photoshoppi ja batchi ajo
-
photoshoppi ja batchi ajo
Turkanen!
Otin eilen muistikortillisen kuvia ulkoa firman saunatilaisuudesta, valkotasapaino oli unohtunut hehkulamppu-asentoon. Kaikki kuvat ovat perkeleellisen sinisiä.
Mitenkäs pystyn photoshopissa ajamaan vaikka tietyn actionin jokaiselle kuvalle hakemistossa. (tai työalueella ihanmiten vaan)
Vois kerralla muuttaa kaikkien kuvien valkotasapainon kuntoon ja pienentää niitä samalla.
-Janne
Otin eilen muistikortillisen kuvia ulkoa firman saunatilaisuudesta, valkotasapaino oli unohtunut hehkulamppu-asentoon. Kaikki kuvat ovat perkeleellisen sinisiä.
Mitenkäs pystyn photoshopissa ajamaan vaikka tietyn actionin jokaiselle kuvalle hakemistossa. (tai työalueella ihanmiten vaan)
Vois kerralla muuttaa kaikkien kuvien valkotasapainon kuntoon ja pienentää niitä samalla.
-Janne
-
- Site Admin
- Viesti:
Niin kuin oikeastaan jo itse vastasit: teen sen Actionin ja sitten File/Automate/Bach, josta valitset tekemäsi Actionin ja haluamasi asetusvaihtoehdot.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Batch
Yksi ratkaisu voisi olla että käytät phoshopissa droplet-toimintoa. Tee normaali action toiminta, siirry File-->Automate--->Create droplet. Valitse siellä tekemäsi action, määrittele sille talletuspaikka. Toiminto tekee eräänlaisen pikakuvakkeen ja homma toimii "drag and drop" periaatteella. Eli valitse halutut kuvat ja siirrä ne dropletin päälle, niin photoshop ajaa niihin kuviin kyseisen actionin.
-
- Viesti:
vaikka kyseessä olisi aika kova homma niin itse tekisin valkoisen ja mustan pään säädön jokaiseen kuvaan ihan käsityönä, oon huomannu, että värisävyjen säätäminen on aika hienovaraista puuhaa, vaikka jokaisessa kuvassa on teoriassa sama vääristymä, mm. valkoisen pinnan määrä suhteessa koko kuvaan ja puhtausaste vaikuttavat lopputulokseen, ja ko. arvot ovat varmasti joka kuvassa aina hieman erilaiset.
-
- Site Admin
- Viesti:
Minäkin teen yleensä aina jokaisen kuvan säädöt yksitellen. Action-Batch -toimintoja meillä käytetään lähinnä silloin kun laitetaan suuri määrä kuvia esille esim. firman tilaisuuksista tai sukulaisten juhlista. Jos jokaisen kuvan käsittelisi käsityönä, aikaa menisi kohtuuttoman paljon.barcoder kirjoitti:vaikka kyseessä olisi aika kova homma niin itse tekisin valkoisen ja mustan pään säädön jokaiseen kuvaan ihan käsityönä, oon huomannu, että värisävyjen säätäminen on aika hienovaraista puuhaa, vaikka jokaisessa kuvassa on teoriassa sama vääristymä, mm. valkoisen pinnan määrä suhteessa koko kuvaan ja puhtausaste vaikuttavat lopputulokseen, ja ko. arvot ovat varmasti joka kuvassa aina hieman erilaiset.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Tervehdys!
Tuolla ICC-osiossa kyselin jossain vaiheessa Gamma1.0 -työtilasta..
Autiokarin Timo sitä aika perusteellisesti selvitteli.
Tässä hänen keskustelun "intro" lyhykäisyydessään..
Ja sitten varsinaiseen aiheeseen tai asiaan!!
Jos en ole väärin tulkinnut tai havainnut -tuo Timon tarjoama lineaarinen työtila, jonka gamma on siis 1,0 -tekee nuo musta-/valkopäiden optimoinnit pilkulleen oikein! Eli jos siis kuvassa on säätövaraa ei lopputuloksessa leikkautumista tapahdu lainkaan!
Tässä tulenkin siihen, että ottamalla käyttöön tuon em. työtilan -automatisoitu toiminto pitäisi sisällään "vakiona" tuon Levels -värikanavien musta/valkopisteiden korjaamisenkin.
