Apua ensimmäise kameran ostoon?
-
- Viesti:
Apua ensimmäise kameran ostoon?
Niin, olen siis ostamassa (kenties) itselleni digitaalikameraa ja kaipaisin neuvoja. Olen lueskellut tämän foorumin viestejä ja ohjeita ja kysymyksiä nousee. Niinpä kysyisinkin teidän, kamerat paremmin tuntevien henkilöiden mielipiteitä ja ehdotuksia.
Tarpeeni ovat suunnilleen tällaiset:
Olen satunnainen matkakuvaaja sekä tallennan perhetapahtumia, juhlia yms. Matkoilla kuvaan paljon maisemia, ihmisiä, rakennuksia... mitä vaan. Harrastan myös videokuvaamista, joten digikamerassani en halua maksaa ylimääräistä liikkuvan kuvan tai äänen tallentamisesta. Kameraltani haluan hyvälaatuisen kuvan ja paljon muistikapasiteettia. Ennenkaikkea haluan tarkan kuvan sekä hyvät hämäräkuvausominaisuudet. Zoomilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta mielellään nyt vähintään 2-3x. Vaikuttavatko pixelien määrä kuvan laatuun vai pelkästään kokoon? En välttämättä tee mitään suurikokoisia kuvia, joten siihen en pixeleitä hirmuisasti kaipaa, eli 3 megapixeliä varmaankin riittää, ellei pixeleitä lisäämällä sitten saada parempia kymppikuvia, en tiedä onko näin?? Kameran ulkonäöllä ei ole sen suurempaa seksuaalista merkitystä. Valotus saisi mielellään olla jotenkin säädettävissä, vaikka en sitä vielä osaisi käyttääkään (tosin opettelen varmasti). Optiikka saisi olla siis hyvä (linssi), jotta saan tarkkoja kuvia. En tiedä onko kameroiden salamavaloissa eroja, mutta sen tulisi olla myös hyvä. Olen kyllästynyt filmikamerani huonoon kuvanlaatuun sisäkuvissa.
Videokuvausta kun harrastan, on minulla siihen soveltuva tietokone, joten puran kuvani todennäköisesti rompulle ja myös paperille. USB-liitäntä siis koneestani löytyy (myös Firewire, mutta USB-lienee tähän käytännöllisempi).
Minua askarruttaa myös tämä muistin riittävyys. Minulla ei ole käsitystä paljonko kameraan voi kuvia säilöä? Kuinka paljon muistia vaaditaan esim 100kpl:een kymppikuvia? Lomareissulla kun tuon verran tulee helpostikin kuvattua. Viimeisimmällä matkallani kuvasin noin 200 kuvaa. Millaisia muistikortteja ja minkä hintaisia tähän tarvitaan? Vai voiko tuollaista 200 kymppikuvaa mahduttaa jo itse kameraan? Tai edes 100-150kpl?
Tuossa nyt on mainittu ominaisuuksia, joita kameraltani haluausin. Minulla ei ole mitään käsitystä mitä tuollainen kamera maksaa, mutta budjettini ehdoton yläraja on 300-400€. Saako sillä edes tuollaista? Mieluummin maksaisin tietysti vielä vähemmän...
Olen muuten tuossa ensi vuoden puolella matkaamassa New Yorkiin ja sieltä kai näitä pelejä saisi halvemmalla. Osaako joku sanoa, mitä siellä ostettaessa tulisi ottaa huomioon? Tai tietääkö joku sattumalta luotettavaa liikettä Manhattanilta?
Tässä tuli nyt liuta kysymyksiä ja toivon teiltä asiallisia kommentteja. Yritin antaa hiukan viitteitä noista tarpeista, mutta kyselen varmasti lisää, kun saadaan keskustelua aikaiseksi.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!
