Mikä macro D70:sen kaveriksi?
-
Mikä macro D70:sen kaveriksi?
Olen tässä vakavasti miettinyt macro-putken ostoa Nikon D70:n kaveriksi. Minulla ei ole vaan mitään hajua, millaisella hinnalla noita saisi ja mikä olisi hyvä hankinta hinta/laatu suhteeltaan. Olisko teillä jollain ehdottaa? Sanotaan, että saa maksaa 500 €:n asti. (Toivottavasti tästä ei ollut jo topiccia. Yritin hakea mutta en löytänyt)
-
Muistelisin että tuolla optiikka osiossa löytyy juttua noista macroista jonkin verran. Taitaa olla aika laadukkaita lähes poikkeuksetta kaikki nuo macrot mitä on. Nikkorit maksavat hiukan enemmän, se taitaa olla ainoa ero? Muistelisin että joku huhu taisi pyöriä täällä foorumilla että tuo macro nikonilla tulisi vakaajalla?
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Makroa täälläkin harkittu kevään/kesän ostoslistalle.
Tuon Tamronin lisäksi yksi vaihtoehto voisi olla Sigman 105mm f2.8. Asettunee juuri ja juuri budjettiin.
Tuon Tamronin lisäksi yksi vaihtoehto voisi olla Sigman 105mm f2.8. Asettunee juuri ja juuri budjettiin.
-
- Viesti:
-
Re: Mikä macro D70:sen kaveriksi?
Moi !kon-tiki kirjoitti:Olen tässä vakavasti miettinyt macro-putken ostoa Nikon D70:n kaveriksi. Minulla ei ole vaan mitään hajua, millaisella hinnalla noita saisi ja mikä olisi hyvä hankinta hinta/laatu suhteeltaan. Olisko teillä jollain ehdottaa? Sanotaan, että saa maksaa 500 €:n asti. (Toivottavasti tästä ei ollut jo topiccia. Yritin hakea mutta en löytänyt)
Erinomaisia vaihtoehtoja ovat:
Nikkor 60/2.8
Tamron 90/2.8 (vai oliko 2.5)
Sigma 150/2.8
Sigma 180/3.5
Tuosta on hyvä valita tarpeen mukaan.
--
-
Nuo isommat Sigmat ei enää mahdu tuohon alle 500,- kategoriaan. Onhan niitä sellaisia esim. Nikkorin AF 105/2.8 D Micro, sekä AF 200/4.0 D Micro.Alex kirjoitti:Moi !kon-tiki kirjoitti:Olen tässä vakavasti miettinyt macro-putken ostoa Nikon D70:n kaveriksi. Minulla ei ole vaan mitään hajua, millaisella hinnalla noita saisi ja mikä olisi hyvä hankinta hinta/laatu suhteeltaan. Olisko teillä jollain ehdottaa? Sanotaan, että saa maksaa 500 €:n asti. (Toivottavasti tästä ei ollut jo topiccia. Yritin hakea mutta en löytänyt)
Nikkor 60/2.8
Sigma 150/2.8
Sigma 180/3.5
--
Tuosta on vielä parempi valita ;)
-
Tuostako se oli sitten tulossa se VR versio? No kuitenkin lisätäänpä listaan tuo Sigman 50mm 2.8 macro myös, hinta taisi olla 300e tai alta. Käytettynä varmasti löytää edullisestikin noita jos vain hiukan aikaa odottelee ja laittaa ostoilmoituksen. Yllättävän nopeasti ja paljon tavara vaihtuu, mitä sivusta olen seurannut noilla kanavilla juttua.ruubert kirjoitti:Nuo isommat Sigmat ei enää mahdu tuohon alle 500,- kategoriaan. Onhan niitä sellaisia esim. Nikkorin AF 105/2.8 D Micro, sekä AF 200/4.0 D Micro.Alex kirjoitti:Moi !kon-tiki kirjoitti:Olen tässä vakavasti miettinyt macro-putken ostoa Nikon D70:n kaveriksi. Minulla ei ole vaan mitään hajua, millaisella hinnalla noita saisi ja mikä olisi hyvä hankinta hinta/laatu suhteeltaan. Olisko teillä jollain ehdottaa? Sanotaan, että saa maksaa 500 €:n asti. (Toivottavasti tästä ei ollut jo topiccia. Yritin hakea mutta en löytänyt)
Nikkor 60/2.8
Sigma 150/2.8
Sigma 180/3.5
--
-
Nikkorin 60/2,8 on ainut, josta kokemusta (ns. pitkäaikaislainassa töistä). Makroilua en juuri harrastele, mutta potretti lasina tuo pieksee mennen tullen muut tuolle polttovälille osuvat, joita mulla on. Bokeh on germaista! Bonuksena tulee se, kun ihmiset ihmettelee, että eikö siinä oo linssiä ollenkaan:) Voi sitten näyttää macrolla, että kyllä sen sieltä syvältä saa teleskooppimaisesti työntymään eteenpäin... Rakenteesta johtuen ei tarvi edes suojatulppaa eteen...
-
Ja vielä parempi kun lissä Nikkorin Macro-zoomin ;-)ruubert kirjoitti: Nuo isommat Sigmat ei enää mahdu tuohon alle 500,- kategoriaan. Onhan niitä sellaisia esim. Nikkorin AF 105/2.8 D Micro, sekä AF 200/4.0 D Micro.
