tareone kirjoitti:Onko sulla nyt siis työtilaprofiilina mikä?
Oletusprofiilina on AdobeRGB (1998), mutta kuvaan yleensä sRGB-muodossa ja jii-pekkinä (paremmat värit suoraan:). Kuvat olivat siis syntyjään sRGB-muodossa, jossa ne siis käsittelin, eli ohitin Adobe RGB-oletusprofiilin. (?) Vasta ennen tallennusta muunsin ne IFI:n profiiliin.
Joo ja kyllä tuo IFI:n profiili on tallennettu sinne System32 > spools mikä lie kansioon. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Se on hyvä,että syntyy keskustelua.Me alotteliat opimme näistä kirjoituksista paljon.Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kaikki on joskus olleet oppipoikia.Jatkakaa vain keskustelua ja pitkää pinnaa teille kokeneimmille.
Ja tämä sama kaveri ei ymmärrä jos hänen esille laittamien kuvien värejä ja säätöjä arvostelee.
Nettikuvieni värejä on arvostellut vain SINÄ , jonka näyttö on kaliproitu ihan vituilleen. ;)
Nooh, ainakin minulle kotia tulevat PRO-kuvat ovat olleet kutakuinkin sitä mitä olen odottanutkin...
Varmaankin käyttämäni monitorit ovat tulleet tehtaalta niin hyvin säädettyinä että ei ole tarvinnut niitä sitten kalibroida. Tai sitten on vaan ollut muuten tuuria :-D
Mutta hyvä opetus threadi tästä tulee yhtäkaikki, monella tapaa.
Minä oon leukun ohjeiden mukaan kalibroinut näytön ja lähetä PRO -kuvia IFI:iin ilman heidän profiiliaan.
Hyviä on tullut toistaiseksi.
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
OOpa kirjoitti:En ollut ihan tyytyväinen laatuun. Hieman tuntui punottavan.
Minäkin vähän pelkään, että saattaapi kuvat vähän punottaa tai sinertää tai vaikka visertää, mutta en ole pilkun*ussija enää, kun Leicat oli ja meni, tyydyn L-sarjan punaiseen.
Tikitaalikuvat ovat muutenkin sellaista massaskeidaa että ei se niin nuuka ole, kunhan nyt on värit jotenkin handlingissa. Jos punoittaa niin seuraavalla kerralla kun lähettää kuvia, niin laittaa ne vihertäviksi, niin punoitus ainakin vähenee... ja jos sekään ei auta niin sitten kysytään taas otsa hiessä niistä saamarin icc-profiileista ja väriavaruuksista... :D
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
OOpa kirjoitti:En ollut ihan tyytyväinen laatuun. Hieman tuntui punottavan.
Minäkin vähän pelkään, että saattaapi kuvat vähän punottaa tai sinertää tai vaikka visertää, mutta en ole pilkun*ussija enää, kun Leicat oli ja meni, tyydyn L-sarjan punaiseen.
Tikitaalikuvat ovat muutenkin sellaista massaskeidaa että ei se niin nuuka ole, kunhan nyt on värit jotenkin handlingissa. Jos punoittaa niin seuraavalla kerralla kun lähettää kuvia, niin laittaa ne vihertäviksi, niin punoitus ainakin vähenee... ja jos sekään ei auta niin sitten kysytään taas otsa hiessä niistä saamarin icc-profiileista ja väriavaruuksista... :D
Voihan sen näinkin muotoilla. :D Mutta kuten sanottua, olen umpivärisokea, joten älkää luottako sanaani. (Intin testissä 0/16 pistettä)
spege kirjoitti: Jos punoittaa niin seuraavalla kerralla kun lähettää kuvia, niin laittaa ne vihertäviksi, niin punoitus ainakin vähenee... ja jos sekään ei auta niin sitten kysytään taas otsa hiessä niistä saamarin icc-profiileista ja väriavaruuksista... :D
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
spege kirjoitti: Jos punoittaa niin seuraavalla kerralla kun lähettää kuvia, niin laittaa ne vihertäviksi, niin punoitus ainakin vähenee... ja jos sekään ei auta niin sitten kysytään taas otsa hiessä niistä saamarin icc-profiileista ja väriavaruuksista... :D
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
Kiitos, OskuK. Tuota samaa itsekin olen ajatellut. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
OskuK kirjoitti:
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
Joskus aikanaan, ennen kalibrointivermeiden hommaamista kokeilin jotain tuon tapaista, mutta törmäsin siihen, että vaikka säädin ruudun pinon ensimmäisen kuvan mukaisesti, niin pinon seuraava kuva ei kuitenkaan näyttänyt samalle ruudulla ja paperilla.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
OskuK kirjoitti:
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
Joskus aikanaan, ennen kalibrointivermeiden hommaamista kokeilin jotain tuon tapaista, mutta törmäsin siihen, että vaikka säädin ruudun pinon ensimmäisen kuvan mukaisesti, niin pinon seuraava kuva ei kuitenkaan näyttänyt samalle ruudulla ja paperilla.
Kannattaa käyttää kahtaa kuvaa. Toinen jossa on harmaan eri sävyjä ja toinen jossa on kirkkaita värejä. Ainahan paperikuvan ja näytön vertaaminen on kasa kompromisseja ja osoittaa hyvin asian hankaluuden ja väreistä puhumisen suhteellisuuden. Onhan värientuoton mekanismit niin erilaiset.
OskuK kirjoitti:
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
Ihmettelen miksi edes ehdottaa tuollaista.. tuohan on erittäin takaperoista värinhallintaa kun homman voi tehdä oikeinkin ja lopputulos on varmemmin ennustettavissa.
