Tarkkana Rajalan hinnoissa !

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
laite

Re: Tarkkana Rajalan hinnoissa !

Viesti Kirjoittaja laite »

Concept- kirjoitti:saman tapaisia kokemuksia porin rajalassa, kyselin joskus sony f717:sta kysymyksiä ja kysyin et miten on mahdollista että se on niin kallis täällä mutta muualla pari sataa halvempi myyjä käski menemään sitten toiseen kauppaan -:D
Toi porin rajala on kyllä ihan käsittämätön paikka. Kai siellä jossain vaiheessa istutetaan se kusipäägeeni kun sinne mennään töihin. Turussa on sentään asiallista ja hyvää palvelua & hintoja saa pudotettua kunhan osaa tingata.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Concept-

Viesti Kirjoittaja Concept- »

laite kirjoitti:
Concept- kirjoitti:saman tapaisia kokemuksia porin rajalassa, kyselin joskus sony f717:sta kysymyksiä ja kysyin et miten on mahdollista että se on niin kallis täällä mutta muualla pari sataa halvempi myyjä käski menemään sitten toiseen kauppaan -:D
Toi porin rajala on kyllä ihan käsittämätön paikka. Kai siellä jossain vaiheessa istutetaan se kusipäägeeni kun sinne mennään töihin. Turussa on sentään asiallista ja hyvää palvelua & hintoja saa pudotettua kunhan osaa tingata.
eikö se o yleensä siten että melkein kaikilla porilaisilla on se *sensuroitu* geeni istutettu :D
laite

Concept- kirjoitti:eikö se o yleensä siten että melkein kaikilla porilaisilla on se *sensuroitu* geeni istutettu :D
Joo, voi olla :D
Ei vaan, kyllä oman kotikaupungin ihmiset kivoja on, porin rajalassa on vaan välillä hieman asennevammaista toimintaa. Onneksi voin käyttää turun rajalan palveluita.
Lexaboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lexaboy »

Hei vaan

Ihan kiinnostavaa on lukea näitä viestejä kun itse satun olemaan Rajala Camerassa myyjänä. Tuntuu tietenkin pahalta huomata etteivät asiakkaat ole olleet läheskään tyytyväisiä palveluun. Itse olen kyllä aina halunnut panostaa palveluun.
Rajalan liikkeitä on Turussa monta josta valita.

Myönnän kyllä, että toisinaan harmittaa kun on mielestään hyvin palvellut asiakkaan ja kertonut kamerasta pitkään ja hartaasti kunnes asiakas toteaakin, että olihan se kiva elävänä nähdä ennenkuin tilaa netistä. Samalla muutama potentiaalinen asiakas ei ole ehtinyt odottamaan. Mutta elämäähän se vain on.

Joulua ja loistavia kuvia kaikille toivottaen
Sari
laite

Lexaboy kirjoitti:Myönnän kyllä, että toisinaan harmittaa kun on mielestään hyvin palvellut asiakkaan ja kertonut kamerasta pitkään ja hartaasti kunnes asiakas toteaakin, että olihan se kiva elävänä nähdä ennenkuin tilaa netistä. Samalla muutama potentiaalinen asiakas ei ole ehtinyt odottamaan. Mutta elämäähän se vain on.
Huoh, tuo on melkein samanlaista kuin joskus porissa kun ihmiset kävivät palauttamassa kaapelitv-vuokrabokseja liikkeisiin ja sanoivat "miksi maksaa kun voi katsella ilmaiseksikin (tyypit rakentelivat omia dekoodereita)". Fiksua toimintaa :P

Turun rajaloista ei ole kyllä huonoja kokemuksia. Terveisiä vaan yliopistonkadun myymälän Markolle! :)

Itse sijoitan rahani siihen firmaan, mistä saan hyvää palvelua. Turun rajaloissa on aina ollut hyvää palvelua, joten siellä voidaan olla varmoja, että tulen jatkossakin sijoittamaan rahojani sinnepäin.
Joug

Viesti Kirjoittaja Joug »

Minunkun mielestä turun yliopistonkadun rajalassa on ollut aina hyvä palvelu ja hinnoistakin on päästy yhteisymmärrykseen.

