Digikuvauksessa cd:n luovuttaminen asiakkaalle
-
Oppi ei ojaan kaada
Suomessa on hyvin järjestäytynyt ryhmä ammattikuvaajia joko kouluttaa ja infoaa jäseniään. Suosittelen vahavasti liittymään mukaan jos ongelmat on tuota tasoa.
-
- Viesti:
Asiaa löyhästi sivuten, onko näinä skanneri-aikoina enää kovin suurta merkitystä antaako CD:n lopullisen kuvan mukana? Ehkä siitä skannatusta otoksesta ei ihan seinän kokoista julistetta tee, mutta varmasti ne kiitoskortit monistuvat monella kotikonstein tyydyttävällä laadulla näinkin.
Liiketoiminnan harrastaminen vanhoin keinoin menee hankalaksi. Ennustan systemaattista hinnannousua kuvaukseen, jossa lopputuote päätyy yksityishenkilön hallintaan. Eipä oikein tule muita keinoja mieleen?
Liiketoiminnan harrastaminen vanhoin keinoin menee hankalaksi. Ennustan systemaattista hinnannousua kuvaukseen, jossa lopputuote päätyy yksityishenkilön hallintaan. Eipä oikein tule muita keinoja mieleen?
-
- Viesti:
Minä ennusta tulevaisuudelle kaksijakoisuutta, joista toinen on, että osittain hinnat laskee ja käytetään vähemmän ammattilaisia (kun se tuttu sukulaispoika ottaa digijärkkärillä ne kuvat helposti ja vielä käsittelee ne, tyhjän CD:n hinnalla ;), miksi siis maksaa. Toinen puoli on ne kuvaajat, jotka tuottavat kuvillaan niin hyvää laatua, että edelleen on asiakkaita ja kysyntä jopa nostaa lopputuotteen hintaa.Stenu kirjoitti:.. Ennustan systemaattista hinnannousua kuvaukseen, jossa lopputuote päätyy yksityishenkilön hallintaan..
On enemmän valintakysymys, kumpaan porukkaan tahtoo kuulua. Tietysti väliin mahtuu kaikkia, mutta minusta tuo on realismia johon mennään.
Kompaan Mattia, etten kyllä vapaaehtoisesti hyvästäkään korvauksesta tusinakuvaajaksi suostu. (olen osin suostunut ja kun kokemukset ovat olleet huonoja kuvien antamisessa loppukäyttäjälle, jollei tee itse tiukkaa valintaa). Jokainen saa tietty tehdä kuten haluaa.
-
Itsekin häitä kuvanneena yhdyn Matin kommenttiin. Kuinka tehdä lähes koko päivän kestävästä sessiosta 100 kuvan setti, jos vieraita on yleensä reilusti sata? Omat asiakkaani ovat järjestään tuoneet toivomuksissaan esille sen, että mahdollisimman monesta kulmasta ja paikasta tahtovat kuvia. Kovin usein kuulee toivomuksen, että kaikista vieraista olisi mukava saada jonkinmoinen kuva. Tuskin tarkoittavat mitään passikuvan tyylistä, mutta kuva kuitenkin. Ja sen lisäksi jokaisesta ohjelmanumerosta useita erilaisia variaatioita. Kuvia kertyy hieman enemmän kuin sata.MattiH kirjoitti:Häissä lienee usein vaikka sata vierasta, puolituhatta kuvaa tällaisesta joukosta ei ole vielä paljon.
Käsittääkseni lähes kaikenlaisen kannattavan liiketoiminnan keskipisteenä on tyytyväinen asiakas. Jos asiakas esittää toivomuksenaan saada monenlaisia kuvia jopa samasta tilanteesta, miksi kuvaajan pitäisi väkisin puristaa kuvamäärä niin pieneksi ainoastaan sen takia, että se on ammattimaisempaa? Itse kuuntelen asiakkaan toiveet, ja koitan täyttää ne parhaani mukaan.
Jokainen tallaa tavallaan.
-
Laatukin on sitä että saa sitä mitä odottaa. Jos asiakas tosiaan haluaa satamäärin kuvia, niin eiköhän silloin voida puhua hyvästä laadusta!nenonen kirjoitti:
Käsittääkseni lähes kaikenlaisen kannattavan liiketoiminnan keskipisteenä on tyytyväinen asiakas. Jos asiakas esittää toivomuksenaan saada monenlaisia kuvia jopa samasta tilanteesta, miksi kuvaajan pitäisi väkisin puristaa kuvamäärä niin pieneksi ainoastaan sen takia, että se on ammattimaisempaa? Itse kuuntelen asiakkaan toiveet, ja koitan täyttää ne parhaani mukaan.
