Eilisestä sisäkuvauksesta ja kuvien sävyistä
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Kesä 13, 2003 7 : 12
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Eilisestä sisäkuvauksesta ja kuvien sävyistä
Eli, olin eilen siskon poikaa kuvailemassa. Alunperin yritin katsoa josko pojan saisi aina välillä pysähtymään sekunniksi paikalleen, niin ottaisi vaikka 1/5 sekunnin valotuksella kuvia, mutta eihän siitä tullut mitään...poika vaan kiiti etiäppäin :)
Anyways seuraavaksi ajattelin ottaa kiinteän salaman käyttöön, mutta sanomattakin oli selvää, että kuvista tulee aivan kammottavan epäluonnollisen sävyisiä, tausta on pimeä kuin jätesäkki ja itse kuvattava kohde vitivalkoinen.
Joten, jos joku osaa sanoa aloittelevalle harrastajalle vähän vinkkiä, että mikähän salama (valmistaja/malli) olisi näin "alkuun" hyvä ostos. Plussaa on tietysti valoteho ja säädettävyys. Jotkuthan aina sanovat kuvien olevan paljon parempia, jos käyttää kattoa lisäsalaman avulla hyödyksi?
Kamera on 300D.
Anyways seuraavaksi ajattelin ottaa kiinteän salaman käyttöön, mutta sanomattakin oli selvää, että kuvista tulee aivan kammottavan epäluonnollisen sävyisiä, tausta on pimeä kuin jätesäkki ja itse kuvattava kohde vitivalkoinen.
Joten, jos joku osaa sanoa aloittelevalle harrastajalle vähän vinkkiä, että mikähän salama (valmistaja/malli) olisi näin "alkuun" hyvä ostos. Plussaa on tietysti valoteho ja säädettävyys. Jotkuthan aina sanovat kuvien olevan paljon parempia, jos käyttää kattoa lisäsalaman avulla hyödyksi?
Kamera on 300D.
Hmm, kyllä tuolla omalla salamallakin pitäisi saada valotettua kunnolla. mittaa salaman valotus ensin pojan kasvoista (painamalla peukalolla * nappia kun salama on ylhäällä ja tarkennuspiste tarkentanut). Sen jälkeen vain laukaiset. Kannattaa käyttää Av-moodia niin taustakin valottuu hieman.
Mikäli kuitenkin ajattelit hommata ulkoisen salaman, niin sigmalla on joitain canoniin sopivia malleja ja canonin 420EX & 550EX ovat myös erittäin sopivia.
edit: Niinjoo, kun käytät salamaa, niin muista laittaa valkotasapaino salama asentoon.
Mikäli kuitenkin ajattelit hommata ulkoisen salaman, niin sigmalla on joitain canoniin sopivia malleja ja canonin 420EX & 550EX ovat myös erittäin sopivia.
edit: Niinjoo, kun käytät salamaa, niin muista laittaa valkotasapaino salama asentoon.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Kesä 13, 2003 7 : 12
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
En ole varma. AWB arpoo tuon valkotasapainon sen mukaan miten kuvassa on valkoista. Yksi vaihtoehto on kuvata raw:na ja säätää koneella valkotasapaino haluamakseen.
Canonin e-ttl tosiaan tuottaa ylivalottuneita kuvia, mikäli kohde ei ole tarkennuspisteen päällä silloin kun esisalama välähtää. Tämän takia tuo salaman teho kannattaa lukita tuolla * näppäimellä etukäteen (esim kasvoihin kohdistamalla) ja sitten rajata uudelleen ja laukaista. Itse käytän canon-rungoissa ainoastaan keskimmäistä tarkennuspistettä tämän takia.
Canonin e-ttl tosiaan tuottaa ylivalottuneita kuvia, mikäli kohde ei ole tarkennuspisteen päällä silloin kun esisalama välähtää. Tämän takia tuo salaman teho kannattaa lukita tuolla * näppäimellä etukäteen (esim kasvoihin kohdistamalla) ja sitten rajata uudelleen ja laukaista. Itse käytän canon-rungoissa ainoastaan keskimmäistä tarkennuspistettä tämän takia.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Sisävalokuvauksessa vaalean katon tai seinän kautta heijastettavasta salamasta on kyllä hyötyä. Syitä on kaksi: heijastettuna salaman valo leviää ja tulee kohteeseen useammasta suunnasta. Tällöin kohteen taakse ei tule niin teräviä varjoja.
