Köyhän kuvaajan kikkapalsta
-
- Viestit: 6454
- Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Alastonkuvausvinkkejä:
1) Tee etukäteen itsellesi selväksi oletko hakemassa taiteellista osaamista vai seksuaalisia kiksejä. Etsi sellainen malli ja kuvauspaikka joka sopii siihen, mitä olet hakemassa. Älä yritä huijata mallia tässä asiassa: mallit huomaavat kyllä mistä on kyse, jopa täysin kokemattomat amatöörit.
2) Aloita etsimällä sopiva kuvaustila. Alastonkuvaus vaatii paljon enemmän tilaa kuin vaikkapa potrettikuvaus.
3) Sopivan tilan vaatimuksiin kuuluu myös asiallinen puku- ja levähdystila mallille. Sen täytyy olla sellainen että siellä on täydellinen oma rauha ja siitä täytyy olla asiallinen pääsy saniteettitiloihin aamutakissa.
4) Malli on erityisasemassa, ei kuvaaja. Malli ei ole sosiaalisesti kuvaajan alapuolella vaikka kuvaaja maksaakin mallille. Mallia täytyy kohdella kunnioittavasti ja luonnollisesti.
5) Jos mallilla on edustaja (manageri, agentti, mallitoimisto...) niin ota etukäteen selvää heidän asettamistaan ehdoista ja rajoituksista ja laadi kuvaussopimus niitä noudattavaksi. On hyvää käytöstä toimittaa sopimus tai kopio siitä riittävästi ennen kuvaamista mallille/toimistolle niin että se ehditään tarkastamaan. Ajattele asiaa niin että jos sopimus haisee, niin malli voi perua vielä viimeisellä minuutilla ja silloin kaikki vaiva ja kulut jäävät sinun kannettavaksesi.
6) Alastomana ihminen on herkimmillään ja haavoittuvimmillaan. Ota tämä kaikessa huomioon. Sovi etukäteen miten mallia ohjaat. Jos kuvaajia on monta niin on hyvä, että vain yksi henkilö ohjaa mallia. Muut voivat sitten neuvotella toiveistaan tämän ohjaajan kanssa eikä mallin kanssa. Jos ohjaaminen vaatii malliin koskemista niin asiasta on sovittava etukäteen ja joka kerran kun malliin kosketaan, sanotaan se hänelle ensin. ("Mä käännän ihan vähän sun päätä ja leukaa valon kannalta parempaan suuntaan." tms.)
7) Jos valaisin on lähellä niin valaisimen oikea koko on sama kuin kuvattavan kohteen koko. Esim. kaksi sateenvarjoa päällekkäin. Jos käytetään läpimitaltaan pieniä valoja, on valon oikea etäisyys vähintään neljä ja puoli metriä kuvattavan kohteen (voi siis sisältää muutakin kuin mallin) lävistäjä. Esim. 170cm malli saattaa olla kuvassa siten, että kohteen lävistäjä on 2.5m joten valo pitäisi saada reilun yhdentoista metrin päähän. Mikäli käytetään lävistäjää pienempiä "tason muodostavia" (tasovalo, sateenvarjo, läpiammuttava kertakäyttölakana...) valoja tai niiden levittäjiä, on oikea etäisyys se, jossa kyseinen valaiseva pinta olisi sillä 4.5xlävistäjä-kiilalla. (Jokaisen avaruusgeometrinen hahmotuskyky riittää ilman muuta asian tarkastamiseen ja korjaamiseen kuvaustilanteessa joten mitään etukäteistyötä ei tarvitse tehdä. Tai no, jos kuitenkin laskis tän ja mittais ton, ja...)
(Tässä selvisi nyt mihin sitä tilaa tarvitaan.)
8) Mallin poseeraus- ja leporytmi sovitaan etukäteen. Malli voi kuitenkin tarvittaessa ottaa aikaisempia tai ylimääräisiä lepovuoroja. Älä ota siitä nokkiisi tai kinastele aiheesta. Maksat tietystä ajasta ja saat sen vaikka ehkä hiukan eri tavoin rytmittyneenä kuin olit ajatellut. Poseeraaminen on raskasta työtä ja voi vaati yllättäviä taukoja, erityisesti jos mallilta pyydetään henkisesti tai ergonometrisesti raskaita suorituksia.
9) Jos kuvaat ryhmässä niin sopikaa etukäteen vastuuhenkilöstä. Tämän tehtäviin kuuluu myös mallin etujen ja hyvinvoinnin varmistaminen. Sopikaa, että epäasiallisuus johtaa välittömään poistamiseen kuvauspaikalta. Piste. Ihan sama kuka tai kuinka tärkeä tai paljonko on maksanut tms. Yksi mauttomuus ja ulos ilman valitusoikeutta eikä rahoja takaisin. Tämäkin on hyvä olla kirjallisesti sovittuna ettei tule ikävää jälkipyykkiä. Jos moinen etukäteen sekä mallin että kuvaajien tiedossa + paperilla , on aika hyvät mahkut saada jatkossa sama malli uudestaan ta uusia malleja.
10) Mallikuviot ovat sisäänpäin lämpiävät, pienet ja negatiiviset kokemukset leviävät niissä nopeasti. Älä anna aihetta oman tai ryhmäsi maineen mustumiseen. Viesti voi levitä yllättävän laajalle ja myös sinun kannaltasi tärkeisiin korviin.
11) Aloita nyt kuitenkin ensin puetulla mallilla ja siirry nudeen vasta sitten kun perusasiat ovat hallussa: valonrakentaminen, mallin ohjaaminen, kuvakerron alkeet, ihmiskuvaaminen sinänsä...
12) Kuvaa mallin olemusta ja persoonallisuutta, älä persettä tai tissejä. Kohteena on kokonainen ihminen eikä joku inhimillisyydestä irrotettu haituvateinin märkäuni.
13) Mieti etukäteen kuviisi jotain ideaa. Puhu ideoistasi sille joka hoitaa mallin ohjaamisen tai jos kuvaat yksin niin mallille ennen riisuutumista ja poseeraamisen aloittamista.
14) Tee perustyöt (paikan kuntoonlaitto, tuulettaminen, valot, roudaminen...) etukäteen.
15) Homma voi viedä aikaa. Laita porukalle etukäteen teetä ja kahvia sekä pikkupurtavaa (ei tunnu missään studio- ja mallivuokrien rinnalla) termareihin tms. Anna mallin ottaa ensin tai mieluiten järkkää hänelle omat naposteltavat ja hörpättävät hänen yksityisiin taukotiloihinsa. Malli voi tulla niistä teidän seuraanne mutta te ette voi mennä sinne.
