D50/D70s kysymyksiä
-
Jos jonkun järjestelmärungon kohina aiheuttaa henkistä kärsimystä, niin vika on kyllä muualla kuin järjestelmärungossa :-) Pitkissä aikavalotuksissa on syytä pitää Long exposure noise reduction päällä (valottaa pimeän ruudun samalla valotusajalla kuvanoton jälkeen ja vähentää sen alkuperäisestä) ja sarjakuvauksessa se taas on syytä pitää pois päältä, koska se hidastaa.
-
D70 tuli perille. Vinkeä laite. Auto asetuksella salamalla otetut kuvat on joko puhkipalaneita tai täysin mustia. Hmmm.. RTFM ensin tai jotain :P
Muutama lisäkysymys:
Optisessa etsimessä näkyy puolen kymmentä "roskaa" eli mustaa pistettä. Kuvissa en näitä huomaa vaikka kuvasin muutaman testikuvan vaaleaa taustaa vasten. Objektiivissa ei ole likaa. Onko edessä peilin?/kennon puhdistus?
Seuraavana hankintalistalla olisi valovoimainen objektiivi. 50/f1.8 on täälläkin kehuttu, mutta eikö 1.5 croppikertoimen takia siitä tule käytännössä n. 80mm lyhyt tele joka ei ole ihan jokapaikan putki?
Sigmalta löytyy 28/f1.8, olisiko siinä parempi vaihtoehto? Kokemuksia kyseisen objektiivin kuvanlaadusta verrattuna Nikkorin 50/f1.8:seen? (Hinta tosin 100€ kalliimpi)
Muutama lisäkysymys:
Optisessa etsimessä näkyy puolen kymmentä "roskaa" eli mustaa pistettä. Kuvissa en näitä huomaa vaikka kuvasin muutaman testikuvan vaaleaa taustaa vasten. Objektiivissa ei ole likaa. Onko edessä peilin?/kennon puhdistus?
Seuraavana hankintalistalla olisi valovoimainen objektiivi. 50/f1.8 on täälläkin kehuttu, mutta eikö 1.5 croppikertoimen takia siitä tule käytännössä n. 80mm lyhyt tele joka ei ole ihan jokapaikan putki?
Sigmalta löytyy 28/f1.8, olisiko siinä parempi vaihtoehto? Kokemuksia kyseisen objektiivin kuvanlaadusta verrattuna Nikkorin 50/f1.8:seen? (Hinta tosin 100€ kalliimpi)
-
Peilissä on ne roskat ja peilihän on sen kennon edessä. Kun kuva otetaan niin peili nousee kennon edestä pois jotta kenno voi ottaa kuvan. Kannattaa sitten huomata, että puhaltamalla voit ne roskat siirtää taas kennolle. Aiheesta varmaan löytyy vanhaa juttuakin.
Sigma 28mm 1.8 ei ole kokemusta. Myös sigman 30mm 1.4 voi olla hyvä mietinnän kohde tai nikonin 35mm 2.0.
Tuota nikonin 50mm 1.8 sen takia kehutaan ja suositellaan koska se on edullinen ja sillä on hyvä tutustua primeen. Samalla todeta onko se itselle sopiva maailma, kuvata kiinteä polttovälisellä. Optiikka soveltuu hyvin muotokuvamaiseen kuvaukseen, minun mielestä hyvä polttoväli.
Salamasta en osaa sanoa, varmaan joku asetus juttu? Manuaalilla?
Onnittelut kamerasta vielä. :)
Sigma 28mm 1.8 ei ole kokemusta. Myös sigman 30mm 1.4 voi olla hyvä mietinnän kohde tai nikonin 35mm 2.0.
Tuota nikonin 50mm 1.8 sen takia kehutaan ja suositellaan koska se on edullinen ja sillä on hyvä tutustua primeen. Samalla todeta onko se itselle sopiva maailma, kuvata kiinteä polttovälisellä. Optiikka soveltuu hyvin muotokuvamaiseen kuvaukseen, minun mielestä hyvä polttoväli.
Salamasta en osaa sanoa, varmaan joku asetus juttu? Manuaalilla?
