Pentax *ist DL
-
- Viesti:
-
Rawshooterilla voi tehdä perussäätöjä. Kuvan rajaus, oikaisu mutta kuvankäsittelyohjelmahan se ei ole. Ohjelman suurin etu on valtavan nopea käyttöliittymä ja ergonominen rawin kääntö. Mutta lisäksi se vaatii kuitenkin kuvankäsittelyohjelman. Gimp voisi olla ilmaisena ohjelmana sellainen? Myös siinä pitäisi olla rawin avaaminen, voin olla väärässä ja tästä asiasta kannattaa erikseen kysyä jos kiinnostaa. Monet täällä käyttää photoshoppia mutta se onkin aivan toinen tarina..tima kirjoitti:Mutta tuolla Essentialilla pystyy sitten vähän monipuolisemmin säätämään?
Kävin lukemassa satunnaisesti noita raw-kuvien muokkauksia, mutta niin se taitaa olla että sitten vasta älyän jotain tuostakin, kun pääsee konkreettisesti kokeilemaan.
-
- Viesti:
Mietin myös semmoista, että mahtaako olla sitten järkeä kuvata alunperin jpg:llä, ja sitten muokata ne kuvat jollain ohjelmalla? Koska jos raw-kuvat menettävät jonkin verran laatuaan tiedostojen muuttamisessa, niin olisiko periaatteessa sama, tai parempi ottaa jpg tiedotoisia kuvia suoraan (niiden tiedostoa kun ei tarvitsisi muuttaa)? Vai päätyykö raw-muokkauksella loppujen lopuksi kuitenkin parempaan, kuin jpg:llä?
Sori pitkät kysymykset, mutta yritin nyt kysyä niin että joku saisi jotain selvää...
Sori pitkät kysymykset, mutta yritin nyt kysyä niin että joku saisi jotain selvää...
-
Moi !tima kirjoitti:Mietin myös semmoista, että mahtaako olla sitten järkeä kuvata alunperin jpg:llä, ja sitten muokata ne kuvat jollain ohjelmalla? Koska jos raw-kuvat menettävät jonkin verran laatuaan tiedostojen muuttamisessa, niin olisiko periaatteessa sama, tai parempi ottaa jpg tiedotoisia kuvia suoraan (niiden tiedostoa kun ei tarvitsisi muuttaa)? Vai päätyykö raw-muokkauksella loppujen lopuksi kuitenkin parempaan, kuin jpg:llä?
Jollet pahasti tumpeloi niin RAW:lla pääset aina parempaan tai yhtä hyvään tulokseen tulokseen kuin JPG:llä.
Jo pelkkä valkotasapainon hienosäätö tuo edun.
--
-
Rawin etu että siitä voi saaha parempaa jälkeä mutta kuten Alex ilmaisi itse voi luonnollisesti möhliä tai sanotaan nyt paremminkin saaha omanlaisia kuvia rawista. Kuvittelisin että pentaxilla olisi rawin kääntöohjelma tai vastaava että se kääntää myös suoraan kuten se tulisi jpg kamerasta. Tarvittaessa sitten muokkaa kuvia jos niissä on tarvista. Kokeilemalla tiedät itse mikä sopii sinulle parhaiten. :)tima kirjoitti:Mietin myös semmoista, että mahtaako olla sitten järkeä kuvata alunperin jpg:llä, ja sitten muokata ne kuvat jollain ohjelmalla? Koska jos raw-kuvat menettävät jonkin verran laatuaan tiedostojen muuttamisessa, niin olisiko periaatteessa sama, tai parempi ottaa jpg tiedotoisia kuvia suoraan (niiden tiedostoa kun ei tarvitsisi muuttaa)? Vai päätyykö raw-muokkauksella loppujen lopuksi kuitenkin parempaan, kuin jpg:llä?
Itse kuvasin kun ostin kameran noin puolivuotta ihan jpg, sen verran hepreaa oli tuo rawista kääntö. Mutta pikku hiljaa se sitten alkoi mennä jakeluun kun vain teki ensin suorat käännökset ja kokeili omia asetuksia rinnakkaiskuva käännöksiin. Sama pätee photariinkin. Harjoittelemalla oppii.
-
- Viesti:
Ajattelinkin että tuo raw on vähän parempi, kun vertasin muutamia kuvia. Mutta taidan kysellä sitten taas lisää aiheesta kun saa sen ohjelman.
Taas asiasta nakkiperunaan. Kokeilin laittaa sen pikkukuvan kotisivuille (tosin en tiedä millaisia kotisivuja tarkoitettiin, minulla ne on tehty ns. valmiille pohjalle), ja siellähän se oli ihan muuttumattomana. En kyllä tajua miksi se on niin pieni. Koneella se on suurenakin hyvälaatuinen, joten kyllä se syy on varmaankin siinä nettiinlaitossa.
Taas asiasta nakkiperunaan. Kokeilin laittaa sen pikkukuvan kotisivuille (tosin en tiedä millaisia kotisivuja tarkoitettiin, minulla ne on tehty ns. valmiille pohjalle), ja siellähän se oli ihan muuttumattomana. En kyllä tajua miksi se on niin pieni. Koneella se on suurenakin hyvälaatuinen, joten kyllä se syy on varmaankin siinä nettiinlaitossa.
-
- Viesti:
Meillä taisi se kuviensiirto-kaapeli mennä rikki. Kun sen laittaa kameraan, niin mitään ei tapahdu, mutta jos sitä painaa hieman itseen päin niin sitten toimii... Onko kenelläkään käynyt noin?
Muuten olen ollut tosi tyytyväinen kameraan, eikä kuvat ole netissä enää liian pieniä. Kaikkein eniten pidän siitä Tamronin putkesta, kun on päässyt kunnolla vertailemaan noita.
