CP 5400, kehukaa!
-
CP 5400, kehukaa!
Moip!
CP 2500:lla yli 3000 kuvaa ottaneena olen tykästynyt Nikon tapaan valmistaa kameroita. Kuvausharrastukseni alkaa saada isommat raamit ja niinpä hankinnassa on enemmän pikseleitä, mutta ennen kaikkea reilusti enemmän ominaisuuksia.
Nikonilta ainut itselleni sopiva vaihtoehto tällä hetkellä on CP 5400, mutta jotkin —erilaisissa arvosteluissa esille tulleet— asiat ovat toistaiseksi estäneet mua ostamasta sitä itselleni. Tarkoitan esimerkiksi pientä lcd:tä, hidasta kuvien tallennusta ja selausta ja tarkennnuksen apuvalon puutetta ja hidasta tarkennusta.
Täällä foorumissa liikkuu varmaankin CP 5400:n omistajia, joten kertokaahan nyt rehellisesti kaatuuko kyseinen kamera huonoihin puoliinsa ja onko monista erikoisominaisuuksista käytännössä mitään hyötyä (esim. 5 kuvan puskuri, intervallikuvaus, sarjakuvaus, AE-BSS)
Jotenkin vaan olen kallistumassa Olympuksen C-5060:n puoleen, vaikka Nikon tuntuisi enemmän omalta, kun nyt tuon CP 2500:n omistan.
—Timo
CP 2500:lla yli 3000 kuvaa ottaneena olen tykästynyt Nikon tapaan valmistaa kameroita. Kuvausharrastukseni alkaa saada isommat raamit ja niinpä hankinnassa on enemmän pikseleitä, mutta ennen kaikkea reilusti enemmän ominaisuuksia.
Nikonilta ainut itselleni sopiva vaihtoehto tällä hetkellä on CP 5400, mutta jotkin —erilaisissa arvosteluissa esille tulleet— asiat ovat toistaiseksi estäneet mua ostamasta sitä itselleni. Tarkoitan esimerkiksi pientä lcd:tä, hidasta kuvien tallennusta ja selausta ja tarkennnuksen apuvalon puutetta ja hidasta tarkennusta.
Täällä foorumissa liikkuu varmaankin CP 5400:n omistajia, joten kertokaahan nyt rehellisesti kaatuuko kyseinen kamera huonoihin puoliinsa ja onko monista erikoisominaisuuksista käytännössä mitään hyötyä (esim. 5 kuvan puskuri, intervallikuvaus, sarjakuvaus, AE-BSS)
Jotenkin vaan olen kallistumassa Olympuksen C-5060:n puoleen, vaikka Nikon tuntuisi enemmän omalta, kun nyt tuon CP 2500:n omistan.
—Timo
-
Mulla on 5000, tuon 5400:n edeltäjä, joka ei kyllä tuolle uudemmalle häviä. Esim. kenno on isompi.
Järkkäreillä ikäni kuvanneena täytyy sanoa, että hitaus on ongelma. Lcd sinänsä on ihan hyvän kokoinen ja sen kääntyminen kaikkiin suuntiin on todella hyvä asia.
Olen ruvennut kuvaamaan sarjakuvauksella, jolloin kamera ottaa max 3 kuvaa (low-asetuksilla siis) ja pysähtyy tallentamaan vasta sitten. Ultra-kortilla tallennus on selkeästi nopeampaa kuin tavallisella.
Säätömahdollisuudet ovat kamerassa kieltämättä monipuoliset. Ulkoisen salaman tarvitsee ehdottomasti (SB80DX on hyvä valinta).
Alivalotus tuo helposti esiin kameran kohinan. Pitää valottaa aina nappiin.
Neuvoni on, että odota ensi vuoteen ja osta D70.
Järkkäreillä ikäni kuvanneena täytyy sanoa, että hitaus on ongelma. Lcd sinänsä on ihan hyvän kokoinen ja sen kääntyminen kaikkiin suuntiin on todella hyvä asia.
Olen ruvennut kuvaamaan sarjakuvauksella, jolloin kamera ottaa max 3 kuvaa (low-asetuksilla siis) ja pysähtyy tallentamaan vasta sitten. Ultra-kortilla tallennus on selkeästi nopeampaa kuin tavallisella.
Säätömahdollisuudet ovat kamerassa kieltämättä monipuoliset. Ulkoisen salaman tarvitsee ehdottomasti (SB80DX on hyvä valinta).
-
CP 5000:ssa lcd on 1.8 tuumaa, mutta CP 5400:ssa sen koko on pudotettu 1.5 tuumaan kenties virran säästämiseksi. 1.8 olisi ok, mutta kyllä 1.5 alkaa olla aika pieni.trombi kirjoitti:Lcd sinänsä on ihan hyvän kokoinen...
