Mikä objektiivi liikekuvien ottamiseen Canon EOS 300D:llä?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Matsq
Viesti:

Mikä objektiivi liikekuvien ottamiseen Canon EOS 300D:llä?

Viesti Kirjoittaja Matsq »

Minulla on Canon EOS 300V järjestelmäkamera ja siihen Canonin zoomobjektiivi EF 75-300mm 1:4-5.6 III Otan sillä paljon liikekuvia esim. ohi juoksevista hevosista.

Nyt tarkoitus on siirtyä digikuvaukseen ja hankkia Canon EOS 300D. Kuulemma tuota yllämainitsemaani objektiivia ei kannata käyttää sen kanssa, koska sitä ei ole suunniteltu digikameralle.

Osaisitteko sanoa, mikä (automaattitarkennuksella oleva) objektiivi olisi vastaava tuohon Canon Eos 300D:hen?

Olen siis täysin harrastelija, eli vastaisitteko sen mukaan.

No niin. Laitoin tämän aloittelijana tietenkin väärälle aihealueelle, eli olisi ollut omakin EOS 300D -kameraa varten.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Kyllä tuo objektiivi toimii digijärkkärissäkin, polttoväli kyllä kerrotaan 1.6:lla, mutta muuten kyllä toiminta on taattua.
Matsq
Viesti:

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Tiedän, että se objektiivi toimii siinä, mutta sain sen käsityksen, että kuvan laatu on kuitenkin "suttuisempi" ja siksi pitäisi olla digikameralle tarkoitettu objektiivi. Vaan onko ero kuvan laadussa edes silmin havaittavissa?
laite

Kyllähän tuon laatueron huomaa jos vertaa esim. canonin L sarjan objektiiveihin (ja hintakin pyörii taivaissa). Itseasiassa canonin ainoa digille suunniteltu objektiivi on tuo 300D:n mukana tullut 18-55mm EF-S, sigmalta on myös joku vastaava polttoväliltään, mutta muuten objektiivimarkkinoilla nuo putket ovat samoja digi & filmirungoissa.
Matsq
Viesti:

Tarkoittaako se siis sitä, että jos haluaa päästä EOS 300D:llä samaan laatuun kuin 300V:llä tuon EF 75-300mm 1:4-5.6 III -zoomin kanssa, niin täytyisi ostaa siihen kuitenkin joku huippukallis objektiivi?
laite

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3699&
tuolla on keskustelua digin ja filmin laatueroista. Jos olet tähän asti ollut tyytyväinen tuohon omaan objektiiviisi, niin tuskin tulet pettymään vaikka laitatkin sen digirunkoon kiinni :)
Matsq
Viesti:

Niin. Kyllähän tuosta laatuerosta on ollut paljonkin keskusteluja. Menevät vaan yleensä vähän korkealentoisiksi minulle. Yritän katsella sieltä vielä. Kiitokset vastauksistasi, laite.
laite

Tulipa vielä mieleeni se, että kun kerran kuvaat liikkuvia hevosia, niin ehkä tuollainen samankaltainen zoomi kuvanvakaajalla varustettuna voisi olla hyvä vaihtoehto.

esim:
Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 USM IS 524 euroa ny-camerasta.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Kyllä tuo optiikka toimii digissä ihan siinä missä filkkarissakin.

Jos aletaan pilkkua viilaamaan, niin digi hyödyntää optiikan piirtoympyrästä vain keskustan, jolloin optiselta laadulta periaatteessa vaaditaan enemmän kun pienemmästä alasta tehdään kuitenkin yhtä suuria/suurempia kuvia.

