Tipe kirjoitti:Itseasiassa sovin hääkuvauksen juuri tuonne kesälle ja he nimenomaisesti haluavat kuvat digitaalimuodossa. Siinä mielessä erikoista, että oli tasan ensimmäinen joka vaati digimuodossa kuvansa.
DVD:lle poltettuna. Meitsille käy vallan mainosti, raapasen kuvat jpg:nä CD:lle tai DVD:lle ja se siitä... lisäkopiot otattakoot itse sitten jos niin haluavat.
Sanoinkin että en niitä teetätä siihen kuvauksesta sovittuun hintaan yhtään paperille, mutta kun lisähinnasta sovitaan niin saa vaikka seinäjulisteena.
Tämä olikin mielenkiintoinen topicci, ja tämä yllämainittu "digitaalisuus" sivuaa myöskin yhtä viime kesänä tekemääni hääkuvauskeikkaa, jossa minulla oli melkein sama periaate matskun suhteen... kerronpa tässä oman tarinani, tästä tulee pitkä juttu! :-)
Eli kuvasin ns. koko hoidon, kirkossa ja hääpaikalla sekä vielä sitten ns. viralliset hääkuvatkin. Enpä yleensä kuvaile häitä tai muita tällaisia juttuja mutta nyt tuli siis heikkona hetkenä ns. puolitutulle kaverille luvattua hah hah...
Loppuillasta kuvasin yhden "yllätysesiintyjän" myös videolle, koska ns. virallinen videokuvaaja olikin jo poistunut...
Hääparin kanssa olin jo etukäteen sopinut että he tulevat saamaan koko matskun vain ja ainoastaan digimuodossa tiettyä korvausta vastaan ja saavat sitten itse teettää siitä mitä haluavat (tämä oli ihan oma ehdotukseni, tiedän että en ehtisi millään touhuamaan kaikkia kiitoskorttien ja muiden kuvaversioiden teettämisiä erinäisille kummin kaimoille yms..). Hääpari oli tähän menettelytapaan jo etukäteen tyytyväinen.
-----
No, sitten ilmeni että tämä heidän perhetuttupohjalta liikkeellä ollut videokuvaajansa ei ymmärrä videoeditoinnin päälle mitään... ehdotin että tiettyä lisäkorvausta vastaan minä voin editoida hänenkin videomatskunsa ja laittaa sitten oman videoni siihen samaan yhteyteen.
Olin siis tekemässä tästä kaikesta DVD -levyä ja hyödyntämässä sitä kokemusta jonka olin saanut opetellessani DVD-Lab Pro -authorointisoftan käyttöä erään aivan toisenlaisen projektin yhteydessä. Levylle tuli siis hienot(?) blingbling -introt ja toimivat valikot musiikkeineen, animointeineen ja siirtymineen jne... :)))))
Samalle levylle tuli siis myös vajaa 100 kpl valokuvia, nuo siis valikoin suuremmasta kuvamäärästä ja fixasin kuntoon.
Kuvat tulivat DVD -levylle kolmella eri tavalla, 2 eri slideshowta jossa toisessa erilaisia "siirtymiä" ja "kuvazoomauksia" & hitaista kappaleista koostuva taustamusiikki jonka itse hääpari tuohon valitsi, sitten toinen versio jossa ei mitään extraa.. kuvat vaihtuvat suoraan, ei musiikkia jne..
Tuon musiikkiversion pituudeksi tuli kaikkineen lähes puoli tuntia, ja se nousi heti levyn katsotuimmaksi jutuksi itse video mukaanlukien... :)
Sitten samat kuvat ovat levyllä normaaleina jpg -tiedostoina omassa hakemistossaan. Nuokin vielä kahtena versiona, max. resoluutiolla pienellä pakkauksella sekä valmiiksi "sähköpostikoossa". Lisäksi tuo "musiikkikuvavideo" on levyllä wmv -tiedostona suurella resoluutiolla, jos ja kun haluavat katsoa tuota esitystä tietokoneella tarkempana. Niin tuokin on sitten vielä siellä versiona joka kulkee sähköpostissa juuri ja juuri, tosin ei näytä sitten enää kovin kauniilta... :)
Lopuksi sitten tietysti fiksun näköiset kansipahvit kunnon DVD -kotelossa ja levyyn asianmukainen etiketti. Polttelin ja tein noita sitten sovittuun hintaan vajaa 10 kappaletta ja annoin hääparille luvan kopsata vapaasti lisää tulevaisuudessa...
-----------
No mitäs tykättiin?
Voisin sanoa että ko. levy oli aivan älyttömän kova menestys... esittelin tuon sitten ekaa kertaa hääparin kotona ja paikalla oli aikamoinen yleisö sukulaisia ja muita.. paineita tuli heti kärkeen.. :)))
Jopa hääparin vanhemmat (ei mitään aivan nuoria ihmisiä) olivat aivan tohkeissaan tämmöisestä uudesta :)) systeemistä heh heh. Etukäteen pelkäsin nimenomaan heidän reaktiotaan (ajattelin että haluavat nähdä vain ja ainoastaan perinteisiä kuvia).
Kummallakaan isäntäparilla ei ollut ennestään mitään DVD -laitetta tai oikein kunnon telkkariakaan, mutta menivät kauppaan melkein saman tien hankkimaan kunnon systeemit... :)
Näen silloin tällöin sulhasen isää tässä nurkilla ja toistaiseksi on jaksanut joka ainoa pysähtyä ja kehua ko. levyä (ei tainnut siis olla alkuinnostusta)... tuohan on heille tietysti aivan käsittämätön juttu, kun ei tarvitse kelata :), näkee videot ja valokuvat samalta levyltä jne. jne..
-------------
Eli tämä projekti meni kaikin puolin oikein hienosti... kaikki olivat oikein tyytyväisiä minä mukaanlukien. Tuosta kehtasi sitten pyytää ihan ok hinnankin ja hymyssä suin maksoivat.. :)
Tuon perusteella on jo tullut alustavia tiedustelujakin vastaavista kuvauksista, mutta en nyt ole suin päin ollut lupautumassa... ei tuo kuitenkaan ole mikään semmoinen juttu joita haluaisin valtavan paljoa tehdä, ainakaan toistaiseksi. Olihan tuossa kuitenkin hommia sekä kuvattaessa että jälkityöstössä, sitä en kiellä (varsinkin kun sitten tulee nysvättyä sitä ja tätä loppuun asti ja semmoisia juttuja joita ei todellakaan voi laskuttaa asiakkaalta... :)))
---------------
Jos kiinnostaa niin tuolla parit kuvat... kaappasin nopsasti parit kuvat DVD:n valikoista (eivät oikein näytä miltään kun ei mikään liiku :)), kansikuvan ja sitten muutaman valokuvan siitä setistä joka levylle meni:
http://www.hanslehtinen.info/misc/images/wedding_DVD
- Hans