Digikuvauksessa cd:n luovuttaminen asiakkaalle

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kaptah kirjoitti: edit: Kertokaahan täällä pyörivät ammattilaiset vielä näkemyksiänne. Omat kokemukseni perustuvat vain lähinnä assarina toimiessani saamaani kokemukseen, vaikka muutamia kuvauksiakin on tullut tehtyä.
Ei näilläkulmilla ole asiakkaita originaalit yleensä kiinnostaneet, muutakuin senverran että kysäisevät että kuinka kauan niitä säilytätte....ja vastauksi on sanottu että ensin lähtee ne negat joista ei ole mitään tilattu ja loppuja pyritään säilyttämään mahdollisimman pitkään. Sama digitiedostoissakin.

Vielä ei ole mitään tarvinnut hävittää, senverran tota säilytystilaa on tarjolla...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Itseasiassa sovin hääkuvauksen juuri tuonne kesälle ja he nimenomaisesti haluavat kuvat digitaalimuodossa. Siinä mielessä erikoista, että oli tasan ensimmäinen joka vaati digimuodossa kuvansa.

DVD:lle poltettuna. Meitsille käy vallan mainosti, raapasen kuvat jpg:nä CD:lle tai DVD:lle ja se siitä... lisäkopiot otattakoot itse sitten jos niin haluavat.

Sanoinkin että en niitä teetätä siihen kuvauksesta sovittuun hintaan yhtään paperille, mutta kun lisähinnasta sovitaan niin saa vaikka seinäjulisteena.
Norsu

Ap täällä.

Viesti Kirjoittaja Norsu »

Hauskaa, aiheesta on ilokseni kehkeytynyt kunnon keskustelu!
Tässä (virallista) yritystoimintaa suunnitellessani olen tullut siihen lopputulokseen, että luovuttaisin cd:n asiakkaalle tilannekuvista. Muotokuva-sessioista antaisin asiakkaalle mahdollisuuden valita. Eli jos originali (eli cd ) jäisi mulle niin teettäisin kuvat ja viimeistelisin ne pohjukkeisiin tms.
Jos asiakas välttämättä haluaa itselleeen originaalin, hän saa maksaa siitä sitten lisähintaa.
Uskaltaako joku heittää oikeasti mikä olisi sopiva hinta tällaiselle luovutukselle? Jos nyt puhutaan ihan euroista niin olisikohan 100€ liikaa?
Sitten täytyy myös ajatella asiakkaan vinkkelistä. Harva asiakas oikeasti ymmärtää originaalin luovutuksesta johtuvaa kuvaushinnan korotusta. Se voi helposti pelottaa (ne vielä vähäiset) asiakkaat pois.

Sitten vähän vierestä;
Onko täällä muotokuvaajia jotka harjoittavat ammattiaan ilman varsinaista toimipaikkaa?
Miten olette menetelleet kuvaustilausten suhteen?
Kotoota käsin vai miten? Varsinaisia "aukioloaikoja" ei tällaiseen
toimintaan voi ajatella, eli onkohan käytännössä moninmutkaista?
Kertokaa vinkkejä jos viitsitte!
tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tohtori »

jos on häät tai hautajaiset tms tilaisuus annan asiakkaalle cd:n käteen jossa on valikoidut/käsitellyt kuvat. Niistä hän saa sitten vapaasti teettää haluamansa kuvat.
jvk

Viesti Kirjoittaja jvk »

Konditiona kirjoitti:erityisesti silloin kun on kyseessä jokin muutenkin kallis tapahtuma, jossa kuvalla on lähinnä sivurooli. (Häät, hautajaiset, konfirmaatio, ylioppilasjuhla, ristiäiset...)
Sivurooli? Häiden jälkeen kuvat on ainoa, mikä jää käteen. Mitä sillä kuvaksen hintaa vastaavalla hääpuvulla tekee häiden jälkeen? Kuvien arvo senkun nousee.