Tarpeeni ovat suunnilleen tällaiset:
Olen satunnainen matkakuvaaja sekä tallennan perhetapahtumia, juhlia yms. Matkoilla kuvaan paljon maisemia, ihmisiä, rakennuksia... mitä vaan. Harrastan myös videokuvaamista, joten digikamerassani en halua maksaa ylimääräistä liikkuvan kuvan tai äänen tallentamisesta. Kameraltani haluan hyvälaatuisen kuvan ja paljon muistikapasiteettia. Ennenkaikkea haluan tarkan kuvan sekä hyvät hämäräkuvausominaisuudet. Zoomilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta mielellään nyt vähintään 2-3x. Vaikuttavatko pixelien määrä kuvan laatuun vai pelkästään kokoon? En välttämättä tee mitään suurikokoisia kuvia, joten siihen en pixeleitä hirmuisasti kaipaa, eli 3 megapixeliä varmaankin riittää, ellei pixeleitä lisäämällä sitten saada parempia kymppikuvia, en tiedä onko näin?? Kameran ulkonäöllä ei ole sen suurempaa seksuaalista merkitystä. Valotus saisi mielellään olla jotenkin säädettävissä, vaikka en sitä vielä osaisi käyttääkään (tosin opettelen varmasti). Optiikka saisi olla siis hyvä (linssi), jotta saan tarkkoja kuvia. En tiedä onko kameroiden salamavaloissa eroja, mutta sen tulisi olla myös hyvä. Olen kyllästynyt filmikamerani huonoon kuvanlaatuun sisäkuvissa.
Videokuvausta kun harrastan, on minulla siihen soveltuva tietokone, joten puran kuvani todennäköisesti rompulle ja myös paperille. USB-liitäntä siis koneestani löytyy (myös Firewire, mutta USB-lienee tähän käytännöllisempi).
Minua askarruttaa myös tämä muistin riittävyys. Minulla ei ole käsitystä paljonko kameraan voi kuvia säilöä? Kuinka paljon muistia vaaditaan esim 100kpl:een kymppikuvia? Lomareissulla kun tuon verran tulee helpostikin kuvattua. Viimeisimmällä matkallani kuvasin noin 200 kuvaa. Millaisia muistikortteja ja minkä hintaisia tähän tarvitaan? Vai voiko tuollaista 200 kymppikuvaa mahduttaa jo itse kameraan? Tai edes 100-150kpl?
Tuossa nyt on mainittu ominaisuuksia, joita kameraltani haluausin. Minulla ei ole mitään käsitystä mitä tuollainen kamera maksaa, mutta budjettini ehdoton yläraja on 300-400€. Saako sillä edes tuollaista? Mieluummin maksaisin tietysti vielä vähemmän...
Olen muuten tuossa ensi vuoden puolella matkaamassa New Yorkiin ja sieltä kai näitä pelejä saisi halvemmalla. Osaako joku sanoa, mitä siellä ostettaessa tulisi ottaa huomioon? Tai tietääkö joku sattumalta luotettavaa liikettä Manhattanilta?
Tässä tuli nyt liuta kysymyksiä ja toivon teiltä asiallisia kommentteja. Yritin antaa hiukan viitteitä noista tarpeista, mutta kyselen varmasti lisää, kun saadaan keskustelua aikaiseksi.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!
Onneksi olkoon! Oli muuten esimerkillisesti selostettu tarpeet :)
Tuotanoin, kamerassa ei itsessään ole muistia, mutta kuvien tallentaminen hoidetaan muistikorteille joita löytyy sitten eri kokoisia.
Yksi hyvä vaihtoehto sinulle olisi varmaankin canonin powershot a60 tai a70 malli. A60 maksaa saksasta tilattuna 219e + postikulut ja a70 maksaa 319e + postikulut. Postikulut ovat hieman alle 30 euroa postiennakolla tilattuna.
esim 256 megainen compact flash muistikortti maksaa 50-70 euroa, riippuu ostopaikasta. Tuollainen riittää varmasti erittäin mainiosti. Käytettynäkin noita löytyy, itse olen ostanut yhden 256 megaisen kortin 45 eurolla.
tässä juttua noista kameroista:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_a60.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_a70.asp
mbnetin hintaseurannasta löytää halvimmat hinnat muistikorteille:
www.mbnet.fi/hintaseuranta
(paina tuotehaku ja sen jälkeen hakusanoiksi compact flash).
