Studiosalamat

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
katse
Viestit: 47
Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
Paikkakunta: Espoo

Elinchrom Style BX 400

Viesti Kirjoittaja katse »

Harkitsen kahden Elinchrom BX 400 salaman hankkimista. Kyseiseen malliin kuuluu 150 w ohjausvalo, mutta sen voi Color-Kolmion (myyjän) mukaan vaihtaa 250 W lamppuun. Vaihtoehtona mielessä ovat myös Bowens Gemini tai Henselin kompaktit (ohjausvalot 250 -300W).

Bowens Geminin tehonsäätö ei käsittääkseni ole säädettävissä 1/10 aukon tarkuudella kuten kilpailijoilla , mutta plussaa on tarvittaessa akkukäyttöisyys (bowensin omalla akulla kylläkin ilman ohjausvaloa, akun hinta n. 600 e).

Tarkoitus olisi kuvata kotioloissa enimmäkseen ihmisiä.

Olisiko antaa vinkkejä valinnan tueksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Re: Elinchrom Style BX 400

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

katse kirjoitti: tehonsäätö ei käsittääkseni ole säädettävissä 1/10 aukon tarkuudella

Olisiko antaa vinkkejä valinnan tueksi?
Tuolla ei nyt ole mitään merkitystä. Siirrät valoa vaikka metrin, niin siinä on tuo 1/10 ylitetty jo ruhtinaallisesti. Turha maksaa mainostajien ylihehkutuksista. Osta peruskamaa/halpaa kamaa.
( eikä sekään halpaa ole )

Kapa

http://kapasia.blogspot.com/
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elinchrom Style BX 400

Viesti Kirjoittaja fiero »

kapama-7 kirjoitti:Tuolla ei nyt ole mitään merkitystä. Siirrät valoa vaikka metrin, niin siinä on tuo 1/10 ylitetty jo ruhtinaallisesti. Turha maksaa mainostajien ylihehkutuksista. Osta peruskamaa/halpaa kamaa.
( eikä sekään halpaa ole )

Kapa

ÖÖÖ, samalla kun siirrät valojasi metrin taaksepäin, valojesi (softauksen) käytös myös muuttuu... Jos käytetään pientä/keskikokoista softaria (esim. 60x60cm) lähikuvauksessa, eron huomaa varjojen kovuudessa välittömästi. Metri on pitkä matka, kun kuvataan läheltä.

Huonot studiolamput tunnistaa siitä että niissä on a) hidas kierto ja B) todella jäykät PORTAALLISET sekä ns. "symmetriset" tehdonsäädöt. =)

Raaka totuus: laatu korreloi sittenkin hinnan kanssa.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Tottahan tuo oli joka sana. Käyttäjiä on kuitenkin monenlaisia. Ja mikäli oikein olen oivaltanut, niin täällä enimmäkseen harrastelijat, yleensä meikäläiset vähärikkaat, haluavat ohjeistusta noitten värkkiensä perään. Kyllähän se laatu on aina laatua ja ammattityössä
sen eron huomaa. Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.

nimim. "Tunne värkkisi ja toimi sen mukaan"

http://kapasia.blogspot.com/
katse
Viestit: 47
Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja katse »

Kapama kirjoitti:
"Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.".


Elinchromin, Bowensin ja Henselin mallit joista kyselin, maksavat suurin piirtein saman verran. Olisi hyödyllistä saada käyttäjien kommentteja laitteistaan, koska merkin vaihto hankinnan jälkeen tulee kalliiksi (kuten järkkäreiden suhteen).

Aika moni on valmis maksamaan "omaisuuksia" kameroista ja L ymm. objektiiveistä, mutta ei satsaamaan juuri ollenkaan valaisimiin. Kumma juttu sinänsä, koska kysehän on juuri VALOkuvaamisesta. "Tavallisellakin" kameralla/objektiivilla saanee hienoja kuvia, jos valaisu on tehty taiten, tai ainakaan objektiivin virheisiin ei kiinnitä ensimmäiseksi huomiota.

