Tuolla toisella foorumilla viestejä lukiessani tuli mieleen, että kuinkakohan paljon vaivaa sitä viitsii nähdä etsiessään halvinta ostopaikkaa? Esim Matin uutisviesteissä on usein mainittu erikoistarjouksia, jotka ovat halvempia kuin jonkin hintaseurannan minimihinta. Hintaseurantasivuilta ei siis halvinta aina löydä. Toisaalta esim kameroissa harvoin tulee vertailluksi kokonaishintaa, kun tilaa kameran yhdestä paikasta, muistin toisesta, akut kolmannesta ja salaman ties mistä.
Minä olin joskus kauan sitten veronoikaisulautakunnassa. Keskustelin verojohtajan kanssa, miten paljon ihmiset näkivät vaivaa saadakseen verovähennyksiä. Pahin konkreettinen esimerkki taisi olla, kun joku oli palkannut asianajajan tekemään anomusta. Asianajaja oli toimittanut verottajalle kopioina viiden sentin nipun perusteluita, tiliotteita ja ties mitä. Hakija anoi 150 markan veronalennusta, josta myönnettiin 100 mk. Todennäköisesti pelkät asiakirjojen kopiot maksoivat enemmän, asianajajan kuluista puhumattakaan. Mutta mitä vaan, ettei veroja tarvitsisi maksaa. Miten on kameran "halvan hinnan" etsiminen?
Etsisikö sitä halvimman ostopaikan?
-
- Viesti:
-
Uskaltaisin kyllä väittää että jos sen kamerahinnan säästön jaat niille tunneille jota sitä hintaa etsit niin tuntipalkka ei keskiveroisesti ole niin kauhean huono, ja verovapaakin :)... helposti säästää webbikaupoissa kymmeniäkin prosentteja kun jaksaa etsiä ja kilpailuttaa...
Menee kyllä vaan vebbikauppialle vaikeaksi kuin vaan saa sitä "sisäänheittotuotetta" myytyä :)
Mbnetin hintaseuranta on varmaan säästänyt minulle tuhansia... olisin kyllä valmis maksamaan siitä palvelusta parin euron kuukausimaksunkin!
Menee kyllä vaan vebbikauppialle vaikeaksi kuin vaan saa sitä "sisäänheittotuotetta" myytyä :)
Mbnetin hintaseuranta on varmaan säästänyt minulle tuhansia... olisin kyllä valmis maksamaan siitä palvelusta parin euron kuukausimaksunkin!
-
- Site Admin
- Viesti:
Mahtaa montaa kauppiasta harmittaa tämä MBnetin Hintaseuranta! Edelleen toistan, että saksalaisten hintavertailujen halvimmat liikkeet eivät yleensä toimita tavaraa Saksan ulkopuolelle. Jos toimittavatkin, niin tavara pitää maksaa ennakkomaksuna (=ei hyvä).
Itse olen luopunut jo aikoja sitten sen kaikkien viimeisen hinnan metsästyksestä. Senpä takia ei ole ollut ongelmia (kop kop kop).
Saksasta ostaessa saa sellaisen ylimääräisen edun, että nämä kauppiaat antavat kahden vuoden takuun. Toisen vuoden takuuaikana mahdollisen vian ilmetessä laite pitää lähettää Saksaan korjausta varten. Kannattaa muistaa tämäkin plussapuoli!
Itse olen luopunut jo aikoja sitten sen kaikkien viimeisen hinnan metsästyksestä. Senpä takia ei ole ollut ongelmia (kop kop kop).
Saksasta ostaessa saa sellaisen ylimääräisen edun, että nämä kauppiaat antavat kahden vuoden takuun. Toisen vuoden takuuaikana mahdollisen vian ilmetessä laite pitää lähettää Saksaan korjausta varten. Kannattaa muistaa tämäkin plussapuoli!
-
- Viesti:
En todellakaan tarkoittanut, että kamera pitäisi ostaa kalliista "lähikaupasta". Tosin sekään ei välttämättä ole kallis, kunhan tinkii kunnolla. Viimeksi "hankin" vaimon työpaikkalle digivideokameran siten, että näytin kamerakauppiaalle mbnetin hintaseurannat hinnat, ja tulostin vielä sieltä halvimman paikan varsinaisen sivun. Kauppias soitti maahantuojalle ja kahden päivän kuluttua oli paikallisessa kaupassa sama laite euroa halvemmalla.
Minä en lisäksi laske aikaa ollenkaan, minulla sitä toistaiseksi on, sitä tulee tuolta jostain tasaista vauhtia 60 sekuntia minuutissa. Tarkoitin esim sitä, kun jotkut tilaavat jokaisen varusteen eri kaupasta ja unohtavat laskea yhteen jokaisen postikulun. Jos ne tilaisi pakettina, VOISI saada jopa pakettitarjouksen ja postikulut eivät nouse samalla lailla kuin monesta paikasta tilatessa.