Jokainen tallaa tavallaan.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Sekaannun täysamatöörinä tähän ammattilaisten keskusteluun:
Ostin vähän aikaa sitten uuden läppärin, josta huomasin vasta ostamisen jälkeen, että cd-dvd-asema oli tavallisesta poikkeava. Se on ns. light scribe -tyyppinen. En ole vielä kokeillut, mutta jos olen asian oikein ymmärtänyt niin homma toimii näin:
Voin hankkia light scribe -levyjä vaikka netistä, jolloin 100 kpl maksaa noin 50 erkkiä. Kun levy on poltettu, voidaan sen etikettipuolelle polttaa itse tehty etiketti laserilla. Olen ajatellut, että jos kuvaan vaikka naapurin kersoista muotokuvia harrastuksena niin luovutan kuvat levyllä, jonka etikettipuolelle on poltettu "copyright sejase" sekä levyn sisältö. Erikseen voi sitten sopia siitä, että alkuperäiset tiedostot ja oikeudet ovat allekirjoittaneella, mutta vastaanottaja saa teettää kopioita omaan käyttöönsä vapaasti ja mahd. julkaisemisesta ja kuvaajan nimen esille tuomisesta on sovittava erikseen.
Tiedän että tuollainen nimen laittaminen etikettiin ei estä mitään teknisessä mielessä, mutta aika monia ohjaa moraali enemmän kuin tuo tekninen mahdollisen ja mahdottoman välinen raja. Lisäksi tuommoinen laserilla poltettu etiketti tuntuu aika kivalta ajatuksena niin "mainoksena" kuin muutenkin.
Ostin vähän aikaa sitten uuden läppärin, josta huomasin vasta ostamisen jälkeen, että cd-dvd-asema oli tavallisesta poikkeava. Se on ns. light scribe -tyyppinen. En ole vielä kokeillut, mutta jos olen asian oikein ymmärtänyt niin homma toimii näin:
Voin hankkia light scribe -levyjä vaikka netistä, jolloin 100 kpl maksaa noin 50 erkkiä. Kun levy on poltettu, voidaan sen etikettipuolelle polttaa itse tehty etiketti laserilla. Olen ajatellut, että jos kuvaan vaikka naapurin kersoista muotokuvia harrastuksena niin luovutan kuvat levyllä, jonka etikettipuolelle on poltettu "copyright sejase" sekä levyn sisältö. Erikseen voi sitten sopia siitä, että alkuperäiset tiedostot ja oikeudet ovat allekirjoittaneella, mutta vastaanottaja saa teettää kopioita omaan käyttöönsä vapaasti ja mahd. julkaisemisesta ja kuvaajan nimen esille tuomisesta on sovittava erikseen.
Tiedän että tuollainen nimen laittaminen etikettiin ei estä mitään teknisessä mielessä, mutta aika monia ohjaa moraali enemmän kuin tuo tekninen mahdollisen ja mahdottoman välinen raja. Lisäksi tuommoinen laserilla poltettu etiketti tuntuu aika kivalta ajatuksena niin "mainoksena" kuin muutenkin.
-
- Viesti:
Hieman on käytännöllisyys hakusessa mielestäni.
Esimerkiksi hääkuvausta myydessä olisi hyvä olla selkeä ja yksinkertainen hinnasto paikallaan.
Sopimusta tehdessä on hyvä jo valmiiksi sopia kiitos korteista yms.
Se että jälkikäteen rupeaa pyytelemään lisä maksua joistain kiitos korteista tekijän oikeuteen vedoten, saattaa olla pienellä paikka kunnalla hommien loppu, jos riitaantuu väärän henkilön kanssa.
Eiköhän ystävä piirissä avioiduta suhteellisen peräkkäin ja hyvää ja mukavaa kuvaajaa varmasti suositellaan muilekkin.
Toisaalta vaikka kuvauksen olisi hoitanut tosi hyvin niin 5e riita tekee sinusta huonon kuvaajan asiakkaan silmissä.