Palvelu on sellainen asia mitä ei pidä yhdistää suoraan liikkeen nimeen. Ihmiset on erilasia ja sille ei juuri mitään voi. Itse valitsen muistakin kaupoista sen myyjän, jonka kanssa asiat on toiminut. Jos Taas palvelu on kauttaaltaan huonoa samassa liikkeessä, on se selkeästi liikkeen henkilökohtainen helvetti ja tappiota tulee.
Joug
hpkkarvi

Viesti Kirjoittaja hpkkarvi »

Lueskelin näitä kommentteja ja pakko sanoa sananen tästä aiheesta. Olen myös sitä mieltä, että myyjistähän se on palvelutaso kiinni eikä liikkeen nimen perusteella voi vetää johtopäätöksiä. Kuitenkin, vierailtuani muutaman kerran Sanomatalon Rajalassa, täytyy sanoa, että joka kerran olen jollain tavalla pettyneenä saanut sieltä poistua huonon tai olemattoman palvelun takia. Kerran jopa ostin sieltä skannerin filmisovittimella, vieläpä erittäin edullisesti (jotain positiivista sentään), ja senkin ostotilanteen jälkeen jäi sellainen olo, että tuonne en kyllä enää mene. Palvelu oli niin tökeröä ja vähäsanaista. Yleensä, kun olen siellä käynyt, on myyjä ollut tietokoneella omissa oloissaan vailla minkäänlaista palveluhalua. Kuin pakotettuna on sieltä joskus suostuttu jotain katsomaan. Ja sitten on jatkettu tietokoneen pläräilyä, vaikka palvelutilanne on jäänyt vielä kesken. Kerrankin kysyin yhden vastavalosuojan hintaa. Myyjä katsoi koneelta ja sanoi: "Seitsemänkymppiä", eikä sen jälkeen vilkaissutkaan minuun eikä kysynyt ostohaluani (vertailun vuoksi Saksassa tuo vastavalosuoja maksoi 25 eur ja muissa Helsingin fotoliikkeissä 40-45 eur). Tuolloin tuntui, että myyjä sanoi sieltä vain jonkin korkean hinnan, jotta mahdollisimman nopeasti pääsisi eroon minusta, mitättömästä vv-suojan kyselijästä. Että tällaisia subjektiivisia, mutta kovin yksipuolisen tuntuisia kokemuksia täältä.
Geppetto

Viesti Kirjoittaja Geppetto »

Kävin taas tänään pitkästä aikaa Tampereen Rajalassa, kun muista "valokuvausliikkeistä" neuvoivat kysymään vastavalosuojia niin merkilliseen laitteeseen kuin Pentaxin 50 mm optiikaan (49mm kierre), Rajalasta. josko heillä sattuisi olemaan. Ei ollut, tilasin netista jenkeistä kotona kun koko kaupungista ei kerran löydy, eivätkä ole kiinnostuneita edes tilaamaan mistään. Eivät tiedä mistä löytäisivät. Tämä jatkona kommenttiini "miksi näille vielä ylimääräistä pitäisi maksaa" :)

Mutta tuo ei ollut varsinainen asia. Kuuntelin vuoroa odottaessani edellisen asiakkaan palvelua, kun häneltä vietiin Nikonin FE2, kaksi (ainakin toinen Nikonin) putkea ja Nikonin salama 350€:n muodollisella hyvityksellä vaihdossa 5700:aan (kai se se oli, en noita Nikonin digejä oikein tunne, vai oliko 5800...)

Pahaa teki. Laitteet olivat ulkoa uudenveroisia ja kaveri sen oloinen että niitä oli käytetty vai pyhäisin. Elämää....

Käykää hakemassa pois, kuka Nikonia käyttää.

