D70:n ponneton suljinääni
-
D70:n ponneton suljinääni
Tämä on melko turha aihe, mutta yksi varsin erikoinen juttu on ruennut vaivaamaan d70:ssä.
D70:ssä on todella ponneton suljiääni. Tämän ainakin olen todennut
kokeilmani kittilinssin ja sigman 70-300m putken kanssa. Kuvan otto kuulostaa joltain windowsin roskakorin tyhjennykseltä, sellaiselta pieneltä rapsahdukselta.
Ilman optiikkaa kokeillessani peili kolahtaa ihan canonin luokkaa. Vaimentavatko objektiivit tätä ääntä vai mistä ihmeestä se johtuu. Onhan se hienoa, että kamerat eivät räksy kovaäänisesti, mutta paljon canonia käyttäneenä tuntuu kuin nikonini ei ottaisi kuvia ollenkaan :D
Voiko asialle tehdä mitään vai vaivaako tämä edes ketään muuta kuin minua :)
D70:ssä on todella ponneton suljiääni. Tämän ainakin olen todennut
kokeilmani kittilinssin ja sigman 70-300m putken kanssa. Kuvan otto kuulostaa joltain windowsin roskakorin tyhjennykseltä, sellaiselta pieneltä rapsahdukselta.
Ilman optiikkaa kokeillessani peili kolahtaa ihan canonin luokkaa. Vaimentavatko objektiivit tätä ääntä vai mistä ihmeestä se johtuu. Onhan se hienoa, että kamerat eivät räksy kovaäänisesti, mutta paljon canonia käyttäneenä tuntuu kuin nikonini ei ottaisi kuvia ollenkaan :D
Voiko asialle tehdä mitään vai vaivaako tämä edes ketään muuta kuin minua :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Kyl kyl, mutta käytän myös töissä canon 300d:tä ja siinä useaa eri optiikkaa. Vaikka olisi mikä putki edessä, suljin paukkuu silti silleen mukavasti. Van ei Nikonilla...juanito kirjoitti:No tottahan se putki siinä peilin edessä vaimentaa ääntä, eihän kerrostalokäytävän metelikään kuulu sisälle niin hyvin, kun ovi on kiinni.
-
- Viesti:
No ehkä se on sitten Nikonin vika, jos se on liian hiljainen. Takuuseen menee ja jossei niin tuotevastuulain mukaan korjaavat. Ja jos kamera kuitenkin toimii muuten kunnolla ja tuo haittaa liikaa, niin koitappa sitten vaikka käydä huollossa, jos laittaisivat siihen lisää volymea. Tietenkin, tätä operaatiota ennen kannattaa pestä korvat, sillä volymen lisäys on melko kallis operaatio ja JAS:n huoltojonot ovat ainakin 13 vuotta pitkiä.
Niin, ja yksi vinkki tuli vielä mieleen. Voihan koittaa laittaa sitä Canonin hyvä-äänistä optiikkaa Nikoniisi kiinni, jos ääni vaikka siitä paranisi. Jossei muuten pysy, niin teipillä vaan. Ja läpinäkyvä teippi on suositeltavaa, jos teippaat objektiivin etummaisen lasin yli. Muuten tulee kuvaan kaikenmoista vinjetointia, huono bokeh ja helvetisti kohinaa.
Niin, ja yksi vinkki tuli vielä mieleen. Voihan koittaa laittaa sitä Canonin hyvä-äänistä optiikkaa Nikoniisi kiinni, jos ääni vaikka siitä paranisi. Jossei muuten pysy, niin teipillä vaan. Ja läpinäkyvä teippi on suositeltavaa, jos teippaat objektiivin etummaisen lasin yli. Muuten tulee kuvaan kaikenmoista vinjetointia, huono bokeh ja helvetisti kohinaa.
-
Niin etkä ole tainnut D70 ikinä omistaakaan?Hannu KH kirjoitti:Kyllä se veltolta ääneltä 20D:n ja Mamiya RB:n jälkeen tuntuu...mua se ei kuitenkaan enää häiritse....kun ei ole enää moista kapistusta omistuksessa (D100).
Sorry mutta mulla unohtuu aina että tuo joskus omistamasi D100 on kaikkien Nikonien kantaisä josta kaikki on saanut alkunsa ja johon joka tilanteessa tulee jokaista Nikonia verrata...
Huolensa kullakin jos kamera tuntuu liian hiljaiselta. Varmaan katu-uskottavuus rapisee tai jotain muuta sellaista, mitä minä en ymmärrä :-D Vähän olis käleetä jos järkkäriinkin voisi ladata erillaisia laukaisuääniä; vois laittaa vaikka jonkun tosi pontevan, vaikka tykinlaukauksen kertomaan siitä että "hei, täällä kuvataan".