En oikein ymmärrä mitä ongelmaa on cd luovuttamisesta käytännössä?
Kerrotko asiakkaalle että tästä kuvauksesta sinulla on oikeus kolmeen kopioon ja sen jälkeen koska minulla on tekijän oikeus hääkuviisi neuvotellaan hinnat seuraavista kopioista.
Mitä kuvaajana teet jonkun hääkuvan oikeudella?
Haluatko vain arkistoida sen ja tavallaan sitoutua säilyttämään sitä?
Niin että selkeä hinnoittelu ja kaiken sopiminen etukäteen on ammattitaitoa.
Määristä:
Matti Oksa möykkäsi valokuvan puolesta, että muutama kuva:)
Kuvia otetaan sellainen määrä mitä asiakas haluaa ja on valmis maksamaan vaikka 3000 jos asiakas niin haluaa.
Esimerkiksi hääkuvausta myydessä olisi hyvä olla selkeä ja yksinkertainen hinnasto paikallaan.
Sopimusta tehdessä on hyvä jo valmiiksi sopia kiitos korteista yms.
Se että jälkikäteen rupeaa pyytelemään lisä maksua joistain kiitos korteista tekijän oikeuteen vedoten, saattaa olla pienellä paikka kunnalla hommien loppu, jos riitaantuu väärän henkilön kanssa.
Eiköhän ystävä piirissä avioiduta suhteellisen peräkkäin ja hyvää ja mukavaa kuvaajaa varmasti suositellaan muilekkin.
Toisaalta vaikka kuvauksen olisi hoitanut tosi hyvin niin 5e riita tekee sinusta huonon kuvaajan asiakkaan silmissä.
En oikein ymmärrä mitä ongelmaa on cd luovuttamisesta käytännössä?
Kerrotko asiakkaalle että tästä kuvauksesta sinulla on oikeus kolmeen kopioon ja sen jälkeen koska minulla on tekijän oikeus hääkuviisi neuvotellaan hinnat seuraavista kopioista.
Mitä kuvaajana teet jonkun hääkuvan oikeudella?
Haluatko vain arkistoida sen ja tavallaan sitoutua säilyttämään sitä?
Niin että selkeä hinnoittelu ja kaiken sopiminen etukäteen on ammattitaitoa.
Määristä:
Matti Oksa möykkäsi valokuvan puolesta, että muutama kuva:)
Kuvia otetaan sellainen määrä mitä asiakas haluaa ja on valmis maksamaan vaikka 3000 jos asiakas niin haluaa.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Olen amatöörikuvaaja / moniala-urakoitsija
... Yleensä lasken hommalle kuin hommalle ns. urakkahinnan ja sitten veloitan vaikka käytettyjen tuntien ja tarvikkeiden mukaan.
Myös valokuvauksessa ... olen kuvannut "ammattimaisesti tuotekehityskuvia" tai jotain rakennusprojektin editymistä ja rakennusprojektien valvontakuvia yms. tuntiveloituksella.
En tiedä toimiiko em. formaatti häissä ja hautajaisissa. Molemmissa olen kuvannut talkoohengessä. Joskus on mennyt viihteen puolelle... :D
En ole paljoo kysellyt "tekijän oikeuksien perään" ... Minusta häät, hautajaiset, "omat työkuvat" voi komiasti hoidella tuntitaksalla ja antaa tilaajalle niitä romppuja vaikka 2 kopiota +1 varmuuskopio.
...mitähän noin kuvatoimistot tykkäisi jos laittasin myyntiin runsaat 3500 kuvaa putkista, betoniraudoista yms paskasta. +35Gb Teknisesti kohtalaisia kuvia...
Laatu kyllä korvaa määrän... valokuvauksessa
Myös valokuvauksessa ... olen kuvannut "ammattimaisesti tuotekehityskuvia" tai jotain rakennusprojektin editymistä ja rakennusprojektien valvontakuvia yms. tuntiveloituksella.
En tiedä toimiiko em. formaatti häissä ja hautajaisissa. Molemmissa olen kuvannut talkoohengessä. Joskus on mennyt viihteen puolelle... :D
En ole paljoo kysellyt "tekijän oikeuksien perään" ... Minusta häät, hautajaiset, "omat työkuvat" voi komiasti hoidella tuntitaksalla ja antaa tilaajalle niitä romppuja vaikka 2 kopiota +1 varmuuskopio.