Itse olen toiminut molemmilla tavoilla tapauskohtaisesti ja originaalien mahdollinen luovutus näkyy aina hinnassa. Jälkitilaukset on usein aika merkittävä osa kuvaamon/valokuvaajan tuloista. Kaupallisissa kuvauksissa (yritysasiakkaille jne) annan käsitellyt digikopiot lähes aina ja hinnoittelu tietysti sen mukaan.

Pakko uteliaisuuttanu kysyä Norsulta, että kuinka monta muotokuvausta tai vastaava olet ammatissasi hoitanut tuolla viesteissäsi kuvailemalla menetelmälläsi? Ovatko asiakkaat olleet tyytyväisiä ja olisiko mahdollista saada joku mallikuva näytille, johon olet itse ollu tyytyväinen? Serveritilaa olisi netti pullollaan.
----------------------------------------
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jvk kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:erityisesti silloin kun on kyseessä jokin muutenkin kallis tapahtuma, jossa kuvalla on lähinnä sivurooli. (Häät, hautajaiset, konfirmaatio, ylioppilasjuhla, ristiäiset...)
Sivurooli? Häiden jälkeen kuvat on ainoa, mikä jää käteen. Mitä sillä kuvaksen hintaa vastaavalla hääpuvulla tekee häiden jälkeen? Kuvien arvo senkun nousee.
Niin, sivuroolin se automaattisesti saa, jos tapahtumasta on tehty kallis ja kuvaukseen ei haluta rahaa laittaa. Jos taas tapahtuma itsessään on tehty halvalla, mutta kuvaukseen panostetaan, niin ei kai voida puhua sivuroolista. Eli tässä on arvottamisesta ja prioriteeteista kyse.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:
jvk kirjoitti:
Niin, sivuroolin se automaattisesti saa, jos tapahtumasta on tehty kallis ja kuvaukseen ei haluta rahaa laittaa. Jos taas tapahtuma itsessään on tehty halvalla, mutta kuvaukseen panostetaan, niin ei kai voida puhua sivuroolista. Eli tässä on arvottamisesta ja prioriteeteista kyse.
Jai valokuvaaja taitaa olla laskunsa kanssa kaikista viimeisimpänä, ja silloinhan monelta alkaa olla rahat vähissä....
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Tipe kirjoitti:Itseasiassa sovin hääkuvauksen juuri tuonne kesälle ja he nimenomaisesti haluavat kuvat digitaalimuodossa. Siinä mielessä erikoista, että oli tasan ensimmäinen joka vaati digimuodossa kuvansa.
DVD:lle poltettuna. Meitsille käy vallan mainosti, raapasen kuvat jpg:nä CD:lle tai DVD:lle ja se siitä... lisäkopiot otattakoot itse sitten jos niin haluavat.
Sanoinkin että en niitä teetätä siihen kuvauksesta sovittuun hintaan yhtään paperille, mutta kun lisähinnasta sovitaan niin saa vaikka seinäjulisteena.
Tämä olikin mielenkiintoinen topicci, ja tämä yllämainittu "digitaalisuus" sivuaa myöskin yhtä viime kesänä tekemääni hääkuvauskeikkaa, jossa minulla oli melkein sama periaate matskun suhteen... kerronpa tässä oman tarinani, tästä tulee pitkä juttu! :-)

Eli kuvasin ns. koko hoidon, kirkossa ja hääpaikalla sekä vielä sitten ns. viralliset hääkuvatkin. Enpä yleensä kuvaile häitä tai muita tällaisia juttuja mutta nyt tuli siis heikkona hetkenä ns. puolitutulle kaverille luvattua hah hah...

Loppuillasta kuvasin yhden "yllätysesiintyjän" myös videolle, koska ns. virallinen videokuvaaja olikin jo poistunut...