Kuinka yleistä on käyttää soft-boxin sijaan ns. "beauty dish" heijastinta kasvo- / ylävartalokuvissa? Kiinnostaisi erityisesti tietää sen valon luonteesta / hallittavuudesta yhdessä hunajakennon kanssa. Kaikilla salamavalmistajilla ei ole kuitenkaan tarjota hunajakennoa beauty dishiin. Fredmirandan sivuilla muutamat henkilöt tuntuvat ylistävän em. yhdistelmää ja eräskin oli lähes valmis "heivaamaan" soft-boxinsa roskikseen (kasvokuvien osalta).
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

katse kirjoitti:
Kuinka yleistä on käyttää soft-boxin sijaan ns. "beauty dish" heijastinta kasvo- / ylävartalokuvissa? Kiinnostaisi erityisesti tietää sen valon luonteesta / hallittavuudesta yhdessä hunajakennon kanssa. Kaikilla salamavalmistajilla ei ole kuitenkaan tarjota hunajakennoa beauty dishiin. Fredmirandan sivuilla muutamat henkilöt tuntuvat ylistävän em. yhdistelmää ja eräskin oli lähes valmis "heivaamaan" soft-boxinsa roskikseen (kasvokuvien osalta).
Jos olet jo noin pitkällä, niin miksi kyselet, miten muut tekevät? Älä apinoi, sillä ei pääse pitkälle.

Kapa

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
katse
Viestit: 47
Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja katse »

"Jos olet jo noin pitkällä, niin miksi kyselet, miten muut tekevät? Älä apinoi, sillä ei pääse pitkälle."

Kapa


Jassoo,
jos tietynlaisen heijastimen käyttö on apinointia, niin eihän sille sitten mitään mahda. Noin tulkiten onneksi kaikki muutkin mitä tahansa samankaltaista heijastinta käyttävät kuvaajat apinovat.

Pitkällä en ole, enkä yritä ja tuskin pääsisinkään vaikka yrittäisin. Kuvaan vain omaksi, perheeni ja kavereiden iloksi tai "suruksi".

Olisi edelleen mukava saada kommentteja ed. viestini salamoista, jos niiden käyttäjiä täällä liikkuu.
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Kaikki mitä valokuvauksessa tehdään on yleensä apinointia koska sitä tekee varmasti joku muukin, turhaan pyörää tässäkään on uudelleen keksiä. En muutenkaan ymmärrä noin vihamielistä asennetta niitä kohtaan jotka on kiinnostuneita studiokuvaamisesta. Ja yhdyn täydellisesti "katseen" huomioon siitä miten jengi on valmis panostamaan järjettömiä summia sika kolhoihin putkiin pelkän valovoiman vuoksi. Valojen laatuun kenelläkään ei ole mielenkiintoa satsata sitten jeniäkään. Ja mikä pahinta, se näkyy kuvassa. Totuushan on se että studio-olosuhteissa huonompikin lasi on täysi kurko, koska näitä pumppuja joudutaan väkisin himmentämään sinne missä kaikki piirto on terävimmillään. Ulkokuvauksessa harvat käyttävät edes heijastimia, joilla pystyttäisiin jo tekemään paljon kuvan eteen. Muutama iso styroxlevykin kuvaustilanteessa on jo jotain.

Mitä noihin kikkareisiin tulee, niin studiovalojen muotoiluun on todellakin monenlaista juttua saatavilla. Mikään ei sinänsä suoranaisesti korvaa jotain toista ratkaisua. Makuasioita pitkälti. Kannattaa kokeilla kaikkea ja etsiä itseään miellyttäviä ratkaisuja.
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Mua kiinnostais myös kokemukset beauty dishistä, löytyykö Hannulta tai joltain muulta kokemuksia? Esimerkkikuvia? Ei ole mitään hajua, millä tavalla valo käyttäytyy tuon kanssa.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

En halunnut mitenkään vihamielinen olla. Anteeksi, jos loukkasin.

Joskus joudun noita pikkuesineitä kuvaamaan, onko siis parempi käytää läpiammuttavaa vaiko heijastavaa sateenvarjoa? Entäs sitten styroksi? Voinko käyttää sen tilalla valkokangasta, siis sellaista hopean väristä, johon ennen heijastettiin diakuvia?

Kapa

http://kapasia.blogspot.com/
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

tareone kirjoitti:Mua kiinnostais myös kokemukset beauty dishistä, löytyykö Hannulta tai joltain muulta kokemuksia? Esimerkkikuvia? Ei ole mitään hajua, millä tavalla valo käyttäytyy tuon kanssa.
Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.