...mitähän noin kuvatoimistot tykkäisi jos laittasin myyntiin runsaat 3500 kuvaa putkista, betoniraudoista yms paskasta. +35Gb Teknisesti kohtalaisia kuvia...
-
- Viesti:
Re: Olen amatöörikuvaaja / moniala-urakoitsija
Noissa hää-ja hautajaiskuvauksissa hinnoittelua vaikeuttaa asiakkaiden todella erimoiset tarpeet.timi70 kirjoitti: Myös valokuvauksessa ... olen kuvannut "ammattimaisesti tuotekehityskuvia" tai jotain rakennusprojektin editymistä ja rakennusprojektien valvontakuvia yms. tuntiveloituksella.
Esimerkiksi hautajaisista voi mennä yhdet kuvat nippuna...tai sitten 10 kuvasarjaa kansioon liimattuna, teeppä siihen sitten molempia asiakkaita tyydyttävä paketti. Monesti kuvaus sovitaan puhelimella ja kuvaajan varaajalla ei ole siinä vaiheessa paljonkaan tietoa lopullisesta kuvien määrästä.
Hääkuvauksina teen pääasiassa muotokuvaukset ja kirkossa vihkitilaisuuden kuvaamisen. Muotokuvat on sen luontoisia että niiden lopullinen viimeistely on tarkempaa ja kirkkokuvista ei kovin suuria lisätilauksia yleensä tule. Muotokuvien lopullisen laadun pitää pystyä itse vaikuttamaan loppuun asti joten CD:llä en niitä anna.
-
Moikka.
Minä käyn silloin tällöin ottamassa passikuvat vaikka en tarvitsisikaan niitä juuri sillä hetkellä. Olen pyytänyt digikopion itselleni ja myös saanut sen jokakerta. Mikäli vastaus olisi ollut ei, olisin sanonut hyvästi sille liikkeelle. Niin, en tee itse noista saamistani digikuvista lisää passikuvia. Kun tarvitsen kävelen liikeeseen ja otan uudet.
Kävisin varmasti useastikin ns. muotokuvassa ammattilaisen studiossa, mutta tuo älytön negojen pantaaminen pistää hantiin. En millään jaksa ymmärtää väkisin itsellä pidettyjä orginaleja, ei varsinkaan nykyisen muuttoliikkeen aikana. Kuka sitä muistaa tai viitsii enää lähteä jonnekin teetättämään lisäkuvia, kun ei ole edes varma että onko se nega enää tallella.
Ammattilainen pitää kuvasta kiinni ja porukka ei käy kuvauttamassa itseään, hyvä.
Minä käyn silloin tällöin ottamassa passikuvat vaikka en tarvitsisikaan niitä juuri sillä hetkellä. Olen pyytänyt digikopion itselleni ja myös saanut sen jokakerta. Mikäli vastaus olisi ollut ei, olisin sanonut hyvästi sille liikkeelle. Niin, en tee itse noista saamistani digikuvista lisää passikuvia. Kun tarvitsen kävelen liikeeseen ja otan uudet.
Kävisin varmasti useastikin ns. muotokuvassa ammattilaisen studiossa, mutta tuo älytön negojen pantaaminen pistää hantiin. En millään jaksa ymmärtää väkisin itsellä pidettyjä orginaleja, ei varsinkaan nykyisen muuttoliikkeen aikana. Kuka sitä muistaa tai viitsii enää lähteä jonnekin teetättämään lisäkuvia, kun ei ole edes varma että onko se nega enää tallella.
Ammattilainen pitää kuvasta kiinni ja porukka ei käy kuvauttamassa itseään, hyvä.
-
- Viesti:
Niinpä....jos negat ja tiedostot annettaisiin aina asiakkaalle mukaan, täytyisi kuvaushintojen nousta keskimääräiselle tasolle että kuvaajalle jäisi käteen tarpeeksi rahnaa. Alimmat kuvaushinnat nousisivat ja silloin kuvauskset vähenisivät kun se on niin kallista.A1 kirjoitti:Moikka.
-
Moikka.Hannu KH kirjoitti:
Niinpä....jos negat ja tiedostot annettaisiin aina asiakkaalle mukaan, täytyisi kuvaushintojen nousta keskimääräiselle tasolle että kuvaajalle jäisi käteen tarpeeksi rahnaa. Alimmat kuvaushinnat nousisivat ja silloin kuvauskset vähenisivät kun se on niin kallista.
