Kuun kuvausta..
-
- Viesti:
Kuun kuvausta..
Moe yritin ottaa kuvia kuusta silleensä, että siitä näkyisin normaalisti vähän pinnan väriäkin. Noh nyt tuli lähinnä pelkkä valkoinen kuu :( Minkälaisilla asetuksilla seuraavalla kokoonpanolla kannattaisi kokeilla??
Canon Eos 300 D + Canon 75-300mm F/4.0-5.6 III IS USM + Manfroton jalusta
Canon Eos 300 D + Canon 75-300mm F/4.0-5.6 III IS USM + Manfroton jalusta
-
Jätä mummoasetukset
Kuu on semmoinen kohde, että kamera ei tajua siitä mitään. Käännä siis vaan reippaasti täys manuaalille ja käyt kokeilemaan.
Aukoksi vaikka toi ehdotettu tai vieläkin pienempi, esim 11 ja sitten rupeat hakemaan kokeilemalla oikeaa aikaa. Myös valkotasapainon muutoksia voi kokeilla, niin kuuhun voi tlla ihan jo kameralla enemmän sävyjä ja väriä.
Kuu on helppo saada kuviin, mutta hyvien kuvien ottaminen on todella vaikeaa, mutta ei muuta kun kokeilimaan, kunhan kelit taas kirkastuu.
Mulla on hirveät vehkeet ja Kuu pakkomielteenä, mutta eipä ole vielä mitään järkevää syntynyt.
Aukoksi vaikka toi ehdotettu tai vieläkin pienempi, esim 11 ja sitten rupeat hakemaan kokeilemalla oikeaa aikaa. Myös valkotasapainon muutoksia voi kokeilla, niin kuuhun voi tlla ihan jo kameralla enemmän sävyjä ja väriä.
Kuu on helppo saada kuviin, mutta hyvien kuvien ottaminen on todella vaikeaa, mutta ei muuta kun kokeilimaan, kunhan kelit taas kirkastuu.
Mulla on hirveät vehkeet ja Kuu pakkomielteenä, mutta eipä ole vielä mitään järkevää syntynyt.
-
Re: Jätä mummoasetukset
Vaikka sulla onkin hirveät vehkeet, nin ehkä kannattaisi keskittyä naisen hakuun , niin saattaisi jotain syntyäkin :)fangio kirjoitti: Mulla on hirveät vehkeet ja Kuu pakkomielteenä, mutta eipä ole vielä mitään järkevää syntynyt.
Joug
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Siis, minkä hintaluokan? Kyllä oma A70 ainakin väittää kykenevänsä pistemittaukseen (tiedä sitten puhutaanko edes samasta hehtaarista). Onko tosiaan noin, että 300D:ssä ei saa missään olosuhteissa valita mittaustapaa itse? Pitkä miinus siitä.laite kirjoitti: Ei taida olla ihan tuon hintaluokan kameroissa. 300D:n hassuja puolia on mm. se, että mittaustapaa ei saa itse edes valita. Eli käsisäätelyksi menee :)
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
http://huikka.1g.fi
Tarkoitin tosiaan digijärkkäreitä. Keskustapainotteinen mittaus löytyy ainakin D30:stä kyllä, mutta tuollainen 1% pistemittaus rokkaisi omassakin kamerassa.huikka78 kirjoitti:Siis, minkä hintaluokan? Kyllä oma A70 ainakin väittää kykenevänsä pistemittaukseen (tiedä sitten puhutaanko edes samasta hehtaarista). Onko tosiaan noin, että 300D:ssä ei saa missään olosuhteissa valita mittaustapaa itse? Pitkä miinus siitä.
piti oikein varmistaa, eli 300D:ssä kamera päättää tuon mittaustavan ja siihen ei pääse itse puuttumaan.
-
- Viesti:
Kannattaa varmistaa paremmin, ei tuo ihan noinkaan ole.laite kirjoitti:piti oikein varmistaa, eli 300D:ssä kamera päättää tuon mittaustavan ja siihen ei pääse itse puuttumaan.
