Mihin toi väite perustuu? Sopimus on oikeusjärjestelmässä kova sana ja siitä poikkeaminen saa kyllä tylyn vastaanoton meidänkin oikeusjärjestelmässä. Sopimuksessa ei tietenkään voi sopia sellaista mikä on lain vastaista ja vastuuvapautusta saada jos sopimus on lainvastainen.OskuK kirjoitti:No, eipä läheskään kaikki hyvin voittoa tuottavatkaan yritykset sopimuksia viitsi noudattaa. Koska ei tarvitse.
Muilla vaikeuksia Sanoma-konsernin palkkioissa?
-
- Viesti:
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.
Acta est fabula, plaudite!
-
Kyllä, vastaavia ongelmia mm. tämän paikallisen kaupunkilehden kanssa. Sen takia en syyskesällä halunnutkaan tarjota lehdelle juttua tilanteessa, jossa Botnia-insiderini (tehdasprojektin kontrolleri, pubikaverini) oli paikan päällä Fray Bentosissa todistamassa sellusodan syttymistä. Sitäpaitsi pelkästään yksi puhelu Uruguayhin Botnian viestintäjohtajallekin maksoi enemmän kuin paikallisen lehden juttupalkkio olisi ollut.adapteri kirjoitti:Tuosta lainauksesta päätellen sinä myös kirjoitat juttuja. Onko kirjoituspalkkioiden kanssa ollut samanlaisia ongelmia kuin kuvauspalkkioiden? Minun kokemukseni mukaan jutut ovat paljon korkeammalle arvostettuja (ja siis maksuongelmat pienempiä) kuin kuvat.
-
Vastaan tähän vaikka en alunperin väitettä esittänytkään.
Isot yritykset käyttävät asemaansa hävyttömästi hyväkseen. Olen itse törmännyt isojen mediatalojen kanssa tähän. Eräs Sanoma-konsernin lehden päätoimittaja sanoi minulle, että he eivät välitä laskujeni eräpäivistä. He maksavat palkkiot "nippuina".
*sensuroitu* tilanne, mutta jos haluat saada edes joitain keikkoja on vaan siedettävä tätä.
Joidenkin talojen kanssa voi tehdä sopimuksen (heidän ehdoin), mutta melkoinen osa tilaa suullisesti.
Yksi kustantamo esimerkiksi maksaa kuvapalkkiot kaksi kertaa vuodessa. Siitä ei neuvotella. Tai kuten eräällä toisella kustantamolla maksuaika on 30 päivää tilaajan ilmoittamasta laskutuspäivästä. Ja se päivä ei tule ihan heti.
Lisäksi käsitykseni on, että valtaosa päätoimittajista on kirjoittajia, joiden asenne kuvaajiin on vanha "käys räpsäsemässä kuva" ja että kuvaaja on toimittajan autonkuljettaja ja avustaja.
Kuten aiemmin sanoin, Suomi on pieni maa. Olin ennen yhdessä kuvatoimistossa töissä ja siellä oli musta lista kuvaajista, joiden kuvat palautettiin katsomatta. Omistaja määräsi, että näiden kanssa ei töitä tehdä. Hiton väärin, mutta.... Nämä kuvaajat olivat haluneet joko poikkeavan sopimuksen tai sitten olivat omistajan mielestä "hankalia".
Lehdillä on sama juttu. Tiettyjä avustajia ei käytetä vaikka mikä olisi.
t. Kari
Isot yritykset käyttävät asemaansa hävyttömästi hyväkseen. Olen itse törmännyt isojen mediatalojen kanssa tähän. Eräs Sanoma-konsernin lehden päätoimittaja sanoi minulle, että he eivät välitä laskujeni eräpäivistä. He maksavat palkkiot "nippuina".
*sensuroitu* tilanne, mutta jos haluat saada edes joitain keikkoja on vaan siedettävä tätä.
Joidenkin talojen kanssa voi tehdä sopimuksen (heidän ehdoin), mutta melkoinen osa tilaa suullisesti.
Yksi kustantamo esimerkiksi maksaa kuvapalkkiot kaksi kertaa vuodessa. Siitä ei neuvotella. Tai kuten eräällä toisella kustantamolla maksuaika on 30 päivää tilaajan ilmoittamasta laskutuspäivästä. Ja se päivä ei tule ihan heti.
