Hei.
Suomessa on aika ikävä tilanne tässä suhteessa. Puolustat laillisia oikeuksiasi ja työt loppuvat. Minä olen kokenut tätä samaa 90-luvun puolivälistä alkaen. Isot, ja pienet perässä, eivät juuri maksa laskujaan ajallaan yms. Joidenkin kanssa on vaan nieltävä kiukku ja nöyrryttävä jos haluaa saada keikkoja.
Minulla oli kuvia sisällä eräällä koira-harrastajien lehdellä. Käyttivät kuvia, mutta minun piti itse selata lehdet ja pyytää erikseen laskutustiedot heiltä. Yhteistyö oli äärimmäisen nihkeätä mitä tuli maksamiseen. Yhtään laskua eivät maksaneet ajallaan. Yritin parhaani mukaan selvittää käytäntöä, mutta eivät vastanneet. Sitten laitoin kerran karhun. Parin päivän kuluttua tuli joka ikinen kuvani sullottuna tavalliseen kirjekuoreen. Ei saatetta tms. Homma loppui siihen. Rahat tuli myöhemmin.
Joidenkin asiakkaiden kanssa on vaan pakko elää näin. Hölmöä, mutta Suomi on pieni maa ja ympyrät pieniä. Tiedän yhden ammattikuvaajan 90-luvulta joka alkoi vaatia oikeuksiaan. Ajaa nykyään taksia, sillä hommat loppui kun leikaten. Isot talot käyttävät asemaansa häikäilemättä hyväkseen, sillä uusia kuvaajia on aina tyrkyllä.
Valtaosan kanssa homma kuitenkin toimii asiallisesti ja ammattimaisesti, mutta joukossa on aina ****.
Jos pitää nimetä lehti, jonka kanssa on suoranainen ilo toimia, niin se on Suomen luonto. Jos on dioja, ne palautetaan asiallisesti laitettuna sen lehden sivujen väliin missä ne ovat ja laskutustiedot tulevat pyytämättä. Nopeasti ja mukavasti. Taso toki on kova.
t. Kari.
mtala kirjoitti:IlkkaS. kirjoitti:Tekisi mieleni karhuta viivästyskorkoakin, mutta ei taida oikein free-kirjalla kuvaavalta onnistua. Toiminimeltä onnistuisi.
Minkähän takia ei onnistuisi? Asiasta säädetään käsittääkseni korkolaissa, enkä löytänyt siitä tällaista kohtaa.
Jos teos on julkaistu, voidaan katsoa sopimuksen syntyneen, vaikka mitään ei olisi paperilla. Jos lasku on lähetetty eikä velallinen ole reklamoinut, koronmaksun alkamisajankohtakin on selvitetty: eräpäivä tai sen puuttuessa kohtuullinen aika laskun lähettämisestä. Jos laskua ei ole lähetetty eikä esim. hintaa sovittu, asia on mutkikkaampi, mutta periaatetta se ei muuta. Silloin tarkastellaan ns. yleistä käytäntöä, alan kauppatapaa tms, jos asiassa käräjille mentäisiin.
Jos olen väärässä, otan kiitollisena vastaan valistusta!
mtala