Hääparin kanssa olin jo etukäteen sopinut että he tulevat saamaan koko matskun vain ja ainoastaan digimuodossa tiettyä korvausta vastaan ja saavat sitten itse teettää siitä mitä haluavat (tämä oli ihan oma ehdotukseni, tiedän että en ehtisi millään touhuamaan kaikkia kiitoskorttien ja muiden kuvaversioiden teettämisiä erinäisille kummin kaimoille yms..). Hääpari oli tähän menettelytapaan jo etukäteen tyytyväinen.

-----

No, sitten ilmeni että tämä heidän perhetuttupohjalta liikkeellä ollut videokuvaajansa ei ymmärrä videoeditoinnin päälle mitään... ehdotin että tiettyä lisäkorvausta vastaan minä voin editoida hänenkin videomatskunsa ja laittaa sitten oman videoni siihen samaan yhteyteen.

Olin siis tekemässä tästä kaikesta DVD -levyä ja hyödyntämässä sitä kokemusta jonka olin saanut opetellessani DVD-Lab Pro -authorointisoftan käyttöä erään aivan toisenlaisen projektin yhteydessä. Levylle tuli siis hienot(?) blingbling -introt ja toimivat valikot musiikkeineen, animointeineen ja siirtymineen jne... :)))))

Samalle levylle tuli siis myös vajaa 100 kpl valokuvia, nuo siis valikoin suuremmasta kuvamäärästä ja fixasin kuntoon.

Kuvat tulivat DVD -levylle kolmella eri tavalla, 2 eri slideshowta jossa toisessa erilaisia "siirtymiä" ja "kuvazoomauksia" & hitaista kappaleista koostuva taustamusiikki jonka itse hääpari tuohon valitsi, sitten toinen versio jossa ei mitään extraa.. kuvat vaihtuvat suoraan, ei musiikkia jne..

Tuon musiikkiversion pituudeksi tuli kaikkineen lähes puoli tuntia, ja se nousi heti levyn katsotuimmaksi jutuksi itse video mukaanlukien... :)

Sitten samat kuvat ovat levyllä normaaleina jpg -tiedostoina omassa hakemistossaan. Nuokin vielä kahtena versiona, max. resoluutiolla pienellä pakkauksella sekä valmiiksi "sähköpostikoossa". Lisäksi tuo "musiikkikuvavideo" on levyllä wmv -tiedostona suurella resoluutiolla, jos ja kun haluavat katsoa tuota esitystä tietokoneella tarkempana. Niin tuokin on sitten vielä siellä versiona joka kulkee sähköpostissa juuri ja juuri, tosin ei näytä sitten enää kovin kauniilta... :)

Lopuksi sitten tietysti fiksun näköiset kansipahvit kunnon DVD -kotelossa ja levyyn asianmukainen etiketti. Polttelin ja tein noita sitten sovittuun hintaan vajaa 10 kappaletta ja annoin hääparille luvan kopsata vapaasti lisää tulevaisuudessa...

-----------

No mitäs tykättiin?

Voisin sanoa että ko. levy oli aivan älyttömän kova menestys... esittelin tuon sitten ekaa kertaa hääparin kotona ja paikalla oli aikamoinen yleisö sukulaisia ja muita.. paineita tuli heti kärkeen.. :)))

Jopa hääparin vanhemmat (ei mitään aivan nuoria ihmisiä) olivat aivan tohkeissaan tämmöisestä uudesta :)) systeemistä heh heh. Etukäteen pelkäsin nimenomaan heidän reaktiotaan (ajattelin että haluavat nähdä vain ja ainoastaan perinteisiä kuvia).

Kummallakaan isäntäparilla ei ollut ennestään mitään DVD -laitetta tai oikein kunnon telkkariakaan, mutta menivät kauppaan melkein saman tien hankkimaan kunnon systeemit... :)

Näen silloin tällöin sulhasen isää tässä nurkilla ja toistaiseksi on jaksanut joka ainoa pysähtyä ja kehua ko. levyä (ei tainnut siis olla alkuinnostusta)... tuohan on heille tietysti aivan käsittämätön juttu, kun ei tarvitse kelata :), näkee videot ja valokuvat samalta levyltä jne. jne..