Onnittelut kamerasta vielä. :)
-
MoiGuzmo kirjoitti:D70 tuli perille. Vinkeä laite. Auto asetuksella salamalla otetut kuvat on joko puhkipalaneita tai täysin mustia. Hmmm.. RTFM ensin tai jotain :P
Kyllä kuvien pitäisi onnistua myös siinä auto -tilassa. Salama nousuu ylös jos sitä tarvitaan.
Roskat lienevät mattalasilla siellä peilin yläpuolella.
Se on kuulemma aika helposti naarmuuntuva ja vaikka sen voi itsekin näppärä tyyppi ottaa pois ja putsata niin toimenpidettä en uskalla suositella. Kannattaa selvittää onko tuossa joku vika kun salamakuvat ei onnistu. Huollossa selvinnee molemmat ongelmat.
50/f1.8 -> 75mm :) No ei ihan yleislasi eli laajempi olisi parempi.
35mm/2 on kanssa "ihan kiva", mutta taas hieman kalliimpi vaihtoehto. Sigmoista mulla ei ole kokemusta, vielä.
-- Sepe
--
-
Sain uuden rungon ja nyt salama toimii kuten pitääkin (eli valaisee).
50mm/f1.8 on hämmentävä objektiivi. Valovoima ja syväterävyyden hallinta vetää pokkarilla kuvaamisen jälkeen hiljaiseksi. Tulis vaan kesä, että olis jotakin kuvattavaa :)
Nyt kun näitä objektiivejakin on jo vaihdettavaksi asti alkoi mietityttämään kennon pölyyntyminen. Kannattaako linssin/kennon putsaamista varten hankkia ilmapumppu tms. vai suosiolla viedä kamera vasta kennon selkeästi likaannuttua huoltoon putsattavaksi?
50mm/f1.8 on hämmentävä objektiivi. Valovoima ja syväterävyyden hallinta vetää pokkarilla kuvaamisen jälkeen hiljaiseksi. Tulis vaan kesä, että olis jotakin kuvattavaa :)
Nyt kun näitä objektiivejakin on jo vaihdettavaksi asti alkoi mietityttämään kennon pölyyntyminen. Kannattaako linssin/kennon putsaamista varten hankkia ilmapumppu tms. vai suosiolla viedä kamera vasta kennon selkeästi likaannuttua huoltoon putsattavaksi?
-
Kennonpuhdistus on toimenpide joka kannattaa opetella itse. Hommaat oikeat aineet ja paneudut asiaan.Guzmo kirjoitti:Kannattaako linssin/kennon putsaamista varten hankkia ilmapumppu tms. vai suosiolla viedä kamera vasta kennon selkeästi likaannuttua huoltoon putsattavaksi?
Haulla löytyy aiheesta paljon asiaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Kenno kannattaa itse puhdistaa. Ehdottomasti! Aiemmin on ollut se ketju jossa on neuvot ja niksit miten se tehdään.Guzmo kirjoitti:Sain uuden rungon ja nyt salama toimii kuten pitääkin (eli valaisee).
Pikaisesti sanottuna isopropyliinialkoholia ostetaan apteekissa. Ja sitten haavasiteitä. Haavaside kostutetaan tuohon alkoholiin ja se side on sellaiselle luottokortin tapaiselle muovinpalaselle laitettu jotta se pyyhkii kennon kerta pyyhkäisyllä. Tämä toistetaan niin monesti että se lika poistuu. Silmämääräisesti et näe sitä likaa vaan paperille otat testikuvat.
Isot pölypallerot jos sellaisia on mennyt niin itse puhdistan varovasti puhaltamalla paineilmapullolla. Jotku puhuvat että se voi roiskaista sinne töhnät ja suosittelevat siten käsipuhallusta mutta itse taas näen että helpommin sillä taas menee lika kennolle. Makuasia.
Lopuksi todetaan että kenno likaantuu aika helposti ja silloin kannattaa ruveta ongelmaan puuttumaan kun ne kuvissa alkavat ilmentyä häiritsevänä tekijä. Eli älä katso huviksesi sinne kennoon tai pidä auki sitä optiikan vaihdon yhteydessä.
Hienoa että sait kameran vaihdettua ja pääset kuvaamaan. Kamerasi on perkeleen hyvä ja kun opit sen hyödyntämään niin kuvien taso on huikea.
