SÄÄDÖT KOHILLEEN!

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Snowracer

SÄÄDÖT KOHILLEEN!

Viesti Kirjoittaja Snowracer »

Joo eli mulla on tuo ixus v2 ja ongelma on semmonen että sisällä otetut ja lähikuvat ovat epätarkkoja, ulkona otetut kuvat ovat kyllä tarkkoja. Eli mikä olis paras tossa ISO-HERKKYYDESSÄ, automaattinen vai 50, 100, 200 vai 400. Mitä tuo iso-herkkyys oikein meinaa? entäs paikallaan olevaa kuvaa kuvatessa, olisiko lyhyt vai pitkä valotus parempi?
Entäs tuo pakkaus,tässä niitä saa valita kolmea eri vaihtoehtoa, eli vaihtoehto 1:llä kuvia mahtuu 126pkl, vaihtoehto 2:lla 200 ja vaihtoehto 3:lla 401kpl

Kertoisko joku jolla on sama kamera, minkälaisilla säädöillä on saanut tarkkoja kuvia, vaikka olen kokeillut ties mitä ei millään saa säätöjä kohilleen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Aika tuttu kysymys. Oma vakiovastaukseni taitaa löytyä tästä:
http://www.saunalahti.fi/~otr/digifaq/5_hamara.html

Pakkauksella ei ole merkitystä tärähtämisiin. Periaatteessa, jos muistikortilla riittää tilaa, niin vähiten pakatussa ja isoimmassa kuvassa on eniten varaa tehdä korjauksia kuvankäsittelyssä. Tärähdystäkin voi saada vähemmän näkyväksi kuvaa pienentämällä ja lievällä terävöityksellä.
Ari
Viesti:

Re: SÄÄDÖT KOHILLEEN!

Viesti Kirjoittaja Ari »

Snowracer kirjoitti:Joo eli mulla on tuo ixus v2 ja ongelma on semmonen että sisällä otetut ja lähikuvat ovat epätarkkoja, ulkona otetut kuvat ovat kyllä tarkkoja. Eli mikä olis paras tossa ISO-HERKKYYDESSÄ, automaattinen vai 50, 100, 200 vai 400. Mitä tuo iso-herkkyys oikein meinaa? entäs paikallaan olevaa kuvaa kuvatessa, olisiko lyhyt vai pitkä valotus parempi?
Entäs tuo pakkaus,tässä niitä saa valita kolmea eri vaihtoehtoa, eli vaihtoehto 1:llä kuvia mahtuu 126pkl, vaihtoehto 2:lla 200 ja vaihtoehto 3:lla 401kpl

Kertoisko joku jolla on sama kamera, minkälaisilla säädöillä on saanut tarkkoja kuvia, vaikka olen kokeillut ties mitä ei millään saa säätöjä kohilleen
Paikallaan olevaa kohdetta voit valottaa pidempään, mutta silloin pääsääntöisesti tarvitset jalustan tai muun tuen.
1/100 sek. pidemmissä valotusajoissa tärähdysvaara kasvaa dramaattisesti ;)
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
J-P

Viesti Kirjoittaja J-P »

Luultavasti ongelmasi on riittämätön valon määrä. Sisällä kuvatessasi valotusajat kasvavat liian pitkiksi ja näin käsivaralta kuvattaessa kuvista tulee tärähtäneitä. Jalustan hankkiminen auttaisi tähän ongelmaan.

Iso herkkyys tarkoitta nimensäkin mukaan kameran kennon herkkyyttä. Mitä suurempi arvo sitä vähemmän valoa tarvitaan ja sitä enemmän kohinaa kuvaan ilmaantuu.
Itse käytän lähes aina ISO-herkkyyttä 50, tämän hintaluokan kameroissa alkaa olemaan liikaa kohinaa jo yli ISO 100 arvoilla.
Paikallaan olevaa kohdetta kuvattaessa pidempi valotus on parempi, jos käytät jalustaa tai muuta vastaavaa ettei kamera pääse tärähtämään.

Käytät ilmeisesti 128Mt muistikorttia? Riippuu ihan käyttötarkoituksestasi. Voit itse kokeilla miten eri pakkausvaihtoehdot vaikuttavat kuvaan, ottamalla samasta kohteesta kuvan jokaisella eri pakkausvaihtoehdoilla ja sitten vertailla niitä jälkeenpäin koneella. Huomaat varmaankin kuinka paljon kuvien tarkkuus kärsii mitä enemmän pakkausta käytät. Itse käyttäisin luettelemistasi vaihtoehdoista vaihtoehtoa 1.
Snowracer

Viesti Kirjoittaja Snowracer »

Kiitokset vastauksista, katson huomenna paremmalla ajalla ja koetan saada säädöt kohdalle:)
Vastaa Viestiin