kks62 kirjoitti:
Ai niin onhan vielä yksi vaihtoehto, hommaa sherpa;-)
Tai helikopteri ja kissa.
Nimenomaan, helillä ylös ja kissa kuskaa kamat;-)
T.KKS62
Juu. Montako tyyppiä on mahtanut jollain sondilla ajoissa löytyä?
Joku 15m punainen nauha vyöstä ajaisi paljon paremmin asiaa kuin joku sokkotökkiminen ja olisi paljon halvempi kuin sähköiset etsintälaitteet, mutta ei toki yhtä seksikästä "vakavaa" laitteistoa ;-)
kks62 kirjoitti:
Jos todella olet hankkimassa yhtä ainoaa reppua/laukkua johon yllämainitut kamat tulee mahtua, niin olet aika pakotettu ostamaan aikaisemmin kritisoimasi "KameraerikoisLoweProrepun" tai jonkin muun yhtä "massiivisen".
Ei nimittäin mahdu mihinkään muuhun noi kamat. Sen verran vielä että taitaa kuitenkin olla turvallisempaa pakata lapio ja sondit repun sisälle, että ei ole lapio suussa ja sondi.... lipatessa.
Itse olen käyttänyt tavallista reppua mihin olen änkenyt ne tarvittavat roinat. Tiedän hyvin ton sondin tehokkuuden tai tehottomuuden, hyvin harvoin sitä olen itse raahannut mukana. Se oli vaan esimerkki siitä mitä kaikkea jengi saattaa tunkea sinne alamäkireppuun.
Mutta tuskinpa tarvitaan tässä mennä tähän keskusteluun että mikä on hyödyllistä ja mikä ei ottaa mukaan minnekkin. Kaiken maailman väline-egoilua vierastan aika paljon, vaikka sitä retkeilyroinaa on pari kuutiota tuolla kotona.
Sen verran olen liikkunut itse eri paikoilla, että ymmärrän miksi jengi käyttää sitä reppua. Selkäreppu on usein ainoa vaihtoehto, mutta ei sen aina tartte olla mikään massiivinen 70 litran erikoishässäkkä. Normaali 30 litran selkäreppu riittää useimmiten mainiosti, sinne vaan se kamera jonkun vaaterätin mukana.
Vasta äskettäin ompelin itse sellaisen toppauksen hetken mielijohteesta. Saas nähdä paljonko tulen sitä oikeasti käyttämään ...
mudd kirjoitti:
Selkäreppu on usein ainoa vaihtoehto, mutta ei sen aina tartte olla mikään massiivinen 70 litran erikoishässäkkä. Normaali 30 litran selkäreppu riittää useimmiten mainiosti, sinne vaan se kamera jonkun vaaterätin mukana.
OskuK kirjoitti:
Joku 15m punainen nauha vyöstä ajaisi paljon paremmin asiaa kuin joku sokkotökkiminen ja olisi paljon halvempi kuin sähköiset etsintälaitteet, mutta ei toki yhtä seksikästä "vakavaa" laitteistoa ;-)
Tämän vuoden tilastot onnettomuuksista oli aika karua luettavaa, kyllä. Ja monet käyttää noita laitteita koska on seksikästä, kyllä.
Paras olisi käyttää järkeä. Mut se taitaa olla monelle se vaikein osuus.
OskuK kirjoitti:
Tämän vuoden tilastot onnettomuuksista oli aika karua luettavaa, kyllä. Ja monet käyttää noita laitteita koska on seksikästä, kyllä.
Tämä on totta, mutta kaksipiippuista. Rinne, joka omaa huokuttelevuutta ja haastetta, on miltei aina myös vaarallinen. Jos ei ota riskejä, joutuu lopettamaan homman. Jos haalii mukaan kaikenmaailman varustetta ja kouluttautuu hyvin, niin saa karsittua riskeistä ehkä vain 3%. Keskimäärin joku off-pistelaskeminen on minusta kuitenkin turvallisempaa kuin vaikka maastopyöräily tai lumilautailu parkissa tai rännissä.. Tietysti jos jokaista lumeenkadonnutta haetaan miljoonalla eurolla niin voi kysyä että pitäisikö hiihtäjien luovuttaa kirjallisesti ruumiinsa vuorille? ;-)
OskuK kirjoitti:
Tämä on totta, mutta kaksipiippuista. Rinne, joka omaa huokuttelevuutta ja haastetta, on miltei aina myös vaarallinen. Jos ei ota riskejä, joutuu lopettamaan homman. Jos haalii mukaan kaikenmaailman varustetta ja kouluttautuu hyvin, niin saa karsittua riskeistä ehkä vain 3%. Keskimäärin joku off-pistelaskeminen on minusta kuitenkin turvallisempaa kuin vaikka maastopyöräily tai lumilautailu parkissa tai rännissä.. Tietysti jos jokaista lumeenkadonnutta haetaan miljoonalla eurolla niin voi kysyä että pitäisikö hiihtäjien luovuttaa kirjallisesti ruumiinsa vuorille? ;-)
Niin eihän offarin laskemisessa ole mitään järkeä, objektiivisesti katsottuna. Aika vaikeaa on jättää siivu laskeamatta jos ei näe vaaraa siinä, varsinkin jos sen saavuttaa nollavaivalla hissistä.
Salibändy, jääkiekko, jalkapallo, kourulaskijat yms tuo kyllä sen perusleivän ortopedeille ja urheilulääkäreille. Tai meneehän niitä ristisiteitä laskettelussakin vino pino, mut useimmiten omaan kaatuiluun ja hölmöilyyn ilman lumivyöryn osuutta.
Nimenomaan, helillä ylös ja kissa kuskaa kamat;-)
T.KKS62
Noh noh.. Eipäs nyt kuitenkaan puhuta ihan palturia. Ei niitä sondeja ja piippareita varmaan huvikseen kanneta vaan kyllä ne on oikeasti tarpeellisia kamoja. Tilastoja ei nyt ole edessä, mutta sondilla pelastetaan vähintään satoja henkiä vuodessa.
Tuo nauha kuulostaa hyvältä idealta, mutta ei sitä ole. Nauhan pää tuskin jää lumen pinnalle ja vaikka jäisikin niin 15 metriä narua pitkin on pitkä urakka kaivaa. Sivu suunnassa siis.
Piippari on niitä juttuja jotka vaikuttaa seksikkäältä, mutta siitä on seksi kaukana. Meininki on sama kuin ratapäivillä Ahvenistolla: Opel kuski nauraa kun seuraavana starttaava Porche kuski käyttää kypärää siviiliautolla ajaessaan. Hifistelyä, seksikästä tai naurettavaa! Voit ajaa tuhat kierrosta rataa tai laskea tuhat siivua offaria ilman ongelmia, mutta sitten kun se onnettomuus sattuu niin seksikkyys punnitaan.