Noissa canonin edellämainituissa kameroissa on yksi huono puoli:
Ne käyttävät sormimallisia paristoja, joten akkujen ja akkulaturin hommaaminen on lähestulkoon välttämätöntä. Akkulaturi + 4kpl sormiakkuja maksaa 60-100e, riippuu paikasta. 4kpl lisäakut maksavat ~20e (mikäli ostaa 1800mAh tai 2100mAh akut).
Eli tuo a60 + 256MB compact flash + akkulaturi & 2 satsia akkuja paketin kokonaishinnaksi tulisi aika tarkalleen 400 euroa.
Tuotanoin, kamerassa ei itsessään ole muistia, mutta kuvien tallentaminen hoidetaan muistikorteille joita löytyy sitten eri kokoisia.
Yksi hyvä vaihtoehto sinulle olisi varmaankin canonin powershot a60 tai a70 malli. A60 maksaa saksasta tilattuna 219e + postikulut ja a70 maksaa 319e + postikulut. Postikulut ovat hieman alle 30 euroa postiennakolla tilattuna.
esim 256 megainen compact flash muistikortti maksaa 50-70 euroa, riippuu ostopaikasta. Tuollainen riittää varmasti erittäin mainiosti. Käytettynäkin noita löytyy, itse olen ostanut yhden 256 megaisen kortin 45 eurolla.
tässä juttua noista kameroista:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_a60.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_a70.asp
mbnetin hintaseurannasta löytää halvimmat hinnat muistikorteille:
www.mbnet.fi/hintaseuranta
(paina tuotehaku ja sen jälkeen hakusanoiksi compact flash).
Noissa canonin edellämainituissa kameroissa on yksi huono puoli:
Ne käyttävät sormimallisia paristoja, joten akkujen ja akkulaturin hommaaminen on lähestulkoon välttämätöntä. Akkulaturi + 4kpl sormiakkuja maksaa 60-100e, riippuu paikasta. 4kpl lisäakut maksavat ~20e (mikäli ostaa 1800mAh tai 2100mAh akut).
Eli tuo a60 + 256MB compact flash + akkulaturi & 2 satsia akkuja paketin kokonaishinnaksi tulisi aika tarkalleen 400 euroa.
-
Re: Apua ensimmäise kameran ostoon?
Muistikapasiteettia saat ostamalla kameraasi muistikortin. Mukana tuleva muistikortti on jokaisella valmistajalla hyvin pieni.Dino kirjoitti:Kameraltani haluan hyvälaatuisen kuvan ja paljon muistikapasiteettia.
Hämäräkuvausominaisuuksiin vaikuttaa mm. kameran valovoima ja saako valotusaikaa säädettyä manuaalisesti. Katsele noista kameroista, kuinka suureksi aukon saa. (ilmoitetaan f-arvoina, mitä pienempi f-arvo, sitä enemmän saat valoa). Tietysti pitkillä valotusajoilla tarvitsee jalustan, kuvasipa filmillä tai digillä.Dino kirjoitti:Ennenkaikkea haluan tarkan kuvan sekä hyvät hämäräkuvausominaisuudet.
Aika monessa mallissa on 3x-zoomi. Digitaalizoomia ei kannata huomioida.Dino kirjoitti:Zoomilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta mielellään nyt vähintään 2-3x.
Sekä että. Mitä enemmän pikseleitä, sitä suurempi kuvan koko -> sitä vähemmän kuvia mahtuu muistikortille. Suuremmasta kuvasta voi rajata jotain pois, laadun kärsimättä. Kymppikuvissa ei eroa kahdella tai kolmella megapikselillä juuri ole. Megapikseleitä ei kannata käyttää valintaperusteena, vaikka niitä eniten mainostetaankin.Dino kirjoitti:Vaikuttavatko pixelien määrä kuvan laatuun vai pelkästään kokoon?
