Kuvat paperikuviksi
-
Kuvat paperikuviksi
En oikein oo päässyt käsitykseen, ett minkälaisena noi kuvat pitäisi esim. ifille lähettää. Mikä resoluutio? Mikä koko pikseleinä tai/ja sentteinä?? Jos rajaan kuvista turhia reunoja pois, pitääkö kuvan mittasuhteiden pysyä samana?
Ja toinen asia. Käytössäni on Adobe Photoshop Elements 2.0, miten onnistun rajaamaan kuvia siten, että korkeuden ja leveyden mittasuhteet eivät muutu? Tiedän kyllä, että voin katsoa aina välillä, mitä mitat näyttää, mutta se on tosi hankalaa. Onko mitään yksinkertaisempaa tapaa?
Kiitos jo etukäteen!
Ja toinen asia. Käytössäni on Adobe Photoshop Elements 2.0, miten onnistun rajaamaan kuvia siten, että korkeuden ja leveyden mittasuhteet eivät muutu? Tiedän kyllä, että voin katsoa aina välillä, mitä mitat näyttää, mutta se on tosi hankalaa. Onko mitään yksinkertaisempaa tapaa?
Kiitos jo etukäteen!
Aloitteleva kuvaaja
Canon A 70
Canon A 70
-
-
Kiitos neuvosta!
Toi olikin hyvä vinkki! Miks mä en ole sitä ite hokannu?.... :)
Vielä kun joku valaisis mulle tota paperikuvien tilausongelmaa...
Vielä kun joku valaisis mulle tota paperikuvien tilausongelmaa...
Aloitteleva kuvaaja
Canon A 70
Canon A 70
Muistaakseni ifin ohjeista löytyy tuo suositeltava resoluutio pikseleinä noille lähetettäville kuville.
http://www.ifi.fi/onlinefoto.htm
tuolta tuo käyttöohjeet, 7. sivulla on juttua tuosta suositeltavasta koosta ifille lähetettäessä.
http://www.ifi.fi/onlinefoto.htm
tuolta tuo käyttöohjeet, 7. sivulla on juttua tuosta suositeltavasta koosta ifille lähetettäessä.
-
- Viesti:
Hyvä noin toimiessasi muistikortille mahtuu paljon enemmän!Ben kirjoitti:Olen lähettänyt pienimmälläkin koolla kuvattuja kuvia ifille ja on olleet oikein hyviä. Miksi pitäis aina kuvata suurimmalla koolla mitä kamerasta löytyy
Miksi pitäisi kuvata suurimmalla koolla?
-Jos muokkaat kuvia paljon.
-Jos tulostat suuria kokoja esim. A4 tai A3.
Tehdessäsi 10 kuvia eroa ei todellakaan huomaa silloin voisi sanoa että huonompikin laatu riittää.
-
- Viesti:
Minä olen sitä mieltä, että koskaan ei voi olla varma. Entä JOS juuri näppäämäni kuva onkin SE KUVA!?? Minä kuvaan yhtä sukulaispoikaa paljon. Koskaan ei voi tietää, mitä kuvalle tekee, ennenkuin sen näkee valmiina. Se kuva voikin olla juuri niin ihana, että se voi olla se ensimmäinen, josta koskaan haluaa A3-kokoisen.mikko kirjoitti:Miksi pitäisi kuvata suurimmalla koolla?Ben kirjoitti:Miksi pitäis aina kuvata suurimmalla koolla mitä kamerasta löytyy
Tai otetaan ihan räikeän kuvitteellinen esimerkki: olet lomamatkalla ja kuvaat jonkun kaupungin katua. Yhtäkkiä kuulet parin korttelin päässä jysähdyksen ja samalla painat laukaisinta. Entä jos juuri se kuva on se, josta pitää saada osasuurennos? Sitä ei koskaan tiedä varmasti, että kuva on kuitenkin niin tusinakuva, että pienempi välttää.
Suomalaiset ovat lottokansaa. Lotossakin on yksi mahdollisuus sadoista miljoonista saada päävoitto. Valokuvalla saa "päävoiton" tai ainakin todella hyvän kuvan paljon suuremmalla todennäköisyydellä. Koskaan ei tiedä etukäteen. Miksi ottaa sitä riskiä, että heittäisit juuri ilmaisena näytelahjana saamasi lottokuponki roskiin siksi, että tiedät, ettet voita koskaan? (minäpäs olenkin optimisti!)
On tietysti tilanteita, joissa kertakaikkiaan ei voi tyhjentää muistikortteja tarpeeksi usein. Silloin on pakko käyttää huonompaa resoluutiota. Mutta muulloin aina paras resoluutio ja pienin pakkaus.
-
- Viesti:
Tavallaan, jos ei kuvaa suurimmalla koolla ja pienimmällä pakkauksella, niin heität hukkaan kamerasi ominaisuuksia. On oikeastaan hassua ostaa kalliimpi kamera ja sitten kitsailla muistikorttitilassa.
Itselleni tärkeä asia on mahdollisuus rajata kuvaa. Kuvatessa voin antaa itselleni vapauksia ottaa väljä kuva. Sitten taas kuvankäsittelyssä minulla on paremmin aikaa etsiä itseäni miellyttävä rajaus. Tarvittaessa muutan jopa vaakakuvan pystykuvaksi, jos pikseleitä riittää.