16) Alkoholi ja nudekuvaus eivät kuulu yhteen. Jos joku on ottanut pisarankin ennen kuvausta tai sen aikana, poistetaan ko. henkilö paikalta välittömästi. (Tiedän, ettei kukaan ole niin idiootti että teksi niin, mutta tiedän että aina joku on niin idiootti, että tekee jotain niin idioottimaista, ettei sellaista kertakaikkiaan osaisi odottaa.)
17) Jos kuvaatte porukalla, on hyvä sopia etukäteen erilaisten valonrakennusvaihtoehtojen rytmittämisestä.
18) Keskity kuvaan, älä kuvaamiseen tai malliin. Luo kuva ensin päässäsi ja aloita vasta sitten kuvaaminen.
19) Alastonkuvaamisessa "kuvaa silmän korkeudelta" sääntö ei välttämättä päde. Treenaa jonkun tiukoissa trikoissa olevan kanssa tai alan kirjojen kanssa sitä miten kuva ja vaikutelma muuttuu, jos kuvaatkin leuan, rinnan, vatsan, polvien tai nilkkojen tasolta erilaisilla polttoväleillä ja etäisyyksillä. Pidä tarvittaessa kirjaa treenikuvaamisesta. Samat säännöt pätevät soveltaen niin seisovaan kuin makaavaankin malliin. Nilkkakorkeus pidentää reisiä ja korostaa jalkoja. Keskivartaloperspektiivi vähän kauempaa voi sopusuhtaistaa. Rinnankorkeus laajiksella läheltä tekee mallista Mansikin. jne. jne.
20) Kuvaa sillä ajatuksella, että voit joku päivä näyttää alastonkuvasi häpeämättä tulevalle tai nykyiselle vaimollesi tai lapsillesi. Kuvat saavat olla jännitteisiä tai eroottisia, mutta jätä porno täysi-ikäisten keskenkasvuisten kuvattavaksi.
1) Tee etukäteen itsellesi selväksi oletko hakemassa taiteellista osaamista vai seksuaalisia kiksejä. Etsi sellainen malli ja kuvauspaikka joka sopii siihen, mitä olet hakemassa. Älä yritä huijata mallia tässä asiassa: mallit huomaavat kyllä mistä on kyse, jopa täysin kokemattomat amatöörit.
2) Aloita etsimällä sopiva kuvaustila. Alastonkuvaus vaatii paljon enemmän tilaa kuin vaikkapa potrettikuvaus.
3) Sopivan tilan vaatimuksiin kuuluu myös asiallinen puku- ja levähdystila mallille. Sen täytyy olla sellainen että siellä on täydellinen oma rauha ja siitä täytyy olla asiallinen pääsy saniteettitiloihin aamutakissa.
4) Malli on erityisasemassa, ei kuvaaja. Malli ei ole sosiaalisesti kuvaajan alapuolella vaikka kuvaaja maksaakin mallille. Mallia täytyy kohdella kunnioittavasti ja luonnollisesti.
5) Jos mallilla on edustaja (manageri, agentti, mallitoimisto...) niin ota etukäteen selvää heidän asettamistaan ehdoista ja rajoituksista ja laadi kuvaussopimus niitä noudattavaksi. On hyvää käytöstä toimittaa sopimus tai kopio siitä riittävästi ennen kuvaamista mallille/toimistolle niin että se ehditään tarkastamaan. Ajattele asiaa niin että jos sopimus haisee, niin malli voi perua vielä viimeisellä minuutilla ja silloin kaikki vaiva ja kulut jäävät sinun kannettavaksesi.
6) Alastomana ihminen on herkimmillään ja haavoittuvimmillaan. Ota tämä kaikessa huomioon. Sovi etukäteen miten mallia ohjaat. Jos kuvaajia on monta niin on hyvä, että vain yksi henkilö ohjaa mallia. Muut voivat sitten neuvotella toiveistaan tämän ohjaajan kanssa eikä mallin kanssa. Jos ohjaaminen vaatii malliin koskemista niin asiasta on sovittava etukäteen ja joka kerran kun malliin kosketaan, sanotaan se hänelle ensin. ("Mä käännän ihan vähän sun päätä ja leukaa valon kannalta parempaan suuntaan." tms.)
7) Jos valaisin on lähellä niin valaisimen oikea koko on sama kuin kuvattavan kohteen koko. Esim. kaksi sateenvarjoa päällekkäin. Jos käytetään läpimitaltaan pieniä valoja, on valon oikea etäisyys vähintään neljä ja puoli metriä kuvattavan kohteen (voi siis sisältää muutakin kuin mallin) lävistäjä. Esim. 170cm malli saattaa olla kuvassa siten, että kohteen lävistäjä on 2.5m joten valo pitäisi saada reilun yhdentoista metrin päähän. Mikäli käytetään lävistäjää pienempiä "tason muodostavia" (tasovalo, sateenvarjo, läpiammuttava kertakäyttölakana...) valoja tai niiden levittäjiä, on oikea etäisyys se, jossa kyseinen valaiseva pinta olisi sillä 4.5xlävistäjä-kiilalla. (Jokaisen avaruusgeometrinen hahmotuskyky riittää ilman muuta asian tarkastamiseen ja korjaamiseen kuvaustilanteessa joten mitään etukäteistyötä ei tarvitse tehdä. Tai no, jos kuitenkin laskis tän ja mittais ton, ja...)
(Tässä selvisi nyt mihin sitä tilaa tarvitaan.)
8) Mallin poseeraus- ja leporytmi sovitaan etukäteen. Malli voi kuitenkin tarvittaessa ottaa aikaisempia tai ylimääräisiä lepovuoroja. Älä ota siitä nokkiisi tai kinastele aiheesta. Maksat tietystä ajasta ja saat sen vaikka ehkä hiukan eri tavoin rytmittyneenä kuin olit ajatellut. Poseeraaminen on raskasta työtä ja voi vaati yllättäviä taukoja, erityisesti jos mallilta pyydetään henkisesti tai ergonometrisesti raskaita suorituksia.
9) Jos kuvaat ryhmässä niin sopikaa etukäteen vastuuhenkilöstä. Tämän tehtäviin kuuluu myös mallin etujen ja hyvinvoinnin varmistaminen. Sopikaa, että epäasiallisuus johtaa välittömään poistamiseen kuvauspaikalta. Piste. Ihan sama kuka tai kuinka tärkeä tai paljonko on maksanut tms. Yksi mauttomuus ja ulos ilman valitusoikeutta eikä rahoja takaisin. Tämäkin on hyvä olla kirjallisesti sovittuna ettei tule ikävää jälkipyykkiä. Jos moinen etukäteen sekä mallin että kuvaajien tiedossa + paperilla , on aika hyvät mahkut saada jatkossa sama malli uudestaan ta uusia malleja.