Harri
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Geppetto kirjoitti:Pahaa teki. Laitteet olivat ulkoa uudenveroisia ja kaveri sen oloinen että niitä oli käytetty vai pyhäisin. Elämää....

Käykää hakemassa pois, kuka Nikonia käyttää.
Ostohinta ja myyntihinta on aina aivan eri asia. Totta kai niihin laitetaan myytäessä sellaisen kokoinen hintalappu, että poishakeminen ei varmasti kannata. Varsinkin "pro-kaupassa", jossa volyymin pienuus kompensoidaan katteella.
Matti Vuori
Geppetto

Viesti Kirjoittaja Geppetto »

Juu, on tuo markkinatalous sattuneesta syystä jotenkin hallussa :)
Harmittaa vain, että halvalla menee ihmisten laatukamerat nyt digihuuman alussa. Itse myymällä oikeilla foorumeilla tai hieman tilanteen rauhoittumista odottamalla olisi selvinnyt pienemmillä taloudellisilla menetyksillä :)

Harri
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Itsekkin olen sitä mieltä että rajalsta olen vain saanut huonoa palvelua ja korkeita hintoja eteeni... esim parinsadan metrin päässä on aika laaja fotoyks kauppa jossa palvelu on valovuoden parempaa.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Menikö se jotenkin niin, että tyhmä ei ole se joka pyytää, tyhmä on se joka maksaa?

Ei käy näitä asiantuntijaliikkeitä kateeksi nykyisten verkkokauppojen puristuksessa. Vertailu vain ei yksinkertaisesti ole reilu. Jossain sitten kyllä kulkee se raja, jossa palvelusta veloitettu hinta ei vastaa enää kuluttajan käsitystä;

Olin viittä vaille ostamassa Tamracin hyvän palautteen saanutta kamerareppua Rajalasta, hinta 321 euroa. Tavan mukaan tarkistin kuitenkin hakukoneella netistä ja tuloksena Directshopper, "on stock" ja 118 euroa!!!

Kulkisiko tuossa se raja?

Tilasin, sain oitis sähköpostin, maksoin OP:n Internetpalvelussa, kaikki takapuolta välillä penkistä nostamatta.
- htc -
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

htc kirjoitti:Menikö se jotenkin niin, että tyhmä ei ole se joka pyytää, tyhmä on se joka maksaa?
Ei mene.

Ylihintoja pyytämällä teet itsesi typeräksi.
*Pro Mikko Laakso*
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

mikko kirjoitti:
htc kirjoitti:Menikö se jotenkin niin, että tyhmä ei ole se joka pyytää, tyhmä on se joka maksaa?
Ei mene.

Ylihintoja pyytämällä teet itsesi typeräksi.
*taputuksia*

Kerrankin joku joka kumosi tuon tyhmän sanonnan!
kaiveli

Viesti Kirjoittaja kaiveli »

Myyjien asiantuntemuksesta rajalassa:
asiakas: (nuori asiakas saapuu liikkeeseen ja odottellee tuttujen myyjien vapautumista!)
eräs nais myyjä (ei tuttu): mites vois palvella?
Asiakas: ostaisin tuon objektiivin ja olis vaihtolaitteita!
myyjä: vaihtolaitteita hoitava myyjä on varattu mutta voin kertoa hinnan objektiiville!
asiakas: milläs hinnalla te sen obiskan myytte?
myyjä: (laskeskelee ja näpyttelee) 950€ jäisi myynti hinnaks!
asiakas: (luo omituisen ja huvittuneen ilmeen naamalleen) mites se voi pitää paikkaansa kun rajalan nettisivuilla hinta on 882€????
myyjä: (mutisee jotain menee tietokoneelle ja on hiljaa mutta selvästi hakee jotain!)
asiakas: öö jos mä odottelisisn ton myyjän vapautumista ( joka hoitaa vaihtolaitteet)