Toisena selkeästi erillisenä lisäkustannuksena on suomenkielinen manuaali. Minä taisin kyllä käyttää uusimman kamerani kohdalla englantilaista, vaikka suomalainen onkin mukana. Saksallakin pärjäisin ihan hyvin. Monet vaan valittavat sitä lisäsäästöä....
Seuraava tekijä on tietysti tilaushetki ja toimitusaika. Kameroiden hinta laskee tasaista tahtia. Koskaan ei ole halvin hetki tilata. Aika ikävää sekin on, kun tilaa kameran, toimitus kestää kaksi viikkoa ja sillä välin hinta putoaa 10%. Tarpeeksi kalliilla kameralla kannattanee silloinkin palauttaa kamera ja tilata muualta toinen???
Sitten halvimman etsimisessä on riskinsä. Jossain foorumilla keskusteltiin siitä, mitä voi tehdä, kun rahat on maksettu ja tavaraa ei kuulu. Suomalaiset ovat lottokansaa. Riskinottoa harrastetaan mitä ihmeellisemmissä paikoissa. Minä en riskeeraisi 400 euron kameran hankinnassa 80 euron vuoksi, jos yhtään pelkäisin, että tilaamisessa/toimittamisessa voi olla ongelmia.
Ja kuten Mattikin totesi: hänellä(kään) ei ole ollut ongelmia, kun on jättänyt sen viimeisen hinnan metsästyksen vähemmälle.
Minä en lisäksi laske aikaa ollenkaan, minulla sitä toistaiseksi on, sitä tulee tuolta jostain tasaista vauhtia 60 sekuntia minuutissa. Tarkoitin esim sitä, kun jotkut tilaavat jokaisen varusteen eri kaupasta ja unohtavat laskea yhteen jokaisen postikulun. Jos ne tilaisi pakettina, VOISI saada jopa pakettitarjouksen ja postikulut eivät nouse samalla lailla kuin monesta paikasta tilatessa.
Toisena selkeästi erillisenä lisäkustannuksena on suomenkielinen manuaali. Minä taisin kyllä käyttää uusimman kamerani kohdalla englantilaista, vaikka suomalainen onkin mukana. Saksallakin pärjäisin ihan hyvin. Monet vaan valittavat sitä lisäsäästöä....
Seuraava tekijä on tietysti tilaushetki ja toimitusaika. Kameroiden hinta laskee tasaista tahtia. Koskaan ei ole halvin hetki tilata. Aika ikävää sekin on, kun tilaa kameran, toimitus kestää kaksi viikkoa ja sillä välin hinta putoaa 10%. Tarpeeksi kalliilla kameralla kannattanee silloinkin palauttaa kamera ja tilata muualta toinen???
Sitten halvimman etsimisessä on riskinsä. Jossain foorumilla keskusteltiin siitä, mitä voi tehdä, kun rahat on maksettu ja tavaraa ei kuulu. Suomalaiset ovat lottokansaa. Riskinottoa harrastetaan mitä ihmeellisemmissä paikoissa. Minä en riskeeraisi 400 euron kameran hankinnassa 80 euron vuoksi, jos yhtään pelkäisin, että tilaamisessa/toimittamisessa voi olla ongelmia.
Ja kuten Mattikin totesi: hänellä(kään) ei ole ollut ongelmia, kun on jättänyt sen viimeisen hinnan metsästyksen vähemmälle.
-
Tuollaisilla säästöillä vielä ehkä ymmärtäisi, mutta joskus tulee tapauksia, joissa yritetään 1000€:n kameran hinnasta säästää pari prosenttia tilaamalla kaupasta, josta ei tiedetä mitään tai on aiemmin varoiteltu.adapteri kirjoitti: Sitten halvimman etsimisessä on riskinsä. Jossain foorumilla keskusteltiin siitä, mitä voi tehdä, kun rahat on maksettu ja tavaraa ei kuulu. Suomalaiset ovat lottokansaa. Riskinottoa harrastetaan mitä ihmeellisemmissä paikoissa. Minä en riskeeraisi 400 euron kameran hankinnassa 80 euron vuoksi, jos yhtään pelkäisin, että tilaamisessa/toimittamisessa voi olla ongelmia.
No ok, jos kauppa toimittaa postiennakolla tai maksaa voi luottokortilla, niin on turvallisempaa, mutta rahan lähettäminen etukäteen tällaiselle taholle ei mene meikäläisellä oikein jakeluun.
Liittyisiköhän tämä samaan asiaan, josta muistaakseni eilen uutisoitiin, että nimenomaan suomalaiset ovat alttiita huijauksille, joissa pyydetään puhelimessa/maililla luotto/pankkikortin numero.
Toivottavasti kenellekään ei kuitenkaan käy niin huonosti, että kokonaan menettävät tilaukseen käyttämänsä rahat.