Itse olen vain vähän käyttänyt heijastinta studiokuvissa, tasoitusvalon hoitelen yleensä kameran takana tai päällä olevalla tasovalolla. Elinchrome viissatasten vitsauksena olevat pienet säätövarat hankaloittavat käyttöä. Tasoitusvalossa käytän osan ajasta LEEN -2 aukkoa vievää harmaasuodinkalvoa. Se on hieman liian tumma, -1:nen olis varmaan sopivampaa.
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.

http://tinyurl.com/8eq47
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

tareone kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.

http://tinyurl.com/8eq47
Joo tilaappas tommonen ja kerro kokemuksista niin tässä tietää itsekkin mitä tehdä. :shock:
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

tareone kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.

http://tinyurl.com/8eq47
Kieltämättä noi patamallin heijatimet, pehmentäjillä ja ilman on jääneet pienelle kokeiluasteelle, enempi tulee käytettyä telttoja ja hunajakennoja kuvaamiseen.

Siihen käsitykseen noista heijastimista olen päässyt, että niillä saa aika kivan valon, mutta leuan alle tahtoo jäädä tumma varjo. Pehmennin varmaankin auttaa asiassa. Moni vanhan polven muotokuvaaja käyttää näitä.

Jos nyt ostaisin muotokuvatasovaloa lähikuviin, ostaisin semmosen alle metrisen Waferin metallisella hunajakennolla. Raskas ja kallis mökäle salaman päähän, mutta sais sopivan pehmeää suunnattua valoa aikaiseksi.
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Hyypän Matti käyttää tuollaista beautydish -viritelmää, missä on välähdyspään viereen leikattu optiikalle reikä. Läheltä kuvatessa toimii eräänlaisena rengassalaman tyylisenä systeeminä joka ei jätä kasvoille varjoja. Tulokset ovat olleet varsin lupaavan näköisiä.
Noita valmiilla reillä varustettuja heijastimia valmistaa joku firmakin, en vaan nyt muista mikä.

Joka tapauksessa studiokuvaamisessa ehdottomasti käyttökelpoisin väline on iso softbox. Sillä kuvaa melkein kaiken.
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

kapama-7 kirjoitti:Joskus joudun noita pikkuesineitä kuvaamaan, onko siis parempi käytää läpiammuttavaa vaiko heijastavaa sateenvarjoa? Entäs sitten styroksi? Voinko käyttää sen tilalla valkokangasta, siis sellaista hopean väristä, johon ennen heijastettiin diakuvia?

Kapa

http://kapasia.blogspot.com/
Riippuu paljon siitä mitä kuvataan ja miten valon halutaan käyttäytyvän. On myös tärkeeä huomioida se että millä tavoin kuvattava kohde heijastaa valoa takaisin, koska heijaustumien perusteella pitää päättää millaista valaistusta miloinkin käytetään.

Mitään "all-in-one" -ohjetta on mahdotonta antaa. Netti on pullollaan esimerkkejä. Pienesineitä varten kannattaa miettiä asiaan tarkoitetun kuvauspyödän ja/taikka kuvausteltan hankintaa.

Photoflexin sivuilla on erittäin hyviä esimerkkejä erilaisista järjestelmistä:
http://www.photoflexlightingschool.com/ ... index.html
rxw
Viestit: 166
Liittynyt: Huhti 11, 2005 13 : 39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja rxw »

Luin koko ketjun lävitse enkä oikein löytänyt vastausta itselleni.
Tarkoitus olisi 20D:tä käyttäen kuvata joitakin hääkuvia, sisällä ja ehkä elkonakin, sekä ainakin yksi luokkakuva on jonossa. Salamat eivät tulisi kovaan käyttöön siis.

Vaikka Walimexeja on tässä ketjussa hiukan mollatukin, ajattelin hankkia Walimex Studioset 260/260:n. Riittääkö tuon valoteho mihinkään? Käytössäni on 20D:ssä myös 580EX.
Mitä muuta tarvin tuon setin kanssa, vai kuuluuko kaikki tarvitsemani pakettiin?

Kamerasta menee yksi synkkajohto ilmeisesti toiseen salamoista, kuinka se toinen laukaistaan?
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Ehkäpä nuo sisäkäyttöön tarkoitetut Walimexin laitteet soveltuvat turvallisuutensa puolesta paremmin studiovalokuvaukseen. Ulkokäyttöön tarkoitettuja laitteita, nähneenä niitä käytössä savuavana, en sen sijaan millään voi suositella kenellekään. (Ellei ole aikeena ostaa ja modifioida laitetta itse turvallisempaan muotoon.)