Ja niin kuin "barcoder" tuossa jo totesikin.. ei tuo em. tapa toimi kuin tuolle yhdelle kuvalle, eli sille minkä mukaan näytön värit on säädetty. Toisen kuvan onnistuminen onkin sitten jo sattumaa, eikä silloin voida puhua enää oikeaoppisesta värinhallinnasta.
OskuK kirjoitti:
Jos punottaa, niin voi tehdä sen korjauksen monitoriin, siis sama punotus siihen, ja tallentaa ifi-monitori-profiiliksi, jota käyttäen tulevien sävyt ovat samat kuin näytöllä.
Ihmettelen miksi edes ehdottaa tuollaista.. tuohan on erittäin takaperoista värinhallintaa kun homman voi tehdä oikeinkin ja lopputulos on varmemmin ennustettavissa.
Ja niin kuin "barcoder" tuossa jo totesikin.. ei tuo em. tapa toimi kuin tuolle yhdelle kuvalle, eli sille minkä mukaan näytön värit on säädetty. Toisen kuvan onnistuminen onkin sitten jo sattumaa, eikä silloin voida puhua enää oikeaoppisesta värinhallinnasta.
Äläs nyt höpäjä. Värinhallinta on aina takaperoista; miten luulet että profiilit rakennetaan, jollei tutkimalla tulleita poikkeamia ja tekemällä niihin korjauksia? Se että tämä on suljettu, eikä kovin tieteellinen, ei tee siitä huonoa. Kylä tämä toimii kaikille kuville, mutta kuvat joilla säätö tehdään pitää osata valita. Voitaisiin niitä kuvia toki tutkia silmän sijasta spektrofotometrillakin, mutta silmä on itse asiassa parempi väline vertailuun. Ei spektrofotometrilla tehtävää profilointiakaan tehdä mistä tahansa koirakuvasta. Eikä sitäkään voi tehdä etukäteen. Toki ehdotan tätä aina vain puolitosissani, koska näyttöprofiilien vaihteleminenkin on jo aika hölmöä hommaa.
Yksinkertaistin vähän tapahtunutta edellisessä viestissäni. Kyllä minä yritin säätää aikanaan aika monen kuvan avulla ruutua eikä se silti oikein kunnolla koskaan onnistunut. Ehkä joku toinen onnistuu paremmin. Minä kuitenkin luovutin.
Parhaimman tuloksen sain loppujen lopuksi ajamalla Adobe Gamman ihan sellaisenaan.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
barcoder kirjoitti:
Parhaimman tuloksen sain loppujen lopuksi ajamalla Adobe Gamman ihan sellaisenaan.
Aivan, mutta sama ilmiö toistuu, tehdään näytölle mitä tahansa: jotkin saman nipun paperikuvat ovat lähempänä näytön näyttämää kuin toiset. Itseäni ei enää saa tolaltaan kuin korkeintaan harmaiden heitto alkuperäisestä.
OskuK kirjoitti:
Äläs nyt höpäjä. Värinhallinta on aina takaperoista; miten luulet että profiilit rakennetaan, jollei tutkimalla tulleita poikkeamia ja tekemällä niihin korjauksia? Se että tämä on suljettu, eikä kovin tieteellinen, ei tee siitä huonoa. Kylä tämä toimii kaikille kuville, mutta kuvat joilla säätö tehdään pitää osata valita. Voitaisiin niitä kuvia toki tutkia silmän sijasta spektrofotometrillakin, mutta silmä on itse asiassa parempi väline vertailuun. Ei spektrofotometrilla tehtävää profilointiakaan tehdä mistä tahansa koirakuvasta. Eikä sitäkään voi tehdä etukäteen. Toki ehdotan tätä aina vain puolitosissani, koska näyttöprofiilien vaihteleminenkin on jo aika hölmöä hommaa.
Oman käsitykseni mukaan värinhallinta (oikeaoppinen) -on varsin hallittua touhua eikä sattumanvaraista kuvilla tehtävää vertailua aistinvaraisesti, vaikka aisteja siinäkin käytetään, mutta vain apuna.
Profiilit kyllä rakennetaan tekemällä "korjauksia" suuntaan ja toiseen, mutta sekin tehdään hallitusti tutkimalla jokaista targetin tarjoamaa batchiä kerrallaan -eikä suinkaan kokonaista värikanavaa yhdellä kertaa säätämällä.
En edelleenkään lähtisi tarjoamaan esittämääsi sattumanvaraisesti toimivaa "värinhallintaa" edes osaksi tosissani vaan kyllä pysyttelen itsekin tuossa AdobeGamma-linjalla ja pidän näytön profiilini vakiona.
Lukka kirjoitti:En edelleenkään lähtisi tarjoamaan esittämääsi sattumanvaraisesti toimivaa "värinhallintaa" edes osaksi tosissani vaan kyllä pysyttelen itsekin tuossa AdobeGamma-linjalla ja pidän näytön profiilini vakiona.
Että se siitä höpinästä..
Juu, Adobe Gamma, jota usein melkoiseksi huumoripläjäykseksi onkin kutsuttu vakuuttavuudeltaan, on toki myös aistinvarainen säätö..mutta voit kyllä kutsua sitä "värihallinnaksi", jos haluat ;-)
Näin jälkikäteen asiaa tarkasteltuna Adobe Gammalla aikaansaatu tulos oli todella syvältä, mutta silti huomattavasti parempi kuin ruutu säätämättömänä. Voihan jollain tietysti käydä hyvä säkä ja ruutu voi olla ihan OK kunnossa suoraan tehtaan paketista.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)