Loppujen lopuksi olen saanut aina rajalasta hyvää palvelua ja myyjilläkin on ollut aikaa rupatella (jos ei muita asiakkaita) ja ovat muutenkin olleet kiinnostuneita esittelemään tuotteitaan! Kai se johtuu siitä että olen helposti kusetettava henkilö! aina täytyy olla hinta tietoinen sama missä liikkeessä asioi, monesti huvittaa kun myyjät kertovat laskeneensa asiakkaalle tiukan hinnan koska tämä on ennekin asioinut liikkeessä, mutta silti hinta on sama mikä ilmoitetaan esim rajalan nettisivuilla!
Tavallinen tallaaja....
Cam70

Viesti Kirjoittaja Cam70 »

Kehottaisin käyttämään kyseistä liikettä vain ja ainoastaan laitteisiin tutustumiseen, ja sen jälkeen hankkimaan vehkeet jostain muualta.
Mitäs se haittaa, vaikka myyjät ovat m...kuja, naurat heille sitten jälkeenpäin. Kyllä he myyvät niitä kameroita oikeasta hintatasosta tietämättömille ihan riittävästi, että vielä tällä hetkellä kauppa kannattaa.
Ei toki moinen taktiikka montaa vuotta vie eteenpäin, mutta sehän on jokaisen yrittäjän päätettävissä.
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

Cam70 kirjoitti:Kehottaisin käyttämään kyseistä liikettä vain ja ainoastaan laitteisiin tutustumiseen, ja sen jälkeen hankkimaan vehkeet jostain muualta.
Tämä on luultavasti se syy, miksi myyjät ovat "m...kuja", ovat varsin tietoisia tästä toimintamallista.

(Rajalan hinnoitusta puolustelematta...)
spege

Rajala-palvelu

Viesti Kirjoittaja spege »

Minäkin voin yhtyä näihin kaltoin Helsingin Rajala Sanomatalossa kohdeltujen asiakkaiden kerhoon. Voin kertoa teille yhden tapauksen, miksi vältän tätä liikettä kuin ruttoa:

Saavun Rajala Sanomataloon. Liikkeessä on joku asiakas ja jään odottamaan. Toinen myyjistä raplaa yksin tietokonetta näkemättä tai kuulematta mitään. Odotan siinä 10 minuuttia, eikä minulta kysytä mitään.

Lopulta sanon toiselle miesmyyjälle että olisin kiinnostunut tuosta Canon ST-E2-salamalähettimestä ja pyydän laitteen nähtäville. En ole kyseistä laitetta koskaan ennen nähnyt ja siksi kysyn tältä tukevalta miesmyyjältä sen ominaisuuksista.

Miesmyyjä vastaa:
- En minä tiedä miten se toimii.
Menen hiljaiseksi ja tutkin hetken laitetta. Kysyn:
- Voinko kokeilla tätä rungon ja salamoiden kanssa?
Myyjä:
- Kokeile.
Tutkin laitetta. Liikkeessä ei ole enää ketään muita asiakkaita kuin minä. Myyjillä tuntuu olevan kuitenkin tähdellisempää tekemistä kuin minun auttaminen. He eivät suo edes katsetta minuun päin. Rohkaistun ja kysyn laitteen tehosäätimestä. Myyjä sanoo katsomatta minuun:
- Johan minä sanoin, että minä en tiedä mikä se on.
Toinen myyjäkin on hiljaa ja rassaa tietokonetta. Tutkin taas laitetta yksin. Myyjä:
- No, pannaanko pakettiin?
Minä:
- Pitää vielä miettiä…

Nyt minulle riittää. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun saan Rajalassa täysin asiatonta kohtelua. Luovutan lähettimen takaisin myyjälle ja lähden liikkeestä pois. Kiroilen mielessäni ja päätän etten enää koskaan sylkäisekään Rajala Sanomataloon päin.