300d:stä löytyy kolme mittaustapaa, evaluatiivinen (matriisi), keskustapainotteinen, ja osa-alueen mittaus (partial metering). Osa-aluemittaus käyttää n. 9% kuva-alasta valitusta mittauspisteestä.
Täysin vapaasti ei voi valita. Täysiautomaattiset tilat mittavaat evaluatiivisellä. Käsinsäädettävissä tiloissa (P,Av,Tv,M), muissa paitsi manuaalivalotuksessa, oletuksena on evaluatiivinen ja manuaalissa on oletuksena keskustapainotteinen. Osa-aluemittauksen saa käyttöön, kun lukitsee valotuksen, jolloin mitataan mittauspisteestä. Sinänsä aika luonteva tapa käyttää tuota pienen alan mittausta, vaikkakin joutuu joka mittaukselle käskemään uudestaan.
Tarkempi pistemittaus olisi kyllä hyvä juttu - ei tuolla mitata kuuta ennen kuin kunnon polttovälillä. Pokkareissa tuo on varsin helppo tehdä, kun kennosta voi ottaa muutaman pikselin alan, jolla mitataan. Järkkärissä jostain syystä tarkka pistemittaus ei ole niin yleinen.
Myönnän, että tuo mittaustavan valinta on ehkä eniten kaipaamani ominaisuus (varsinkin kun se oli jo G-sarjan pokkarissani). Mutta kyllä tuolla sentään pääsee asiaan vaikuttamaan.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
Itse tuossa kokeilin 10D:llä, manuaali asetukset tietysti voivat olla ok, ongelma on lähinnä, että tuo itse kuu ylivalottuu ja rajusti sittenkin. 1 1/2 aukkoa ali niin alkaa kuustakin löytymään sävyjä, voi tarvita kyllä enemmänkin. Lisäksi pitää ottaa huomioon kuun liikkuminen, valoitusaikaa ei voi jättää kauhean pitkäksi.
Jos kuvaushetken voi valita sellaiseksi ettei taivas ole pimeä, niin aina parempi silloin kuun ja taivaan välinen kontrasti ero ei ole niin paha.
Jos kuvaushetken voi valita sellaiseksi ettei taivas ole pimeä, niin aina parempi silloin kuun ja taivaan välinen kontrasti ero ei ole niin paha.
-
martti65 kirjoitti:Itse tuossa kokeilin 10D:llä, manuaaliasetukset tietysti voivat olla ok. Ongelma on lähinnä, että tuo itse kuu ylivalottuu ja rajusti sittenkin. 1 1/2 aukkoa ali, niin alkaa kuustakin löytymään sävyjä -voi tarvita kyllä enemmänkin. Lisäksi pitää ottaa huomioon kuun liikkuminen, valotusaikaa ei voi jättää kauhean pitkäksi.
Jos kuvaushetken voi valita sellaiseksi ettei taivas ole pimeä, niin aina parempi: silloin kuun ja taivaan välinen kontrasti ei ole niin paha.
Juuri noin. Eikös digikameran mainostettu paras puoli ole haarukoinnin helppous ja kuvan onnistumisen tarkastamisen mahdollisuus jo kuvaushetkellä?
Nimimerkki: pitääkö kuu kuvata netissä? ;-)
-
Kuunpimennyksen aikaan otin samaisella konfiguraatiolla pari kuvaa
Tosiaan manuaali asetus, aukko 11 suljinaika noin 1/125, riippuen paljonko kuusta on itseasiassa näkösällä.
Parhaimmat kuvat tulevat kun täysikuu on hieman "ohi" jolloinkas kuun pinnalle tulee enemmän varjoja ja yksityiskohtia näkyviin.
Tuolla IS linssillä saa muuten kohtuu kuvia käsivarallakin kuusta :)
-J
Tosiaan manuaali asetus, aukko 11 suljinaika noin 1/125, riippuen paljonko kuusta on itseasiassa näkösällä.