-
Ei se kenno nyt ihan kamalan herkkä ole likaantumaan. Minä kuvasin reilun vuoden ennen ekaa puhdistusta ja jos ei ilmailunäytöstä olisi ollut olisi varmaan mennyt kauemminkin. Vaihdettavia kakkuloita on neljä ja kuvia keskimäärin reilu 500 kuukaudessa. Tosin yhdellä linssillä aloitin eli ensialkuun vaihtoja ei paljoa tullut.
Sepe
Sepe
--
-
-
-
D50:ssä ei ole syväterävyyden tarkistusnappia. (joillekkin tärkeä ominaisuus)emerik kirjoitti: 1) eturulla puuttuminen
2) valotuksen korjaus, wb asetuksista
3) Ulkoisen salaman käyttö orjana ei mahdollista, eli salama on erillinen yksikkö irti kamerasta mutta kuitenkin voi käyttää valaisemisessa.
4) Ylänäytöön ei saanut taustavaloa.
5) Sd korttia käyttää Cf tilalla.
D50:ssä ei tietääkseni ole myöskään sitä LCD näytön suojalevyä. Ihan kiva extra sekin.
D70:ssä ISO arvot menee 1/3 stepeissä. ISO 1600 on melkeinpä liian kohinainen niin siitä on kai jotain iloa että voi kokeilla arvoja ISO 800 & 1600 välillä. Tai mulle ISO 1000 oli muutamalla koekuvalla ok, ISO 1600 paha.
Onko muuten D50:ssä kuvien katselu näytöltä nopeampaa kuin D70:ssä? Siinä se on tuskaisen hidasta. Pokkaritkin selviävät kuvien vierittämisestä zoomattuna paljon paremmin. Kuvatietojen extrojen näyttö on myös pöhköä. Kaksi näytöllistä niitä tauhkatietoja. Tykkään enemmän semmoisesta mallista missä näytetään histogrammi, ISO arvo, aukko & aika ja WB kuvan kanssa samassa tilassa. Pientä narinaahan noi on, muuten loistava laite. 50/f1.8 primellä roiskiminen hämärässä valossa on kyllä ollut mullistava kokemus. Sisällä kuvaaminen ei ole koskaan ennen ollut näin hauskaa!
Kysymys uusi. Nikon viewi ei lähde asentumaan kun se herjaa, että koneessa on vanha NEF plugin, joka pitäis poistaa. Eli mitä pitää poistaa? Tahtooko se, että poistan Photarin NEF pluginin vai minkä?
-
No se näytön muovisuoja on turha. Se naarmuuntuu tosi nopeasti mutta ei sitten tuo kameran oma näyttö eli nopeasti se lähti käytöstä. No onhan se tietysti ihan kiva mutta todellista arvoa en näe.
Zoomailu on kyllä mitä on nikonissa, mutta ei tule käytettyä sitä. Saisi olla pikanäppäin jolla voisi tsiikata se 100% cropilla. Pieni murhe tämäkin.
Iso arvon askellus on kummallinen, olisi kuvitellut että olisi ne välivaiheet ollut myös D50. Törkeetä.
Muistin että etsimeen saa apuviivaston näkyviin tuohon D70. Se on itsestä hyödyllinen.
Syvätarkistus nappula tosiaan oli myös. Joillekkin voi olla hyödyllinen ja joillekkin ei. Itse en ole käyttänyt. Hyvä kun on olemassa jos joskus oppisi käyttämään. Tosin vesittääkö tuo onneton etsin sen?
Nikon view plugiin en osaa sanoa muuta kuin koettaa poistaa aiempi nikonin ohjelma jos se sitten asentuisi. Voi olla aluekohtainen juttu eli kun tuo otettu rapakon takaa niin ei saata asentua eurooppalaiseen versioon? Tuo on hatusta vedetty sitten. Itsellä ei ole ongelmia.
Zoomailu on kyllä mitä on nikonissa, mutta ei tule käytettyä sitä. Saisi olla pikanäppäin jolla voisi tsiikata se 100% cropilla. Pieni murhe tämäkin.
Iso arvon askellus on kummallinen, olisi kuvitellut että olisi ne välivaiheet ollut myös D50. Törkeetä.
Muistin että etsimeen saa apuviivaston näkyviin tuohon D70. Se on itsestä hyödyllinen.