Toisaalta valo ei tule kameran suunnasta, jolloin sivummalta tuleva valo tekee kohteisiin (vaikkapa kasvoihin) myös muotoa näkyviin. Suoraan kohti tuleva salamanvalo latistaa muodot. Valoa leviää myös kohteen taakse, jolloin taakse ei muodostu varjoa. Vaikka valo ei edes juurikaan leviäisi, niin terävin varjo on alhaalla (tai sivulla) eikä näy kuvassa. Tavallaan heijastettu valo vastaa studiosalamaa, joka sijoitetaan valaisemaan vinosti kameran takaa ja kuvajaa ylempää.
Heijastamisessa tietenkin menetetään salaman valotehoa. Siksi ulkoisessa salamassa olisi syytä olla tehoa enemmän kuin suoraan salamaan tarvittaisiin. Jos heijastava pinta on värillinen, niin salaman valostakin tulee värillistä. Valkotasapainolla voi asiaa jonkunverran korjata, mutta valkea tai vaaleanharmaa pinta on kyllä paras. Joskus olen käyttänyt jopa peiliä, jolloin hajoamista ei juuri tapahdu, mutta valon suunnanmuunnoskin on jo hyödyllistä.
Jos taustan tummuus ärsyttää, niin pidentämällä valotusaikaa voidaan tätä korjata. Lähempänä oleva liikkuvan lapsen liike pysähtyy salaman välähdyksessä, mutta pitkä valotusaika tuo liikkumattoman taustan näkyviin. Kamera ei kuitenkaan saa tärähtää, eli jalusta tai vastaava voi olla tarpeen. Lisäksi salaman valon pitää olla selkeästi tehokkaampi kuin vallitsevan valon, muuten lapsen liike näkyy kuvassa haamuna.
Toisaalta valo ei tule kameran suunnasta, jolloin sivummalta tuleva valo tekee kohteisiin (vaikkapa kasvoihin) myös muotoa näkyviin. Suoraan kohti tuleva salamanvalo latistaa muodot. Valoa leviää myös kohteen taakse, jolloin taakse ei muodostu varjoa. Vaikka valo ei edes juurikaan leviäisi, niin terävin varjo on alhaalla (tai sivulla) eikä näy kuvassa. Tavallaan heijastettu valo vastaa studiosalamaa, joka sijoitetaan valaisemaan vinosti kameran takaa ja kuvajaa ylempää.
Heijastamisessa tietenkin menetetään salaman valotehoa. Siksi ulkoisessa salamassa olisi syytä olla tehoa enemmän kuin suoraan salamaan tarvittaisiin. Jos heijastava pinta on värillinen, niin salaman valostakin tulee värillistä. Valkotasapainolla voi asiaa jonkunverran korjata, mutta valkea tai vaaleanharmaa pinta on kyllä paras. Joskus olen käyttänyt jopa peiliä, jolloin hajoamista ei juuri tapahdu, mutta valon suunnanmuunnoskin on jo hyödyllistä.
Jos taustan tummuus ärsyttää, niin pidentämällä valotusaikaa voidaan tätä korjata. Lähempänä oleva liikkuvan lapsen liike pysähtyy salaman välähdyksessä, mutta pitkä valotusaika tuo liikkumattoman taustan näkyviin. Kamera ei kuitenkaan saa tärähtää, eli jalusta tai vastaava voi olla tarpeen. Lisäksi salaman valon pitää olla selkeästi tehokkaampi kuin vallitsevan valon, muuten lapsen liike näkyy kuvassa haamuna.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Kesä 13, 2003 7 : 12
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
olli R:lle kiitokset valaistuksen selittämisestä. Ostin tänään sellaisen suht.raskaan 150cm jalustan. Yritinkin heti hyödyntää sitä, kun nyt pystyn ottamaan reilusti pidempiä valotusaikoja, ongelmana on edelleen vili-vilperi, joka ei pysähdy sekunnin murto-osaa pidemmäksi paikoilleen ;)
Rautalangasta väännettynä: onko siis tällä 300D kameralla jotenkin mahdollista valottaa vaikka kaksi sekuntia taustaa, mutta ottaa salama itse kuvattavaan kohteeseen niin, että salama välähtää vasta lopussa, eikä heti kun painan laukaisunappia?