Riittää varmasti, kahdellakin pärjää hyvin. Kymppikuvissa pikselit ei kuvan laatua juurikaan paranna.Dino kirjoitti: En välttämättä tee mitään suurikokoisia kuvia, joten siihen en pixeleitä hirmuisasti kaipaa, eli 3 megapixeliä varmaankin riittää, ellei pixeleitä lisäämällä sitten saada parempia kymppikuvia, en tiedä onko näin??
Monissa malleissa ei valotusta saa säädetty kunnolla vaan automatiikka hoitaa sen. Oppimisen kannalta huono asia. Jos siis yhtään epäilet, että haluaisit hoitaa homman täysin itse niin hanki sellainen kamera, jossa voit säätää valotusaikaa manuaalisesti. Niistä löytyy kuitenkin automaattitoiminnotkin, jos ei kuitenkaan jaksa opetella.Dino kirjoitti:Valotus saisi mielellään olla jotenkin säädettävissä, vaikka en sitä vielä osaisi käyttääkään (tosin opettelen varmasti).
Kameroiden omat salamat heijastavat valon suoraan kuvattavalle pinnalle, jonka seurauksena esim. punaiset silmät tai jyrkät varjot kuvissa. Käytännössä siis tarvitaan erillinen salamalaite, jos punaisista silmistä haluaa päästä kokonaan eroon. Joissakin malleissa salaman tehoa voidaan kuitenkin säätää.Dino kirjoitti:tiedä onko kameroiden salamavaloissa eroja, mutta sen tulisi olla myös hyvä. Olen kyllästynyt filmikamerani huonoon kuvanlaatuun sisäkuvissa.
Dino kirjoitti:Minua askarruttaa myös tämä muistin riittävyys. Minulla ei ole käsitystä paljonko kameraan voi kuvia säilöä?
Muistikortin täyttymiseen vaikuttaa kuvan tallennusmuoto ja koko. Ota huomioon että kameroiden käyttämien muistikorttien hinnoissa on suuria eroja. CF-muistit ovat halvimpia. Voidaan karkeasti sanoa, että parhaalla kuvanlaadulla kuvattaessa yhden kuvan koko on noin puolet megapikselien määrästä. Tästä voitkin sitten laskea kuinka paljon kuvia mahtuu kortille. Esim. 3 megapikselin kameran koko on n, 1,5 megatavua. Muistikortin koko 256megatavua. Kortille mahtuu noin 170 kuvaa.
Saat silla erilaisia pokkareita. Muista ottaa kameran lisäksi huomioon, että joudut ostamaan muistikortin ja kenties kameralaukun, jotka lisäävät kustannuksia.Dino kirjoitti:Minulla ei ole mitään käsitystä mitä tuollainen kamera maksaa, mutta budjettini ehdoton yläraja on 300-400€. Saako sillä edes tuollaista? Mieluummin maksaisin tietysti vielä vähemmän...
Noilla hinnoilla suosittelen sinulle Canon A70 tai A60 kameraa. Selkeitä ja helppoja käyttää ja hintaansa nähden ominaisuuksia riittää.
Ota huomioon, että USA:n takuu ei välttämättä ole voimassa Suomessa. Näin ainakin on esim. Canonilla. Euroopasta ostetussa on. Ota huomioon myös alv ja tullit.Dino kirjoitti:Olen muuten tuossa ensi vuoden puolella matkaamassa New Yorkiin ja sieltä kai näitä pelejä saisi halvemmalla. Osaako joku sanoa, mitä siellä ostettaessa tulisi ottaa huomioon?
Lopuksi lukaise http://digifaq.info/digifaq/index.html
-
- Viesti:
Kiitoksia oikein paljon hyvistä vastauksista!
