Millainen digikamera kannattaisi ostaa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vanity

Viesti Kirjoittaja Vanity »

JNiemi, minkä kameran ostit?:)

luola: kirjoitti

-Niin, tai jos silloin ei oltu vielä kysytty sitä samaa 50 kertaa viikossa? ;)

En ole käynyt täällä foorumissa aikaisemmin... ja ilmeisesti täällä saa kysyä vain tiettyjä kysymyksiä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JNiemi

Viesti Kirjoittaja JNiemi »

Ostin Canon D300 Kit kameran, ja en voi muuta kuin hymyillä niin että hampaisiin sattuu ja syystä että olen tyytyväinen valintaani.
300D+Intoa
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Vanity kirjoitti:En ole käynyt täällä foorumissa aikaisemmin... ja ilmeisesti täällä saa kysyä vain tiettyjä kysymyksiä.
Saa täällä kysellä, ei kannata kauheasti ottaa nokkiinsa pienestä piikittelystä. Tulet kyllä huomaamaan, että ihan hauskoja tyyppejä täällä on :)
Vanity

jsm, jos saan pyytää... niin voisit palata alkusivulle katsomaan kysymystäni ja MattiH:lta saamaani vastausta.
Siinä lievästi sanottuna kysymystäni vähäteltiin. Vaikka ohjeet olivatkin hyvät, niin vastauksessa oli ylimielinen sävy, vai voitko väittää vastaan?
Vanity

JNiemi, hyvä että olet tyytyväinen:)... paljonko se maksoi?

laite, ok... tämä alkoi huonosti, mutta tästä ei ole kuin yksi suunta ja se on ylöspäin:)
JNiemi

Viesti Kirjoittaja JNiemi »

Hintaa jäi paketille hieman yli suunnitellun mutta näköjään kannatti (1154 eur)
300D+Intoa
jsm

Viesti Kirjoittaja jsm »

Vanity kirjoitti:jsm, jos saan pyytää... niin voisit palata alkusivulle katsomaan kysymystäni ja MattiH:lta saamaani vastausta.
Siinä lievästi sanottuna kysymystäni vähäteltiin. Vaikka ohjeet olivatkin hyvät, niin vastauksessa oli ylimielinen sävy, vai voitko väittää vastaan?
ok, voisi tuosta tuon "Tämän urakan jälkeen voit sitten esittää vähän paremman kysymyksen!" -kommentin muotoilla hieman paremmin, mutta muuten kyllä uskoisini itsekin noista olevan oikeasti apua.

Olen itsekin ne selannut läpi, ei ehkä aivan uutta asiaa minulle kaikilta osilta, mutta ei se ainakaan haitannut.

En itsekään uskalla antaa absoluuttista vastausta alkuperäiseen kysymykseen (Mikolta löytyy sellainen lähes kaikkeen, tässä tapauksessa ainakin ihan hyvä sellainen).
Mutta ongelman ydin on juuri siinä, että ei yhtään tiedä mitä odotuksia kysyjällä on kameralta. Jos tarjotaan pientä pokkaria ja sen rajoitukset sitten aiheuttavat pettymyksen onko syy kummassa, kysyjässä vai vastaajassa..

Jos kamera on hyvä hinta/laatusuhteeltaa 200-300e luokassa voi sen tekemä jälki olla kuitenkin pettymys odotuksiin nähden, mutta ottaen huomioon sen hinnan... Jos lähdetään listaamaan yleisesti kaikkia hinta/laatusuhteeltaan hyviä (mitkä ovat laadun mittarit; kuvanlaatu, ominaisuudet, niiden yhdistelmä millaisella painotuksella) lista voi olla pitkäkin, miten niistä sitten valitaan?

Kai sinullakin jotain ajatuksia on millainen sen pitäisi olla..edes väri, kokoluokka...laitteita vain on niin paljon erilaisia ja hintaisia...
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Minulla oli tuossa alussa vähän pieni epäilys, että kyseessä voisi olla trolli. Siitä ei kuitenkaan ollut kysymys. Saisit Vanity paljon paremman vastauksen, kun jonkin verran kertoisit tarpeistasi ja esimerkiksi siitä, että paljonko olet varannut rahaa hankkeeseen.

Itsekin vähän pelästyin omaa vastaustani, teksti oli jotenkin aika tylyn oloista.

