Canon EF 50mm f/1.8 II ja manuaalitarkennus

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
SPK
Viestit: 420
Liittynyt: Helmi 26, 2003 18 : 11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

malagant kirjoitti:Tuo rawin ja jpg:n laatuero on kuitenkin niin häviävän pieni, että sen osalta en ainakaan vielä näe syytä siirtyä rawiin.
Niinhän sitä itsekin sanoin kunnes tuli noutaja..
Kyllä se ero on aika s...tanan suuri kun alkaa kunnolla työstämään.
WB- on se ekana huomattu asia. Sitten kun Photarilla alkaa leikkimään niin kummasti löytyy lisää potkua..
======================
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

SPK kirjoitti:Niinhän sitä itsekin sanoin kunnes tuli noutaja..
Kyllä se ero on aika s...tanan suuri kun alkaa kunnolla työstämään.
WB- on se ekana huomattu asia. Sitten kun Photarilla alkaa leikkimään niin kummasti löytyy lisää potkua..
Juu, kyllä toi valkotasapainon säätäminen ja valotuksen säätäminen tietokoneella tekee raw:sta ihan ehdottoman formaatin. Eipä tule jpg:nä kuvattua nykyään juuri koskaan.
SPK
Viestit: 420
Liittynyt: Helmi 26, 2003 18 : 11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Edellisten lisäksi kun kuvasta saa 16 bittisen niin jo levelsien säätäminen jatkoeditointia varten on pirusti nätimpää kuin jpegistä.

Ymmärrän kyllä jpg-kuvaajiakin.

Kuten kaverini asiaa kommentoi:
"Kun kuvaa täydellisiä kuvia niin ei tarvi konvertoida."

Lahjattomat reenaa =)
======================
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

SPK kirjoitti:Edellisten lisäksi kun kuvasta saa 16 bittisen niin jo levelsien säätäminen jatkoeditointia varten on pirusti nätimpää kuin jpegistä.

"Kun kuvaa täydellisiä kuvia niin ei tarvi konvertoida."

Lahjattomat reenaa =)
Juuh, tuo levelshässäkkä unohtuikin.
Lahjattomat tosiaan treenaa, mutta on se mukavampaa kun voi vain ottaa niitä kuvia eikä tarvitse joka kuvan jälkeen pällistellä lcd:stä, että menikös se nyt ihan hyvin. Luottamus kameraan ja luottamus omiin taitoihin pelastaa monta tilannetta mitkä olisivat meneet ohi jos olisi pällistellyt lcd:stä edellistä otettua kuvaa.
SPK
Viestit: 420
Liittynyt: Helmi 26, 2003 18 : 11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Itse en LCD-näyttöön kauheasti luota.
Mielestäni se näyttää kuvat huomattavasti kirkkaampana kuin ne ovat.

Mulla on LCD-näytön astuksissa koko ajan päällä "info"-asetus, eli se näyttää myöskin histogrammin. Siitä näkee nopeasti että ollaan oikealla suunnalla valotuksen suhteen.

En tiedä onko dia-kuvaamisen peruja mutta yleensä tulee alivalotettua järjestelmällisesti, joten raw-konvertointi antaa juuri tähän sen puoli.. ..aukon verran pelivaraa.

Ja kun moneta kuvaa menee samoilla asetuksilla, niin breezen batch-toiminto säästää hermoja. => Tuo kai löytyy C-Onestakin?
======================
huikka78
Viestit: 270
Liittynyt: Maalis 06, 2003 15 : 22
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huikka78 »

laite kirjoitti: Juu, kyllä toi valkotasapainon säätäminen ja valotuksen säätäminen tietokoneella tekee raw:sta ihan ehdottoman formaatin.
Itselläni ei ole vielä kameraa, jolla saisi raw kuvia aikaiseksi, joten saatan kysellä tyhmiä: kuinka tuo valkotasapainon säätäminen käytännössä tehdään? Ihan silmämääräisesti vai? Onko siinäkin sitten jokaiselle värille (tai siis kolmelle tai neljälle) omat vipusensa ja niitä vääntelemällä päästään haluttuun tulokseen? Meinaan vaan, että jos on vaikka parin viikon matkalla ja kuvaa sydämensä kyllyydestä, niin eihän millään pysty myöhemmin muistamaan, miltä tilanne todellisuudessa näytti (noh, tuo nyt koskee tietysti kaikkea kuvausta ja valkotasapainon säätämistä).
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Juu, kyllä toi valkotasapainon säätäminen ja valotuksen säätäminen tietokoneella tekee raw:sta ihan ehdottoman formaatin......
Minulle RAW-muoto edustaa tavallaan niin kuin filmikamerassa on negatiivi. Tuota RAW-muotoa olen monesti "kiitellyt" kun se on tavallaan se alkuperäinen ja sitä on vaikeampi tuhota kuin JPG:tä, esimerkiksi alkuperäinen JPG-muoto helposti tuhoutuu eikä enää muista mikä on ollut alkuperäinen. RAW-muodosta kuvan voi aina tehdä uudestaan ja saa erilaisia sävyjä irti. Ainut haittapuoli on että RAW- muoto vie tilaa kovalevyltä, mutta sekin taitaa olla peini murhe nyt kun DVD-RW maksaa "enää" noin 129 Euroa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

