GIMP ja väriprofiilien käyttö
-
GIMP ja väriprofiilien käyttö
Olisiko GIMPin kanssa kuvia editovilla antaa vinkkejä miten saan nuo väriprofiilit oikein?
Sain lainaksi näytönkalibrointisetin (ColorPlussan) ja kuvien kehittämiseen käytän IFIä.
Työkoneen näytön jo kalibroin ja nyt pitäisi myös kotikoneenkin näyttö kalibroida. GIMPissähän on tuolla asetuksissa Color Management valikko, mutta mitä tulee mihinkin kohtaan on vähän hakusessa. Aikaisemmin kun olen IFIltä kuvia tilannut niin kuvat on olleet välillä hiukan värittömiä, joten nyt ajattelin laittaa homman kuntoon.
Sain lainaksi näytönkalibrointisetin (ColorPlussan) ja kuvien kehittämiseen käytän IFIä.
Työkoneen näytön jo kalibroin ja nyt pitäisi myös kotikoneenkin näyttö kalibroida. GIMPissähän on tuolla asetuksissa Color Management valikko, mutta mitä tulee mihinkin kohtaan on vähän hakusessa. Aikaisemmin kun olen IFIltä kuvia tilannut niin kuvat on olleet välillä hiukan värittömiä, joten nyt ajattelin laittaa homman kuntoon.
-
-
Windowsin esikatselu ei käsittääkseni osaa käyttää profiileja, joten jos olet GIMPiin laittanut jonkun profiilin, niin sitten ei pitäisi näyttää ihan samalta.tsateri kirjoitti:Kun olen kalibroinut näytön niin pitäisikö saman kuvan näyttää Windowsin kuvaesikatselussa ja GIMPin työtilassa täysin samanlaiselta? Jos ei näytä niin mitä sitten pitäisi tehdä? Kalibroida näyttö uudelleen??
Ei nyt tässä ole GIMPiä, mutta kuvittelisin, ettätsateri kirjoitti:Miten siis käytän profiileja?? GIMPissähän on valittavana tuolla Color Managementissä RGB, CMYK, Monitor ja Print simulation profiilit. Mihin laitan IFIn profiilin ja mihin näytön kalibrointiprofiilin??
RGB kohtaan valitaan kuvan profiili (esim. sRGB, AdobeRGB tms.)
Monitor kohtaan valitaan monitorin profiili (se minkä se kalibrointilaite sulle teki)
Print simulation kohtaan sitten Ifin tai muun kuvanvalmistajan profiili.
-
-
Kiitos vastauksista.
Kotikoneen näyttö on kalibroitu ja nyt GIMPin työtilassa (sRGB) ja Windowsin esikatselussa (ColorPlus Profile) kuvat näyttävät samanlaisilta. Työläppärissä, kuten tuossa aiemmin kerroin, ne ovat ihan eri sävyisiä. Jos kerran Windowsin esikatselu ei osaa käyttää asettamaani profiilia, niin miten saan selville kummassa koneessa on näyttö oikein kalibroitu vai miten sen ylipäänsä saa selville??
Tämä on varmaan yksinkertainen asia, mutta ei vaan mene minulle ihan täysin jakeluun. :oops: :shock:
Kotikoneen näyttö on kalibroitu ja nyt GIMPin työtilassa (sRGB) ja Windowsin esikatselussa (ColorPlus Profile) kuvat näyttävät samanlaisilta. Työläppärissä, kuten tuossa aiemmin kerroin, ne ovat ihan eri sävyisiä. Jos kerran Windowsin esikatselu ei osaa käyttää asettamaani profiilia, niin miten saan selville kummassa koneessa on näyttö oikein kalibroitu vai miten sen ylipäänsä saa selville??
Tämä on varmaan yksinkertainen asia, mutta ei vaan mene minulle ihan täysin jakeluun. :oops: :shock:
-
Saiskos ihan selkokielellä miten muunnan kuvat haluttuun ICC-profiiliin Gimpissä (uusin 2.3.9 versio)? Kaikki ohjeet mitä on vastaan tullut on vaan joillekin potosopeille... :wink:
Kaipa tuo ainakin kannattais tehdä jos sellanen mahdollisuus on olemassa ennen kuin kuvia tilaa. Toisaalta mun kymmenen vuotta vanha monitori on kyllä siinä kunnossa että sen säätö on ihan turhaa, sellaisilla asetuksilla siitä tulee varsinainen kirkasvalolamppu jota ei kukaan voi kattella pidempään. Useimmiten tulee kyllä väännettyä napit maksimille joos täytyy kuvia kattella/muokatta tarkemmin.
Kaipa tuo ainakin kannattais tehdä jos sellanen mahdollisuus on olemassa ennen kuin kuvia tilaa. Toisaalta mun kymmenen vuotta vanha monitori on kyllä siinä kunnossa että sen säätö on ihan turhaa, sellaisilla asetuksilla siitä tulee varsinainen kirkasvalolamppu jota ei kukaan voi kattella pidempään. Useimmiten tulee kyllä väännettyä napit maksimille joos täytyy kuvia kattella/muokatta tarkemmin.
-
No siis Gimpillä ei varmaan profiilimuunnoksia tehdä. Niitä varten kannattaa etsiä esim. littlecms. Uudessa Gimpissä sai muistaakseni ainakin monitorin profiilin säädettyä. Ongelmana lienee se, ettei varmaan monestakaan kalibrointiohjelmasta ole linux-versiota. Näin kalibroinnin joutuu tekemään jollain muulla käyttöjärjestelmällä ja kopiomaan saadun profiilin Gimpille. En tiedä toimiiko noin, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
-