Manuaalissa(kin) puhutaan liikkeen "pysäyttämisestä", jossa pitkä valotusaika valottaa vain taustaa, eli tätä Av-tilaa.
Vai voiko sellaista tapaa edes olla, jossa salama syttyy vasta aukon alettua sulkea?
*hmmm*, ehkä joku vielä tajuaa...
Rautalangasta väännettynä: onko siis tällä 300D kameralla jotenkin mahdollista valottaa vaikka kaksi sekuntia taustaa, mutta ottaa salama itse kuvattavaan kohteeseen niin, että salama välähtää vasta lopussa, eikä heti kun painan laukaisunappia?
Manuaalissa(kin) puhutaan liikkeen "pysäyttämisestä", jossa pitkä valotusaika valottaa vain taustaa, eli tätä Av-tilaa.
Vai voiko sellaista tapaa edes olla, jossa salama syttyy vasta aukon alettua sulkea?
*hmmm*, ehkä joku vielä tajuaa...
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: Helmi 27, 2003 10 : 57
No jos rautalankaa kerran on, sillä kiinnität lapsen pöydänjalkaan tms. =)mellin kirjoitti: vili-vilperi, joka ei pysähdy sekunnin murto-osaa pidemmäksi paikoilleen ;)
Rautalangasta väännettynä
No, se second curtain flash sync tiettävästi tuosta mallista puuttuu.mellin kirjoitti:onko siis tällä 300D kameralla jotenkin mahdollista valottaa vaikka kaksi sekuntia taustaa, mutta ottaa salama itse kuvattavaan kohteeseen niin, että salama välähtää vasta lopussa
Niinhän se puuttuu. Iso miinus ainakin itselleni kun noita pidempiä valotusaikoja harrastan.trombi kirjoitti:No, se second curtain flash sync tiettävästi tuosta mallista puuttuu.mellin kirjoitti:onko siis tällä 300D kameralla jotenkin mahdollista valottaa vaikka kaksi sekuntia taustaa, mutta ottaa salama itse kuvattavaan kohteeseen niin, että salama välähtää vasta lopussa
edit: tuon 2nd curtain flash syncin saa kyllä päälle jos salama sitä tukee. Voi olla, että sigman isommat salamat ja canonin 550EX tukevat tuota itsessään.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Vahvistan myös, että tuota ns. toisen verhon salamaa ei saa aikaan 300D:n omalla salamalla tai 420EX:n kanssa. 550EX:llä kuulema onnistuu.
Toisaalta kyllä tuollainen kuvaaminen onnistuu ensimmäisen verhon salamallakin. Ja voi olla jopa etukin laukaista salama alussa, jos lapsi on liikkuva. Laita kamera Tv-asennolle ja salama päälle. Aloita kokeilu vaikka 1/30:stä ja pidennä aikaa, kunnes tausta valottuu sopivasti.
Jos lapsesta jää haamuja, niin siirry kokonaan manuaaliin, pienennä aukkoa (siis suurenna f-lukua) ja pidennä aikaa. Salaman teho kasvaa ja haamut himmenevät.
Toisaalta kyllä tuollainen kuvaaminen onnistuu ensimmäisen verhon salamallakin. Ja voi olla jopa etukin laukaista salama alussa, jos lapsi on liikkuva. Laita kamera Tv-asennolle ja salama päälle. Aloita kokeilu vaikka 1/30:stä ja pidennä aikaa, kunnes tausta valottuu sopivasti.
Jos lapsesta jää haamuja, niin siirry kokonaan manuaaliin, pienennä aukkoa (siis suurenna f-lukua) ja pidennä aikaa. Salaman teho kasvaa ja haamut himmenevät.