Ei jaksa pitkään kirjottaa, mutta miten se lisää kuvaajan tuloja kun asiakas jätää kokonaan tulematta tietäessään ettei saa orginaleja.
Sitäpaitsi, viimevuosina ja vuosikymmeninä on kymmenittäin tai paremminkin sadottain kuvaamoja lopettanut toimintansa, kuka mistäkin syystä. Tämähän tietää sitä, että orginalit on menetetty. Niistä perhekuvista mitä minunkin suku on vuosikymmenten aikana käynyt otattamassa ovat lähes kaikki orginalit kadonneet. Ei juuri houkuta, mutta nähtävästi joillain on vielä asiakkaita riittänyt kun on varaa pantata negoja/orginaali digikuvia.
Btw. kaikki negat mitä minä olen ottanut, siis penskasta asti, ovat tallella.
-
- Viesti:
Kaikki eivät ole samanmoisia kuin olet itse. Aika moni tavallinen asiakas on neuvoton retusoimattomien 67 negojen tai RAW-tiedostojen kanssa. Molemmissa tarvitaan vielä ammattilaisen käsittelyä.A1 kirjoitti:
Moikka.
Ei jaksa pitkään kirjottaa, mutta miten se lisää kuvaajan tuloja kun asiakas jätää kokonaan tulematta tietäessään ettei saa orginaleja.
Sitäpaitsi, viimevuosina ja vuosikymmeninä on kymmenittäin tai paremminkin sadottain kuvaamoja lopettanut toimintansa, kuka mistäkin syystä. Tämähän tietää sitä, että orginalit on menetetty. Niistä perhekuvista mitä minunkin suku on vuosikymmenten aikana käynyt otattamassa ovat lähes kaikki orginalit kadonneet. Ei juuri houkuta, mutta nähtävästi joillain on vielä asiakkaita riittänyt kun on varaa pantata negoja/orginaali digikuvia.
Btw. kaikki negat mitä minä olen ottanut, siis penskasta asti, ovat tallella.
Suuri osa jättäisi tulematta kuvaan jos pelkän peruskuvauksen hinta pitäisi nostaa keskimääräisen kuvaus & kuvatilauksen tasolle, ja näinhän se olisi tehtävä jos originaalit pois luovuttaisit.
-
Olen vähän samoilla linjoilla. Tuntuu ihan tolkulliselta, että tavallinen yksityisasiakas voi saada hyvän kokonaispaketin, johon kuuluu kohtuullisella hinnalla negat tai cd, erityisesti silloin kun on kyseessä jokin muutenkin kallis tapahtuma, jossa kuvalla on lähinnä sivurooli. (Häät, hautajaiset, konfirmaatio, ylioppilasjuhla, ristiäiset...)A1 kirjoitti:älytön negojen pantaaminen pistää hantiin. En millään jaksa ymmärtää väkisin itsellä pidettyjä orginaleja, ei varsinkaan nykyisen muuttoliikkeen aikana. Kuka sitä muistaa tai viitsii enää lähteä jonnekin teetättämään lisäkuvia, kun ei ole edes varma että onko se nega enää tallella.
Nuo laatuvaatimusperustelut tuntuvat sikäli toiveajattelulta, että todellisuudessa taitaa kuitenkin käydä aika usein niin, että ellei filmiä tai cd:tä ole, ottavat ihmiset tarvittaessa kuvasta kopion jollain sellaisella tavalla jolla se kopio on mahdollista saada: skannaamalla, kuvaamalla tai kuvauttamalla vanha kuva tms.
Ja jos haluaa itselleen taloudellisen korvauksen työstään niin eikös sen voisi ottaa siten, että velottaa siitä cd.stä vähän ylimääräistä.
Yksi aika hyvä kompromissi voisi olla sellainen, että kun on kulunut vaikka tasan vuosi kuvan ottamisesta, tiedustelee asiakkaalta haluaako hän lunastaa itselleen kuvan digitaalisen tallenteen kohtuullisella (oikeasti kohtuullisella) korvauksella. Asiakas on varmaan siihen mennessä lunastanut kaiken sen mistä hän on valmis maksamaan joten moinen käytäntö ei edes johtaisi juurikaan saamatta jääviin tuloihin. Tallenteen myymiseen voi tietenkin laittaa mukaan sopimuksen joka määrittää sen, että mihin ja millä ehdoilla asiakas saa kuvia tehdä ja kuinka tulee toimia mikäli kuvia haluaa julkaista.