Lisäksi käsitykseni on, että valtaosa päätoimittajista on kirjoittajia, joiden asenne kuvaajiin on vanha "käys räpsäsemässä kuva" ja että kuvaaja on toimittajan autonkuljettaja ja avustaja.
Kuten aiemmin sanoin, Suomi on pieni maa. Olin ennen yhdessä kuvatoimistossa töissä ja siellä oli musta lista kuvaajista, joiden kuvat palautettiin katsomatta. Omistaja määräsi, että näiden kanssa ei töitä tehdä. Hiton väärin, mutta.... Nämä kuvaajat olivat haluneet joko poikkeavan sopimuksen tai sitten olivat omistajan mielestä "hankalia".
Lehdillä on sama juttu. Tiettyjä avustajia ei käytetä vaikka mikä olisi.
t. Kari
haili kirjoitti:Mihin toi väite perustuu? Sopimus on oikeusjärjestelmässä kova sana ja siitä poikkeaminen saa kyllä tylyn vastaanoton meidänkin oikeusjärjestelmässä. Sopimuksessa ei tietenkään voi sopia sellaista mikä on lain vastaista ja vastuuvapautusta saada jos sopimus on lainvastainen.OskuK kirjoitti:No, eipä läheskään kaikki hyvin voittoa tuottavatkaan yritykset sopimuksia viitsi noudattaa. Koska ei tarvitse.
------------------------------------
Kari Niemeläinen
Kari Niemeläinen
-
Oletko joskus ajatellut haastaa oman työnantajasi oikeuteen? Oletko mielummin töissä vai oikeassa?haili kirjoitti:Mihin toi väite perustuu? Sopimus on oikeusjärjestelmässä kova sana ja siitä poikkeaminen saa kyllä tylyn vastaanoton meidänkin oikeusjärjestelmässä.OskuK kirjoitti:No, eipä läheskään kaikki hyvin voittoa tuottavatkaan yritykset sopimuksia viitsi noudattaa. Koska ei tarvitse.
Sopimuksia noudatetaan hyvin yleisesti soveltuvin osin ts. työnantajan kiinnostuksen mukaan. Ei minun käsittääkseni ole ollenkaan harvinaista että toimihenkilö ei ole koskaan saanut ylityökorvausta, tai edes palkkaa ylityöajalta. Hyvin paljon edellytetään kotitöitä ja ympärivuorokautista puhelinpalvelua jne. Muta jos tämä tuli yllätyksenä niin nytpä tiedät.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Jos on tarve haastaa käräjille niin teen sen. Silloin kun tämmöinen tilanne syntyy niin silloin on kyseessä satunnainen työllistäjä. Jos on kyse kuukausipalkkaisesta kuvaajasta niin silloin on firmassa huonosti asiat muutenkin sillä kuukausipalkkainen kuvaaja saa palkkaturvasta ne liksat ja sieltä sitten hoidetaan jutut viranomaisten taholta. Palkkaturvajärjestelmä turvaa työntekijän työsuhteesta johtuvien saatavien maksamisen työnantajan konkurssin ja muun maksukyvyttömyystilanteen varalta. Palkkaturvana voidaan maksaa kaikki saatavat, jotka työnantaja olisi velvollinen työntekijälleen maksamaan. Palkkaturvaa maksetaan vain työsuhteisille työntekijöille. Työsuhde on kyseessä silloin, kun työntekijä tekee työtä työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa tai muuta vastiketta vastaan. Meikäläisellä kun on vakituinen työnantaja (joka ei ole lehti) enkä ole siten riippuvainen satunnaiskeikoista kuvauspuolella niin olen tietenkin paremmassa asemassa kuin keikkakuvaaja. Vaikkei päätoimeni ole valokuvaajan hommaa niin sivuhomma on. Keikkakuvaajan tärkein ominaisuus on tehdä sopimus josta ei helposti livetä. Kuukausipalkkaisella kuvaajalla on etuna myös ammattiliitto (jos kuuluu liittoon) joka sitten myös ajaa tarvittaessa asian oikeusteitse. Myöskään kuukausipalkkaista kuvaajaa ei voi ihan noin vain eroittaa sillä alalla kuin alalla määrätään laittomasta irtisanomisista yleensä vähintään kuuden kuukauden liksa mutta yleensä se on alan sopimusehtojen mukainen joka useinmiten on vuoden liksa. Sitä sanktiota ei moni lehti ota kontolleen ilman jatkotoimenpiteitä koska lehden omistajat pistävät herkästi sen päätoimittajan kilometritehtaalle kun päätoimittaja aiheuttaa isoja tarpeettomia kuluja lehdelle.OskuK kirjoitti:Oletko joskus ajatellut haastaa oman työnantajasi oikeuteen? Oletko mielummin töissä vai oikeassa?haili kirjoitti:Mihin toi väite perustuu? Sopimus on oikeusjärjestelmässä kova sana ja siitä poikkeaminen saa kyllä tylyn vastaanoton meidänkin oikeusjärjestelmässä.OskuK kirjoitti:No, eipä läheskään kaikki hyvin voittoa tuottavatkaan yritykset sopimuksia viitsi noudattaa. Koska ei tarvitse.
