KennonpuhdistusKALLUPPI
-
Re: KennonpuhdistusKALLUPPI
Hmm. kerran olen Pentaxistani pölyä joutunut puhdistamaan.IlkkaS. kirjoitti:On se kumma (jos konteksti olisi toinen, aloitus olisi toki kuulunut "Nythän on niin, että..."), että digirungon kennon puhdistamisesta alkaa aina sama vääntö, ja vielä samassa viestiketjussa.
Siis vääntö siitä, voiko kennon puhdistaa omatoimisesti vai ei.
Oletko puhdistanut itse kennon ja onnistuitko vai pilasitko kennon?
Näyttikö joku sinulle, miten se tehdään? Aiotko puhdistaa vastaisuudessakin itse?
Jos hait onnistuneen operaation ohjeet netistä, laita vastaustesi perään linkki, kiitos.
kamera saunanlauteilla jalustalle, bajonetti kohti lattia ja paineilmaa käsikäyttöisesti. Kerrasta toimi 100%
-
No nyt tuli itsellenikin ajankohtaiseksi. Kamera ostettu viime syyskuussa ja toissa iltana jouduin kennoa putsaamaan. Hoidon sen puhalluspumpulla kylppärissä kameran objektiiviaukko alaspäin käännettynä jotta irtoava pöly pääsee varisemaan pois. Homma hoitui hienosti ja testikuvassa pikkuinen pölypallo vielä jäi, mutta häiritsevimmät roskat lähti.
Itse ajattelen, että kennon pölyyntyminen on digijärkissä niin tuiki tavallista, että tuommoiset kennonputsaukset on syytä opetella itse hoitamaan saman tien kuten muutkin huoltotoimet.
Itse ajattelen, että kennon pölyyntyminen on digijärkissä niin tuiki tavallista, että tuommoiset kennonputsaukset on syytä opetella itse hoitamaan saman tien kuten muutkin huoltotoimet.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
-
Suurinpiirtein samalla metodilla puhdistin kennon DL:stä. Kamera oli jalustalla bajonetti vinoittain alaviistoon. Ensin puhaltelin käsipumpulla mutta kaikki kököt eivät totelleet.. ja haavamesoftin teippasin kertakäyttöveitseen . Pari kpl tee se itse lastayksiköitä meni onnistuneeseen puhdistukseen.oku51 kirjoitti:--------------------------------------------------------------------------------
Laiton tännekkin onnistuneen puhdistuksen..
Nyt se on taas takana päin. Kennon puhdistus.Tarvikkeet oli tähän operaatioon seuraavan laiset..
Cannon 300D Kit..
100 mill.Isoropyyli Alkoholi
Haavamesoft 100 kpl.
Pakaste pussinsulkija
Ja sitten kertakäyttöveitsi päästä saksilla leikattu tasaiseksi
Toimen pide meni seuraavan laisesti..
Haavamesof taitettiin veitsen tylpistettyyn päähän ja varresta kiinni sulkijalla ,sen jälkeen kastettiin pää pullossa kamera oli valmiustilassa.Peili auki odottamassa puhdistusta muutama veto edestakainen ja sitten Haavamesof liinan vaihto kastelin pullossa.ja yksi veto tasaisesti kennon pintaa pitkin .Hiukasen odottelua ja opiska kiinni ja aukolla 32 asa 100 70 mm zoomaus pilvettömälle taivaalle..Koneen ääreen katsomaan kuin kävi.Yksi kökkö oli vielä jäänyt sama uudelleen.. noin 5-7 Minsan jälkeen täydellinen onnistuminen kenno oli puti puhdas...
Tässä hommassa on tärkeintä että kameran akku on täysi.
Alle kirjoittanut ei vastaa sattuneista vahingoista, jos et ole varma elä kokeile kotona , vaan laita kamera Huoltoon ammatti mies tekee sen samalla keinoin, mutta ilman kertakäyttöveistä ja Haavamesoftia....
Ai niin.kustannuksiltaan tää homma oli 7 Euroa
Seuraavalla kerralla puhdistus 0 euroa tarvikkeita jäi ainakin 50 puhdistus kertaan..