Taitaisi olla kaikkein paras, kun laittaisin uuden alueen. Nimi voisi olla vaikka "Aloittelijan kysymyksiä" tai "Vasta-alkaja asialla". Ei näissä foorumissa saisi sellaista oloa tulla, ettei uskalla kysyä kuin vasta kuukausien tutkimisten jälkeen. Tuonne sitten voisi laittaa sitten niitä ns. tyhmiä kysymyksiä.

Tyhmissä kysymyksissä on vain se ongelma, että ei se kysyjäkään saa haluamaansa vastausta. Tulee hirveä määrä sellaista tekstiä, josta kysyjä ei ole ollenkaan kiinnostunut. Tai jollei alussa jo kysyttäessä ole tarpeeksi tietoa, niin sitten vastaillaan aivan vääriin aiheisiin. Eikö voisi tällaisissa tapauksissa sitten kysyä, että mitähän minun oikein pitäisi kysyä...

Siihen sitten pitää vähän varautua, että "Aloittelijan kysymyksiä" -alueen epämääräisiin kysymyksiin ei aina tule haluttua vastausta... Mutta ei sitten ainakaan tarvitse varautua siihen, että syytetään tyhmistä kysymyksistä...
Viimeksi muokannut MattiH, Joulu 10, 2003 21 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laite

MattiH kirjoitti:Eikö voisi tällaisissa tapauksissa sitten kysyä, että mitähän minun oikein pitäisi kysyä...
Kun / jos teet tuon uuden alueen, niin äkkiähän tuonne sorvaa jonkun topikin "Suositeltavaa lukemista" tjsp nimellä (stickynä tietenkin, ettei se jää muiden viestien jalkoihin vaan pysyy ylhäällä). Tuonne sitten vain jotain pientä vinkkiä mitä kannattaa kertoa kysymyksissään (varsinkin uutta kameraa hommaavien).
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

MattiH kirjoitti: Taitaisi olla kaikkein paras, kun laittaisin uuden alueen. Nimi voisi olla vaikka "Aloittelijan kysymyksiä" tai "Vasta-alkaja asialla".
..
Eieieiii, älä, ole kiltti ! Nyt menisi lapsi pesuveden mukana. Tai no, siis oikeasti, tuollainen harrastajienkyselyosio voisi olla hyvä, eiköhän siitä täällä joskus ole kirjoitettukin, muistelisin, että joskus itsekin olen ehdotellut..
Mutta nyt tarvitaan ensin alue, jonka nimi ei ole aloittelijan kysymyksiä vaan esim :

"Tuhat ja sata kertaa kysymys: mikä kamera paras ostaa"
Viimeksi muokannut luola, Joulu 10, 2003 21 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lm
Vanity

jsm, minä haluan kameran joka toimii, ei ole älyttömän kallis ja joka kelpaa ihan normaali käyttöön... värillä yms. hienouksilla ei ole niin suurta merkitystä...

MattiH, ehkä sitten pitäisi olla aloittelijoille ihan oma alueensa, missä me voidaan kysyä näitä tyhmiä kysymyksiä... tai sitten pitäisi olla lista siitä, miten kannattaa kysymyksensä muotoilla, ettei saisi tylyjä vastauksia ja kukaan ei loukkaantuisi.
Vanity

luola: kirjoitti

Mitä hyötyä tällä foorumilla itseasiassa edes on?...

Onko tämä tehty ihmisille, jotka jo valmiiksi tietävät asioista ja tulevat näyttämään tietämystään... vai onko tämän foorumin tarkoitus antaa neuvoja niille, jotka niitä tarvitsevat?

Eli suomeksi: Turha esittää kysymyksiä, koska ne pitäisi tietää jo ennestään.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Vanity kirjoitti:MattiH, ehkä sitten pitäisi olla aloittelijoille ihan oma alueensa, missä me voidaan kysyä näitä tyhmiä kysymyksiä... tai sitten pitäisi olla lista siitä, miten kannattaa kysymyksensä muotoilla, ettei saisi tylyjä vastauksia ja kukaan ei loukkaantuisi.
Yleiseen netikettiin ja foorumikäyttäytymiseen kuuluu haun käyttäminen ja vasta sitten kysyminen. Usein ihmiset jopa lukevat foorumia hetken aikaa ja vasta sitten osallistuvat keskusteluun.