Mikäli oikein ymmärsin, näissä suosittelemissanne kameroissa on erona ainoastaan tuo pikselien määrä. Olen kuullut kahdenlaisia mielipiteitä tuosta pikselien vaikuttamisesta kuvanlaatuun. Tietty kuvakoko kasvaa pikseleiden myötä, mutta onko sillä tosiaa merkitystä kumppikoon kuvien terävyyteen, väriin.. latuun yleensä? Mikäli näin ei ole, saatan hyvinkin tyytyä 2:n megapikselin kameraan. Mutta jos taas noilla pikseleillä saa paremman pienemmänkin kuvan, satsaan mielelläni 50-70 euroa seuraavaan malliin ja "ostan yhden megapikselin" lisää. En usko, että minulla on mitään tarvetta tulostella ainakaan yli A4:n kokoisia kuvia. Eikös 2 Mpikseliä riitä siihen?
Näissä molemmissa kameroissa on liikkuvan kuvan ja äänen tallennusmahdollisuus, jolla en tee yhtikäs mitään. Onko asia niin, että tämän hintaluokan kameroihin se tuupataan joka malliin hintaa nostamaan, vai voiko saada yhtä hyvän kameran huokeammalla ilman tätä turhaa lisävarustetta?
Sitten vielä kysymys yleisesti Sonyn kameroista. Ainakin videokamerapuolella Sonyn kameroissa on tämä Carl Zeiss -linssi, jota nyt jotkut asiantuntijat (joita on tietysti joka lähtöön) pitävät kilpailijoitaan parempilaatuisena. Mitä mieltä olette tästä väitteestä ja onko tämä käytössä myös still-kamerapuolella. (vrt. esim. nämä Canonin linssit)
Lopuksi, minulta meni hiukan ohi tätä seuraava juttu:
Ystävällisesti tiedustelee hän.
Mikäli oikein ymmärsin, näissä suosittelemissanne kameroissa on erona ainoastaan tuo pikselien määrä. Olen kuullut kahdenlaisia mielipiteitä tuosta pikselien vaikuttamisesta kuvanlaatuun. Tietty kuvakoko kasvaa pikseleiden myötä, mutta onko sillä tosiaa merkitystä kumppikoon kuvien terävyyteen, väriin.. latuun yleensä? Mikäli näin ei ole, saatan hyvinkin tyytyä 2:n megapikselin kameraan. Mutta jos taas noilla pikseleillä saa paremman pienemmänkin kuvan, satsaan mielelläni 50-70 euroa seuraavaan malliin ja "ostan yhden megapikselin" lisää. En usko, että minulla on mitään tarvetta tulostella ainakaan yli A4:n kokoisia kuvia. Eikös 2 Mpikseliä riitä siihen?
Näissä molemmissa kameroissa on liikkuvan kuvan ja äänen tallennusmahdollisuus, jolla en tee yhtikäs mitään. Onko asia niin, että tämän hintaluokan kameroihin se tuupataan joka malliin hintaa nostamaan, vai voiko saada yhtä hyvän kameran huokeammalla ilman tätä turhaa lisävarustetta?
Sitten vielä kysymys yleisesti Sonyn kameroista. Ainakin videokamerapuolella Sonyn kameroissa on tämä Carl Zeiss -linssi, jota nyt jotkut asiantuntijat (joita on tietysti joka lähtöön) pitävät kilpailijoitaan parempilaatuisena. Mitä mieltä olette tästä väitteestä ja onko tämä käytössä myös still-kamerapuolella. (vrt. esim. nämä Canonin linssit)
Lopuksi, minulta meni hiukan ohi tätä seuraava juttu:
Onko siis niin, että kamera toimii vaihtoehtoisesti paristoilla tai akulla? Paristot ovat tietty edullisempia, mutta paljon kuvatessa akut varmaankin maksavat itsensä takaisin. Jos ostan kameran USA:sta ja mukaan tuon laturin akkuineen, mahtaako tulla ongelmia verkkovirran kanssa? Lienee siis parempi vaihtoehto ostaa tuo laturi täältä vai kuinka?laite kirjoitti: Noissa canonin edellämainituissa kameroissa on yksi huono puoli:
Ystävällisesti tiedustelee hän.