Kannattaa itse tarkistaa myyjän sivuilta mitä mihinkin pakettiin kuuluu.

Salaman laukaisu yleensä tapahtuu analogisesti johdolla. Toisissa salamalaitteissa on orjakenno joka reagoi välähdykseen ja sen avulla voidaan väläyttää useampia laitteita samanaikaisesti. Ulkona nämä välähdykseen perustuvat lait kuitenkaan eivät yleensä päde, vaan siellä tarvitaan useimmiten radiolähetin ja vastaanotin/vastaanottimia taikka perinteistä synkkapiuhaa jakajilla varustettuna.
rxw
Viestit: 166
Liittynyt: Huhti 11, 2005 13 : 39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja rxw »

fiero kirjoitti:Ehkäpä nuo sisäkäyttöön tarkoitetut Walimexin laitteet soveltuvat turvallisuutensa puolesta paremmin studiovalokuvaukseen. Ulkokäyttöön tarkoitettuja laitteita, nähneenä niitä käytössä savuavana, en sen sijaan millään voi suositella kenellekään. (Ellei ole aikeena ostaa ja modifioida laitetta itse turvallisempaan muotoon.)

Kannattaa itse tarkistaa myyjän sivuilta mitä mihinkin pakettiin kuuluu.

Salaman laukaisu yleensä tapahtuu analogisesti johdolla. Toisissa salamalaitteissa on orjakenno joka reagoi välähdykseen ja sen avulla voidaan väläyttää useampia laitteita samanaikaisesti. Ulkona nämä välähdykseen perustuvat lait kuitenkaan eivät yleensä päde, vaan siellä tarvitaan useimmiten radiolähetin ja vastaanotin/vastaanottimia taikka perinteistä synkkapiuhaa jakajilla varustettuna.
Kiitos vastauksestasi!
Mietin vaan että meneekö johto ensin kamerasta toiseen salamaan ja toinen johto ensimmäisen salaman jostain muusta liittimestä toiseen salamaan?

Tutkimani setti löytyy täältä: http://www.foto-walser.biz/myfactory20/ ... Language=D

Omat saksantaitoni ovat kovin huonot.
Vaikuttaako tuosa olevan kaikki tarpeellinen toimintaan 20D:n kanssa johdoilla?
Entä onko tuo valoteho riittävä mihinkään?
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

rxw kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Mietin vaan että meneekö johto ensin kamerasta toiseen salamaan ja toinen johto ensimmäisen salaman jostain muusta liittimestä toiseen salamaan?

Tutkimani setti löytyy täältä: http://www.foto-walser.biz/myfactory20/ ... Language=D

Omat saksantaitoni ovat kovin huonot.
Vaikuttaako tuosa olevan kaikki tarpeellinen toimintaan 20D:n kanssa johdoilla?
Entä onko tuo valoteho riittävä mihinkään?
Jos sinulla on yksi piuha salamassa kiinni, toinen salama laukeaa automaattisesti välähdyksestä jonka toisen salaman orjakenno vastaanottaa. Välähdysteho noissa on aika pieni, varsinkin jos suunnitelmissa on jossain vaiheessa kuvata keskikoon kameralla. Myös isomassa tilassa kuvaaminen saattaa johtaa valon riittämättömyyteen. Olennaisempana ongelmana pitäisin kuitenkin seisontavalon heikkoa tehoa (100W), josta saattaa aiheutua tarkennuksen sahaamista himmeämmillä putkilla. Tuo paketti soveltuu ehkä paremmin pienesineiden kuvaamiseen. Alkuun tuo voi olla hyvä.... mutta aika tehoton, kannattais valita esim. muotokuvaukseen tehokkampi setti, ettei käy pieneksi turhan nopeasti. Toisaalta sitten törmätään sellaiseen ongelmaan että paketin hinta äkkiä nousee ja samalla rahalla saisi jo kunnollisia merkkejä kiinalaisen halpavalmistajan sijaan. ( Joo, Walserin kama tulee siis Kiinasta vaikka päällä lukee "Walser Germany".)
Vastaa Viestiin