10) Mallikuviot ovat sisäänpäin lämpiävät, pienet ja negatiiviset kokemukset leviävät niissä nopeasti. Älä anna aihetta oman tai ryhmäsi maineen mustumiseen. Viesti voi levitä yllättävän laajalle ja myös sinun kannaltasi tärkeisiin korviin.
11) Aloita nyt kuitenkin ensin puetulla mallilla ja siirry nudeen vasta sitten kun perusasiat ovat hallussa: valonrakentaminen, mallin ohjaaminen, kuvakerron alkeet, ihmiskuvaaminen sinänsä...
12) Kuvaa mallin olemusta ja persoonallisuutta, älä persettä tai tissejä. Kohteena on kokonainen ihminen eikä joku inhimillisyydestä irrotettu haituvateinin märkäuni.
13) Mieti etukäteen kuviisi jotain ideaa. Puhu ideoistasi sille joka hoitaa mallin ohjaamisen tai jos kuvaat yksin niin mallille ennen riisuutumista ja poseeraamisen aloittamista.
14) Tee perustyöt (paikan kuntoonlaitto, tuulettaminen, valot, roudaminen...) etukäteen.
15) Homma voi viedä aikaa. Laita porukalle etukäteen teetä ja kahvia sekä pikkupurtavaa (ei tunnu missään studio- ja mallivuokrien rinnalla) termareihin tms. Anna mallin ottaa ensin tai mieluiten järkkää hänelle omat naposteltavat ja hörpättävät hänen yksityisiin taukotiloihinsa. Malli voi tulla niistä teidän seuraanne mutta te ette voi mennä sinne.
16) Alkoholi ja nudekuvaus eivät kuulu yhteen. Jos joku on ottanut pisarankin ennen kuvausta tai sen aikana, poistetaan ko. henkilö paikalta välittömästi. (Tiedän, ettei kukaan ole niin idiootti että teksi niin, mutta tiedän että aina joku on niin idiootti, että tekee jotain niin idioottimaista, ettei sellaista kertakaikkiaan osaisi odottaa.)
17) Jos kuvaatte porukalla, on hyvä sopia etukäteen erilaisten valonrakennusvaihtoehtojen rytmittämisestä.
18) Keskity kuvaan, älä kuvaamiseen tai malliin. Luo kuva ensin päässäsi ja aloita vasta sitten kuvaaminen.
19) Alastonkuvaamisessa "kuvaa silmän korkeudelta" sääntö ei välttämättä päde. Treenaa jonkun tiukoissa trikoissa olevan kanssa tai alan kirjojen kanssa sitä miten kuva ja vaikutelma muuttuu, jos kuvaatkin leuan, rinnan, vatsan, polvien tai nilkkojen tasolta erilaisilla polttoväleillä ja etäisyyksillä. Pidä tarvittaessa kirjaa treenikuvaamisesta. Samat säännöt pätevät soveltaen niin seisovaan kuin makaavaankin malliin. Nilkkakorkeus pidentää reisiä ja korostaa jalkoja. Keskivartaloperspektiivi vähän kauempaa voi sopusuhtaistaa. Rinnankorkeus laajiksella läheltä tekee mallista Mansikin. jne. jne.
20) Kuvaa sillä ajatuksella, että voit joku päivä näyttää alastonkuvasi häpeämättä tulevalle tai nykyiselle vaimollesi tai lapsillesi. Kuvat saavat olla jännitteisiä tai eroottisia, mutta jätä porno täysi-ikäisten keskenkasvuisten kuvattavaksi.
-
- Viestit: 2318
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
-
- Viestit: 6454
- Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Tinkimis- , kilpailuttamis- ja kaupankäyntivinkkejä
1) Aika on rahaa myös toisinpäin: varaa aikaa sekä hankintoihisi että vanhojen vehkeiden pois myymiseen. Älä hosu. Harkitse etukäteen milloin hankintoja kannattaa tehdä ja milloin mistäkin kannattaa luopua.
2) Hyvä, kauan käytössä kestävä ja kelpaava tulee halvemmaksi kuin huonompi, joka pitää vaihtaa parin vuoden sisällä. Voi tulla paljon halvemmaksi myös kattaa pienempi polttovälialue paremmilla laseilla tai kelpuuttaa halpoja kittilinssejä sille alueelle, jolle räpsimiskuvaaminen sijoittuu ja hankkia laatulaseja vain tärkeimmälle alueelle.
3) Kun tingit liikkeissä, varaa itsellesi aikaa ja älä varaa myyjää. Köyhä asiakas joka antaa myyjän välillä palvella kiireisempiä saa helpommin alennuksia kuin hihassa roikkuva vänkääjä.
4) Rehellisyys kannattaa. Kun vaadit rehellisyyttä ja osoitat sitä, saat paljon helpommin paremman hinnan ja suuremman alennuksen. "Autokauppiasasenne" kyllä näkyy muiden silmin todella alleviivatusti. Niinpä muut laskevat kaupankäyntiin "kovien tinkaajien" tai "kauppamiesten" kanssa hintaan klappia ihan turvallisuusmarginaaliksi. Rehellisen ihmisen kanssa tuota turvallisuusmarginaalia ei tarvita joten se voidaan joustaa hinnassa.
5) Älä koskaan tingi "suomalaisittain" vaan "arabialaisittain". Tuo taloudellinen tilanteesi rehellisti esiin eli älä yritä teeskennellä maksu- tai ostokykyisempää kuin olet. Älä aloita tinkimistä hinnasta tai numeroita mainiten vaan tuomalla esiin ettei sinulla ole varaa tai halua maksaa enempää kuin on pakko. Hinnasta keskustellaan vasta sitten kun mahdollinen liikkumavara on selvitetty muuten.
6) Tee kaupankäynti toiselle osapuolelle miellyttäväksi, turvalliseksi ja kannattavaksi. Kohtele kauppatavaroita asiallisesti ja varovasti. Kerro tutuillesi jos saat jossain hyvää palvelua - myös silloin kun hinnasta ei tule yksimielisyyttä.
7) Etsi järkevä vertailuhintojen taso ennen kaupankäynnin aloittamista. Älä rakastu siihen hintatasoon ellei sen saavuttaminen onnistu sormia napsauttamalla. Etsi sen jälkee pitkällä tähtäimellä kannattavinta tai edullisinta kauppaa. Huomioi jälleenmyynti, huolto, palvelu, odotusajat, toimitustavat, takuuasiat (esim. kumpi on kannattavampi: vuoden takuu suomessa vai kahden vuoden takuu huitsunkuuselassa samalle tuotteelle), toimituskulut ja mahdolliset kaupanpäälliset.
