Kiitän ja kumarran!
Olen kopioimut nuo ohjeesi tekstitiedostoksi ja tulostanut itselleni pikaohjeeksi.
Sen kameratoimittajan kanssa meinasi mennä hyvätkin hermot (fotomeile.de), mitään ei kuulunut, kaiken vähiten vastauksia e-maileihin.
Soitettaessa ilmeni, että tässä odotellaan tilaamaani vara-akkua ja annetaan ajan kulua. No nyt sitten kameran pitäisi olla perillä huomenna.
Piti vielä kysymäni suotimista.
Polarisaatiosuodin (pyörö- toiminee myös AF-tilassa antaa kyllä vareille voimakkuutta mutta vie valoa).
Eli onko esim. UV-suodin järkevin ja edullisin aloittelijan linssinsuoja?
KonicaMinolta A2 optiikan laatu
-
- Viesti:
-
UV:n käytöstä "lisssisuojana" on väännetty kättä täällä useampaankin otteeseen ;-) Jos sellaista haluat käyttää, niin vaihtoehtoina ovatRepetti kirjoitti:Piti vielä kysymäni suotimista.
Polarisaatiosuodin (pyörö- toiminee myös AF-tilassa antaa kyllä vareille voimakkuutta mutta vie valoa).
Eli onko esim. UV-suodin järkevin ja edullisin aloittelijan linssinsuoja?
a) halpa
b) kunnon heijastuksenestopinnoituksilla varustettu (esim. Hoya HMC)
c) ohutkehyksinen ja pinnoitettu (esim. Hoya Pro 1)
a on halpa, mutta voi aiheuttaa lievää vinjetointia jossain 35 mm polttovälin tienoilla. Lisäksi se pitää muistaa ottaa pois esim. yökuvia otettaessa, muutoin tulee "kivat" heijastukset katulampuista. Halvan suodattimen kanssa ei myöskään tarvitse ottaa hirveästi paineita suodattimen pinnoitteista.
b on huolettomampi heijastusten kannalta, mutta vinjetointiriski on olemassa. Vinjetoinnin määrä riippuu kamerayksilöstä, joten tiukalla budjetilla suodatin kannattaa testata ettei tule hukkaostosta. Hoyan mallistosta tähän luokkaan kuuluu HMS/HMS+, mutta pinnoiteiden kestävyys tuli aikoinaan testattua ja kelvottomaksi havaittua. Objektiivin suojaksi tarkoitetun suodattimen pitäisi kestää puhdistamista.... Jokin toinen merkki voisi olla parempi valinta.
c on oma ratkaisuni, mutta maksaa kanssa ihan mukavasti.
Polarisaatiosuotimista kelpaavat ihan yhtälailla lineaari- että pyöröpolarisaatioversiot. Polat tuppaavat vain olemaan paksumpia kuin UV:t ja vinjetointi on ihan takuuvarma juttu tavallisella polalla. Pola syö myös paljon valoa pidentäen valotusajat vähintään tuplaksi, joten sitä ei kannata pitää kameran nokalla jatkuvasti.
-> Ohutkehyksinen pola (huom. pientä vinjetointia saattaa silti esiintyä, ks. http://www.pbase.com/mbjorkro/filters ), mutta nämä ovat automaattisesti myös kalliimpaa pyöröpolarisaatiotyyppia (ainakin Hoyan mallistossa) ja taas maksaa...
-
Minulla on käytössä juuri tuo M.B:n mainitsema c) vaihtoehto. Eli Hoya Pro1. Se on ohut ja siinä on sopivat kierteet että saa kameran oman linssisuojan kiinni. Suosittelen, vaikka suht. kallis onkin.
Edellisen Fujin linssisuoja ei tupannut kiinnittymään suotimeen, joten piti aina ottaa pois käytönjälkeen, mikä ei edistänyt suotimen suojaavaa käyttötarkoitusta.
Minulla on kanssa tavallinen lineaari pola (paksu), mutta todellakin vinjetoi suht. pahasti laajis päässä ~<50. Toimii kyllä ja tarkentaa, joten ulkosalla on ihan käyttökuntonen.
Tässä kuvia, 55mm ei vinjetoinut enää.
28mm
40mm
50mm
Edellisen Fujin linssisuoja ei tupannut kiinnittymään suotimeen, joten piti aina ottaa pois käytönjälkeen, mikä ei edistänyt suotimen suojaavaa käyttötarkoitusta.
Minulla on kanssa tavallinen lineaari pola (paksu), mutta todellakin vinjetoi suht. pahasti laajis päässä ~<50. Toimii kyllä ja tarkentaa, joten ulkosalla on ihan käyttökuntonen.
Tässä kuvia, 55mm ei vinjetoinut enää.
28mm
40mm
50mm
-
- Viesti:
No niin!
Tänään kamera sitten tuli ja päätä särkee ja olen ihan "umpisolmussa".
Sain kuitenkin hommat siihen malliin, että pääsin "ottamaan tyypit" eli elämäni 1. raw-kuvan.