lippoma kirjoitti: Minulle RAW-muoto edustaa tavallaan niin kuin filmikamerassa on negatiivi. Tuota RAW-muotoa olen monesti "kiitellyt" kun se on tavallaan se alkuperäinen ja sitä on vaikeampi tuhota kuin JPG:tä, esimerkiksi alkuperäinen JPG-muoto helposti tuhoutuu eikä enää muista mikä on ollut alkuperäinen. RAW-muodosta kuvan voi aina tehdä uudestaan ja saa erilaisia sävyjä irti. Ainut haittapuoli on että RAW- muoto vie tilaa kovalevyltä, mutta sekin taitaa olla peini murhe nyt kun DVD-RW maksaa "enää" noin 129 Euroa.
RAW:t voi esim polttaa cd-levylle ja nuo jpg:t säilöä kovalevyllä, on tosiaan aina se "negatiivi" tallella ja voi jälkikäteen muokata aivan alusta asti mitä saisi aikaiseksi. Tuo raw:n ~yhden aukon pelivara on kyllä aivan ehdoton kun kuvaa vähänkin vaativammissa olosuhteissa eikä ole aikaa säätää asetuksia viimeisen päälle samalla kun kuvaa.
euka
Viestit: 286
Liittynyt: Elo 18, 2003 16 : 32

Viesti Kirjoittaja euka »

huikka78 kirjoitti:
laite kirjoitti: Juu, kyllä toi valkotasapainon säätäminen ja valotuksen säätäminen tietokoneella tekee raw:sta ihan ehdottoman formaatin.
Itselläni ei ole vielä kameraa, jolla saisi raw kuvia aikaiseksi, joten saatan kysellä tyhmiä: kuinka tuo valkotasapainon säätäminen käytännössä tehdään? Ihan silmämääräisesti vai? Onko siinäkin sitten jokaiselle värille (tai siis kolmelle tai neljälle) omat vipusensa ja niitä vääntelemällä päästään haluttuun tulokseen? Meinaan vaan, että jos on vaikka parin viikon matkalla ja kuvaa sydämensä kyllyydestä, niin eihän millään pysty myöhemmin muistamaan, miltä tilanne todellisuudessa näytti (noh, tuo nyt koskee tietysti kaikkea kuvausta ja valkotasapainon säätämistä).
Joko kokeilet eri värilämpötiloilla miltä näkymät näyttää taikka etsit kuvasta sovivan värisen kohdan minkä perusteella määrität värilämpötilan. Eri asia onkin haluaako siitä kuvasta sen näköisen mitä se oli kuvaushetkellä vaiko sen näköisen miltä se näyttäisi suhteellisen optimaalisessa valaistuksessa. Värilämpötilaa säätämällä saa helposti kuvista sen näköisiä että kuvaustilanteessa samaa näkymää ei millään saa aikaiseksi (ellei vaihda esim monimetallipolttimoita jokaiseen valonlähteeseen). Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun on eri värilämpötilan omaavia valonlähteitä jotka valaisevat hieman eri paikoissa, silloin on lähes mahdotonta säätää värejä sopivaksi ainakaan koko kuvan alueelta.
SPK
Viestit: 420
Liittynyt: Helmi 26, 2003 18 : 11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Valkotasapainon niinkuin muidenkin säätöjen tekeminen riippuu softasta jolla se tehdään.
Käytänössä käytössä ovat kaikki kameran asetukset. Eli voit valita eri valaistusolosuhteista tai uusien slr:ien kohdalla säätää sen käsin 100K:n tarkkuudella. Näin ollen ei tarvitse muistaa kuvausolosuhteita.

Itse en yleensä säädä sitä optimaalisesti oikeaksi vaan hiukan lämpöisemmäksi kuin itse kuvaushetkellä olleet olosuhteet.

RAW-kuva vie tilaa 6Mb:stä ylöspäin riippuen kamerasta. Itsellä ratkaisu tuohon oli ulkonen kovo. Eli laitoin koneeseen USB/FW-kovalevyn, jonka voi näppärästi ottaa matkallekin mukaan.

JPG:n kanssa on pakkokin olla "ylihuolehtivainen". Sen laatuhan huononee joka tallennuskerralla. Eli ctrl+s tekee sille pahaa joka kerta. Samoin se ei ole palautuva formaatti, eli kun sille jotain on tehty ei päästä enää alkuperäiseen tilaan uudelleen.
======================
Vastaa Viestiin