-------------

Eli tämä projekti meni kaikin puolin oikein hienosti... kaikki olivat oikein tyytyväisiä minä mukaanlukien. Tuosta kehtasi sitten pyytää ihan ok hinnankin ja hymyssä suin maksoivat.. :)

Tuon perusteella on jo tullut alustavia tiedustelujakin vastaavista kuvauksista, mutta en nyt ole suin päin ollut lupautumassa... ei tuo kuitenkaan ole mikään semmoinen juttu joita haluaisin valtavan paljoa tehdä, ainakaan toistaiseksi. Olihan tuossa kuitenkin hommia sekä kuvattaessa että jälkityöstössä, sitä en kiellä (varsinkin kun sitten tulee nysvättyä sitä ja tätä loppuun asti ja semmoisia juttuja joita ei todellakaan voi laskuttaa asiakkaalta... :)))

---------------

Jos kiinnostaa niin tuolla parit kuvat... kaappasin nopsasti parit kuvat DVD:n valikoista (eivät oikein näytä miltään kun ei mikään liiku :)), kansikuvan ja sitten muutaman valokuvan siitä setistä joka levylle meni:

http://www.hanslehtinen.info/misc/images/wedding_DVD

- Hans
hexa80

Viesti Kirjoittaja hexa80 »

Näin amatöörin silmissä tuntuisi erittäin oudolta, että ammattilainen antaisi asiakkaalle CD:n, josta sitten tämä voi (periaatteessa) muokkailla kuvaa mielensä mukaan ja tilata printin joka sitten voi olla mitä tahansa kohtuullisen ja tosi huonon väliltä. Sitten tälläistä kuvaa esitellään muille "sen ja sen" valokuvaajan otoksena.
tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tohtori »

hexa80 kirjoitti:Näin amatöörin silmissä tuntuisi erittäin oudolta, että ammattilainen antaisi asiakkaalle CD:n, josta sitten tämä voi (periaatteessa) muokkailla kuvaa mielensä mukaan ja tilata printin joka sitten voi olla mitä tahansa kohtuullisen ja tosi huonon väliltä. Sitten tälläistä kuvaa esitellään muille "sen ja sen" valokuvaajan otoksena.
muotokuvien kohdalla joku saattaa mainita kuvaajan, mutta esim häätoimituksesta otettuja kuvia harvemmin esitellään kenenkään otoksina.
OskuK

tohtori kirjoitti:
hexa80 kirjoitti:Näin amatöörin silmissä tuntuisi erittäin oudolta, että ammattilainen antaisi asiakkaalle CD:n, josta sitten tämä voi (periaatteessa) muokkailla kuvaa mielensä mukaan ja tilata printin joka sitten voi olla mitä tahansa kohtuullisen ja tosi huonon väliltä. Sitten tälläistä kuvaa esitellään muille "sen ja sen" valokuvaajan otoksena.
muotokuvien kohdalla joku saattaa mainita kuvaajan, mutta esim häätoimituksesta otettuja kuvia harvemmin esitellään kenenkään otoksina.
ja joka tapauksessa: mm. juuri tuollaisista "riskeistä" siinä cd:n luovutuksen yhteydessä maksetaan..

Waldo's Peoplen Waldo:

hlehtine
Viesti:

OskuK kirjoitti:ja joka tapauksessa: mm. juuri tuollaisista "riskeistä" siinä cd:n luovutuksen yhteydessä maksetaan..
Aivan näin... itse otan tämäntyyppisessä jutussa mielummin heti alussa itselleni "riittävän" korvauksen ja sitten saavat tehdä kuvilla suurinpiirtein mitä lystäävät, itse saa sitten keskittyä muihin töihin...