Itse mietin samaa, mutta tulee pikkasen budjetti vastaan. Pelkkä D70:n runko tulee huitelemaan yli 1000 eurossa ja siihen vielä käypä linssi päälle, niin saa olla kyllä nöyrää poikaa pankkitädille.trombi kirjoitti:Neuvoni on, että odota ensi vuoteen ja osta D70.
Toivoisin, että Nikon päivittäisi tiuhempaan kuluttajamallistoaan, koska esim. CP 5400 olisi mulle aika lailla täydellinen kamera, jos nuo ekassa postissa mainitsemani puutteet korjattaisiin. Keväällä tulee kyllä firmware 5400:lle, joten saa nähdä mitä se korjaa...toivottavasti ainakin tuota hitautta.
ps. edelleen kaipaisin kannaottoja 5400:n käyttäjiltä
—Timo
-
nikon coolpix5400
halusit mielipiteitä kyseisetä kamerasta. mulla se nyt on ollu syksystä asti ja ei ole ollu sen kanssa mitään ongelmia.
Pieni lcd! pieni se on, mutta todella tarkka ja canonin g5 verrattuna näkyy paljon paremmin kirkkaassa päivänvälossa. muutenkaan ei oo ongelmia lcd-näytön kanssa ollu.
Toine mainitsemasi ongelma oli hidas kuvien tallennus. Mulla on ultra kortteja joten niillä se ei kilpailijoihinsa nähden ollut hidas.
tarkennus taas on yllättävän nopea mun mielestä verrattuna kilpaijoihin. Sitä saa setupeista nopeutettu! ja niin myös saa laukaisimen viivettäkin!
jos risuja annetaan on se normaali etsin. No järkkäreihin tottuneena se on kyllä kauhea, toisaalta en ole vielä yhtäkään kompaktia löytäny mihin olisin ollut tyytyväinen.
kaiken kaikkiaan 5400 on mun mielestä ollut miellyttävä yllätys, kaikkien säätöjensä puolesta. No en nyt varmaan vielä kaikkea ole kamerasta oppinut, kun vasta n:4000 kuvaa on otettu.
Pieni lcd! pieni se on, mutta todella tarkka ja canonin g5 verrattuna näkyy paljon paremmin kirkkaassa päivänvälossa. muutenkaan ei oo ongelmia lcd-näytön kanssa ollu.
Toine mainitsemasi ongelma oli hidas kuvien tallennus. Mulla on ultra kortteja joten niillä se ei kilpailijoihinsa nähden ollut hidas.
tarkennus taas on yllättävän nopea mun mielestä verrattuna kilpaijoihin. Sitä saa setupeista nopeutettu! ja niin myös saa laukaisimen viivettäkin!
jos risuja annetaan on se normaali etsin. No järkkäreihin tottuneena se on kyllä kauhea, toisaalta en ole vielä yhtäkään kompaktia löytäny mihin olisin ollut tyytyväinen.
kaiken kaikkiaan 5400 on mun mielestä ollut miellyttävä yllätys, kaikkien säätöjensä puolesta. No en nyt varmaan vielä kaikkea ole kamerasta oppinut, kun vasta n:4000 kuvaa on otettu.
-
Re: nikon coolpix5400
Kiitoksia kommentista! Toistaiseksi ei ole mitään kauhean huonoa palautetta kamerasta tullut, mutta itsehän otsikossa pyysin kehumaan! ;o)
—Timo
Voisitko vähän selventää tuota. Arvosteluista luin, että suljinaika lyhenee melkein kahdella sekunnin kymmenyksellä, jos laittaa suljin äänen offille. Tarkoititko itse tuota, vai onko muitakin säätöjä ja millä asetuksella tarkennusta voi nopeuttaa?tuume kirjoitti:...tarkennus taas on yllättävän nopea mun mielestä verrattuna kilpaijoihin. Sitä saa setupeista nopeutettu! ja niin myös saa laukaisimen viivettäkin!
—Timo
-
Nikon merkkiin alkaa liittyä uskomuksia, mutta CP5000 puutteita on CP5400:ssa koitettu parantaa. Silti on joissakin kohdin menty myös takapakkia, mikä liittynee firmwareen ja pienempään kennooon.Tarkoitan esimerkiksi pientä lcd:tä, hidasta kuvien tallennusta ja selausta ja tarkennnuksen apuvalon puutetta ja hidasta tarkennusta.
Kameran sisäinen kuvankäsittely silottaa enemmän.
-LCD vaatii kyllä hyvää näköä. On kirkkaampi kuin monissa.
-kuvien tallennus saisi olla nopeampi, ei voi edes säätää kameraa joka jumiutuu. Harmittavin piirre kamerassa.