Kokeillut en ole miten hyvin tuo toimisi automatisoituna...mut luulisi kyllä toimivan.
(Pitääkin tänään kokeilla...)
-Lukka-
Tuolla ICC-osiossa kyselin jossain vaiheessa Gamma1.0 -työtilasta..
Autiokarin Timo sitä aika perusteellisesti selvitteli.
Tässä hänen keskustelun "intro" lyhykäisyydessään..
Tuota kun sitten "oppi" käyttämään, täytyy tunnustaa, etten ole muita työtiloja oikeastaan kaipaillut.. Se on siis toiminut kerrassaan loistavasti!Autiokari kirjoitti:"siis lineaarinen RGB työtila (työtilaprofiili jonka gamma on 1,0) on paras digitaalisten valokuvien editointi-tila. Sitä käyttäen vältyy lukuisilta ja rankoilta virheiltä joita editointi epälineaarisessa RGB työtilassa aiheuttaa.."
armih kirjoitti:Minäkin teen yleensä aina jokaisen kuvan säädöt yksitellen. Action-Batch -toimintoja meillä käytetään lähinnä silloin kun laitetaan suuri määrä kuvia esille esim. firman tilaisuuksista tai sukulaisten juhlista. Jos jokaisen kuvan käsittelisi käsityönä, aikaa menisi kohtuuttoman paljon.barcoder kirjoitti:vaikka kyseessä olisi aika kova homma niin itse tekisin valkoisen ja mustan pään säädön jokaiseen kuvaan ihan käsityönä, oon huomannu, että värisävyjen säätäminen on aika hienovaraista puuhaa, vaikka jokaisessa kuvassa on teoriassa sama vääristymä, mm. valkoisen pinnan määrä suhteessa koko kuvaan ja puhtausaste vaikuttavat lopputulokseen, ja ko. arvot ovat varmasti joka kuvassa aina hieman erilaiset.
Ja sitten varsinaiseen aiheeseen tai asiaan!!
Jos en ole väärin tulkinnut tai havainnut -tuo Timon tarjoama lineaarinen työtila, jonka gamma on siis 1,0 -tekee nuo musta-/valkopäiden optimoinnit pilkulleen oikein! Eli jos siis kuvassa on säätövaraa ei lopputuloksessa leikkautumista tapahdu lainkaan!
Tässä tulenkin siihen, että ottamalla käyttöön tuon em. työtilan -automatisoitu toiminto pitäisi sisällään "vakiona" tuon Levels -värikanavien musta/valkopisteiden korjaamisenkin.
Kokeillut en ole miten hyvin tuo toimisi automatisoituna...mut luulisi kyllä toimivan.
(Pitääkin tänään kokeilla...)
-Lukka-
Viimeksi muokannut Lukka, Marras 24, 2003 13 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Omakohtaisesti ongelmallisimmiksi kuviksi ovat osoittautuneet nimenomaan kuvat, joissa ei oikeastaan ole valkoista tai mustaa, tai pahimmassa tapauksessa kumpaakaan. Tällöin koneen on kaiketi aika vaikeaa päättää mitä tehdään. Silloin ihmisen panos kuvien säätämiseen korostuu.
Myönnän etten ole itse kokeillut tuota gamma 1.0 työtilan käyttämistä, koska meillä kaikki koneet (ja ruudut) ovat hallitun värinhallinnan piirissä eikä niitä ole lupa mennä omin päin muuttelemaan. Hyvin ovat tosin toimineet näinkin.
Myönnän etten ole itse kokeillut tuota gamma 1.0 työtilan käyttämistä, koska meillä kaikki koneet (ja ruudut) ovat hallitun värinhallinnan piirissä eikä niitä ole lupa mennä omin päin muuttelemaan. Hyvin ovat tosin toimineet näinkin.
-
Saisko vielä rautalangasta-sama temppu usealle kuvalle
Kyllähän se noissa edellisissä jo oli mutta saisko tumpelo vielä kädestä pitäen ohjeet miten Fotarin Elementsillä tai Paint Shop Prolla tehdään sama manööveri esim kansiolliselle kuvia. Kamera on vielä stupidompi kuin kuvaaja, sen automatiikkaa pitää juksata ja seurauksena kaikki kuvat pitää korjata.
Kohtelias kiitos etukäteen
ilkka
Kohtelias kiitos etukäteen
ilkka