Sinun kannattaisi ensin kysyä itseltäsi muutama kysymys:

- Minkäkokoinen on hyvä kamera?
- Haluanko tulostaa/tulostuttaa isoja kuvia, vai pelkästään kymppikuvia?
- Tarvitsenko pitkää polttoväliä(zoomi)?
- Otanko makrokuvia?
- Kuinka paljon olen valmis maksamaan kamerasta?
- Minkälaisia kohteita kuvaan (rakennukset, urheilu, lapset)?

Kun olet vastannut noihin kysymyksiin, vieraile osoitteissa http://www.dpreview.com ja http://www.stevesdigicams.com. Sieltä valitset Canonin, Nikonin, Olympuksen tai Minoltan mallistosta kameran, joka vastaa parhaiten vaatimuksiasi.
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Vanity kirjoitti:luola: kirjoitti

Onko tämä tehty ihmisille, jotka jo valmiiksi tietävät asioista ja tulevat näyttämään tietämystään... vai onko tämän foorumin tarkoitus antaa neuvoja niille, jotka niitä tarvitsevat?

Onkohan jollain nyt mopo karannut totaalisesti? Turhaan siinä minua osoittelet, minähän en juuri sinun kirjoitteluusi henk.koht. puuttunut. Sen onneksi tekivät jo muut.
Ja jos todella tulet pokkana kysymään tyyliin "mikä työkalu kannattaa ostaa", ja yrität närkästyä vastauksista, niin voinhan vielä minäkin sinulle todeta, että hieman voi ensin keskustelua seurata.

Tiedoksi nyt vaan sinullekin: ehdotin ko aihealuetta täysin tosissani. Ja edelleen olen samaa mieltä. Sehän olisi mahdollisimman selkeä.

Silloin luultavasti nekin, jotka uutena tulevat tänne, eivätkä viitsi ennen puheensa aloittamista keskusteluun tutustua, löytäisivät ne tuhat ja sata samaa kysymystä parhaasta kamerasta ja vastaukset, jolloin omakin tiedon tarve tulisi ehkä heti tyydytettyä.

Ja jos olet myös luku- etkä vain puhetaitoinen, ymmärtänet kyllä, mistä on kyse. Omalla kohdallani Sinun viestisi vain ikäänkuin katkaisi kamelin selän, ja tosiaan toiset täällä hoitivat sen varsinaisen kommentoinnin sinun kommentoinneistasi. Mutta kun nyt kerran aloitit, niin kyllä, olen heidän kanssaan samaa mieltä.

Ja tiedoksi sekin; olen itse harrastelija, ja kannatan sitä, että kysyä saa, niitäkin asioita, jotka ovat ammattilaisille päivänselviä. Itse olen puhunut vaan nimenomaan tästä aiheesta, koska foorumin käytettävyys kärsii, jos nyt ihan joka päivä kysytään aina sitä parasta mihinkin luokkaan. Siksi tuo nimiehdotukseni oli täysin tosissaan tehty. Miksi ihmeessä siitäkin nyt pitää närkästyä?

Kysyä saa, ja itsekin kyselen yksinkertaisuuksia jatkossakin. Kyllä silti ensin aikoinaan seurasin hetken keskustelua ennen osallistumistani. Eikös tämä ole jossain netiketissäkin?

Eikä yksin netissä. Jos koulussa/töissä pelmahdat keskusteluun, missä on juuri 3 tuntia jauhettu aiheesta mikä on paras auto, ja vihdoin päästy jääkiekkoon, ja Sinä aloitat reippaasti "Muuten, mikäs teidän mielestä on paras auto?" kuuntelematta hetkeäkään, missä mentiin, onko kumma jos tulee kommenttejakin?

Olisit tyytyväinen, että Sinulle on viitsitty kirjoittaa.
Ja vielä kerran, aihealueen nimi oli tarpeellinen, tarkkaan mietitty, aiheellinen ja mielestäni hyvä (Huom, Matti myös!)

Ja tämän muun kyllä kerjäsit itse, minähän en juuri Sinun vuorosanoihisi suoraan ollut puuttunut.
lm
jsm

Viesti Kirjoittaja jsm »

Vanity kirjoitti:jsm, minä haluan kameran joka toimii, ei ole älyttömän kallis ja joka kelpaa ihan normaali käyttöön... värillä yms. hienouksilla ei ole niin suurta merkitystä...
Tämäkin on jo paljon parempi lähtökohta alkaa miettimään asiaa.

Mikon ehdottama Canonin A sarja (A70,A80) on ihan hyvä tähän.
Hieman pienempää kooltaan on ixus sarja.