Parhaimmat kuvat tulevat kun täysikuu on hieman "ohi" jolloinkas kuun pinnalle tulee enemmän varjoja ja yksityiskohtia näkyviin.
Tuolla IS linssillä saa muuten kohtuu kuvia käsivarallakin kuusta :)
-J
-
-
- Viesti:
-
Kuuhan on sikäli tylsä että se näyttää aina samaa poskea, kuin vanha hippi diinareille ;-)
Kuvasi kestäisi terävöitystä aika paljon, varsinkin jos rajaa kuun ulkoreunan moisen toimenpiteen ulkopuolelle..mitä en tehnyt.
Jos sallit: 15sekunin terävöitysöperäziööni:
http://personal.inet.fi/koti/osku.k/kuu2.jpg
Tuhoan kuvasi tuolta oikeuksiasi kunnioittaen..mutta koska en etukäteen tullut lupaasi kysyneeksi: pahoittelut kissan kiinnostuksesta..tämä ei toistu ;-)
Kuvasi kestäisi terävöitystä aika paljon, varsinkin jos rajaa kuun ulkoreunan moisen toimenpiteen ulkopuolelle..mitä en tehnyt.
Jos sallit: 15sekunin terävöitysöperäziööni:
http://personal.inet.fi/koti/osku.k/kuu2.jpg
Tuhoan kuvasi tuolta oikeuksiasi kunnioittaen..mutta koska en etukäteen tullut lupaasi kysyneeksi: pahoittelut kissan kiinnostuksesta..tämä ei toistu ;-)
-
- Site Admin
- Viesti:
[img]-koodia käytettäessä (jolloin kuva avautuu itse viestiin) kuvien leveys ei saisi ylittää 600 pikseliä. Liian leveät kuvat tekevät viestiketjun vaikeasti luettaviksi, kun joutuu vierittämään vaakasuunnassa. Jos viitsit, niin pienennä tai rajaa kuvaa vähän.pahvi kirjoitti:Kuunpimennyksen aikaan otin samaisella konfiguraatiolla pari kuvaa
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Keittiön ikkunasta 6.12.2003 Oly C-750 UZ otettu kuva. Jalustaa käytin, mutta napautin sormella kuvan, enkä kaukosäätimellä, joten tärähtihän se. Kuitenkin yllättävän hyvä. Reippaanlaisesti pimeyttä ympäriltä leikkasin pois tuosta kuvasta. Kokoa ei ole muutettu, ainoastaan cropattu.
Make - OLYMPUS CORPORATION Model - C750UZ ExposureTime - 10/2000 seconds FNumber - 3.70 ExposureProgram - Creative program ISOSpeedRatings - 50 ExifVersion - 220 DateTimeOriginal - 2003:12:06 16:15:33 DateTimeDigitized - 2003:12:06 16:15:33 CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel) ExposureBiasValue - -0.70 MaxApertureValue - F 3.73 MeteringMode - Spot LightSource - Auto FocalLength - 63.00 mm ExposureMode - Manual WhiteBalance - Auto DigitalZoomRatio - 0.00 x Contrast - Normal Saturation - Normal Sharpness - Normal
Make - OLYMPUS CORPORATION Model - C750UZ ExposureTime - 10/2000 seconds FNumber - 3.70 ExposureProgram - Creative program ISOSpeedRatings - 50 ExifVersion - 220 DateTimeOriginal - 2003:12:06 16:15:33 DateTimeDigitized - 2003:12:06 16:15:33 CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel) ExposureBiasValue - -0.70 MaxApertureValue - F 3.73 MeteringMode - Spot LightSource - Auto FocalLength - 63.00 mm ExposureMode - Manual WhiteBalance - Auto DigitalZoomRatio - 0.00 x Contrast - Normal Saturation - Normal Sharpness - Normal