Sopivan vertailuhintatason muodostamista voi helpottaa seuraava peruskaava: uuden vertailuhinta on hinnan ja kokonaishyötyjen summa, uudenveroisen, lähes käyttämättömän käytetyn hinta on maks. 85% tästä, uudelta näyttävän kohtalaisen paljon käytetyn mutta virheettömältä vaikuttavan hinta on maks. 75% ja kolhuisen, kuluneen tai arveluttavan (arveluttava myyjä + virheetön tuote = arveluttava tuote) hinta mitälie.
8) Älä osta mitään minkä tärkeimpien ominaisuuksien hyödyntämiseen sinulla ei riitä aikaa, mielenkiintoa, pitkäjännitteisyyttä tai kykyjä. Hankinnoilla on tarkoitus luoda osaamiselle mahdollisuuksia eikä korvata osaamisen puutteita.
9) Tutki tuotteet alustavasti (="esikarsintavaiheessa") niissä liikkeissä, joissa on asuinalueesi kohtuuttomimmat hinnat tai huonoin ja asiantuntemattomin palvelu. Tee seuraavaksi kunnollisia hintavertailuja ja ota vasta sen jälkee yhteyttä niihin liikkeisiin, joissa palvelu on asiantuntevaa ja hinnat kotimaisittain tolkullisimmillaan. Vertaa kuitenkin vielä hintoja ulkomaisiin nettimyymälöihin - mutta vain sellaisiin, joista tavara tulee ajallaan ja palvelu on muutenkin rehellistä. Älä huomioi hintavertailuissa sellaisia liikkeitä, joista lasku saapuu mutta tavara ei aina.
10) Hyödynnä uusien tuotteiden julkaisemisen aikaansaama edellisten mallien hinnanlasku ostoksissasi. Kun myyt niin yritä ajoittaa myynti tuota hinnanlaskua edeltävälle ajalle.
11) Nousevilla markkinoilla (joita kamerakuvioissa ei kovin usein ole): hölmö ei ole se joka pyytää vaan se, joka maksaa.
12) Laskevilla markkinoilla (joita kamerakuvioiden markkinat useimmiten ovat): Hölmö ei ole se, joka pyytää vaan se joka pyytää liikaa niin että halpeneva tavara jää käteen kunnes sen vähenevä arvo on sulanut pois. Fiksumpi pyytää vähemmän ja saa paremmin & paremman kaupan aikaan.
13) Pidä huoli siitä, että ymmärrät kunnolla kaupankäynnin keskeiset käsitteet ja käytät niitä oikein. (Esim. autoa huollattaessa voi säästyä täydellisesti ylisuurelta laskulta jos pyytää huoltoliikkeeltä hinta-arvion sijaan tarjouksen. Tarjouksen vastaanottaminen = kauppa tietyllä hinnalla. Jos "löytyy jotain yllättävää" tai "meni odotettua enemmän aikaa" on asia sovittava erikseen jos siitä aiotaan laskuttaa.) Älä esim. tee vastatarjousta ellet ole valmis sitoutumaan kauppaan. Vastatarjous on tarjous eikä tinkimistä. Tinkimisestä voi perääntyä, tarjouksesta ei.
14) Älä yritä olla liian ovela tai etenkään kiero. Jos toinen osapuoli vaikuttaa kierolta tai oveluuteen pyrkivältä niin jätä kauppa tekemättä vaikka se vaikuttaisikin todella houkuttelevalta. Varo ylisanoja - sekä ostaessa että myydessä. Jos toinen osapuoli käyttää ylisanoja niin sovi kaikki kirjallisesti, dokumentoi kaikki ja pidä huoli että suullisilla puheilla on todistaja.
15) Laske etukäteen paljonko hinnassa on varaa joustaa. Älä tingi liikaa, vaan yritä päästä siihen tavoitetasoon jonka uskot realistiseksi. Tingi vain silloin kun olet valmis ostamaan. Ellet ole valmis ostamaan voit kyllä pyytää tarjouksen mutta älä ala tinkiä.
16) Älä sano palaavasi asiaan ellet aio palata.
17) Usein on hyvä pyytää liikkeistä tarjoukset esitteeseen merkittyinä. Silloin olet saanut ne kirjallisina ja niitä on helpompi käyttää kilpailuttamisessa avuksi. Älä kuitenkaan sano yhdelle liikkeelle että jokin hinta on juuri liikkeestä x saatu tarjous vaan yhden liikkeen kanssa asioidessa muut liikkeet ovat ympäripyöreästi "muita liikkeitä".
18) Kun teet useampia hankintoja, tingi ensin päätuote alas ja hae sen jälkeen oheissälälle mahdollisimman edullista hintaa ennen kuin teet kaupan. Usein oheissälässä on enemmän joustonvaraa kuin kallimmissa päätuotteissa.
19) Kilpailuta isommissa hankinnoissa eri maissa tai ainakin eri kaupungeissa olevia liikkeitä sekä netti- ja myymäläkauppoja keskenään. Pienemmissä hankinnoissa vaivattomuudesta kannattaa usein maksaa hitunen ylimääräistä, samoin asiantuntevasta palvelusta - etenkin silloin kun siitä hyötyy oleellisesti.
20) Älä käytä kaupankäyntiin tai tinkimiseen järjettömästi aikaa. Parinkympin säästö kymmenen tunnin vääntämisestä on parin euron tuntipalkka. Saman säästön voi saada helpommin vaikka ruokaostosten kanssa aikaan.
21) Pyydä kuvistasi se hinta, minkä arvoisia ne ovat. Älä myy alihinnalla sillä jokaisella hinnalla asetat omaa työtäsi ja osaamistasi koskevan referenssitason. Lahjoita mielummin kuin myisit pilkkahinnalla. Näin referenssitaso ei laske ja lahjallakin on jotain arvoa.
22) Hankkiudu eroon käytöstä jäävistä vehkeistä vaikka vähän halvemmallakin. Rahan seisottaminen kunnes se on haihtunut on kaikkein tuottamattomin tapa käyttää sitä.
23) Huonosti kohtaavilla markkinoilla ilmoittaja tai muuten aktiivisempi osapuoli on aina etulyöntiasemassa (vaikka aika monet yksinkertaiset sielut kuvittelevatkin, että "kai se maksaa mitä tahansa kun se kerran ilmoittaa enkä minä") joten kannattaa sekä seurata muiden ilmoja että ilmoittaa itse. Ilmoittaja on se, joka kilpailuttaa vastaajia, joten ilmoittajan on helppo sivuuttaa päättömiä hintoja esittävät ja keskittyä realistisiin. Kun kokonaisedullisin on löytynyt, kannattaa kaupankäynti tehdä ilman mitään turhia venkurointeja. Reilun myyjän/ostajan kanssa voi jatkossakin syntyä kauppoja. (Esim. itse sain ylimääräisen filmijärkkärin myytyä samalle hemmolle jolta ostin halvan kittilinssin. Säästyi aikaa ja vaivaa ja molemmat hinnat taisivat olla molempien kannalta sopivia. Toiste taas olen ostanut takaisin entisiä omia lasejani ruvettuani taas kaipaamaan tai tarvitsemaan niitä.)
