eBay.de ostot

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
jiiällä

eBay.de ostot

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Olen ostellut muutamia ostoksia eBaysta. Tarjolla olevien tuotteiden tutkiminen on jo sinänsä melkoisen mielenkiintoista. Systeemi hakuineen toimii ihan hyvin.

Olen sopinut maksuista kirjoittamalla saksaksi. Sanakirjaa siinä on aina välillä tarvittu, mutta asiat ovat hoituneet. Jokunen myyjä olisi ollut valmis keskustelemaan englanniksi ja ompa eräs heittänyt jonkun sanan suomeksikin sekaan.

Maksut olen hoitanut pankkiohjelmalla. Tässä on pieni ongelma. Lähettäjälle ja vastaanottojalle kotimaan maksujen hinnalla tapahtuva "EU-maksu" edellyttää kansainvälisten IBAN tilinumeroiden ja SWIFT (tai vast.) pankki/konttoritunnusten käyttöä. Suurimmalle osalle myyjistä tämä on vieras asia. Asioiden hoito viivästyy, kun näitä numeroita saa pyytää joskus montakin kertaa.

Eräässä tapauksessa myyjä antoi väärän IBANin ja sitkeästi väitti sitä oikeaksi. Se ei kuitenkaan toiminut. Aikaa kului. Kysyin omasta pankistani ja he sanoivat IBANia myös vääräksi. Laitoin lopulta mailin myyjän pankkiin Nürnbergiin ja sain sieltä nopeasti oikean numeron. Ostaminen voi siis olla joskus takkuista.

Yksi myyjä lähetti väärän tavaran. Hankala juttu, sillä postikulut ovat useimmiten suhteettoman suuret itse tavaran hintaan nähden (esim. tavara 10€, postituskulut 20€). Sovittiin lopulta, että pidän väärän tavaran (vanha kamera) ja hän lähettää sen oikean. Maksoin lisää postimaksun osuuden.

Eräs myyjä lähetti paketin GLS-kuriiripostilla. Paketti viipyi ja viipyi. Lopulta soitin itse ko. putiikkiin ja paketti lojui heillä Turussa. Lähettäjä ei ollut laittanut puhelinnumeroani pakettikorttiin eikä firma lähtenyt pakettia tuomaan ilman puhelinvarmistusta.

Kirjeenvaihdossa kannattaa muistaa kohtelias sävy ja teitittely. Saksassahan työpaikoillakin herroitellaan vanhoja työkavereita ja yleensäkin puhutellaan sukunimillä eli tyyli on kovin erilaista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Re: eBay.de ostot

Viesti Kirjoittaja laite »

jiiällä kirjoitti:Kirjeenvaihdossa kannattaa muistaa kohtelias sävy ja teitittely. Saksassahan työpaikoillakin herroitellaan vanhoja työkavereita ja yleensäkin puhutellaan sukunimillä eli tyyli on kovin erilaista.
saksalaisille on tosiaan tärkeää teitittely. Saksassahan ei ole ollut englanti pakollisena oppiaineena peruskoulussa kuin vasta 90 luvulta lähtien (näin entinen kämppikseni minulle kertoi, saksalainen mukava miekkonen) ja siitä johtuen vähänkin vanhempien ihmisten englanninkielentaito on välttävää / olematonta. asiaan ei myöskään auta se, että kaikki tv-sarjat ja elokuvat dubataan saksaksi jolloin englannin opiskelu tuota kautta ei onnistu.
cridde

Viesti Kirjoittaja cridde »

Olen myös ostanut kaikenlaista ebay.de kautta. Saksalaiset ovat luotettavia kauppakumppaneita, mutta kannattaa varautua siihen, että maksuksi kelpaa pelkkä tilisiirto ja nämä ibanit ja bicit ovat sakuille vielä vieras juttu. Muuten hintataso on mielestäni jenkki-ebayn luokkaa mutta ilman tulliriskiä.
lasse849

eBay.de - suosittelen

Viesti Kirjoittaja lasse849 »

Minunkin kokemukseni eBay.de:stä ovat hyvin positiivisia. Heidän nettisysteeminsä on hyvin toimiva, mm. ilmoitukset kaupan vaiheista tulevat automaattisesti omaan emailiin. Kaupankäynti on suhteellisen avointa ja jäljitettyä, kun myyjät ja ostajat ovat ennalta rekisteröityneitä. Osapuolista on mahdollista saada ennakkotietoa ja arvioita aikaisempien kauppojen sujumisesta. Turvallisuusongelmia ei ole, jos asioi vain eurooppalaisten liikkeiden kanssa. Tunnetun liikkeen tilille voi riskittä laittaa ennakkomaksun nettipankin avulla tilisiirtona. Ostoja voi tehdä joko osallistumalla jonkin tuotteen huutokauppoihin, jotka ovat usein todella urheiluhenkisiä viimeisen sekunnin taktiikkakilpailuja, tai sitten ostamalla suoraan kiinteähintaisista tarjouksista. Monet ostajat ovat itsekin kauppiaita, joten eBay toimii myös tukkurina. Jotkut myyjät käyttävät toimituksissaan edullista UPS:a, jolloin tavaran toimittamista voi seurata netistä ja paketti tuodaan kotiovelle. Saksankielen luku- ja kirjoitustaito on hyväksi, ehkä englannillakin selviäisi.

Uutuustuotteiden hinnat ovat merkittävästi meidän kotimaista tasoa alhaisimpia. Järkkärissä "säästin" 800-900 EUR ja peruszoomissa 70 EUR kotimaisiin senhetkisiin pohjahintoihin verrattuna. Nyt olen eBayssä kärkkymässä tehokasta (45x, 66x) muistikorttia, ale on ehkä 50%.

Haitallisena piirteenä saattavat olla yhteydenotot, joita tulee eBayta saalistavilta harmaiden markkinoiden reppukauppiailta. Olisin saanut eräältä nimimerkiltä järkkärin aivan pilkkahintaan, kun vain olisin lähettänyt ensin rahat jollekin akuankka-tilille. Jäi kokeilematta.
mikko
Viesti:

Re: eBay.de - suosittelen

Viesti Kirjoittaja mikko »

lasse849 kirjoitti: Olisin saanut eräältä nimimerkiltä järkkärin aivan pilkkahintaan, kun vain olisin lähettänyt ensin rahat jollekin akuankka-tilille. Jäi kokeilematta.
Eikö tuossa olisi kannatanut kokeilla samaa taktiikkaa kuin noihin oliko se nyt nigerialais kirjeisiin?

Eli ollaan kiinnostuneita ja sovitaan kaikkea ja muka lähetetään myöhemmin rahoja ym. mutta oikeesti ei tehdä muuta kuin vedätetään typerää huijaria.
Vastaa Viestiin