Muillakin merkeillä on varmasti hyviä vaihtoehtoja, mutta omakohtaisen kokemuksen puuttuessa niistä, jätän ne muiden suositeltavaksi.

A sarjan kameroissa käytetään sormiparistoja/akkuja, toiset tykkää niistä, toiset taas vain omilla akuillaan toimivista malleista.

Kannatta käydä kokeilemassa kaupassa muutamia eri malleja ja merkkejä miten istuvat omaan käteen.
laite

luola kirjoitti:
Vanity kirjoitti:luola: kirjoitti

Onkohan jollain nyt mopo karannut totaalisesti? Turhaan siinä minua osoittelet, minähän en juuri sinun kirjoitteluusi henk.koht. puuttunut. Sen onneksi tekivät jo muut.

..clips..

Ja tämän muun kyllä kerjäsit itse, minähän en juuri Sinun vuorosanoihisi suoraan ollut puuttunut.
Eiköhän tuo asia tullut jo selväksi. Vahinkoja sattuu ja olisi ikävää, mikäli uusi käyttäjä saa huonon kuvan tästä foorumista ja lopettaa kirjoittamisen. Tuo Matin kirjoittama kommentti oli tosiaan ehkä hieman tylyyn sävyyn kirjoitettu ja kirjoitetun viestin kautta tuo saattaa antaa vielä pahemman vaikutelman kuin mitä sillä haettiin (ja kun tähän lisätään vielä jokaisen ihmisen erilainen ärsyyntymiskynnys, niin soppa on aikalailla valmis).

Vanitylle suosittelen kyllä lämpimästi noita tässä foorumissa jaettuja ohjeita. Kannattaa myös jatkossa osallistua keskusteluihin ja jonain päivänä ihmiset ovatkin sitten unohtaneet tämän sananvaihdon. Nettifoorumeissa sattuu usein väärinkäsityksiä ja tulee lauottua harkitsemattomia kommentteja joilla suututtaa muita ihmisiä, mutta kaikki unohtuu aikanaan (nimim. kokemusta on. suurimman osan niistä ihmisistä mitä olen suututtanut netin kautta on nykyään hyviä ystäviä oikeassakin elämässä).
Vanity

luola, minä ymmärsin tuon aiemman kommenttisi ilmeisesti väärin, joten olen pahoillani.
Mutta jos täällä osattaisiin valita sanansa ja kirjoitustyylinsä oikein, niin tätäkään turhaa keskustelua ei olisi tarvinnut käydä läpi.

Ja olen myös pahoillani siitä jos en ole perehtynyt tarpeeksi tämän paikan antimiin, mutta kai täällä saa sentään kysyä...???

En jaksa enää jauhaa tästä asiasta enempää, koska se ei tunnu johtavan mihinkään.

Kiitos avusta niille jotka sitä tarjosivat.
laite

Vanity kirjoitti:Ja olen myös pahoillani siitä jos en ole perehtynyt tarpeeksi tämän paikan antimiin, mutta kai täällä saa sentään kysyä...???
Tottakai saa kysyä ja on suotavaakin kysellä & herättää keskustelua. Ei kannata pelästyä noista kommenteista mitä täällä tuli, jatkossa menee varmasti paremmin :)

-teemu-
Vanity

laite, ok... asia kunnossa:)
karipulkka

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

Vanity, yksi asia, joka sinun kannattaa ensimmäisenä selvittää, on haluamasi kameran koko. Haluatko kameran mahtuvan taskuun? Se rajaa tarjontaa paljon.

Jos koolla ei ole väliä (tällaista olen kuullut väitettävän), en voi muuta kuin suositella JNiemenkin ehdottamaa Canon 300D:tä. Hinta/laatusuhde on mielestäni enemmän kuin kohdallaan. Hintaa tosin yli 1000€ ja se on vasta alkua. Mutta kasvunvaraa löytyy sekä lisävarusteiden että oppimisen kannalta; voi lähteä liikkeelle ihan pointandshoot-pohjalta ja opetella hienouksia omaan tahtiin.

Opetella voi toki esim. noilla Canonin A/S/G-sarjankin kameroilla ja sitten vaihtaa parempaan, jos nälkä kasvaa syödessä. Myös Nikonilta/Olympukselta/Minoltalta/Sonylta/jne löytyy hyviä kameroita.
Vastaa Viestiin