Nykyisessä kamerassani on 6 megapikseliä. Suurin osa ottamistani kuvista jää vain alkuperäisinä rompulle. Seuraavaksi suurin osa on webissä 900x600 pikselin kokoisina. Ja vain pieni osa tulee käyttöön, jossa nuo kaikki pikselit ovat tarpeen, mutta silloin ne ovatkin kaikki hintansa väärttejä.
Levy- ja muistikorttitila on kohtuullisen halpaa ja uudelleenkäytettävissä.
Itselleni tärkeä asia on mahdollisuus rajata kuvaa. Kuvatessa voin antaa itselleni vapauksia ottaa väljä kuva. Sitten taas kuvankäsittelyssä minulla on paremmin aikaa etsiä itseäni miellyttävä rajaus. Tarvittaessa muutan jopa vaakakuvan pystykuvaksi, jos pikseleitä riittää.
Nykyisessä kamerassani on 6 megapikseliä. Suurin osa ottamistani kuvista jää vain alkuperäisinä rompulle. Seuraavaksi suurin osa on webissä 900x600 pikselin kokoisina. Ja vain pieni osa tulee käyttöön, jossa nuo kaikki pikselit ovat tarpeen, mutta silloin ne ovatkin kaikki hintansa väärttejä.
Levy- ja muistikorttitila on kohtuullisen halpaa ja uudelleenkäytettävissä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Voisikos joku vaikkapa tähän viestiketjuun listata kaikki nuo suomalaiset netissä paperikuviksi tekevät liikkeet yhteen viestiin? Tai jos Matti tai Armi jaksaa lisätä nuo liikkeet omaksi osakseen Linkit osioon. Helpottaisi vertailua ja löytyisi nopeammin kuin käyttämällä HAKU toimintoa.
Suuret kiitokset.
Kauanko Ifillä menee 34x50 kuvan tekemisessä lähettämisestä kotiin saapumiseen? nimim. ehtiiköhän jouluksi.
Suuret kiitokset.
Kauanko Ifillä menee 34x50 kuvan tekemisessä lähettämisestä kotiin saapumiseen? nimim. ehtiiköhän jouluksi.
-
http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/kuvatulostus_page.html
Tuollahan niitä on luetteloitu.
( Hinnat ei sitten näytä enää pitävän paikkaansa, päivitys näkyy olevan kesäkuulta. Muuten kunnioitettava sivu, toivottavasti taas aletaan päivittää. )
Tuollahan niitä on luetteloitu.
( Hinnat ei sitten näytä enää pitävän paikkaansa, päivitys näkyy olevan kesäkuulta. Muuten kunnioitettava sivu, toivottavasti taas aletaan päivittää. )
lm
-
Vastaanpa itselleni. Hyvin ehti. :)aih kirjoitti:Kauanko Ifillä menee 34x50 kuvan tekemisessä lähettämisestä kotiin saapumiseen? nimim. ehtiiköhän jouluksi.
Eli tiistai-iltana kuuden aikaan laitoin kuvat Ifille ja perjantaina postin mukana oli tullut 'iso kokoinen kirje'. Harmi, etten ollut kotosalla, joten noudettua sain tuon paketin vasta tänään. Mutta nopeaa oli toiminta.
-
Joo aika nopeaahan tuo touhu yleensä noissa kuvapalveluissa on ollut. Monenko megapikselin kuvasta teit ton kokosen kuvan?aih kirjoitti:Vastaanpa itselleni. Hyvin ehti. :)aih kirjoitti:Kauanko Ifillä menee 34x50 kuvan tekemisessä lähettämisestä kotiin saapumiseen? nimim. ehtiiköhän jouluksi.
Eli tiistai-iltana kuuden aikaan laitoin kuvat Ifille ja perjantaina postin mukana oli tullut 'iso kokoinen kirje'. Harmi, etten ollut kotosalla, joten noudettua sain tuon paketin vasta tänään. Mutta nopeaa oli toiminta.
Onko hyvälaatuinen?
-
Tuo iso kuva oli skannatusta mustavalko-kymppikuvasta photoshopin ja neatimagen avustuksella suurennettu. Lähetetyllä jpegillä oli kokoa 3.5 MB. Ja laatu yllättävänkin hyvä. Jatkossa uskaltaa kyllä huoletta lähettää oman C-750 (3,8 mpix kamera) kuvia tuohon kuvaluokkaan. Laatu varmasti riittää.nenonen kirjoitti:Monenko megapikselin kuvasta teit ton kokosen kuvan? Onko hyvälaatuinen?
Kuva saapuu putkessa rullalla, ja pikaisesti tutkittuna tuo rullaus näkyy vielä kehyksissä lasin allakin pieninä 'kuoppina'. Toivottavasti tuo ajan myötä oikenee.
-
Ei oikene, minun kokemukseni mukaan kuvan aaltoilu pahenee ajan kanssa. Olen pohjustuttanut pahimmin aaltoilleet IFIkuvani.aih kirjoitti:Kuva saapuu putkessa rullalla, ja pikaisesti tutkittuna tuo rullaus näkyy vielä kehyksissä lasin allakin pieninä 'kuoppina'. Toivottavasti tuo ajan myötä oikenee.
-
Ei oikene, minun kokemukseni mukaan kuvan aaltoilu pahenee ajan kanssa. Olen pohjustuttanut pahimmin aaltoilleet IFIkuvani.aih kirjoitti:Kuva saapuu putkessa rullalla, ja pikaisesti tutkittuna tuo rullaus näkyy vielä kehyksissä lasin allakin pieninä 'kuoppina'. Toivottavasti tuo ajan myötä oikenee.