-
Niin hän saakin, vaiko eikö?Konditiona kirjoitti:
Olen vähän samoilla linjoilla. Tuntuu ihan tolkulliselta, että tavallinen yksityisasiakas voi saada hyvän kokonaispaketin, johon kuuluu kohtuullisella hinnalla negat tai cd, erityisesti silloin kun on kyseessä jokin muutenkin kallis tapahtuma, jossa kuvalla on lähinnä sivurooli. (Häät, hautajaiset, konfirmaatio, ylioppilasjuhla, ristiäiset...)
Jopa lehdistä skannataan kuvia mielummin kuin maksettaisiin niistä, entä sitten? Onko se niin suuri ongelma että lehtikuvia pitäisi saada halvemmalla?Konditiona kirjoitti: Nuo laatuvaatimusperustelut tuntuvat sikäli toiveajattelulta, että todellisuudessa taitaa kuitenkin käydä aika usein niin, että ellei filmiä tai cd:tä ole, ottavat ihmiset tarvittaessa kuvasta kopion jollain sellaisella tavalla jolla se kopio on mahdollista saada: skannaamalla, kuvaamalla tai kuvauttamalla vanha kuva tms.
Niinhän nimenomaan tehdään. Itse kukin saa määrätä minkä arvoisena sitä pitää.Konditiona kirjoitti: Ja jos haluaa itselleen taloudellisen korvauksen työstään niin eikös sen voisi ottaa siten, että velottaa siitä cd.stä vähän ylimääräistä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Moikka.kaptah kirjoitti:A1; Kuinka monen ihmisen uskot edes ymmärtävän mitä originaaleilla tarkoitetaan, tai mitä niillä pitäisi tehdä? Sitäpaitsi melkein jokainen kuvaamo josta olen kysynyt, on ollut valmis antamaan alkup tiedostot tai myymään negat tietystä summasta. Summa ei ole ollut kovin pieni. Oletko toiminut alalla tai muuten päässyt näkemään sen arkea, vai heitätkö juttua vasemmasta lahkeesta?
Ei, en ole toiminut enkä toimi alalla. En myöskään heitä mitään kummastakaan lahkeesta. Minä kirjoitin nuo mielipiteeni asiakkaan siis maksajan näkökulmasta. Luulisi kuitenkin kiinnostavan edes hivenen ammattilaisiakin, liiketoimintaa on paha pyörittää jos ei ole maksajia, siis asiakkaita.
Kyllähän minulla on oikeus esittää oma näkemykseni asiasta kuten sinullakin, ei se ole mitenkään sidoksissa ammattilaisuuteen.
Amatikseen kuvaajat tekevät tietenkin niinkuin parhaaksi näkevät, mutta minusta kuvaajat sahaavat innolla omaa leipäpuutaan juuri tällä asialla. Luuletko tosiaan, että asiakaalle riittää se yksi paperikopio jonka voi liimata albumiin tai laittaa raameihin pölyttymään.
Mikäli näin luulet, olet mielestäni väärässä, mutta sinulla on oikeus olla väärässä, myönnän sen.
Kuitenkin, tulevaisuuss on sitä että asiakas, enenevässä määrin, haluaa kuvat myös diginä, siis cd:llä. Tänään, kuvat otetaan ja jaetaan diginä. Kuva-albumit ovat tietenkin diginä koneella, joten miksi ihmeessä joku maksaisi maltaita siitä että saa vain yhden paperikopion. Sen voi sitten kaivaa esille kun muut perhekuvat pyörivät näyttävänä showna pc:llä mistä ne on johdettu töllööön.
Kuvaesityksessä tulee hienosti parin yhteisen elämän alkutaival lähes ensikohtaamisesta häihin ja perheen kasvamiseen. Välillä vaan pitää huutaa PAUSE ja esittä se yksi, tärkein, kuva.
Sinä olet väärässä, mutta sinulla on oikeus olla myös väärässä. Tässä on pääosin kyse mielipiteistä eikä legitimiteetista.