Tämä aloitussatsi tuli maksamaan 7-8eur ja tarpeita jäi kauas tulevaisuuteen..
Joensuussa olisi yksi kertakäyttöinen puhdistuslasta maksanut 10.95 eur. Sellainen jossa litku (puhdistusaine) olisi ollut valmiina .
Lisäksi tarjottiin lens penin sensor clean kynää , tingitty hinta 15 eur . Onkos kukaan kokeillut?
-
- Viesti:
-
Onko kenellekään kokemuksia tästä:
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 5a3d1df381
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 5a3d1df381
-
Itse puhdistin juuri 20D:ni kennon käyttäen Digitarvikkeesta 35 eurolla lähtevää settiä Sensor Swipe + ECLIPSE + PEC PAD (http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676). Sujui hyvin vaikka tietty jännitti melkoisesti.
Suorituspaikkana oli pölyjen pyyhinnän jälkeen imuroitu vessa, jossa vielä juoksutin kylmää vettä suihkusta pari minuuttia ilman puhdistamiseksi samalla kun imuri oli päällä imuroimassa ilmaa. En tiedä kuinka paljon tuo oikeasti auttaa ilman pölypitoisuuden laskemisessa (korvausilma kuitenkin tuo mukanaa pölyä), mutta toipahan tiettyä uskallusta placebovaikutuksen kautta. Annoin myös juuri ennen toimenpidettä vessan olla viitisen minuuttia täysin rauhassa ovi kiinni, jotta mahdollinen pöly laskeutuisi. Ilmankosteutta en kokenut ongelmaksi, koska esimerkiksi peili oli täysin huurteeton.
Suoritin puhdistuksen kahteen kertaan, koska ensimmäisen jäljiltä testikuvassa näkyi vielä osa pölystä. Tämä on lukemani mukaan normaalia. Toisen kerran jälkeen kenno oli täysin puhdas.
Aikaisemmin ostin apteekista sitä haavaside + alkoholi -kombinaatiota, mutta kun kokeilin sitä filtteriin jätti se pieniä läikkiä. En siksi uskaltanut suorittaa menetelmällä kennon puhdistusta.
Suorituspaikkana oli pölyjen pyyhinnän jälkeen imuroitu vessa, jossa vielä juoksutin kylmää vettä suihkusta pari minuuttia ilman puhdistamiseksi samalla kun imuri oli päällä imuroimassa ilmaa. En tiedä kuinka paljon tuo oikeasti auttaa ilman pölypitoisuuden laskemisessa (korvausilma kuitenkin tuo mukanaa pölyä), mutta toipahan tiettyä uskallusta placebovaikutuksen kautta. Annoin myös juuri ennen toimenpidettä vessan olla viitisen minuuttia täysin rauhassa ovi kiinni, jotta mahdollinen pöly laskeutuisi. Ilmankosteutta en kokenut ongelmaksi, koska esimerkiksi peili oli täysin huurteeton.
Suoritin puhdistuksen kahteen kertaan, koska ensimmäisen jäljiltä testikuvassa näkyi vielä osa pölystä. Tämä on lukemani mukaan normaalia. Toisen kerran jälkeen kenno oli täysin puhdas.
Aikaisemmin ostin apteekista sitä haavaside + alkoholi -kombinaatiota, mutta kun kokeilin sitä filtteriin jätti se pieniä läikkiä. En siksi uskaltanut suorittaa menetelmällä kennon puhdistusta.
-
Kennonpuhdistus on normaali toimenpide digijärkkäreiden kanssa. Ei mitään syytä panikointiin. Hyvät ja tarkoitukseen sopivat aineet, kuten yllä, niin ei ole mitään ongelmaa ja seuraava kerta hoituu jo ilman turhaa jännittämistä.olli_ kirjoitti:Itse puhdistin juuri 20D:ni kennon käyttäen Digitarvikkeesta 35 eurolla lähtevää settiä Sensor Swipe + ECLIPSE + PEC PAD (http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676). Sujui hyvin vaikka tietty jännitti melkoisesti.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
onkos tuo linkkitämäni hyvä? voisiko joku sanoa mitään...kohan kirjoitti:Kennonpuhdistus on normaali toimenpide digijärkkäreiden kanssa. Ei mitään syytä panikointiin. Hyvät ja tarkoitukseen sopivat aineet, kuten yllä, niin ei ole mitään ongelmaa ja seuraava kerta hoituu jo ilman turhaa jännittämistä.olli_ kirjoitti:Itse puhdistin juuri 20D:ni kennon käyttäen Digitarvikkeesta 35 eurolla lähtevää settiä Sensor Swipe + ECLIPSE + PEC PAD (http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676). Sujui hyvin vaikka tietty jännitti melkoisesti.