NIKKOR AF 70-180/4.5-5.6D IFED MICRO
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Huonollahan ei tietenkään teekään mitään, koska loittoputkella ja tavallisella lasilla pääsisi sitten jo samaan. Kannattaa se pituus miettiä ensin. Lyhyt, 60 mm putki on etenkin digirungolla varteenotettava vaihtoehto, jos ei hyvin lähelle kohdetta meneminen haittaa. Pitkä, 200 mm taas on hyvä, jos pitää saada ötököistä kuvia säikyttämättä niitä, mutta se on jo aika herkkä tärinälle, ja vapaan linjan löytäminen voi olla vaikeaa. Välistä löytyy sitten 105 mm, joka on hyvä kompromissi. Mulla on 105 mm Micro-Nikkor, josta ei ole pahaa sanottavaa. Se menee hiukan budjettisi yli.
-
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille! On kiva nähdä, että porukalta löytyy näin paljon intoa vastailla, vaikka varmaan tästäkin aiheesta on monesti kyselty. :)
SaNppa kyseli, että mihin käyttöön macrolinssiä tarvitsisin? Tähän pitäisi kai vastata, etten tiedä vielä. Luultavasti kuvaisin macrolla laidasta laitaan, pikkuelukoista elottomiin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin. Luultavasti haen siis mahdollisimman yleiskäyttöistä macroa. Eli ilmeisesti mun sitten kannattaa harkita erityisesti tuota polttoväliä 105mm.
Pitääpä sulatella teidän kommenttejanne rauhassa iltasella.
SaNppa kyseli, että mihin käyttöön macrolinssiä tarvitsisin? Tähän pitäisi kai vastata, etten tiedä vielä. Luultavasti kuvaisin macrolla laidasta laitaan, pikkuelukoista elottomiin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin. Luultavasti haen siis mahdollisimman yleiskäyttöistä macroa. Eli ilmeisesti mun sitten kannattaa harkita erityisesti tuota polttoväliä 105mm.
Pitääpä sulatella teidän kommenttejanne rauhassa iltasella.
-
Moi !ruubert kirjoitti:Nuo isommat Sigmat ei enää mahdu tuohon alle 500,- kategoriaan. Onhan niitä sellaisia esim. Nikkorin AF 105/2.8 D Micro, sekä AF 200/4.0 D Micro.Alex kirjoitti:Moi !kon-tiki kirjoitti:Olen tässä vakavasti miettinyt macro-putken ostoa Nikon D70:n kaveriksi. Minulla ei ole vaan mitään hajua, millaisella hinnalla noita saisi ja mikä olisi hyvä hankinta hinta/laatu suhteeltaan. Olisko teillä jollain ehdottaa? Sanotaan, että saa maksaa 500 €:n asti. (Toivottavasti tästä ei ollut jo topiccia. Yritin hakea mutta en löytänyt)
Nikkor 60/2.8
Sigma 150/2.8
Sigma 180/3.5
--
Joo, onhan noita. Tuossa oli vain suosikkini eri polttoväleille. Itse olen omistanut (tai omistan) kolme ensimmäistä.
Niin, ja Nikonin _aito_ makrozoom on tietysti vaihtoehto.
Eniten tulee käytettyä nykyisin tuota lyhintä, on mainio muotokuvalasi makron lisäksi.
--
-
- Viesti:
Minkälaisiin juttuihin?Alex kirjoitti:Eniten tulee käytettyä nykyisin tuota lyhintä...
objektiivinen puoliharrastelija
-
Niin ilmeisesti siis yleensä macrot ovat kiinteäpolttovälisiä? Mitäs hintaluokkaa tuollaiset Nikonin makrozoomit ovat?ruubert kirjoitti:
--
-
Moi !kon-tiki kirjoitti:Niin ilmeisesti siis yleensä macrot ovat kiinteäpolttovälisiä? Mitäs hintaluokkaa tuollaiset Nikonin makrozoomit ovat?ruubert kirjoitti:
--
Verkkokaupassa 1450 Euroa.
ei halpa, mutta toisaalta hyvä. Molempia on aika vaikea saada samassa paketissa.
Edit: siis ainoa valittavissa oleva:
"Nikon Nikkor AF-D 70-180mm F/4,5-5,6 Micro Objektiivin rakenne: 18 linssiä 14 ryhmässä Lähin tarkennusetäisyys: 0,37 "
--
-
No, tuo 60-millinen makro on yleensä kiinni rungossa kun kävelytän kameraa metsässä. Pieni kolmijalkainen Manfrotton taskujalka aputukena.saNppa kirjoitti:Minkälaisiin juttuihin?Alex kirjoitti:Eniten tulee käytettyä nykyisin tuota lyhintä...
Sillä on mukava kuvata luontoa läheltä ja kaukaa, karhunsammaleen kukista perhosiin ja kallioiden pintakuviin.
Lasi on myös erionomainen potrettikuviin, 2.8 aukko on riittävä blurraamaan taustan, voisihan se toki olla 50/1.4 mutta kaikkea ei saa samassa paketissa.
Toinen vakiokakkula kävellessä mukana on 70-200VR, mutta silloin mielessä on hiukan erilaiset kohteet. Tämäkin toimii muotokuvalasina.
--
-
Kannattaa makrozoomia harkitessa huomioida, että se on 1.3 - 2 aukkoa pimeämpi kuin kiinteät. Makrolla tietty useimmiten kuvataan himmennettynä syväterävyyden takia, mutta tarkennus tehdään käsin, ja se käy sitä paremmin, mitä valovoimaisempi putki on. Pitäisin siksi tuota zoomia makrojen erikoisputkena.