-Tarkennus hämärissä paljon parempi kuin CP5700, optiikka on niin paljon lyhyempi, että ehtii paremmin. Tarkennuksen apuvaloa en ole kaivannut.
-Tarkennus on mielestäni nopea normaalioloissa
5 kuvan puskuri kestää turhan kauan purkaa, mieluummin tähtään kunnolla joka kuvan.
Intervallikuvaus ja Time lapse movie ovat hyviä ominaisuuksia, esim. kun yritin kuvata kuunpimennystä (joka meni pilveen)
AE-ja normaali BSS ja haarukointimahdollisuus ovat mainioita vaativan kuvaajan ominaisuuksia. Vaativat harjoittelua että osaa käyttää.
Mihin tykästyin kamerassa:
+laajakulmainen linssi
+kompakti kamera, tukeva kevytmetallirunko, hyvä ote, hyvin tehdyn oloinen
+Valotusajat pitkillä valotuksilla! Bulb ja Timed release 30s/1/3/5/10min
+ohjelmapyörä päällä näppärä, käyttöliittymä paljon parempi kuin CP5700
+kulkee hyvin mukana, akku kestää hyvin (CP5700 paljon huonommin mm. sähköisen etsimen takia)
Mitä tuon tason pokkarissa ei ole, löytyy vasta digijärkkäristä.
Mukana oleva pokkari kuitenkin päihittää kotiin jätetyn järkkärin.
EsaK
-
Kiitos kommentistasi!
Itse olen myös halukas omistamaan laajakulmaisen kameran ja niinpä tällä hetkellä ainut samantyyppinen kilpailija 5400:lle on Olympuksen C-5060. Arvostan myös kompaktia kokoa ja siksi digijärkkärit saa heti unohtaa...eikä hintalappukaan niissä miellytä.
—Timo
Keväällä tulee uusi firmware 5400:aan, joka tuo mukanaan RAW -formaatin. Toivottavasti parannuksia tehdään myös kameran sisäisen kuvankäsittelyn yms. nopeuttamiseksi.EsaK kirjoitti:Silti on joissakin kohdin menty myös takapakkia, mikä liittynee firmwareen...
AE-BSS on mielenkiintoinen uusi ominaisuus ja voin kuvitella, että aika käytännöllinen vaikeissa kuvausolosuhteissa ulkona. Tuo perinteinen BSS löytyy myös nykyisestä CP 2500 kamerastani ja se on ollut kyllä korvaamaton apu. Esimerkkinä voi kysyä, että monellako kameralla Nikonin lisäksi saa sisätiloissa heilahtamattoman kuvan ilman salamaa, jos valotusaika on esim. 1/4 sekuntia...käsivaralla!?EsaK kirjoitti:AE-ja normaali BSS ja haarukointimahdollisuus ovat mainioita vaativan kuvaajan ominaisuuksia.
Itse olen myös halukas omistamaan laajakulmaisen kameran ja niinpä tällä hetkellä ainut samantyyppinen kilpailija 5400:lle on Olympuksen C-5060. Arvostan myös kompaktia kokoa ja siksi digijärkkärit saa heti unohtaa...eikä hintalappukaan niissä miellytä.
—Timo
-
5400:ssa on laajakulma, mitä muissa vastaavissa ei ole.trombi kirjoitti:Mulla on 5000, tuon 5400:n edeltäjä, joka ei kyllä tuolle uudemmalle häviä. Esim. kenno on isompi.
Se on jo iso etu.
jm
-
En tiedä mitä vastaavilla tarkalleen tarkoitit, mutta Olympuksen C-5060 mallissa ainakin on 27mm:stä vastaava linssi, elikkä vielä hiukan 5400:aa laajempi. Lisäksi Olympukseen voi ostaa lisukkeena linssin, joka laajentaa kulman jopa 19 milliin! Noiden kahden välillä nyt painin ja sitten on tulossa vielä Sonyn F-828, jossa on 28mm linssi ja telepäässäkin löytyisi enenmmän potkua (7x zoom). Niin ja siitä ei nopeutta puutu! Se on sitten vaan sen verran iso kamera, että saattaa kääntyä ostohalut noiden kompaktien puoleen.jomy kirjoitti:5400:ssa on laajakulma, mitä muissa vastaavissa ei ole.
—Timo
-
Valinta ei ole helppoa ja minkä tahansa ostaa niin sitten kaduttaa. Vertaan 5400:sta Sonyn DSC-V1:een ja valintani on tällä hetkellä kallistunut Sonyn puoleen mutta mikä on tilanne kun ostohetki koittaa minä päivänä hyvänsä. Kuvan laadussa ei ole noiden kahden välillä eroa, Sonyssä hiukka pitempi zoom telepäässä jolle meillä enemmän käyttöä kuin laajakulmalle, Sony pienempi joten se kulkee lapsen taskussa paremmin.