-
- Viesti:
Jonkunverran oon D70:llä kuvannut, ja suljinääni oli kummassakin samanmoinen, veltto.Vemppu kirjoitti:
Niin etkä ole tainnut D70 ikinä omistaakaan?
Sorry mutta mulla unohtuu aina että tuo joskus omistamasi D100 on kaikkien Nikonien kantaisä josta kaikki on saanut alkunsa ja johon joka tilanteessa tulee jokaista Nikonia verrata...
-
Heh heh, joo, tarkennusmoottori teleputkessani on melko äänekäs :)
Siis en tosiaankaan toivo mitään vaihdettavia suljinääniä järkkäreihin, jotain linnunlirputusta, pingpong -ääniä tai tykinlaukauksia, mitä varmaan saa johonkin pokkariin.
Tuo Hannu KH:n termi "veltto" kuvastaakin parhaiten sitä nykyistä ääntä.
Kauheasti en ole elämäni aikana kuvannut, mutta mitä canonin 300d:llä ja filmikamera ae1:llä on kuvia tullut otettua, ääni on hmm... hienosti sanottuna "jämäkkä".
Kun nyt ostin d70:n tilanne oli minulle uusi. Kuvaaminen kamerallani ei vain ole tuntunut niin tutulta. En ole laitetta kiikuttamassa huoltoon tai vaihtamassa johonkin kovaääniseen tykkiin. Totun varmasti asiaan.
Lähinnä nyt kiinnosti vain kuulla onko kukaan muu kiinnittänyt asiaan huomiota/miten paljon se riippuu erityyppisistä objektiiveista ja onko kameramalleissa eroa asian suhteen. Ketään ei näytä kiinnostavan :D
Tällä foorumilla jos kinastellaan jostain pienistä esteettisistä seikoista, onko joku rulla tai nappi hyvässä paikassa kamerassa, niin kyllä yhä oikeutettua on narista suljinäänestä. Semmosta.
Siis en tosiaankaan toivo mitään vaihdettavia suljinääniä järkkäreihin, jotain linnunlirputusta, pingpong -ääniä tai tykinlaukauksia, mitä varmaan saa johonkin pokkariin.
Tuo Hannu KH:n termi "veltto" kuvastaakin parhaiten sitä nykyistä ääntä.
Kauheasti en ole elämäni aikana kuvannut, mutta mitä canonin 300d:llä ja filmikamera ae1:llä on kuvia tullut otettua, ääni on hmm... hienosti sanottuna "jämäkkä".
Kun nyt ostin d70:n tilanne oli minulle uusi. Kuvaaminen kamerallani ei vain ole tuntunut niin tutulta. En ole laitetta kiikuttamassa huoltoon tai vaihtamassa johonkin kovaääniseen tykkiin. Totun varmasti asiaan.
Lähinnä nyt kiinnosti vain kuulla onko kukaan muu kiinnittänyt asiaan huomiota/miten paljon se riippuu erityyppisistä objektiiveista ja onko kameramalleissa eroa asian suhteen. Ketään ei näytä kiinnostavan :D
Tällä foorumilla jos kinastellaan jostain pienistä esteettisistä seikoista, onko joku rulla tai nappi hyvässä paikassa kamerassa, niin kyllä yhä oikeutettua on narista suljinäänestä. Semmosta.
-
Yleensä valitus tuosta lähinnä peilin pitämästä äänestä on kohdistunut sen pitämään meteliin ja hiljaisempaa on pidetty parempana. On paljon tilanteita missä äänekäs kamera häiritsee ja herättää turhaa huomiota. Muistaakseni Dpreviewin jossain kamera-arvostelussa oli verrattu eri kameroiden ääniä sarjakuvauksella ja näytteet sai tietenkin kuuluviin omalla koneella. Ei muuta kuin etsimään sitä sopivan äänekästä mallia.
Jos väittämä "missä on ääntä, on voimaakin" pitää paikkaansa niin äänekkäämmällä kameralla on suurempi vaara kuvan tärähtämiseen tietyillä suljinajoilla, 1/30 -1/60s tjsp. Tietävämmät korjatkoon.
Jos väittämä "missä on ääntä, on voimaakin" pitää paikkaansa niin äänekkäämmällä kameralla on suurempi vaara kuvan tärähtämiseen tietyillä suljinajoilla, 1/30 -1/60s tjsp. Tietävämmät korjatkoon.
--
-
Saisko sen jotenkin kuntoon? Jos ottaisi pois vaimennuskumit ja kytkisi peilimekanismiin releen joka laukaisee vaikka haulikon... mahdollisuuksia asian korjaamiseen toki on, myös nauhoitettu suden ulvahdus voisi pukea tositointa toisella tasolla kuin nörttilöts.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti: