Kuvien automaattinen kääntö
-
Kuvien automaattinen kääntö
Kamerastahan voi valita, että kääntääkö se pystykuvat automaattisesti pystyyn. Tämä ei vain jostain syystä toimi silloin, kun luen kuvat kortinlukijalla. Eli eikö kamera teekään kuviin muutosta, vaan kyseessä on joku kameran oma vipstaakihommeli, joka kertoo siirtovaiheessa, että kuvat pitäisi kääntää?
Onko siis ihan oleellista, ettei tuo kääntö toimi kortinlukijalla ottaessa tavallisesti mass storagella kuvat kortilta? En ole nyt kerennyt koittaa uudelleen kaapelilla kuvia ottaa kamerasta, mutta tämän luulisin olevan syynä. Miten on?
Onko siis ihan oleellista, ettei tuo kääntö toimi kortinlukijalla ottaessa tavallisesti mass storagella kuvat kortilta? En ole nyt kerennyt koittaa uudelleen kaapelilla kuvia ottaa kamerasta, mutta tämän luulisin olevan syynä. Miten on?
-
- Viesti:
Re: Kuvien automaattinen kääntö
Hmm,malagant kirjoitti:Kamerastahan voi valita, että kääntääkö se pystykuvat automaattisesti pystyyn. Tämä ei vain jostain syystä toimi silloin, kun luen kuvat kortinlukijalla. Eli eikö kamera teekään kuviin muutosta, vaan kyseessä on joku kameran oma vipstaakihommeli, joka kertoo siirtovaiheessa, että kuvat pitäisi kääntää?
nyt kun mainitsit niin tajusin saman asian. Luulen, että juttu on kuitenkin niin, että kamera tallentaa EXIF-dataan merkinnän kameran asennosta. Kamera sitten tekee itse sen kääntöoperaation kuvaa katsoessa (jotta sitä voi katsoa kamera ns. normaalissa asennossa), mutta ei itse muuta kuvaa mitenkään (joka taas on hyvä asia). Tästä tietysti seuraa se, että siirretty kuva koneella on edelleen poikittain ja pitää kääntää.
Luulen siis, että homma toimii näin. :)
.Wagner
Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
Samoin itsekin tuon ajattelisin. Lisään vielä sen verran mutua, että tuo merkintä on luultavasti sellainen minkä perusteella zoombrowser osaa kääntää kuvan kun se saapuu koneelle (jos sitä käytetään siirtoon).wagner kirjoitti:nyt kun mainitsit niin tajusin saman asian. Luulen, että juttu on kuitenkin niin, että kamera tallentaa EXIF-dataan merkinnän kameran asennosta. Kamera sitten tekee itse sen kääntöoperaation kuvaa katsoessa (jotta sitä voi katsoa kamera ns. normaalissa asennossa), mutta ei itse muuta kuvaa mitenkään (joka taas on hyvä asia). Tästä tietysti seuraa se, että siirretty kuva koneella on edelleen poikittain ja pitää kääntää.
-
- Viesti:
Ah, voi olla. Mä en ole tuota käytellyt siirtoon sitten ensimmäisen kahden koekuvan. Sen verran kamala softa (IMHO).laite kirjoitti:Samoin itsekin tuon ajattelisin. Lisään vielä sen verran mutua, että tuo merkintä on luultavasti sellainen minkä perusteella zoombrowser osaa kääntää kuvan kun se saapuu koneelle (jos sitä käytetään siirtoon).
.Wagner
-
Nyt testailin tuota vähän lisää ja huomasin, että kaapelia käytettäessä kuvat kääntyvät oikein päin itsestään. Tämä siis myös silloin, kun käytetään Windowsin omaa siirtohärveliä.
En jostain syystä ole saanut 300D:tä toimimaan levyaseman tavoin, vaan Toosa käynnistää sen oman digikamerakuviensiirto-ohjelmansa jonka jälkeen kuvat voi vetää kiintolevylle.
Muistikortinlukijalla ei siis ole ilmeisesti mahdollista saada automaattista kääntöä toimimaan? Vai osaisikohan joku pieni softa kääntää pystykuvat hakemistossa, joissa tuo merkinta exifeistä löytyy?
En jostain syystä ole saanut 300D:tä toimimaan levyaseman tavoin, vaan Toosa käynnistää sen oman digikamerakuviensiirto-ohjelmansa jonka jälkeen kuvat voi vetää kiintolevylle.
Muistikortinlukijalla ei siis ole ilmeisesti mahdollista saada automaattista kääntöä toimimaan? Vai osaisikohan joku pieni softa kääntää pystykuvat hakemistossa, joissa tuo merkinta exifeistä löytyy?
-
- Viesti:
Heh, mielipiteistä ei voi kiistellä. ainakin uusin versio zoombrowserista on tuntunut ihan miellyttävältä käyttää. Enpä tuolla kyllä mitään muuta tee kuin siirrä kuvia kamerasta koneelle, eli varmaankin parempia softia löytyisi :)wagner kirjoitti:Ah, voi olla. Mä en ole tuota käytellyt siirtoon sitten ensimmäisen kahden koekuvan. Sen verran kamala softa (IMHO).
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Itse en ole tuotaa photarin RAW-konvertointia käyttänyt.
Mutta jotkut ovat kommentoineet hitaaksi, ja 10D:n tuki on puuttunut. (vissiin saa jollain kikkailulla kuitenkin pelittämään)
Itse teen photarissa vain lopputyön.
Eli Breezellä RAW-konvertointi.
Siinä on myöskin batch-toiminto niitä päiviä varten kun kuvia tulee mallia perkeleesti..
Mutta jotkut ovat kommentoineet hitaaksi, ja 10D:n tuki on puuttunut. (vissiin saa jollain kikkailulla kuitenkin pelittämään)
Itse teen photarissa vain lopputyön.
Eli Breezellä RAW-konvertointi.
Siinä on myöskin batch-toiminto niitä päiviä varten kun kuvia tulee mallia perkeleesti..
======================
-
Photoshop CS:n mukana tuleva Camera RAW 2.0:ssa tuki on valmiina, 7.01:n CR 1.0-version tiedostoa täytyy vähän editoida.malagant kirjoitti:Saakos Photariin 300D:tä tukevaa pluginia?
Ja aiheeseen liittyen, myös Capture One kääntää kortinlukijalla siirrettyjen CRW-pystykuvien työtiedostot (ja tulostiedostot) oikein päin.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jep, eli Canonit eivät näy kovalevynä. Muistikortinlukijan osto on aika pieni sijoitus ja kopiointi on sen jälkeen todella nopeaa. Kaikkein halvin versio taitaa olla PCMCIA CF adapteri, jos sattuu omistamaan kannettavan. Ja nopeutta riittää.SPK kirjoitti:Canonin kamerat ei näy kovalevynä tietokoneella niinkuin esim Sonyn.
Itse siirrän kuvat aina kortinlukijaa käyttäen.
Ja ainakin BreezeBrowser näkyis kääntävän kuvat itsekseen.
BreezeBrowseria en ole kokeillut, Breezedownloaderia kylläkin. Downloaderin "nonpro" versio toimii muistikortinlukijan kanssa. Jos kuitenkin tuota haluaa käyttää myös kaapelilla, niin 300D:n tuki löytyy siitä pro mallista, joka taas maksaa. Tuo ei tosin taida käännellä kuvia mihinkään suuntaan.
Itse kääntelen ne kuvat Photoshopissa. Ei juurikaan lisää vaivaa, kun niitä kuvia tarvii kuitenkin säätää. :)
.Wagner
-
Mitä teen väärin?
Otan 300D:llä kuvan raw-muodossa AdobeRGB:llä, Camera Raw 2.0:lla koitan konvertoida kuvan vakioasetuksilla AdobeRGB:hen, Photoshop CS:llä jossa on tilana AdobeRGB tallennan tiffiksi kuvan AdobeRGB:llä varustettuna ja vertaan lopuksi kameran tallentamaan keskikokoiseen jpg:hen ja saan tulokseksi harmahtavan lattean kuvan, jossa väritkään eivät toistu kovin hyvin.
Kolmisen tuntia äsken tappelin tuon kanssa, mutta en keksi mikä olisi vikana.
Tämän Samsung 152S:n kalibroinnissakin oli ongelmia. Millä saa tft-näytön kalibroitua parhaiten? Leukun ohjeita yritin, mutta niissäkin kontrasti täysillä ja kirkkaus minimillä näkyy ne ylemmätkin neliöt, vaikka ei pitäisi. Eikä tässä näytössä todellakaan pysty pitämään kontrastia täysillä, näyttää ihan miltä sattuu. Ei taida soveltua tft:lle tuo testi siis.
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm
Kannattaako käyttää edes AdobeRGB:tä sRGB:n sijaan? Oikeamman näköisiä kuvia saan jälkimmäisellä, vai onko se mahdotonta jos Adobessa on suurempi väriavaruus?
Ja miksi muuten rawin kanssa tallennettavasta jpg:stä leikkautuu alareunasta informaatiota pois jonkin verran?
Otan 300D:llä kuvan raw-muodossa AdobeRGB:llä, Camera Raw 2.0:lla koitan konvertoida kuvan vakioasetuksilla AdobeRGB:hen, Photoshop CS:llä jossa on tilana AdobeRGB tallennan tiffiksi kuvan AdobeRGB:llä varustettuna ja vertaan lopuksi kameran tallentamaan keskikokoiseen jpg:hen ja saan tulokseksi harmahtavan lattean kuvan, jossa väritkään eivät toistu kovin hyvin.
Kolmisen tuntia äsken tappelin tuon kanssa, mutta en keksi mikä olisi vikana.
Tämän Samsung 152S:n kalibroinnissakin oli ongelmia. Millä saa tft-näytön kalibroitua parhaiten? Leukun ohjeita yritin, mutta niissäkin kontrasti täysillä ja kirkkaus minimillä näkyy ne ylemmätkin neliöt, vaikka ei pitäisi. Eikä tässä näytössä todellakaan pysty pitämään kontrastia täysillä, näyttää ihan miltä sattuu. Ei taida soveltua tft:lle tuo testi siis.
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm
Kannattaako käyttää edes AdobeRGB:tä sRGB:n sijaan? Oikeamman näköisiä kuvia saan jälkimmäisellä, vai onko se mahdotonta jos Adobessa on suurempi väriavaruus?
Ja miksi muuten rawin kanssa tallennettavasta jpg:stä leikkautuu alareunasta informaatiota pois jonkin verran?
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Juu, kirkkaus 50 ja kontrasti 40...noin suurinpiirtein... näyttöinä joissa olen näitä säädellyt on Samsung 152s ja 193t.
Simo
www.wildkite.net
Simo
www.wildkite.net