Tämä tarina koskee siis Helsingin Sanomatalon myymälää. Sen sijaan Turun yliopistonkadun myymälässä on äärimmäisen hyvä palvelu ja ammattitaitoiset myyjät. Miten saman ketjun eri liikkeissä voi saada näin erilaisen kohtelun?
blues

Palvelua saa kun osaa vaatia.

Viesti Kirjoittaja blues »

Olen saanut Rajalasta vain asiallisia vastauksia sekä Turun Yliopistonkadun että Hämeenkadun myymälässä.
Olen vasta siirtymässä filmistä digiin ja käynyt hypistelemässä niitä myös Helsingin Sanomatalossa. Sielläkin jaksoivat palvella tietämätöntä, tosin selvästi niukkasanaisemmin.

Parasta oli viime syksynä Turussa kun eräs myyjä kertoi selvästi myös digien huonoista puolista ja sanoi, että kannattaa vielä odottaa hintojen laskua ja laadun paranemista, jos vain voin!
Tosin on niitä tuputtajiakin, homma on kiinni myyjästä. Joku osaa lukea asiakasta oikein, toinen ei. Lasken sen myyjän ammattitaidottomuuden piikkiin, jos hän yrittää puhua ostajaa sekaisin vyöryttämällä teknistä dataa ja myydä hänelle tarpeisiinsa nähden vääränlaisen kameran.
Saatan ostaa Rajalasta, jos hinta on kohdallaan. Sadan euron vuoksi en lähtisi noin tuhannen euron kameraa ulkomailta tilaamaan, mutta yli 200 euroa saa harkitsemaan.

Voi myös ymmärtää myyjiä. Jos järkevästi ajattelee, niin netistä saa nykyisin kaiken mahdollisen tiedon ihan mistä vain. Mielestäni ostopäätöksen voi tehdä kokeilematta, jos tietää mihin tarkoitukseen kameraa etsii.
Hypistely ei oikeastaan vaikuta ostopäätökseen yhtään, sillä uskon ostajan jo etukäteen mielessään päättäneen mitä hän haluaa. Omat hypistelykierrokseni ovat olleet mielestäni aivan turhia, joten seuraavan kerran menen kauppaan vain ostaakseni. Ja jo nyt tiedän, että kamera tulee olemaan sellainen, jota en ole koskaan hypistellyt, saati edes nähnyt livenä:-)) Se päivä on lähellä.
spege

Re: Palvelua saa kun osaa vaatia.

Viesti Kirjoittaja spege »

blues kirjoitti: Voi myös ymmärtää myyjiä. Jos järkevästi ajattelee, niin netistä saa nykyisin kaiken mahdollisen tiedon ihan mistä vain. Mielestäni ostopäätöksen voi tehdä kokeilematta, jos tietää mihin tarkoitukseen kameraa etsii.
Hypistely ei oikeastaan vaikuta ostopäätökseen yhtään, sillä uskon ostajan jo etukäteen mielessään päättäneen mitä hän haluaa. Omat hypistelykierrokseni ovat olleet mielestäni aivan turhia, joten seuraavan kerran menen kauppaan vain ostaakseni. Ja jo nyt tiedän, että kamera tulee olemaan sellainen, jota en ole koskaan hypistellyt, saati edes nähnyt livenä:-)) Se päivä on lähellä.
Nyt kyllä puhut *sensuroitu*. Fotoliikkeet ovat sitä varten, että niissä voi käydä tutustumassa laitteisiin ja saada apua myyjiltä. Itse olen aina ostanut kamerani suomalaisista fotoliikkeistä vaikka hinta on kovempi kuin jossain nettiputiikissa.

Esim. kun ostaa objektiivia, on se hyvä testata liikkeellä ennen ostopäätöstä. En paljoa perusta noista kameralehtien testeistä ja linsseissä kun on vielä yksilökohtaisia eroja.

Itse asiassa minä vastustan tuota ulkomailta ostamista. Jos kaikki tilaisivat kameransa ulkomailta niin eihän Suomessa olisi yhtään kunnollista kameraliikettä!
Vastaa Viestiin