1) Aika on rahaa myös toisinpäin: varaa aikaa sekä hankintoihisi että vanhojen vehkeiden pois myymiseen. Älä hosu. Harkitse etukäteen milloin hankintoja kannattaa tehdä ja milloin mistäkin kannattaa luopua.
2) Hyvä, kauan käytössä kestävä ja kelpaava tulee halvemmaksi kuin huonompi, joka pitää vaihtaa parin vuoden sisällä. Voi tulla paljon halvemmaksi myös kattaa pienempi polttovälialue paremmilla laseilla tai kelpuuttaa halpoja kittilinssejä sille alueelle, jolle räpsimiskuvaaminen sijoittuu ja hankkia laatulaseja vain tärkeimmälle alueelle.
3) Kun tingit liikkeissä, varaa itsellesi aikaa ja älä varaa myyjää. Köyhä asiakas joka antaa myyjän välillä palvella kiireisempiä saa helpommin alennuksia kuin hihassa roikkuva vänkääjä.
4) Rehellisyys kannattaa. Kun vaadit rehellisyyttä ja osoitat sitä, saat paljon helpommin paremman hinnan ja suuremman alennuksen. "Autokauppiasasenne" kyllä näkyy muiden silmin todella alleviivatusti. Niinpä muut laskevat kaupankäyntiin "kovien tinkaajien" tai "kauppamiesten" kanssa hintaan klappia ihan turvallisuusmarginaaliksi. Rehellisen ihmisen kanssa tuota turvallisuusmarginaalia ei tarvita joten se voidaan joustaa hinnassa.
5) Älä koskaan tingi "suomalaisittain" vaan "arabialaisittain". Tuo taloudellinen tilanteesi rehellisti esiin eli älä yritä teeskennellä maksu- tai ostokykyisempää kuin olet. Älä aloita tinkimistä hinnasta tai numeroita mainiten vaan tuomalla esiin ettei sinulla ole varaa tai halua maksaa enempää kuin on pakko. Hinnasta keskustellaan vasta sitten kun mahdollinen liikkumavara on selvitetty muuten.
6) Tee kaupankäynti toiselle osapuolelle miellyttäväksi, turvalliseksi ja kannattavaksi. Kohtele kauppatavaroita asiallisesti ja varovasti. Kerro tutuillesi jos saat jossain hyvää palvelua - myös silloin kun hinnasta ei tule yksimielisyyttä.
7) Etsi järkevä vertailuhintojen taso ennen kaupankäynnin aloittamista. Älä rakastu siihen hintatasoon ellei sen saavuttaminen onnistu sormia napsauttamalla. Etsi sen jälkee pitkällä tähtäimellä kannattavinta tai edullisinta kauppaa. Huomioi jälleenmyynti, huolto, palvelu, odotusajat, toimitustavat, takuuasiat (esim. kumpi on kannattavampi: vuoden takuu suomessa vai kahden vuoden takuu huitsunkuuselassa samalle tuotteelle), toimituskulut ja mahdolliset kaupanpäälliset.
Sopivan vertailuhintatason muodostamista voi helpottaa seuraava peruskaava: uuden vertailuhinta on hinnan ja kokonaishyötyjen summa, uudenveroisen, lähes käyttämättömän käytetyn hinta on maks. 85% tästä, uudelta näyttävän kohtalaisen paljon käytetyn mutta virheettömältä vaikuttavan hinta on maks. 75% ja kolhuisen, kuluneen tai arveluttavan (arveluttava myyjä + virheetön tuote = arveluttava tuote) hinta mitälie.
8) Älä osta mitään minkä tärkeimpien ominaisuuksien hyödyntämiseen sinulla ei riitä aikaa, mielenkiintoa, pitkäjännitteisyyttä tai kykyjä. Hankinnoilla on tarkoitus luoda osaamiselle mahdollisuuksia eikä korvata osaamisen puutteita.
9) Tutki tuotteet alustavasti (="esikarsintavaiheessa") niissä liikkeissä, joissa on asuinalueesi kohtuuttomimmat hinnat tai huonoin ja asiantuntemattomin palvelu. Tee seuraavaksi kunnollisia hintavertailuja ja ota vasta sen jälkee yhteyttä niihin liikkeisiin, joissa palvelu on asiantuntevaa ja hinnat kotimaisittain tolkullisimmillaan. Vertaa kuitenkin vielä hintoja ulkomaisiin nettimyymälöihin - mutta vain sellaisiin, joista tavara tulee ajallaan ja palvelu on muutenkin rehellistä. Älä huomioi hintavertailuissa sellaisia liikkeitä, joista lasku saapuu mutta tavara ei aina.
10) Hyödynnä uusien tuotteiden julkaisemisen aikaansaama edellisten mallien hinnanlasku ostoksissasi. Kun myyt niin yritä ajoittaa myynti tuota hinnanlaskua edeltävälle ajalle.
11) Nousevilla markkinoilla (joita kamerakuvioissa ei kovin usein ole): hölmö ei ole se joka pyytää vaan se, joka maksaa.
12) Laskevilla markkinoilla (joita kamerakuvioiden markkinat useimmiten ovat): Hölmö ei ole se, joka pyytää vaan se joka pyytää liikaa niin että halpeneva tavara jää käteen kunnes sen vähenevä arvo on sulanut pois. Fiksumpi pyytää vähemmän ja saa paremmin & paremman kaupan aikaan.
13) Pidä huoli siitä, että ymmärrät kunnolla kaupankäynnin keskeiset käsitteet ja käytät niitä oikein. (Esim. autoa huollattaessa voi säästyä täydellisesti ylisuurelta laskulta jos pyytää huoltoliikkeeltä hinta-arvion sijaan tarjouksen. Tarjouksen vastaanottaminen = kauppa tietyllä hinnalla. Jos "löytyy jotain yllättävää" tai "meni odotettua enemmän aikaa" on asia sovittava erikseen jos siitä aiotaan laskuttaa.) Älä esim. tee vastatarjousta ellet ole valmis sitoutumaan kauppaan. Vastatarjous on tarjous eikä tinkimistä. Tinkimisestä voi perääntyä, tarjouksesta ei.
14) Älä yritä olla liian ovela tai etenkään kiero. Jos toinen osapuoli vaikuttaa kierolta tai oveluuteen pyrkivältä niin jätä kauppa tekemättä vaikka se vaikuttaisikin todella houkuttelevalta. Varo ylisanoja - sekä ostaessa että myydessä. Jos toinen osapuoli käyttää ylisanoja niin sovi kaikki kirjallisesti, dokumentoi kaikki ja pidä huoli että suullisilla puheilla on todistaja.