-
- Viesti:
Miten sen eclipse saa oikein hierottua sinne IR-filtterin taakse niin että kenno pilaantuu? ei kai sitä ainetta sinne pullotolkulla vedetä, tuskin 2 tippaa padsissä voi mitään tulvaa sinne aiheuttaa...ja kai muutenkin pitää olla otteet kuin puukontakojalla jos aikoo kennon särkeä..vai? Sotkuisemmaksi sen varmasti saa, mutta kennon vioittuminen onkin sitten suuremman työn takana :roll:ttv kirjoitti: Eclipse ja PEC padsit on itsellä käytössä, tulee ainakin puhdasta, mutta ainahan siinä pieni pelko on että Eclipsea pääsisi IR filtterin alle, niinku joskus jollakin on käynyt...
// Toni Ollikainen
-
- Viesti:
Tänään sitten puhdistin kennon seuraavanlaisilla välineillä:
- Sensor Swipe
- Eclipse
- Pec Pad 14mm
Alussa tietysti päässä pyöri ne "mitäs jos...?" -ajatukset, mutta sitten vaan rohkeasti toimiin. Ensimmäisellä kerralla tietysti pinttyneet tahrat vaan ehkä levisivät, mutta muutaman kerran jälkeen kenno olikin aivan kuvan reunassa näkyvää pikku täplää lukuunottamatta tosi puhdas.
Nyt voin sanoa: " ei se niin vaikeaa ole, perus kameran omistajan toimenpide mikä kannattaa opetella"
ja tämä on minun ensimmäinen kerta kun putsasin kennon, ensimmäisestä omistamastani digijärkkäristä.
- Sensor Swipe
- Eclipse
- Pec Pad 14mm
Alussa tietysti päässä pyöri ne "mitäs jos...?" -ajatukset, mutta sitten vaan rohkeasti toimiin. Ensimmäisellä kerralla tietysti pinttyneet tahrat vaan ehkä levisivät, mutta muutaman kerran jälkeen kenno olikin aivan kuvan reunassa näkyvää pikku täplää lukuunottamatta tosi puhdas.
Nyt voin sanoa: " ei se niin vaikeaa ole, perus kameran omistajan toimenpide mikä kannattaa opetella"
ja tämä on minun ensimmäinen kerta kun putsasin kennon, ensimmäisestä omistamastani digijärkkäristä.
// Toni Ollikainen
-
Kennon puhdistus Jas tekniikka
Olisin sitä mieltä, edelleen, että kyllä puhdistus kannattaa kuitenkin teettää ammatti-laisilla, vaikka sen joutuisi lähettämään useanpaan kertaan, esim ja ssille, missä ei 1 kerta tuota toivottua tulosta. Välillä ei 2 nenkaan kerta. Sillä ei ne uusinnat mitään maksa, vaan Jassi joutuu katsomaan peilii. Tai hommaamaan uuden kenn on putsajaan. Sillä oli se ko nyt Jarkko joka siellä, hoitaa näitä hommia, ei ainakaan sovi niihin tehtäviin. Tai sitten kaverilla on niin huono näkö, ettei näe esim 18: sta eri- kokoista kökköä puhdistuksen jälkeen. Uusinnan jälkeen oli vain pari mömmöä, jolloin en uskaltanut lähettää uusintaan, saadakseni jälleen parikymmentä, uutta vikaa. Siitä huolimatta lähetän kamerani huoltoon, sillä, kyllä ketuttaisi huollosta tullut lappu, missä todettaisiin, ettei voitu tehdä mitään. ( kenno on saatu korjaamatto-maan kuntoon.)