Muuten olen ollut tosi tyytyväinen kameraan, eikä kuvat ole netissä enää liian pieniä. Kaikkein eniten pidän siitä Tamronin putkesta, kun on päässyt kunnolla vertailemaan noita.
-
Ei ole, mutta kannattaa hankkia erillinen kortinlukija, paljon kätevämpi ja "turvallisempi" pidemmän päälle.tima kirjoitti:Meillä taisi se kuviensiirto-kaapeli mennä rikki. Kun sen laittaa kameraan, niin mitään ei tapahdu, mutta jos sitä painaa hieman itseen päin niin sitten toimii... Onko kenelläkään käynyt noin?
-
- Viesti:
Ainiin kortinlukija! Sehän se oli, mikä pitikin ostaa. Hyvä kun muistutit.
Niin, yritin puhaltaa kumpaankin piuhan päähän, mutta se ei ainakaan auttanut. Voisi vielä kokeilla uudestaan kuitenkin. Mitäs piti kysyä... niin että onko teillä muilla kovin tiukassa se kameraan laitettava pää, siis silloin kun sen laittaa kameraan? Kun tuosta hyvä kun välillä saa sitä irti millään, joten vähän ronskimpaa otetta olen joutunut käyttämään. Ja siinä kameraan laitettavassa päässähän on semmoinen pieniosainen systeemi, että jos se olisi mennyt vinoon jotenkin (kun kerta kevyesti painamalla se toimii).
Hehheh, olin muuten 100% varma että jotain menee ihan piakkoin rikki, koska tuurini on aina niiiin "hyvä"! Ihan pelkästään jo sen takia Pentax oli paras mahdollinen valinta, ja aika hyvin itse kamera on selvinnyt näinkin pitkään ehjänä. Jos kamera sattuu olemaan liian kestävä, niin pitäähän sitä jotain muuta siihen liittyvää irtaimistoa hajota. ;)
Tamronin 210mm putki. Kyllä sillä passaa tähystellä, ja tekee niin mukavaa jälkeä. Olen testaillut sitä nyt liikkumattomiin-, liikkuviin- ja tosi nopeasti liikkuviin kohteisiin, ja nuo kaikki näyttää tuolla onnistuvan paremmin kuin sillä perusautomaatilla.
Loppu meni taas lätinäksi, mutta minkäs sille voi kun puheripuli näyttää vaivaavan aina öisin...
Niin, yritin puhaltaa kumpaankin piuhan päähän, mutta se ei ainakaan auttanut. Voisi vielä kokeilla uudestaan kuitenkin. Mitäs piti kysyä... niin että onko teillä muilla kovin tiukassa se kameraan laitettava pää, siis silloin kun sen laittaa kameraan? Kun tuosta hyvä kun välillä saa sitä irti millään, joten vähän ronskimpaa otetta olen joutunut käyttämään. Ja siinä kameraan laitettavassa päässähän on semmoinen pieniosainen systeemi, että jos se olisi mennyt vinoon jotenkin (kun kerta kevyesti painamalla se toimii).
Hehheh, olin muuten 100% varma että jotain menee ihan piakkoin rikki, koska tuurini on aina niiiin "hyvä"! Ihan pelkästään jo sen takia Pentax oli paras mahdollinen valinta, ja aika hyvin itse kamera on selvinnyt näinkin pitkään ehjänä. Jos kamera sattuu olemaan liian kestävä, niin pitäähän sitä jotain muuta siihen liittyvää irtaimistoa hajota. ;)
Tamronin 210mm putki. Kyllä sillä passaa tähystellä, ja tekee niin mukavaa jälkeä. Olen testaillut sitä nyt liikkumattomiin-, liikkuviin- ja tosi nopeasti liikkuviin kohteisiin, ja nuo kaikki näyttää tuolla onnistuvan paremmin kuin sillä perusautomaatilla.
Loppu meni taas lätinäksi, mutta minkäs sille voi kun puheripuli näyttää vaivaavan aina öisin...
-
- Viesti:
-
Jäi käteen tuollainen DL tänään. Ihan ok räppäilylaite näin aloittelijalle.
Törmäsin heti hassuun mutkaan, miten saan tuolla Pentaxin omalla ohjelmalla käännettyä automaattisesti pystykuvat? Canon käänteli omia aikojaan kaikki. Vai onko peräti niin, ettei tuo pentax tallenna mitään exifiin jonka perusteella mikään ohjelma voisi suorittaa autorotaten?
Törmäsin heti hassuun mutkaan, miten saan tuolla Pentaxin omalla ohjelmalla käännettyä automaattisesti pystykuvat? Canon käänteli omia aikojaan kaikki. Vai onko peräti niin, ettei tuo pentax tallenna mitään exifiin jonka perusteella mikään ohjelma voisi suorittaa autorotaten?
-
Ei mitenkään,Highlands kirjoitti:Jäi käteen tuollainen DL tänään. Ihan ok räppäilylaite näin aloittelijalle.
Pentaksilta taitaa jopa puuttua rungoista tuo asennon tunnistushärpäke.
-
-
- Viesti:
Puhdasoppinen vaakakuvauskamera;) Eihän siihen saa pystykuvauskahvaakaan, joten miksi siinä pitäisi olla kuvan kääntö ;)HarHaa kirjoitti:Ei mitenkään,Highlands kirjoitti:Jäi käteen tuollainen DL tänään. Ihan ok räppäilylaite näin aloittelijalle.
Pentaksilta taitaa jopa puuttua rungoista tuo asennon tunnistushärpäke.
(siis tämä oli vitsi, älkää hermostuko)