15) Laske etukäteen paljonko hinnassa on varaa joustaa. Älä tingi liikaa, vaan yritä päästä siihen tavoitetasoon jonka uskot realistiseksi. Tingi vain silloin kun olet valmis ostamaan. Ellet ole valmis ostamaan voit kyllä pyytää tarjouksen mutta älä ala tinkiä.
16) Älä sano palaavasi asiaan ellet aio palata.
17) Usein on hyvä pyytää liikkeistä tarjoukset esitteeseen merkittyinä. Silloin olet saanut ne kirjallisina ja niitä on helpompi käyttää kilpailuttamisessa avuksi. Älä kuitenkaan sano yhdelle liikkeelle että jokin hinta on juuri liikkeestä x saatu tarjous vaan yhden liikkeen kanssa asioidessa muut liikkeet ovat ympäripyöreästi "muita liikkeitä".
18) Kun teet useampia hankintoja, tingi ensin päätuote alas ja hae sen jälkeen oheissälälle mahdollisimman edullista hintaa ennen kuin teet kaupan. Usein oheissälässä on enemmän joustonvaraa kuin kallimmissa päätuotteissa.
19) Kilpailuta isommissa hankinnoissa eri maissa tai ainakin eri kaupungeissa olevia liikkeitä sekä netti- ja myymäläkauppoja keskenään. Pienemmissä hankinnoissa vaivattomuudesta kannattaa usein maksaa hitunen ylimääräistä, samoin asiantuntevasta palvelusta - etenkin silloin kun siitä hyötyy oleellisesti.
20) Älä käytä kaupankäyntiin tai tinkimiseen järjettömästi aikaa. Parinkympin säästö kymmenen tunnin vääntämisestä on parin euron tuntipalkka. Saman säästön voi saada helpommin vaikka ruokaostosten kanssa aikaan.
21) Pyydä kuvistasi se hinta, minkä arvoisia ne ovat. Älä myy alihinnalla sillä jokaisella hinnalla asetat omaa työtäsi ja osaamistasi koskevan referenssitason. Lahjoita mielummin kuin myisit pilkkahinnalla. Näin referenssitaso ei laske ja lahjallakin on jotain arvoa.
22) Hankkiudu eroon käytöstä jäävistä vehkeistä vaikka vähän halvemmallakin. Rahan seisottaminen kunnes se on haihtunut on kaikkein tuottamattomin tapa käyttää sitä.
23) Huonosti kohtaavilla markkinoilla ilmoittaja tai muuten aktiivisempi osapuoli on aina etulyöntiasemassa (vaikka aika monet yksinkertaiset sielut kuvittelevatkin, että "kai se maksaa mitä tahansa kun se kerran ilmoittaa enkä minä") joten kannattaa sekä seurata muiden ilmoja että ilmoittaa itse. Ilmoittaja on se, joka kilpailuttaa vastaajia, joten ilmoittajan on helppo sivuuttaa päättömiä hintoja esittävät ja keskittyä realistisiin. Kun kokonaisedullisin on löytynyt, kannattaa kaupankäynti tehdä ilman mitään turhia venkurointeja. Reilun myyjän/ostajan kanssa voi jatkossakin syntyä kauppoja. (Esim. itse sain ylimääräisen filmijärkkärin myytyä samalle hemmolle jolta ostin halvan kittilinssin. Säästyi aikaa ja vaivaa ja molemmat hinnat taisivat olla molempien kannalta sopivia. Toiste taas olen ostanut takaisin entisiä omia lasejani ruvettuani taas kaipaamaan tai tarvitsemaan niitä.)
Viimeksi muokannut Konditiona, Helmi 24, 2006 12 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
- Viesti:
-
- Viestit: 1732
- Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Poistin tekstin, koska sitä lainattiin kokonaisuudessaan ja ketjun luettavuus kärsii..
Muutenkin kommentointi toisten vinkkien osalta on oikeastaan aika turhaa ja vain pilaa ketjun toimintaa, lisäksi huonontaa ilmapiiriä..
Ylläpito voisi poistaa tämän tarpeettomaksi käyneen kommenttini, kiitos.
Muutenkin kommentointi toisten vinkkien osalta on oikeastaan aika turhaa ja vain pilaa ketjun toimintaa, lisäksi huonontaa ilmapiiriä..
Ylläpito voisi poistaa tämän tarpeettomaksi käyneen kommenttini, kiitos.
Viimeksi muokannut JPu, Helmi 24, 2006 14 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
JPu kirjoitti:Jos tarvitsee isoa taustakangasta, niin rautakaupoista löytyy maanrakennukseen tarkoitettua suodatinkangasta, joka on kevyttä, leveää (3,5-5 m) ja halpaa, sekä saatavilla valkoisena/harmaana. Myydään rullana jossa on melko paljon pituutta, mutta joku liike voi suostua myös leikattuun "palaseen".
Suodatinkangas on lakanoihin tms. kankaisiin nähden jykevää, eli siihen ei yhtä helposti jää ryppyjä ja taitteita, sekä se on helppo maalata vaikka ruiskumaalilla millaiseksi haluaa.
Joskus tuollaisen pikku palan esim. 5 x 10 m voi saada edullisesti myös kysymällä joltakin lähellä olevalta rakennustyömaalta.
Joo mutta esim. ihan taustaksi tarkoitettua kartonkia saa 60-80e rulla muistaakseni 2,7x11m josta voi sitten rakentaa vaikka 11m leveän taustan halvalla. Lisä bonuksena saa laajan väri valikoiman.
Ovat nuo suodatin kankaat vai kovin kalliita.
Myös nuo lakanat on hyviä, mutta halvin ja monipuolisin systeemi tietääkseni tulee kangas kaupan pala korista josta muutamalla eurolla saa muovipussillisen eri kankaita.
Itselläni on vaalea lakana rimaan pyöritettynä pohjana jonka kiinnitän kattoon kuvauksien ajaksi ja siihen kiinnitän hakaneuloilla eri värisiä kankaita.
Siis valikoima yli 20 väriä alle 20e.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 6412
- Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
- Paikkakunta: Viiala
Joo minunkin kerrostalon takapihalta löytyy sammalta muutamaakinlajia,kaksi muurahaispesääkin kait (ainakin toinen samanoloinen keko) ja kahta muurahaislajia,ja lintuja (tosin hyviä kuvia en ole saanut)adapteri kirjoitti:Jos noista "köyhän kuvaajan kikoista" puhutaan, niin luontokuvaajalle pikku vinkki: konttaa omalla pihalla. Moni lähtee merta edemmäs kalaan. Joku julkaisi muutama vuosi sitten kirjasen, missä oli Helsingin asfalttialueella kasvavien kasvien kuvia. Ei niin pientä halkeamaa Hesan asfalteissa olekaan, etteikö sinne ajan mittaan kasvaisi kukkaa. Luonto on siis lähempänä kuin luulisikaan.
ja valko ja sinivuokkoja,ketunleipää ja jotain sinistä orvokko? kasvia ja omena puukin näyttäis olevan. Siis myöhemmin pitänee informoida muustakin mutta muutin vasta viime vuonna joten...
Täydennys aiheisiin myös sudenkorentoja,ja kimalaiskuoriaisia
ensivuonna kun tarkkailen "niittyosuutta" tarkemmin tiedämme siitä
lisää ja "metsäosuus" lienee jo aika hyvin kartoitettu.
Viimeksi muokannut JPQ, Loka 08, 2007 15 : 49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
'akku'kahva
Todella köyhä kuvaaja veistää akkukahvan puusta :) Ainakaan omassa canonin 350D:ssä ei akkukesto ole koskaan ollut ongelma, joten lisävirran takia en kahvaa kaipaa. Sen sijaan kuvausote saisi olla parempi, mutta siihen riittää hiukan halvempikin materiaali.
Eli pätkä paksua lautaa (mieluiten höylättyä ettei tule kovin montaa tikkua käteen), kuviosahalla oikea muoto ja reikä kiinnitysruuville. (oikeasti kyllä tein reiän ensin ja piirsin kahvalle mallin vasta sen jälkeen, ei tarvitse arpoa sitä reiän paikkaa...). Hiomapaperilla pahimmat särmät pois ja mattamustaa spreitä päälle niin parin metrin päästä sitä ei enää erota 120e maksavasta Oikeasta kahvasta :)
Pystykuvausominaisuus tuosta puuttuu mutta ei sitä ihan kaikkea voi ilmaiseksi saada. Omasta protosta tuli myös ehkä liian matala, mutta eiköhän sillä sen aikaa pärjää että saa aikaiseksi ostaa sen oikean. Tai jos ei pärjää, parin tunnin päästä on uusi tehtynä :)
Kustannukset: 0e. No maalipurkista olisi pitänyt pari euroa maksaa jos ei olisi ollut varastossa. Työaika n. 1.5-2h.
Pari huonoa kuvaa ja melkein sama teksti löytyy kotisivuiltani.
Eli pätkä paksua lautaa (mieluiten höylättyä ettei tule kovin montaa tikkua käteen), kuviosahalla oikea muoto ja reikä kiinnitysruuville. (oikeasti kyllä tein reiän ensin ja piirsin kahvalle mallin vasta sen jälkeen, ei tarvitse arpoa sitä reiän paikkaa...). Hiomapaperilla pahimmat särmät pois ja mattamustaa spreitä päälle niin parin metrin päästä sitä ei enää erota 120e maksavasta Oikeasta kahvasta :)
Pystykuvausominaisuus tuosta puuttuu mutta ei sitä ihan kaikkea voi ilmaiseksi saada. Omasta protosta tuli myös ehkä liian matala, mutta eiköhän sillä sen aikaa pärjää että saa aikaiseksi ostaa sen oikean. Tai jos ei pärjää, parin tunnin päästä on uusi tehtynä :)
Kustannukset: 0e. No maalipurkista olisi pitänyt pari euroa maksaa jos ei olisi ollut varastossa. Työaika n. 1.5-2h.
Pari huonoa kuvaa ja melkein sama teksti löytyy kotisivuiltani.
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Re: 'akku'kahva
Mitäs järkeä tuossa on? Eihän siinä ole laukaisunappia, joka on aika oleellinen osa pystykahvaa.oh6jih kirjoitti:Todella köyhä kuvaaja veistää akkukahvan puusta :) Ainakaan omassa canonin 350D:ssä ei akkukesto ole koskaan ollut ongelma, joten lisävirran takia en kahvaa kaipaa. Sen sijaan kuvausote saisi olla parempi, mutta siihen riittää hiukan halvempikin materiaali.
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: 'akku'kahva
En minä sitä pystykahvaksi nimittänytkään ;) Kyllä se ote kamerasta parani huomattavasti 'normaali'kuvauksessa, pystykuvausominaisuuden puuttumisen taisin mainita jo itsekin. Näppärä patentoi tietenkin lankalaukaisimen tuohon kylkeen niin sekin puute on poistettu :-Dtareone kirjoitti:Mitäs järkeä tuossa on? Eihän siinä ole laukaisunappia, joka on aika oleellinen osa pystykahvaa.
Taisipa se ylimääräinen laukaisunappi puuttua EOS-500n:kin ihan canonin valmistamasta kahvasta, joten en osaa sitä kaivata kun en ole koskaan päässyt käyttämään sitä :(
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Kesä 09, 2005 17 : 13
Nyt tulee vain ihan pikkuvinkki :)
Jos sinulla ei ole varaa kalliisiin makrolinsseihin, ja sinulla on esim. vain kittilinssi. Saat kittilinssistäsi makro-objektiivin kääntämällä sen toisinpäin. Saat kuvia todella läheltä, ja sitä lähempäää saat kuvia, mitä laajempi objektiivi on
http://irc-galleria.net/view.php?nick=r ... d=38162497
Tuossa on esimerkki mitä voi saada kittiobjektiivillä, väärinpäin, 18 mm.
+ Halpa
+ Pääsee tosilähelle
- Vaikea tarkentaa
- Kömpelö, kun pitää linssi viedä niin lähelle
Jos sinulla ei ole varaa kalliisiin makrolinsseihin, ja sinulla on esim. vain kittilinssi. Saat kittilinssistäsi makro-objektiivin kääntämällä sen toisinpäin. Saat kuvia todella läheltä, ja sitä lähempäää saat kuvia, mitä laajempi objektiivi on
http://irc-galleria.net/view.php?nick=r ... d=38162497
Tuossa on esimerkki mitä voi saada kittiobjektiivillä, väärinpäin, 18 mm.
+ Halpa
+ Pääsee tosilähelle
- Vaikea tarkentaa
- Kömpelö, kun pitää linssi viedä niin lähelle
Canon EOS 350D
Sigma 10-20/4-5.6 DC HSM
Canon EF 50/1.8
Sigma 10-20/4-5.6 DC HSM
Canon EF 50/1.8
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Tähän hommaan on saatavilla sovite jota kutsutaan kääntörenkaaksi. Siinä on bajonettikiinnitys ja optiikan suodatin kierre renkaan eri puolilla. Jälleen googlettamalla löytyy lisää juttua.digiboy kirjoitti:Saat kittilinssistäsi makro-objektiivin kääntämällä sen toisinpäin. Saat kuvia todella läheltä, ja sitä lähempäää saat kuvia, mitä laajempi objektiivi on
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Kesä 09, 2005 17 : 13
Kiitos kohan, kun hieman tarkensit asiaa :)kohan kirjoitti:Tähän hommaan on saatavilla sovite jota kutsutaan kääntörenkaaksi. Siinä on bajonettikiinnitys ja optiikan suodatin kierre renkaan eri puolilla. Jälleen googlettamalla löytyy lisää juttua.digiboy kirjoitti:Saat kittilinssistäsi makro-objektiivin kääntämällä sen toisinpäin. Saat kuvia todella läheltä, ja sitä lähempäää saat kuvia, mitä laajempi objektiivi on
Canon EOS 350D
Sigma 10-20/4-5.6 DC HSM
Canon EF 50/1.8
Sigma 10-20/4-5.6 DC HSM
Canon EF 50/1.8
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: Marras 15, 2004 14 : 27
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Hyttysmyrkyn kanssa kannattaa varoa ettei sitä joudu käsien mukana kameran pinnotteisiin. Kaikki materiaalit ei kestä näitä myrkkyjä. Onneksi iho kestää... :lol:s3r4x kirjoitti:Laukkuun otettavaa:
Eli itsellä ainakin kulkee tuo kyypakkaus, kun välillä kulkee vähän epämääräisessä maastossa ja näin varsinkin kesällä kun männikössä kulkee, niin hyttysmyrkky on aika korvaamaton väline.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Touko 04, 2005 10 : 00
- Paikkakunta: Suomi
Varsinkin konditionan "yleiset elämänohjeet" ovat tervetullutta luettavaa, kiireessä monet unohtavat ajatella rauhallisesti!
Asettaisin edullisuudessaan lyömättömän vinkin, jota kaikki maailmaa nähneet ovat tietoisesti tai tietämättään käyttäneet.
Jokainen silmäys syntymästämme lähtien on parasta koulutusta valokuvaamiseen, se miten maailmaa katsomme, vaihtelee uskomattoman paljon päivästä toiseen, siksi erilaiset tunnetilat saavat asiat näyttämään niin erilaisilta myös kameran kautta.
Samoin kuin katseemme kertoo ihmisille valtavan määrän erilaista informaatiota itsestämme, kertoo kuvaustilanteessa kameranne "katseet" varsinkin hyvälle tulkitsijalle olennaisia seikkoja suhtautumisestanne kuvattavaan ympäristöön ja henkilöihin. Ei siis ole yhdentekevää, miten esiinnyt varusteittesi takana, kuten keskustelussakaan ei tarvita kuin väärä sävy tai painotus, vastapuolen sulkeutumiseen ja vetäytymiseen.
Katsoessasi maailmaa ympärilläsi, opettele tulkitsemaan näkemääsi erilaisten linssien läpi, croppaa ja käännä, katso alhaalta ylös ja päinvastoin sekä opettele näkemään ilman kameraa näin syntyvät eroavaisuudet valmiissa kuvissa. Tärkeää on kokeilla myös kameralla, oivaltamiesi säätöjen vaikutukset kuviin, sillä vasta näytöllä opit näkemään asioiden todellisen vaikutuksen lopputulokseen.
Mielestäni kuitenkin eräs tärkeimmistä ohjeista valokuvaajalle on sokealta saatu ajatus: Kun lakkaat näkemästä silmilläsi näet enemmän sydämelläsi.... kuitenkin antaisin mitä tahansa paitsi sydämeni, että näkisin. Eli en elä jos en tunne sydämessäni asioita joita näen! Uskon, että suurella osalla näkövammaisista olisi paremmat edellytykset kehittyä monipuolisiksi huippuvalokuvaajiksi,kuin useimmilla näkevillä, koska he ovat "joutuneet" opettelemaan miltä asiat kuulostavat tai tuntuvat ilman suoraa kuvallista viestiä aivojemme näkökeskuksesta!
Siis hyvät kollegat katselkaa asioita joskus silmät suljettuina ja pohtikaa, mitä pimeydestä voisi lisätä ylimääräisenä leijerinä kuvaan.... ja muuttaisitteko kenties tästä johtuen kuvan asettelua.
Asettaisin edullisuudessaan lyömättömän vinkin, jota kaikki maailmaa nähneet ovat tietoisesti tai tietämättään käyttäneet.
Jokainen silmäys syntymästämme lähtien on parasta koulutusta valokuvaamiseen, se miten maailmaa katsomme, vaihtelee uskomattoman paljon päivästä toiseen, siksi erilaiset tunnetilat saavat asiat näyttämään niin erilaisilta myös kameran kautta.
Samoin kuin katseemme kertoo ihmisille valtavan määrän erilaista informaatiota itsestämme, kertoo kuvaustilanteessa kameranne "katseet" varsinkin hyvälle tulkitsijalle olennaisia seikkoja suhtautumisestanne kuvattavaan ympäristöön ja henkilöihin. Ei siis ole yhdentekevää, miten esiinnyt varusteittesi takana, kuten keskustelussakaan ei tarvita kuin väärä sävy tai painotus, vastapuolen sulkeutumiseen ja vetäytymiseen.
Katsoessasi maailmaa ympärilläsi, opettele tulkitsemaan näkemääsi erilaisten linssien läpi, croppaa ja käännä, katso alhaalta ylös ja päinvastoin sekä opettele näkemään ilman kameraa näin syntyvät eroavaisuudet valmiissa kuvissa. Tärkeää on kokeilla myös kameralla, oivaltamiesi säätöjen vaikutukset kuviin, sillä vasta näytöllä opit näkemään asioiden todellisen vaikutuksen lopputulokseen.
Mielestäni kuitenkin eräs tärkeimmistä ohjeista valokuvaajalle on sokealta saatu ajatus: Kun lakkaat näkemästä silmilläsi näet enemmän sydämelläsi.... kuitenkin antaisin mitä tahansa paitsi sydämeni, että näkisin. Eli en elä jos en tunne sydämessäni asioita joita näen! Uskon, että suurella osalla näkövammaisista olisi paremmat edellytykset kehittyä monipuolisiksi huippuvalokuvaajiksi,kuin useimmilla näkevillä, koska he ovat "joutuneet" opettelemaan miltä asiat kuulostavat tai tuntuvat ilman suoraa kuvallista viestiä aivojemme näkökeskuksesta!
Siis hyvät kollegat katselkaa asioita joskus silmät suljettuina ja pohtikaa, mitä pimeydestä voisi lisätä ylimääräisenä leijerinä kuvaan.... ja muuttaisitteko kenties tästä johtuen kuvan asettelua.