Unohtui vain iso 400 päälle, joten piti paikkailla muuntimessa ja sehän ei tieten ihan onnistunut :)
Tässäpä tämä, siispä hymyilkää vapaasti :)
Mutta tyvestä sitä puuhun noustaan. Kamera on varmasti pätevä, kunhan minä opin.
Tänään kamera sitten tuli ja päätä särkee ja olen ihan "umpisolmussa".
Sain kuitenkin hommat siihen malliin, että pääsin "ottamaan tyypit" eli elämäni 1. raw-kuvan.
Unohtui vain iso 400 päälle, joten piti paikkailla muuntimessa ja sehän ei tieten ihan onnistunut :)
Tässäpä tämä, siispä hymyilkää vapaasti :)
Mutta tyvestä sitä puuhun noustaan. Kamera on varmasti pätevä, kunhan minä opin.
-
- Viesti:
Jahas, kameran kanssa on leikitty koko ajan lisää. Ja on paljastunut se "karmea" tosiseikka, muuten hyvä kamera on armottoman kohinaherkkä. Oikeastaa ainoa käyttökelpoinen iso sisäkuvauksessa on vain tuo 100.
Sitten kysyisin neuvojanne ohjelmista.
Neat imagen demoversiossa on tusasetukset" mutta niillä se poistaa liikaakin sitä kohinaa, menee kuvistakin terävyys.
Siis mikäpä on helppokäyttöinen ja toimiva kohinanpoistaja?
Ja sitten nuo raw-muuntimet. Raw Shooter Essential on hyvä mutta se käsittelee vain raw-kuvia ja raksuttelee sitten esim. Elementsiin (jos se määritellään). Niiden päällekkäin toimiessa joutuu kone lujille, onpa muutaman kerran tiltannutkin.
Minoltan oma Viewer käsittelee kyllä kaikki kuvatiedostot mutta on raw-kuvissa köyhempi.
Löysin tuossa kyllä Bibble Liten ja kerkesin siihen vähän ihastuakkin :)
Onko teillä kokemusta siitä tai muista vastaavista, jotka käsittelevät kaikkia kuvatiedostoja (ainakin tiff, jpg ja raw)?
Sitten kysyisin neuvojanne ohjelmista.
Neat imagen demoversiossa on tusasetukset" mutta niillä se poistaa liikaakin sitä kohinaa, menee kuvistakin terävyys.
Siis mikäpä on helppokäyttöinen ja toimiva kohinanpoistaja?
Ja sitten nuo raw-muuntimet. Raw Shooter Essential on hyvä mutta se käsittelee vain raw-kuvia ja raksuttelee sitten esim. Elementsiin (jos se määritellään). Niiden päällekkäin toimiessa joutuu kone lujille, onpa muutaman kerran tiltannutkin.
Minoltan oma Viewer käsittelee kyllä kaikki kuvatiedostot mutta on raw-kuvissa köyhempi.
Löysin tuossa kyllä Bibble Liten ja kerkesin siihen vähän ihastuakkin :)
Onko teillä kokemusta siitä tai muista vastaavista, jotka käsittelevät kaikkia kuvatiedostoja (ainakin tiff, jpg ja raw)?
-
- Viesti:
Olen myös harkinnut A2:seen UV/polaari suodinta luettuani vähän suotimista http://personal.inet.fi/koti/sanppa/suotimet.htm ja muutamat testikuvat ovat vahvistaneet suotimen tarvetta talvikuvauksessa.
Jäi vielä semmonen asia epäselväksi, että onko esim. tuossa HMC Pro 1 renkaan molemmissa päissä kierteet? eli voinko kytkeä esim laajakulmalisäkkeen ACW-100:sen tms. tai ennen kaikkea linssinsuojan tuon suotimen perään?
Ja minkä verran tällanen vääristää/huonontaa kuvanlaatua? Kuten yleensä kaikenlaisilla lisäkkeillä on tapana huonontaa kuvanlaatua.
Jäi vielä semmonen asia epäselväksi, että onko esim. tuossa HMC Pro 1 renkaan molemmissa päissä kierteet? eli voinko kytkeä esim laajakulmalisäkkeen ACW-100:sen tms. tai ennen kaikkea linssinsuojan tuon suotimen perään?
Ja minkä verran tällanen vääristää/huonontaa kuvanlaatua? Kuten yleensä kaikenlaisilla lisäkkeillä on tapana huonontaa kuvanlaatua.
-
Minulla on tuo HMC Pro1 A2n kanssa, eikä vääristä kuvaa. Minulla on tuo aina kiinni, ellen muita suotimia halua käyttää. Noissa on ulkokierteet, jotta saa Minoltan oman suojan päälle.blnc kirjoitti:Jäi vielä semmonen asia epäselväksi, että onko esim. tuossa HMC Pro 1 renkaan molemmissa päissä kierteet? eli voinko kytkeä esim laajakulmalisäkkeen ACW-100:sen tms. tai ennen kaikkea linssinsuojan tuon suotimen perään?