Tämä tulee omassa tapauksessani ihan siitä että tiedän kuinka kävisi jos minä lupaisin vastata kaikkien kuvien tekemisestä paperiversioiksi tai kiitoskorteiksi tai tauluiksi yms.. jäisivät kuitenkin "jonoon" kaikkien kiireellisempien töiden perään ja lopuksi tulisi paha mieli sekä asiakkaalle että itsellekin kun ei tule valmista...

Parempi että laskuttaa heti pois sen mitä laskuttaa ja sitten saa unohtaa koko homman.. :))

Mutta en minä tietenkään tällaista menettelytapaa tarjoa kenellekään ainoana totuutena, jokainen taaplaa tyylillään. :)

- Hans
lippoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

hlehtine kirjoitti:
OskuK kirjoitti:ja joka tapauksessa: mm. juuri tuollaisista "riskeistä" siinä cd:n luovutuksen yhteydessä maksetaan..
Aivan näin... itse otan tämäntyyppisessä jutussa mielummin heti alussa itselleni "riittävän" korvauksen ja sitten ....
Nimen omaan riittävä korvaus. Ja itse toimin niin,että annan myös CD:n tai DVD mutta alennetulla resolla ja tämän ilmoita asiakkaalle, esimerkiksi että kuvat kelpaavat "netti käyttöön" niin sanotusti mutta että eivät ole painokelpoisia (esim 800x533 tai jotain tuollaista).
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

jvk kirjoitti:
Sivurooli? Häiden jälkeen kuvat on ainoa, mikä jää käteen.
No ehkä jollakin asia on noin.

Kun minä menin naimisiin, niin häiden jälkeen käteeni jäi vasemman nimettömän kohdalle sormus osoittamaan että olen naimisisa. Eli kyse oli ensisijaisesti avioitumisesta loppuiäksi rakastamani naisen kanssa. Ne häät olivat "pelkästään" tapahtuma, jossa tuo avioituminen tapahtui ja jossa sitä juhlittiin. Hääkuvat ovat "pelkästään" valokuvia tuosta tapahtumasta ja sen juhlimisesta. Ne ovat toki suunnattoman tärkeitä, mutta silti vasta kolmannella sijalla avioitumisen ja sen juhlistamisen jälkeen.

Kun esikoinen kastettiin, hänet otettiin seurakunnan jäseneksi, hänelle annettu nimi vahvistettiin virallisesti ja hän osallistui elämänsa ensimmäiseen kristilliseen sakramenttiin. Samalla hän sai itselleen kummit. Nämä olivat tapahtuman tärkeimmät ulottuvuudet. Näistä on myös valokuvia. Se, mitä jäi käteen on kuitekin ensisijaisesti yhteisöön ja yhteiskunnan jäsennyyteen liittyminen, nimi, kummisuhteet, sakramentin sisältö. Asiasta otetut kuvat ovat tärkeitä mutta toissijaisia.

Kun kannoin isäni arkun hautaan joskus vuosia sitten, jäi asiasta syvä suru, menetyksen tunne, pitkä surutyö ja joihinkin asioihin liittyvien vastuiden ottaminen omille harteille. Tapahtumasta otettiin kuvia. Kuvat ovat kuitenkin hyvin pieni osa siitä, mitä asiasta jäi käteen enkä ole niitä juuri koskaan katsellut. Sydämessä olevat kuvat ovat paljon voimakkaampia ja elävämpiä.

Jotenkin tulee mieleen, että jos jonkun mielestä esim. häistä, hautajaisista, konfirmaatiosta, ristiäisistä yms. "ei jää käteen mitään muuta kuin kuvat" niin silloin ei olla oikein ymmärretty mistä noissa tapahtumissa on kyse. Vaikka ne ovat omalla tavallaa varsin spektaakkelimaisia niin niissä on kyllä kussakin se syvempi sisältö, jonka tukemiseksi se spektaakkelipuoli on.