Sopimuksia noudatetaan hyvin yleisesti soveltuvin osin ts. työnantajan kiinnostuksen mukaan. Ei minun käsittääkseni ole ollenkaan harvinaista että toimihenkilö ei ole koskaan saanut ylityökorvausta, tai edes palkkaa ylityöajalta. Hyvin paljon edellytetään kotitöitä ja ympärivuorokautista puhelinpalvelua jne. Muta jos tämä tuli yllätyksenä niin nytpä tiedät.
-
Hiukan vanhaa juttua, mutta lukaisin tämän topicin vasta nyt...mjalka kirjoitti:Ei kuulu topicciin, mutta välinpitämätöntä siellä tuntuu olevan. Yritin aikoinaan kahteen otteeseen perua tilauksen, mutta mitään ei tapahtunut. Lehtiä sateli ja perintätoimisto hengitti perään. Maksoin laskun hyvää hyvyyttäni lisättynä törkeällä lisällä (lain mukaan viivästyskorko on luokkaa 9,5%, muut maksut on tämän kiertämistä ja kusetusta. Korko nousee satoihin prosentteihin).
Laadun paranemisen vuoksi lehti on saanut jatkoaikaa (osittain siksi, kun sitä on mahdoton peruuttaa).
p.s. Oikolukuun voisi käyttää enemmän aikaa. Kummallisia lauserakenteita ja kirjoitusvirheen tapaisia riittää.
Eli sama tilanne oli mulla aikoinani: yritin perua vuodeksi maksetun kestotilauksen josta oli tullut vasta yksi (vaiko kaksi) lehteä, siis Pikseli. Tilauksen peruutus onnistui ja minulle luvattiin maksaa takaisinpäin jokunen euro. Koskaan niitä ei kuitenkaan ole kuulunut, unohdinkin jo aivan, kun Pikselin toimituksessa ei haluta vastata enää viesteihin eikä puhelimeen. En siis saanut rahaa enkä edes lehtiä vuodeksi, kun kerran menin tilauksen perumaan. :)
-
Aivan. Tarvetta tuskin tulee.haili kirjoitti: Jos on tarve haastaa käräjille niin teen sen.
Oletko koittanut? Oma liittosihteerini sanoi että koita kohtaa ongelmasi itse, koska he eivät aijo asialle mitään tehdä. Liittojen tehtävä ei ole kaikille ilmeisesti kovin selvää. Niiden ei ole tarkoitus tehdä muuta kuin kerätä rahaa. Kaikki muu kun on kuluja.haili kirjoitti: Kuukausipalkkaisella kuvaajalla on etuna myös ammattiliitto (jos kuuluu liittoon) joka sitten myös ajaa tarvittaessa asian oikeusteitse.
