MB: Tulostuspalvelutesti
-
- Viesti:
MB: Tulostuspalvelutesti
Seuraavassa Mikrobitissä pitäisi olla ainakin minun kovasti odottama tulostuspalvelutesti. Toivottavasti testaavat perusteellisesti (myös icc-profiilit).
Valokuva.netin puolella joku kertoi, että esim. Ifi on myöntänyt, että heidän profiili ei ole tarkka ja kehoittanut käyttämään Adobe RGB -profiilia. Ifin profiiliin ei ole tullut päivityksiä lupauksista huolimatta. Se siitä profiilien kaikkivoipaisuudesta ja onnittelut arvonnassa voittaneille!
Valokuva.netin puolella joku kertoi, että esim. Ifi on myöntänyt, että heidän profiili ei ole tarkka ja kehoittanut käyttämään Adobe RGB -profiilia. Ifin profiiliin ei ole tullut päivityksiä lupauksista huolimatta. Se siitä profiilien kaikkivoipaisuudesta ja onnittelut arvonnassa voittaneille!
-
Re: MB: Tulostuspalvelutesti
´tareone kirjoitti:Se siitä profiilien kaikkivoipaisuudesta ja onnittelut arvonnassa voittaneille!
joo-o no kyllä musta tuntuu että täällä profiileja jumaloidaan ehkä tarpeetoman paljon... tai siis noin yleisesti luullaan että ilman niitä ei kuvia saa :)
esim. pitäisi selventää tarkemmin että profiilin käytössä ei paljoa järkeä ole jos kuva ottaa suoraan kamerasta eikä niille tee mitään väreihin vaikuttavaa editointia...
Viimeksi muokannut Gillis, Joulu 08, 2003 16 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän profiileja kukaan pakota käyttämään. Noista on hyötyä silloin kun haluaa, että kuvat näyttävät muidenkin monitoreilta katsottuna suurinpiirtein samalta kuin itsellä. Sama pätee myös paperikuviin.Gillis kirjoitti:joo-o no kyllä musta tuntuu että täällä profiileja jumaloidaan ehkä tarpeetoman paljon...
-
No ei niin mutta monet käyttävät niitä oikein ymmärtämättä mitä tekevät...laite kirjoitti: Eihän profiileja kukaan pakota käyttämään. Noista on hyötyä silloin kun haluaa, että kuvat näyttävät muidenkin monitoreilta katsottuna suurinpiirtein samalta kuin itsellä. Sama pätee myös paperikuviin.
Totta, onneksi ainakin täällä on ollut melko hyviä keskusteluja aiheesta.Gillis kirjoitti:No ei niin mutta monet käyttävät niitä oikein ymmärtämättä mitä tekevät...
-
- Viesti:
Noniin, testi luettu ja käsitykseni vahvistui: kuvien laaduissa on selkeitä eroja firmojen välillä. Myös saman firman kuvissa laatu saattaa vaihdella eri tulostuserissä (omat kokemukset esim. Fotonetistä). Ei siinä oikein ICC-profiilitkaan auta, vaikka näyttö kannattaa tietenkin yrittää kalibroida mahdollisimman tarkasti.
Harmi, ettei Fotonetti ollut tässäkään testissä mukana...
Harmi, ettei Fotonetti ollut tässäkään testissä mukana...
-
laite kirjoitti:Eihän profiileja kukaan pakota käyttämään. Noista on hyötyä silloin kun haluaa, että kuvat näyttävät muidenkin monitoreilta katsottuna suurinpiirtein samalta kuin itsellä. Sama pätee myös paperikuviin.Gillis kirjoitti:joo-o no kyllä musta tuntuu että täällä profiileja jumaloidaan ehkä tarpeetoman paljon...
MattiH tuossa taannoin kertoi tiedon jonka mukaa n. 80% ihmisten monitoreista näyttää päin prinkkalaa (kokemuksien perusteella allekirjoitan kyllä väitteen). Eipä korjaannu kaverin näyttövirhe meikäläisen kuvaprofiililla......
-
No niin... jatketaampa tähän vanhaan threadiin. Tänään (1.3.2004) postilaatikosta putkahtaneessa MikroBitissä oli sivulla 90 kokeiltu fotonettiä, joka puuttui aikaisemmasta testistä. Tuon jutun perusteella en usko, että fotonetti saa ainoatakaan uutta asiakasta...
Testiryhmä oli tilannut 10x13, 10x15 ja muutamia suurennoksia. Ainoastaan 10x13 kuvista oli lehden mukaan veloitettu oikea hinta. 10x15 kuvista oli veloitettu 35snt ja suurennoksistakin enemmän kuin hinnastossa (tosin miksiköhän MB ei laittanut paljonko niistä oli ylihintaa veloitettu???). Toimitusaika nopea; ensimmäiset kuvat viidessä päivässä ja toiset neljässä. Mitä ihmettä... itse olen saanut aina kuvat seuraavaksi tai sitä seuraavaksi päiväksi, riippuen tilauksen kellon ajasta. Jutussa hämmästeltiin myös värivirheitä, joita oli ollut paljon. Kaiken kaikkiaan MB:n mielestä kuvat jäävät alle tammikuun lehden keskitason.
Toki positiivistakin oli löydetty. Kannattaa käydä itse lukaisemassa juttu kirjastossa tai ostaa lehti, jotta saa paremman kokonaiskuvan jutusta. Itse en ole kuvia koskaan kokenut noin huonoiksi mitä MB esittää.
Testiryhmä oli tilannut 10x13, 10x15 ja muutamia suurennoksia. Ainoastaan 10x13 kuvista oli lehden mukaan veloitettu oikea hinta. 10x15 kuvista oli veloitettu 35snt ja suurennoksistakin enemmän kuin hinnastossa (tosin miksiköhän MB ei laittanut paljonko niistä oli ylihintaa veloitettu???). Toimitusaika nopea; ensimmäiset kuvat viidessä päivässä ja toiset neljässä. Mitä ihmettä... itse olen saanut aina kuvat seuraavaksi tai sitä seuraavaksi päiväksi, riippuen tilauksen kellon ajasta. Jutussa hämmästeltiin myös värivirheitä, joita oli ollut paljon. Kaiken kaikkiaan MB:n mielestä kuvat jäävät alle tammikuun lehden keskitason.
Toki positiivistakin oli löydetty. Kannattaa käydä itse lukaisemassa juttu kirjastossa tai ostaa lehti, jotta saa paremman kokonaiskuvan jutusta. Itse en ole kuvia koskaan kokenut noin huonoiksi mitä MB esittää.