Ehkä me vain elämme sellaista aikaa jossa näytös alkaa olla sisältöä tärkeämpi, jopa siinä määrin että joskus sitä näytöstä tai sen dokumentointia erehdytään luulemaan itse pääasiaksi.
hlehtine
Viesti:

Konditiona kirjoitti:...Ehkä me vain elämme sellaista aikaa jossa näytös alkaa olla sisältöä tärkeämpi, jopa siinä määrin että joskus sitä näytöstä tai sen dokumentointia erehdytään luulemaan itse pääasiaksi.
Nooo... _toivottavasti_ kuitenkaan tuollainen ajattelumaailma ei pidä paikkansa kenenkään kohdalla, sitten ollaan jo aika huonossa mallissa... :-o

- Hans
OskuK

Konditiona kirjoitti:
Ehkä me vain elämme sellaista aikaa jossa näytös alkaa olla sisältöä tärkeämpi, jopa siinä määrin että joskus sitä näytöstä tai sen dokumentointia erehdytään luulemaan itse pääasiaksi.
No, se näytös kyllä on kehitetty nostamaan sen asian merkitystä ja muistettavuutta ja kuvat tekevät sitä samaa -ovat siis tukena muistille ja tunteille. Ihmiset tupppaavat haluamaan kaikenlaista roskaa, kuten juuri vaikkapa hääjuhlia ja -riittejä, vaikka ne ovat vähänkään ulkopuolelta katsottuna jokseenkin käsittämättömiä. Ikäänkuin itse asiaa ole ollenkaan, jos ei ole näitä kuorrutuksia. Symbolit ja merkit ovat kulttuurillisesti tärkeitä, vaikka onhan selvää ettei sormuksellakaan oikeasti mitään merkitystä ole.
Mitä sakramentteihin tulee, niin kyllä paavinkin vihkimisessä olisi voitu laulaa, itse asiaa painottaen: "en kaipaa valtaa loistoa.."

Waldo's Peoplen Waldo:

JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

OskuK kirjoitti:"en kaipaa valtaa loistoa.."
Paitsi kun just sitä kaipas :) ja mielellellään monella tasolla ja vielä sitä kultaakin...
Norsu

Pakko uteliaisuuttanu kysyä Norsulta, että kuinka monta muotokuvausta tai vastaava olet ammatissasi hoitanut tuolla viesteissäsi kuvailemalla menetelmälläsi? Ovatko asiakkaat olleet tyytyväisiä ja olisiko mahdollista saada joku mallikuva näytille, johon olet itse ollu tyytyväinen? Serveritilaa olisi netti pullollaan.

Tässä olisi viimeinkin uteliaille muutama kuva näytillä.
Se miksi niitä kuvia niin hartaasti halutaan katsoa onkin sitten toinen kysymys =)
Koska täällä vastauksia saadakseen näköjään täytyy todistella päätevyyttään, kerrottaakoon, että olen toiminut muotokuvaajana toisen alaisena kolme vuotta ja tällä hetkellä pikkuhiljaa siirtymässä omaan yritystoimintaan.
Kuvauksia tyyliin cd käteen olen tehnyt vasta vähän eli kymmenissä lasketaan. Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä sekä kuviin, että käytäntööni. Syy miksi olen näin toiminut on yksinkertaisesti se, että aikani ei olisi riittänyt kuvatilausten ja viimeistelyn tekoon.
Niin kuin aikaisemmin kerroin aikomukseni on muuttaa käytäntöäni antamalla cd:n pelkästään
Viimeksi muokannut Norsu, Huhti 07, 2006 0 : 03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Norsu

Heps
Viimeksi muokannut Norsu, Elo 03, 2007 23 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fotofly

Viesti Kirjoittaja fotofly »

Kuva usein kertoo enemmän kuin tuhat sanaa....syntyi hiljaisuus.
No. 9 on mielestäni hieno asettelultaan ja idealtaan, tosin tuo sulhasen käsi on minullakin ainainen ongelma.
Vastaa Viestiin