asia ja ainoa oikea hinta tuotteelle?
Ei ainakaan uskoisi, kun tietää mitä digikameroistakin ollaan valmiita maksamaan ;-)
Minusta ohjelmalle luvallisuus on tärkein kriteeri. Ohjelma voi olla samanlainen "lisävaruste" kuin telejatke, salama tai lisäobjektiivi. Minulla ei ole kaikkia haluamiani objektiivejä, ei tällä hetkellä erillistä salamaa eikä vedenalaiskuvauksen mahdollistavaa koteloa. Eikä sitä maksullista RAW-tiedostojen muunnosohjelmaa. Joudun hankkimaan ne sopivassa järjestyksessä. Pärjäsin 10v digipokkarilla. Olen tullut toimeen vuosia ilman 500 millistä telettä. Erillinen orjana toimiva salamakin minulla on ollut vasta nelisen vuotta, nyt se ei taas sovi nykyiseen kameraani. Kunhan tässä muutaman vuoden mietin, voi minullakin olla maksullinen RAW-tiedostojen muunnosohjelma. Sitä ennen pärjään ilmaisilla. Sen aikaa ilmaisuus on toinen ohjelman kriteereistä. Toinen on, että se tekee suunnilleen oikean asian.

(ps. minä teen itse freeware-ohjelmia. Jos joku tarvitsee karttapohjaisia sovelluksia, minulta kannattaa kysyä.)
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Eikö sekin oo jo vaihtoehto kun ei käytä Canonin ohjelmia?

Ainakin näin sivustaseuranneena tuntuu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
kedbu

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Onko ilmaisuus tärkein asia ja ainoa oikea hinta tuotteelle

Mielelläni käytän tällaisia ohjelmia mieluummin kuin maksan itseni kipeäksi keskeneräisistä ja puutteellisista ohjelmista.

En minä autostakaan maksaisi yli 20000€ jos joutuisin kokoajan pelkäämään moottorin sammuvan tai joutuisin vaihtamaan renkaita vuoden välein koska vanhat eivät enään olisi yhteensopivat korin kanssa ;)
Vastaa Viestiin