Höpsis. Jos yrityksessä on hankala työntekijä niin jos siitä pääsee nopeasti rahalla eroon niin niin tehdään. Edes pöytää ei tarvitse siivota. Niin korvaamatonta toimittajaa ei maailmassa ole että päätoimittaja joutuisi edes puhelimeen asian takia. Kun otetaan joku töihin tai potkitaan pois, ei rahalla ole mitään väliä. Pääasia että siinä välissä tehdään tiukkaa säästölinjaa, niitä joutuu johto nimittäin selittelemään.haili kirjoitti: ..vähintään kuuden kuukauden liksa mutta yleensä se on alan sopimusehtojen mukainen joka useinmiten on vuoden liksa. Sitä sanktiota ei moni lehti ota kontolleen ilman jatkotoimenpiteitä koska lehden omistajat pistävät herkästi sen päätoimittajan kilometritehtaalle kun päätoimittaja aiheuttaa isoja tarpeettomia kuluja lehdelle.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
- Viesti:
Mihis ammattiliittoon kuulut kun ei tee mitään. Munaton liitto selvästi tai sitten kuulut liittoon joka ei pysty tekemään mitään. Oletkos varmasti oikeassa liitossa? Ei kannata kuulua merkonomien liittoon jos asia koskee viestintäalaa. Ja siihen toiseen asiaan eli ei yksikään päätoimittaja ole pallillaan kauan jos firma joutuu jatkuvasti maksamaan oikeuden päätöksellä vuoden palkkoja pois kun päätoimittaja ei tykkää jostain tyypistä. Tunnetkos Osku yhtään yritystä joka taputtaa sille kun johto aiheuttaa tarpeettomia kuluja firmalle jotka se ois vopinut välttää? Jos tunnet niin ilmoita se firma niin tiedämme mikä firma on tyhmä.
-
Merkillistä. Kohta 18 vuotta olen laskuttanut viestintäalan yrityksiä ja vain pari kertaa on tätä tarjottu. Olen kysynyt, että maksatteko te kahvistakin vasta kun koko tukkupakkaus on käytetty. Sen jälkeen laskut on maksettu normaalisti. Useimmille on ihan selvä, että kun tehdään kauppa ja tulee lasku, niin lasku maksetaan jotakuinkin ajallaan. Mitä nyt toisinaan on joutunut karhuamaan, tai sanomaan, että seuraava paketti on valmis ja odottaa vain edellisen laskun maksamista...niemeka kirjoitti:Eräs Sanoma-konsernin lehden päätoimittaja sanoi minulle, että he eivät välitä laskujeni eräpäivistä. He maksavat palkkiot "nippuina".
Joskus ostopuolella ollessa tottui siihen, että ammattikuvaajilta rapsahti laskut yllättävän nopeasti ja ne näyttivät ihan oikealta liiketoiminnalta silloisine liikevaihtoveroineen ynnä virallisine lomakkeineen.
Niin kauan on siedettävä, kun siihen suuri joukko kiltisti alistuu.
Lasku perään, sitten muistutus, sitten kakkoskarhu viivastyskorko mukana (niitä talousosasto vihaa vauraissa taloissa).... maksuaika on 30 päivää tilaajan ilmoittamasta laskutuspäivästä. Ja se päivä ei tule ihan heti.
Mitä enemmän on "hankalia" avustajia (= tavanomaista bisneskäytäntöä noudattavia), sitä tunnollisemmaksi maksumoraali muuttuu.
-
Vaikuttaa fiksulta puheenvuorolta. Tähän tuskin tarvitsee jatkaa.haili kirjoitti:Mihis ammattiliittoon kuulut kun ei tee mitään. Munaton liitto selvästi tai sitten kuulut liittoon joka ei pysty tekemään mitään. Oletkos varmasti oikeassa liitossa? Ei kannata kuulua merkonomien liittoon jos asia koskee viestintäalaa. Ja siihen toiseen asiaan eli ei yksikään päätoimittaja ole pallillaan kauan jos firma joutuu jatkuvasti maksamaan oikeuden päätöksellä vuoden palkkoja pois kun päätoimittaja ei tykkää jostain tyypistä. Tunnetkos Osku yhtään yritystä joka taputtaa sille kun johto aiheuttaa tarpeettomia kuluja firmalle jotka se ois vopinut välttää? Jos tunnet niin ilmoita se firma niin tiedämme mikä firma on tyhmä.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Luettuani tän ketjun ja vähän omiin kokemuksiin pohjauten yhen kuvatoimiston ja yhen pienen mediatalon kanssa, olen yhä enemmän vakuuttunut että viestintä/mainos/lehtialalle on valitettavasti pesiytynyt vähän liikaa ammattisäätäjää, joiden kanssa toimiminen on yhtä tuskaa. Sanat "järjestelmällisyys ja ammattimaisuus" näyttäisivät olevan joillekkin aika epämääräisä käsitteitä.