Älä suotta paniikkia ota asiasta.
Kokeile miten homma pelittää nykyisellä optiikalla, tuo IS versio saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta jos lähdet optisen laadun perään niin tulee kalliiksi ja lähtee samantein pois harrastajan kukkarosta.
======================
laite

SPK kirjoitti:Jos aletaan pilkkua viilaamaan, niin digi hyödyntää optiikan piirtoympyrästä vain keskustan, jolloin optiselta laadulta periaatteessa vaaditaan enemmän kun pienemmästä alasta tehdään kuitenkin yhtä suuria/suurempia kuvia.
Juuri näin. vaikkakin optiikan ulkokehää käytetään myöskin piirtämiseen, niin esim kinoruudulle kuvattaessa kulmiin muodostuvat pehmeät kohdat jäävät digillä pois.
--Hannu

Re: Mikä objektiivi liikekuvien ottamiseen Canon EOS 300D:ll

Viesti Kirjoittaja --Hannu »

Matsq kirjoitti:Minulla on Canon EOS 300V järjestelmäkamera ja siihen Canonin zoomobjektiivi EF 75-300mm 1:4-5.6 III Otan sillä paljon liikekuvia esim. ohi juoksevista hevosista.

Nyt tarkoitus on siirtyä digikuvaukseen ja hankkia Canon EOS 300D. Kuulemma tuota yllämainitsemaani objektiivia ei kannata käyttää sen kanssa, koska sitä ei ole suunniteltu digikameralle.
Olin viime kesänä näppäilemässä Canonin 10D:llä (sama kenno kuin 300D:ssä) vaimoni ratsastustuntia Artukaisten talleilla täällä Turussa. Objektiivina oli juuri samainen EF 75-300 4-5.6 III. Nettikokoisista kuvista voinet päätellä, että kokoonpano tuottaa ihan kestettävää kuvaa ainakin kymppikuviksi ja nettiin:

http://paranoia.tuug.fi/katriina/Ratsas ... %20Herkku/

Ja tulipa vielä mieleeni, että vaikka tuo kyseinen objektiivi ei olekaan mikään maailman tarkin tai nopein tuote, se tekee ainakin aukoilla f11 - f13 jo paljon parempaa jälkeä kuin täysin avoinna. Ja valovoimastakaan ei tarvitse hirveästi välittää, kun hevosia kuitenkin usein kuvataan ulkona (ainakin kesäisin). Ulkona riittää valoa helposti 1/500 s. ISO 400 -otoksiinkin tuolla objektiivilla, muistaakseni.. Artukaisissa oli tosin sadepilvien peittämä taivas ison osan tunnista, josta juontuu tuo kuvien vaisu väri ja kontrasti.
Viimeksi muokannut --Hannu, Joulu 05, 2003 11 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laite

Re: Mikä objektiivi liikekuvien ottamiseen Canon EOS 300D:ll

--Hannu kirjoitti:Olin viime kesänä näppäilemässä Canonin 10D:llä (sama kenno kuin 300D:ssä) vaimoni ratsastustuntia Artukaisten talleilla täällä Turussa. Objektiivina oli juuri samainen EF 75-300 4-5.6 III.
Ihan hyvää jälkeä tuo tekee, itse olin artukaisissa kuvaamassa tuollaisella sigman 70-300mm dl macro super putkella ja eos-5 filmirungolla yksiä estekisoja kesällä.

Täytyykin yrittää reprota noista paperivedoksista joitan kuvia...
laite

pikaisella otoksella pari kuvaa.
http://users.utu.fi/~telain/artukainen/
filminä oli siis t-max 400 ja kuvat on kuvattu vedoksista d30 digijärkkärillä.

pientä säätöä noiden kotrastien kanssa vaatii vielä.

nimim. tahtoo filmiskannerin.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

laite kirjoitti:pientä säätöä noiden kotrastien kanssa vaatii vielä.
Joo, jos olisit tuonut nuo valokuvauksen perustekniikan tunnille, sut olisi laitettu takaisin pimiöön tekemään kunnon vedokset :)
Ihan tällaisenaan (filmi - paperi - skannaus nettiin) kuvat ei optiikan laadusta kerro paljon mitään. Mutta eipä sen väliä :)
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

laite kirjoitti:
nimim. tahtoo filmiskannerin.
Pakko kommentoida:
Myin omani eilen.. =(
Sinne män kaanonin filmiskanneri ja filmirunko..
======================
laite

trombi kirjoitti:Joo, jos olisit tuonut nuo valokuvauksen perustekniikan tunnille, sut olisi laitettu takaisin pimiöön tekemään kunnon vedokset :)
Ehkä, paperilla nuo näyttävät kuitenkin helvetisti paremmilta ja noi kuvat otin nopeasti valkoista taustaa vasten ja ilman ihmeempiä säätöjä suoraan nettiin.