Joo, paristotkin käyvät, mutta yhdellä paristosatsilla ei välttämättä pysty ottamaan kuin muutaman kuvan (johtuu paristojen nopeasta jännitteen laskusta niitä käytettäessä). Akut sitten taas pitävät jännitteen melko tasaisesti koko ajan ja niillä pystyy kuvaamaan huomattavasti pidempään (muutamia satoja kuvia luultavasti).Dino kirjoitti:Onko siis niin, että kamera toimii vaihtoehtoisesti paristoilla tai akulla? Paristot ovat tietty edullisempia, mutta paljon kuvatessa akut varmaankin maksavat itsensä takaisin. Jos ostan kameran USA:sta ja mukaan tuon laturin akkuineen, mahtaako tulla ongelmia verkkovirran kanssa? Lienee siis parempi vaihtoehto ostaa tuo laturi täältä vai kuinka?
Laturi kannattaa tosiaan hommata suomesta, niin ei tule ongelmia eri jännitteen ja erilaisen pistokkeen takia. GP smart laturia on kehuttu erityisen paljon, kannattaa hakea foorumin haulla noista juttua enemmän.
-
Noista megapikseleistä vielä sen verran, että vaikka 2 megapikseliä riittääkin ihan hyvin kymppikuvaan, niin suosittelisin silti ainakin kolmea megapikseliä. Jälkikäsittelyn kannalta, esim. kuvan uudelleen rajaus, on "ylimääräisistä" pikseleistä hyötyä.
Kahden mp:n kuvaa ei kovasti rajata vaikka vaan kymmpikuvaksi teettäisikin.
Tietysti kannattaa ottaa kerralla niin hyviä kuvia ettei tarvitse jälkeenpäin säätää :).
h
Kahden mp:n kuvaa ei kovasti rajata vaikka vaan kymmpikuvaksi teettäisikin.
Tietysti kannattaa ottaa kerralla niin hyviä kuvia ettei tarvitse jälkeenpäin säätää :).
h
Viimeksi muokannut Hanu, Joulu 17, 2003 11 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Uudessa Mikrobitissä oli digikameratesti. Myös jotain asiaakin.
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/20 ... gikamerat/
löytyy taulukko pikselien määrästä suhteessa kuvien laatuun/kokoon.
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/20 ... gikamerat/
löytyy taulukko pikselien määrästä suhteessa kuvien laatuun/kokoon.
Joug
-
- Viesti:
steves digicams arvostelut:
a60: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a60.html
a70: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html
englanniksi ikävä kyllä, mutta hyviä artikkeleita kuitenkin.
a60: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a60.html
a70: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html
englanniksi ikävä kyllä, mutta hyviä artikkeleita kuitenkin.
-
- Viesti:
Tuota Canonin A70 mallia saa tällä hetkellä verkkokaupasta 330 euron hintaan ja mitä nyt netistä hätäisesti tutkailin, niin eipä sitä jenkeistäkään saa kuin 50 euroa halvemmalla. Ei siis varmaankaan kannata lähteä sieltä roudaamaan varsinkaan, jos takuun kanssa voi ilmaantua ongelmia.
Toki voi olla, että halvemmallakin löytyy kun vaan viitsii etsiä.
-
- Viesti:
Palaan vielä tähän viestiini. Pienen etsinnän jälkeen löytyi Manhattaniltakin liikkeitä, joista saa Canon a70 + akut ja laturi + muistikortti 256Mb + kortinlukija = 430$ = 357€. Ei kuulosta pahalta. Tosin jos tuo laturi pitää jättää kotimaahan ja jos kortinlukujaa ei tarvita (en tiedä??), niin pelkkä kamera muisteineen maksaisi 300€. Miten tuon kortinlukijan kanssa on, tarvitaanko sitä kuvien siirtoon tietokoneelle? Jos kuvat teettää kehityksessä, niin sinehän toimitetaan muistikortti eikö niin?Dino kirjoitti:Tuota Canonin A70 mallia saa tällä hetkellä verkkokaupasta 330 euron hintaan ja mitä nyt netistä hätäisesti tutkailin, niin eipä sitä jenkeistäkään saa kuin 50 euroa halvemmalla. Ei siis varmaankaan kannata lähteä sieltä roudaamaan varsinkaan, jos takuun kanssa voi ilmaantua ongelmia.