Jo alkupeleissä pudotin vertailusta Canon G5:n sen ison koon takia, vielä täytyy tutustua Pentax Optio 555:een kunhan sellaisen jostain kaupasta löytää käteensä.
Uudenvuoden jälkeiset alennusmyynnitkin saattavat laittaa pakan sekaisin koska hinnallakin on merkitys, tosin vain marginaalinen.
Jo alkupeleissä pudotin vertailusta Canon G5:n sen ison koon takia, vielä täytyy tutustua Pentax Optio 555:een kunhan sellaisen jostain kaupasta löytää käteensä.
Uudenvuoden jälkeiset alennusmyynnitkin saattavat laittaa pakan sekaisin koska hinnallakin on merkitys, tosin vain marginaalinen.
-
Mulla oli myös tuo Sonyn V1 aluksi mukana vaihtoehdoissa, mutta se putosi laajakulman* ja taittuvan näytön puutteen, sekä "huonon" makron takia. Kuvanlaatu siinä kyllä olisi hyvä ja samoin nopeus ja alhainen kohina. CP 5400:aan verrattuna aika erilainen kamera jo muotoilunsakin puolesta. Ehkä V1 on ainakin aluksi helpompi käyttää.
Optio 555 ei ole ainkaan tarkennusnopeudessa lähelläkään Sonya (tarkennus kestää jopa yli sekunnin), mutta muuten vaikutti erään testin perusteella varsin laadukkaalta. Hidas tarkennus saattaa aiheutta monta ainutlaatuisen kuvan menettämistä, mutta sehän riippuu ihan siitä mitä itse kuvaa.
Alennusmyynnit kohdistuvat toivottavasti myös digimarkkinoille ja itse ainakin odotan sinne asti, kun ei tässä mikään hengen hätä ole uutta digikameraa saada. Pääasia, että harkitsee ja vertaa kunnolla, että on sitten tyytyväinen hankintaansa.
*V1 on sen verran esim. CP 5400:aa halvempi, että siihen voisi ostaa erillisen laajakulmaobjektiivin (23mm!) ja sen hinta tulisi yhteensä samoihin CP 5400:n vakiokokoonpanon kanssa.
—Timo
Optio 555 ei ole ainkaan tarkennusnopeudessa lähelläkään Sonya (tarkennus kestää jopa yli sekunnin), mutta muuten vaikutti erään testin perusteella varsin laadukkaalta. Hidas tarkennus saattaa aiheutta monta ainutlaatuisen kuvan menettämistä, mutta sehän riippuu ihan siitä mitä itse kuvaa.
Alennusmyynnit kohdistuvat toivottavasti myös digimarkkinoille ja itse ainakin odotan sinne asti, kun ei tässä mikään hengen hätä ole uutta digikameraa saada. Pääasia, että harkitsee ja vertaa kunnolla, että on sitten tyytyväinen hankintaansa.
*V1 on sen verran esim. CP 5400:aa halvempi, että siihen voisi ostaa erillisen laajakulmaobjektiivin (23mm!) ja sen hinta tulisi yhteensä samoihin CP 5400:n vakiokokoonpanon kanssa.
—Timo
-
- Viesti:
Jos kehuja kaipaat, niin nikonin mainoksesta niitä löytyy, rehellisyys on sitten asia erikseen:
"Yhdistelmä valokuvauksen huippuosaamista"
"Tehokas objektiivi"
"Kehittynyt kuvankäsittelytekniikka"
"Ergonomiset innovaatiot lisäävät helppokäyttöisyyttä"
"Nopea sarjakuvaus"
"Arvokkkaita, innovatiivisia ominaiskkusia"
"Monipuolinen järjestemä"
"Yhdistelmä valokuvauksen huippuosaamista"
"Tehokas objektiivi"
"Kehittynyt kuvankäsittelytekniikka"
"Ergonomiset innovaatiot lisäävät helppokäyttöisyyttä"
"Nopea sarjakuvaus"
"Arvokkkaita, innovatiivisia ominaiskkusia"
"Monipuolinen järjestemä"
-
Heh, kyllähän kameravalmistajat jauhavat mainoksissaan monesti aika moista skeidaa, kun pitää saada näyttämään susi lampaalta! :o) Joskus olen miettinyt, että missä menee raja sen suhteen mitä saa kameraesitteissä ja valmistajien websivuilla "valehdella". Tuskin kuluttajaa suoranaisesti linssiin viilataan, mutta asioiden vahva kaunistelu on kyllä todella yleistä.
—Timo
—Timo