Pitänee ottaa viikonlopun aikana uusiksi nuo kuvat kunnon valaistuksessa tai hakeutua negojen kanssa jonkun skannerin ääreen.

(on muuten ensimmäiset pimiövedokset mitä olen koskaan tehnyt nuo mistä noi kuvasin).
Matsq
Viesti:

Kiitoksia teille kaikille vastanneille, sain teiltä todella hyviä käytännön vinkkejä enkä suin päin ryntää ottamaan lainaa "kunnollisen" zoomin hankkimiseksi jos entiselläkin pärjää toistaiseksi.

Oli muuten mukavaa katsella laittamiannne kuvia. Hannun kuvissa välittyi mielestäni ratsastustunnin tunnelma loistavasti, oli erilaisia kuvakulmia ja rajauksia. Harmi, että noita tolppia ja muita elementtejä ei saa kuvaushetkellä taiottua taustalta pois millään. laitteen kuvissa tykkäsin erityisesti pelhamkuolaimesta otetusta lähikuvasta. Hienosti huomattu yksityiskohta.
Matsq
Viesti:

Kertoisitteko muuten vielä, mitä käytännön eroa tuossa laitteen ehdottamassa Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 USM IS:ssä ja minulla ennestään olevassa EF 75-300 4-5.6 III:ssa on kuvanvakauttimen ja erilaisen "moottorin" lisäksi. Onko tuo laitteen ehdottama zoomi nopeampi erilaisen "moottorin" ansiosta?

Nopeus voisi olla jo aika hyvä syy uuden objektiivin hankkimiseen, kuvanvakauttimelle en osaa antaa arvoa kovin paljon. Olen aika paljon kuvannut (työpaikkani) Canon EOS D60:llä jossa on zoomina EF 70-200mm 2.8 L USM, mutta en vieläkään tajua, mitä hyötyä kuvanvakauttimesta on kuvissa ollut.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

IS on objektiiviin rakennettu toiminto joka kompensoi laukaisuhetkellä tapahtuvia heilahduksia.

Itse olen huomannut sen toimivan positiivisesti.
70-200/2,8 L -objektiivia on olemassa myöskin ilman vakautinta.. kumpikohan työpaikallasi on käytössä?

Ei sikäli, molemmat ovat huippuobjektiiveja.

tuossa 70-200 IS:ssä muistaakseni saa IS:n lukittua siten ettei se ota kuin vertikaaliheilahduksiin kiinni. (?)

Ja mitä kuvanlaatuun tulee niin varmasti huomaat eron 75-300 ja 70/200L linssien välillä..
======================
Matsq
Viesti:

Käytössä on nimenomaan kuvanvakauttimella varustettu malli. Siinä voi valita erikseen pystysuunnan ja vaakasuunnan vakautuksen ja lisäksi tarkennusalueen (eli hakeeko se tarkennuksen lähi- vai kaukoalueilta).

Nyt varmaan moni tosikuvaaja repii hiukset päästään tyhmyydelleni, mutta en ole oikeasti havainnut mitään eroa kuvan laadussa noiden kahden objektiivin välillä, silloin kun olen ottanut kuvia hyvissä olosuhteissa, eli aurinkoisella säällä. Luulen kuitenkin, että että pimeällä tai muissa ääriolosuhteissa otetuissa kuvissa ero on selkeämpi kun esim. objektiivin valovoimaisuus korostuu. Tuolla Canon EOS D60 - EF 70-200mm 2.8 L USM -yhdistelmällä olen saanut ihan kelpoja kuvia hämärälläkin juoksevista hevosista, tai tässä tapauksessa poneista. Luulen ettei EF 75-300mm 1:4-5.6 III -zoomilla olisi pystynyt samaan, en ole kyllä yrittänytkään. Kuvia täällä: http://www.matsku.net ja sieltä kuvagalleria, josta ensimmäinen linkki heti vuoden 2003 alta, eli Ravit Killerin raviradalla 6.10.2003
Vastaa Viestiin