Kun nyt on siinä asemassa et leipäpalkka ei tuu tältä alalta, sellainen fiilis on et ei vaan jaksa vähän aikaan tarjota mitään lehtiin, kuvatoimistoihin tms kun liikaa on repinyt pelihousuja niiden takia :roll:
Kun nyt on siinä asemassa et leipäpalkka ei tuu tältä alalta, sellainen fiilis on et ei vaan jaksa vähän aikaan tarjota mitään lehtiin, kuvatoimistoihin tms kun liikaa on repinyt pelihousuja niiden takia :roll:
-
Yksi lehtitalo, millä on vuosien mittaan ollut kaikenlaisia ongelmia on Karprint Ky.
Henkilöstöpolitiikkaa hoidetaan seuraavasti:
http://www.palkkatyolainen.fi/pt98/p980303c.html
Tietokoneohjelmat olivat piraatteja: ennätyskorvaukset:
http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/ ... print.html
Velkojen maksaminen ei kaikille ole itsestään selvä asia.
Henkilöstöpolitiikkaa hoidetaan seuraavasti:
http://www.palkkatyolainen.fi/pt98/p980303c.html
Tietokoneohjelmat olivat piraatteja: ennätyskorvaukset:
http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/ ... print.html
Velkojen maksaminen ei kaikille ole itsestään selvä asia.
-
Heh... Säätämisille ei loppua näy. Paikallislehden päätoimittaja eilen muisti, että olisihan heidän kuulunut maksaa minulle viime vuonna kilometrikorvauksetkin juttu- ja kuvauskeikoista, samoin korvaus puhelinkuluista... Hohhoijaa.mudd kirjoitti:Luettuani tän ketjun ja vähän omiin kokemuksiin pohjauten yhen kuvatoimiston ja yhen pienen mediatalon kanssa, olen yhä enemmän vakuuttunut että viestintä/mainos/lehtialalle on valitettavasti pesiytynyt vähän liikaa ammattisäätäjää...
Naapurikaupungin lehden päätoimittaja ei vielä tuohon asiaan ole muistanut... *heawy sigh*.
Joten tänään sain taas jälleen soittaa verottajalle ja selitellä lisäaikaa verosouvilleni.
EDIT 02062006: Yksi taho (naapurikaupungin sanomalehti) vihdoin hoitanut rästit ja asian ojennukseen. Viivästyskorkoa tosin eivät maksaneet.
Viimeksi muokannut IlkkaS., Kesä 02, 2006 18 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Funaa olla kirjanpitäjä tollaselle putkalleIlkkaS. kirjoitti:Heh... Säätämisille ei loppua näy. Paikallislehden päätoimittaja eilen muisti, että olisihan heidän kuulunut maksaa minulle viime vuonna kilometrikorvauksetkin juttu- ja kuvauskeikoista, samoin korvaus puhelinkuluista... Hohhoijaa.mudd kirjoitti:Luettuani tän ketjun ja vähän omiin kokemuksiin pohjauten yhen kuvatoimiston ja yhen pienen mediatalon kanssa, olen yhä enemmän vakuuttunut että viestintä/mainos/lehtialalle on valitettavasti pesiytynyt vähän liikaa ammattisäätäjää...
-
-
- Viesti:
-
Mitä lisäaikaa verojen maksamiseen? Ei minun koskaan sellaista ole tarvinnut pyytää. Veroilmoituksen täydentämiseen olen iät ja ajat pyytänyt lisäaikaa, koska tuloja tulee sirpaleina monesta lähteestä, ja siten on myös verovähennyskelpoisen materiaalin kasaaminen pirun pitkää piimää. Käsittääkseni verottajalla on minulta sisässä lainaa pari-kolme tuhatta euroa. Eli asia on niin päin.Loadus kirjoitti:@IlkkaS.:
Menee vähän offtopicciin, mutta kiinnostaa tietää että kuinka joustavasti verottaja suhtautuu kun pyytää lisäaikaa verojen maksamiseen? Itelläni kuukauden vaihde ja verojen maksu lähestyy mutta tulot on öök.
Niin, tuo pakka levisi sillä seisomalla, kun työnantajani antoi verottajalle virheellistä tietoa ja jätti palkkasaatavia maksamatta vuosituhannen alussa.
-
- Viesti: