barcoder kirjoitti:Näin jälkikäteen asiaa tarkasteltuna Adobe Gammalla aikaansaatu tulos oli todella syvältä, mutta silti huomattavasti parempi kuin ruutu säätämättömänä. Voihan jollain tietysti käydä hyvä säkä ja ruutu voi olla ihan OK kunnossa suoraan tehtaan paketista.
Juu. Putkelle se vysivyggi on parempi kuin gamla, mutta ei kuulemma oikein toimi litulle.
Minä säätelen omaa näyttöäni Autiokarin taustakuvapläjäyksellä. Siinä on melko hyvät kentät. Ja aina katsottavissa miten säätö viipottaa..
Joo, Timo demosi hommaa Kuva2004:n monitori-workshopissa. Näppärältä näytti ja lopputuloskin oli ihan kohtuullinen. Omat öögat ei vaan ole oikeen koskaan toimineet tossa touhussa, silmissä vaan vilisee.
Itselleni soveltuu koneellinen monitorin säätö huomattavsti paremmin. Aluksi käytin Spyderia, mutta siinä oli ainakin muutama vuosi sitten softassa pirun hankala käyttöliittymä. Piti aina kaivaa manuskat esiin kun halusi päivittää kalibroinnin. Sittemmin vaihdettiin härpäke Monaco Optixiin ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Eipä tämä taida kummemmaksi muuttua väänti mihin muotoon hyvänsä.. kukin tekee tietty tyylillään. :)
Myös itselläni on Timon "Monitor Galibration Target" ruudulla taustakuvana ja sitä olen myös tiiviisti seuraillut mahdollista ryömimistä silmällä pitäen.
Mutta tämä ei taida spegeä auttaa yhtään enempää eteenpäin, ellei vaivaudu hieman paneutumaan asiaan.
barcoder kirjoitti:Joo, Timo demosi hommaa Kuva2004:n monitori-workshopissa. Näppärältä näytti ja lopputuloskin oli ihan kohtuullinen. Omat öögat ei vaan ole oikeen koskaan toimineet tossa touhussa, silmissä vaan vilisee.
Itselleni soveltuu koneellinen monitorin säätö huomattavsti paremmin. Aluksi käytin Spyderia, mutta siinä oli ainakin muutama vuosi sitten softassa pirun hankala käyttöliittymä. Piti aina kaivaa manuskat esiin kun halusi päivittää kalibroinnin. Sittemmin vaihdettiin härpäke Monaco Optixiin ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen.
Mistähän tuollaisia monitorin säätö härpäkkeitä kannattaisi katsella, ja mihinkä hintaan niitä markkinoilla liikkuu?
Jes! Nyt olen vihdoin saanut kalibroitua koneet niin, että IFI:ltä tuli todella samanlaisia kuvia, mitä ne näytölläni näytti! Suurimmat kiitokset avusta tahdon osoittaa Mr. Tareonelle!! :) Kuvat tuli melko nopeasti; lähetin 62 tiedostoa myöhään maanantai-iltapäivällä ja kuvat tulivat nyt torstaina.
Mutta juuri kun sain työn ja tuskan kautta tämän vanhan Panasonicin putkinäytön kalibroitua, niin edessä on näytön vaihto LG 2010T-tft-ruutuun. :(
ps. Joissakin noissa IFI:n kuvissa oli tulostimen tekemiä juovia, onko kukaan muu havainnut moista?
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Näin on. Mutta mulla ei ole tällä hetkellä mitään luottokorttia, kun kännipäissäni hävitin koko lompakon puoli vuotta sitten. Sen jälkeen en ole kantanut kuin automaattikorttia.
EDIT: Kävin fotonetin www-sivuilla. Maksutapana näkyy olevan myös Solo. Maksetaanko kuvat siis etukäteen, tilauksen yhteydessä?
Viimeksi muokannut spege, Helmi 16, 2006 15 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näin on. Mutta mulla ei ole tällä hetkellä mitään luottokorttia, kun kännipäissäni hävitin koko lompakon puoli vuotta sitten. Sen jälkeen en ole kantanut kuin automaattikorttia.
Siis saako tuolta fotonetistä kuvia laskulla vai ei?
Maksutavat.
Nordean Solo
Sampopankin verkkopankki
Osuuspankin kultaraha
Handelsbanken
Visa, Mastercard, Eurocard,
Visa Electron, Digiraha
spege kirjoitti:Onko kuvien tilausohjelma Fotonetissä samanlainen (yhtä helppo) kuin IFI:llä ja missä vaiheessa tuo Solo-maksu suoritetaan?
Tehdään selaimella ja ainakin itse tykkään huomattavasti enemmän kuin IFIn softasta. Visa-maksu suoritetaan ainakin muistaakseni viimeisessä vaiheessa.
Ifin softa on Fotonettiä parempi, PRO-kuvat laadukkaampia (Kodak Endura paperi) ja maksu suoritetaan vasta, kun kuvat on saapuneet eli ei tartte ostaa sikaa säkissä.
Onko tareone todellakin näin, että IFI:n kuvat ovat laadukkaimpia päällä maan? Ne kyllä näyttävät nyt _hemmetin_ hyviltä (jos ei niitä hentoisia juovia joissakin kuvissa oteta huomioon).
Pari muutakin asiaa mietityttää vähän; kuvat ovat hivenen alle 10x15 cm-kokoisia, eli ne menevät vähän "väljästi" kymppikuva-albumiin ja toinen se 254 dpi resoluutio, eikös fotonetissä ole 300 dpi?
Mutta mitä sanot tare, kannattaako vaan pysytellä IFI:ssä, josta lähettävät kuvat herrasmiesmäisesti laskulla vai kuinka? Anna painava sanasi. :)
spege kirjoitti:Mutta mitä sanot tare, kannattaako vaan pysytellä IFI:ssä, josta lähettävät kuvat herrasmiesmäisesti laskulla vai kuinka? Anna painava sanasi. :)
- Omasta puolestani suosittelisin edelleen IFI:ssä pysymistä, jo ihan tuon profiilin päivitystahdinkin takia.
Fotonetti ei tunne tarvetta päivittää omaansa kovin usein.. molempien profiilit peräisin PrePress:stä.
Fotonetti päivittänyt viimeksi 12.08.03 ja IFI 14.09.05
spege kirjoitti:
Mutta mitä sanot tare, kannattaako vaan pysytellä IFI:ssä, josta lähettävät kuvat herrasmiesmäisesti laskulla vai kuinka? Anna painava sanasi. :)
En tiedä, onko mun sana sen painavampi, kuin jonkun toisen, mutta kyllä mä tilaan kaikki kuvat Ifin Pro-linjan kautta. Kodakin Endura on todella hyvää paperia ja profiililla olen saanut valehtelematta yhden suhde yhteen kuvia oman näyttöni kanssa. Ei voi valittaa. Ifin käyttöön vaikuttaa myös se, että Suomen Luonnonvalokuvaajat saa alea Pro-kuvista, jolloin hinta on suurinpiirtein sama, kuin esim. Fotonetin kuvat. Muistaakseni myös Autiokari kehui Ifin profiilin aikoinaan erittäin hyväksi.
Periaatteesta en myöskään tykkää maksaa näkemättä ensin kuvia.
Jos kuvat tarttee nopeesti, niinkuin joskus käy, turvaudun Fotonettiin.
spege kirjoitti:Mikä on tareone ollut sulla hitain toimitusaika, mikä on mennyt IFI:n PRO-kuvia odotellessa? Entä nopein ja mikä keskimäärin?
Keskimäärin ne tulee viikossa eli n. 7 päivää. Pisin aika oli yhden myymäni 50 x 75 kuvan kanssa eli lähes kuukausi. Siinä oli kiva selitellä ostajalle ;). Nopeimmillaan varmaan tullut 5 päivässä (maanantaina tilannut, perjantaina tullut).
Ei se Ifi nopein ole, mutta mun kokemuksen mukaan laadukkain.
spege kirjoitti:Mutta mitä sanot tare, kannattaako vaan pysytellä IFI:ssä, josta lähettävät kuvat herrasmiesmäisesti laskulla vai kuinka? Anna painava sanasi. :)
- Omasta puolestani suosittelisin edelleen IFI:ssä pysymistä, jo ihan tuon profiilin päivitystahdinkin takia.
Fotonetti ei tunne tarvetta päivittää omaansa kovin usein.. molempien profiilit peräisin PrePress:stä.
Fotonetti päivittänyt viimeksi 12.08.03 ja IFI 14.09.05
Osaisitko sanoa minkä vuoksi profiilia päivitettäisiin mikäli laitteet ja materiaalit eivät vaihdu?