Muista, että kun ostat kameran usa:sta ja tuot sen suomeen, niin sinun täytyy maksaa tuosta myös arvonlisävero (22%). Tuosta pääsee tietysti eroon, kunhan harrastaa pienimuotoista veronkiertoa (hyvä tapa on esim postittaa takuulaput ja ostokuitit itselleen / kaverilleen usa:sta). Myös kameran pakkauksen tuhoaminen on ihan käytännöllinen idea (tai postittaminen).Dino kirjoitti:Palaan vielä tähän viestiini. Pienen etsinnän jälkeen löytyi Manhattaniltakin liikkeitä, joista saa Canon a70 + akut ja laturi + muistikortti 256Mb + kortinlukija = 430$ = 357€. Ei kuulosta pahalta. Tosin jos tuo laturi pitää jättää kotimaahan ja jos kortinlukujaa ei tarvita (en tiedä??), niin pelkkä kamera muisteineen maksaisi 300€. Miten tuon kortinlukijan kanssa on, tarvitaanko sitä kuvien siirtoon tietokoneelle? Jos kuvat teettää kehityksessä, niin sinehän toimitetaan muistikortti eikö niin?
Kannattaa myös muistaa se, että canonilla ei ole maailmanlaajuista takuuta kameroilleen, USA:sta ostetut kamerat voi huollattaa takuun piikkiin ainoastaan usa:ssa ja euroopasta ostetut vain euroopassa.
-
- Viesti:
Olen tässä tehnyt paperilla vertailua kameroiden ominaisuuksista ja luulisin, että tällaisen aloittelijan ensimmäiseksi kameraksi saattaisi hyvinkin sopia tuo Canonin a70.
Niinpä kysyisinkin, että onko kenelläkään näyttää malliksi tuolla kameralla otettuja kuvia? Katsoisin mieluusti millaista jälkeä se tekee. Ja jos kuvia löytyy, voisitteko kertoa onko ne otettu ihan automaatilla vai mitä "säätöjä" on tehty. Tästä olisi apua.
Vielä yksi kysymys. Olenko ymmärtänyt oikein, että tähän malliin ei saa erillistä salamavaloa kiinni? Jos ja kun nimittäin alkaa valo loppua sisällä kuvattaessa.
Saisiko näihin kysymyksiin vielä kommentteja ja mielellään noita kuvia, jos löytyy.
Niinpä kysyisinkin, että onko kenelläkään näyttää malliksi tuolla kameralla otettuja kuvia? Katsoisin mieluusti millaista jälkeä se tekee. Ja jos kuvia löytyy, voisitteko kertoa onko ne otettu ihan automaatilla vai mitä "säätöjä" on tehty. Tästä olisi apua.
Vielä yksi kysymys. Olenko ymmärtänyt oikein, että tähän malliin ei saa erillistä salamavaloa kiinni? Jos ja kun nimittäin alkaa valo loppua sisällä kuvattaessa.
Saisiko näihin kysymyksiin vielä kommentteja ja mielellään noita kuvia, jos löytyy.
-
- Viesti:
muutamia esimerkkejä: http://www.dpreview.com/gallery/canona70_samples/Dino kirjoitti:Olen tässä tehnyt paperilla vertailua kameroiden ominaisuuksista ja luulisin, että tällaisen aloittelijan ensimmäiseksi kameraksi saattaisi hyvinkin sopia tuo Canonin a70.
Hyvä vertailu: http://www.dpreview.com/reviews/canona70/
Kaverilta löytyy kyseinen kamera (canon a70), ja hinta-laatusuhde on kyllä ihan parhaimmasta päästä. Suosittelen !