-
Itse olen tähän asti vain puhaltanut isolla, tähän tarkoitukseen suunnitellulla pumpulla. Tämän olen tehnyt kylppärissä. Siellähän lattialle laskeutunut pöly huuhtoutuu suihkun mukana pois. Pumpulla on lähtenyt kaikki häiritsevä pöly pois. Mitään kennon pyyhintää en ole tarvinnut. Digijärkkärin olen omistanut kolme vuotta. Jos tarvetta olisi, niin veisin ammattilaisen puhdistettavaksi. Yhden kitin hinnalla saa yhden ammattilaisen tekemän puhdistuksen.
Normaalin pölyn ei pitäisi tarttua kovin kovasti kennolle. Tehokas puhallus pitäisi riittää. Siis normaalisti.
Normaalin pölyn ei pitäisi tarttua kovin kovasti kennolle. Tehokas puhallus pitäisi riittää. Siis normaalisti.
-
hmm.. kameralla ikää... (laskee.. 15kk), tänään putsasin toisen kerran aamusta moskaa kennon pinnalta.t1gx kirjoitti:Kyllähän sitä kennoa on tullut sorkittua muutaman kuukauden välein ja onnistunein tuloksin.
Menetelmänä ja välineinä:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Jalustalle saunan lauteille, objektiiviaukko alaspäin, peili ylös ja käsikäyttöistä paineilmaa kerran.
kummallakin kerralla toiminut 100%
..ainiin, eilen illalla tuli saunottua rankemman päälle ;)
-
-
- Viesti:
Kyllä, toimi hiton hyvin. Itse ostin vain 30ml pullon ja hintaa sillä oli 1.6€ Lisäks eurolla pussillinen kertakäyttöveitsiä tiimarista ja 100kpl mesofteja 1.5E... vähän ku ynnäilee niin 4.1€ kaikkineen tuli maksamaan ja melko moneen putsaukseen riittää toi 30ml.oku51 kirjoitti:--------------------------------------------------------------------------------
Laiton tännekkin onnistuneen puhdistuksen..
Nyt se on taas takana päin. Kennon puhdistus.Tarvikkeet oli tähän operaatioon seuraavan laiset..
Cannon 300D Kit..
100 mill.Isoropyyli Alkoholi
Haavamesoft 100 kpl.
Pakaste pussinsulkija
Ja sitten kertakäyttöveitsi päästä saksilla leikattu tasaiseksi
Toimen pide meni seuraavan laisesti..
Haavamesof taitettiin veitsen tylpistettyyn päähän ja varresta kiinni sulkijalla ,sen jälkeen kastettiin pää pullossa kamera oli valmiustilassa.Peili auki odottamassa puhdistusta muutama veto edestakainen ja sitten Haavamesof liinan vaihto kastelin pullossa.ja yksi veto tasaisesti kennon pintaa pitkin .Hiukasen odottelua ja opiska kiinni ja aukolla 32 asa 100 70 mm zoomaus pilvettömälle taivaalle..Koneen ääreen katsomaan kuin kävi.Yksi kökkö oli vielä jäänyt sama uudelleen.. noin 5-7 Minsan jälkeen täydellinen onnistuminen kenno oli puti puhdas...
Tässä hommassa on tärkeintä että kameran akku on täysi.
Alle kirjoittanut ei vastaa sattuneista vahingoista, jos et ole varma elä kokeile kotona , vaan laita kamera Huoltoon ammatti mies tekee sen samalla keinoin, mutta ilman kertakäyttöveistä ja Haavamesoftia....
Ai niin.kustannuksiltaan tää homma oli 7 Euroa
Seuraavalla kerralla puhdistus 0 euroa tarvikkeita jäi ainakin 50 puhdistus kertaan..
Aivan täysin puhtaaksi en kennoa saanut, mutta töhnää näkyy vain tasaista väriä kuvatessa todella pienellä aukolla.
Että kiitos tästä selkeästä ja havainnollisesta vaihe vaiheelta ohjeesta oku51:lle
Harri Rauhanummi Valokuvaus
http://www.harrirauhanummi.com
http://www.harrirauhanummi.com