Syvätarkistus nappula tosiaan oli myös. Joillekkin voi olla hyödyllinen ja joillekkin ei. Itse en ole käyttänyt. Hyvä kun on olemassa jos joskus oppisi käyttämään. Tosin vesittääkö tuo onneton etsin sen?
Nikon view plugiin en osaa sanoa muuta kuin koettaa poistaa aiempi nikonin ohjelma jos se sitten asentuisi. Voi olla aluekohtainen juttu eli kun tuo otettu rapakon takaa niin ei saata asentua eurooppalaiseen versioon? Tuo on hatusta vedetty sitten. Itsellä ei ole ongelmia.
-
Tarkoitatko tällä että white balancea pitäisi käydä menujen kautta säätämässä?emerik kirjoitti: 2) wb asetuksista
Olen 90% varma siitä että D50:ssa wb:lle on oma nappi kameran takana ja vaihtoehdot näkyvät lcd näytöllä kameran päällä kun rullalla pyörittelee. Tai sitten muisti heittää pahasti kun kokeilin kameraa noin 5 minuuttia. Muistelen että D70 wb:n säätö meni samaan tapaan...
-
Painotan ettei itsellä ole kokemusta tuosta D50, vain se mitä on sanottu kyseisten kameran omistajien suusta.
Eli wp otat vaikka aurinkokuvakkeen niin et voi määrittää valotuksen korjausta -1, -2 tai +1, +2 rullalla.
Tuolla ei ole merkitystä jos itse määrität sen harmaa arvon ja kuvaat vielä neffinä. Jolloin sen voi korjailla jälkikäteen prikulleen oikein tai mieluisaksi sanotaanpa näin mieluumin.
Eli wp otat vaikka aurinkokuvakkeen niin et voi määrittää valotuksen korjausta -1, -2 tai +1, +2 rullalla.
Tuolla ei ole merkitystä jos itse määrität sen harmaa arvon ja kuvaat vielä neffinä. Jolloin sen voi korjailla jälkikäteen prikulleen oikein tai mieluisaksi sanotaanpa näin mieluumin.
-
Juuri noin se on. Nappi takana ja rullalla pyöritetään oikea vaihtoehto.tgynther kirjoitti:Tarkoitatko tällä että white balancea pitäisi käydä menujen kautta säätämässä?emerik kirjoitti: 2) wb asetuksista
Olen 90% varma siitä että D50:ssa wb:lle on oma nappi kameran takana ja vaihtoehdot näkyvät lcd näytöllä kameran päällä kun rullalla pyörittelee. Tai sitten muisti heittää pahasti kun kokeilin kameraa noin 5 minuuttia. Muistelen että D70 wb:n säätö meni samaan tapaan...
-
Ei täysin. Makroilussa, jossa DOF-napista on eniten hyötyä, terävyysalue kyllä selviää pienen harjoittelun jälkeen (kun osaa arvioida oikein, kuinka suuri osa terävältä näyttävästä alueesta on oikeasti terävää). Silloin, kun ei selvästi epäterävää aluetta kuvassa näy, ei etsimestä näe terävyysaluetta tarpeeksi hyvin, mutta eipä näe vanhan kunnon filmijärkkärinkään etsimestä. Todellista eroa on siis vain rajatapauksissa.emerik kirjoitti:Syvätarkistus nappula tosiaan oli myös. Joillekkin voi olla hyödyllinen ja joillekkin ei. Itse en ole käyttänyt. Hyvä kun on olemassa jos joskus oppisi käyttämään. Tosin vesittääkö tuo onneton etsin sen?
-
Hieman harhaanjohtavaa puhua valotuksenkorjauksesta WB:n yhteydessä. Se hienosäätö, mikä on tarjolla kaikkiin muihin WB:n esiasetuksiin Customia lukuunottamatta on valkotasapainon, ei valotuksen hienosäätö. Kun vasemman käden peukalolla painetaan sitä WB -nappia niin oikean käden peukalopyörällä valitaan WB -asetus ja eturullasta säädetään sille hienosäätö jos tarpeen. Käsi ylös kuka muistaa mihin suuntaan tuo säätö vaikuttaa kuvassa. Itse olen sen jo unohtanut, mutta jossain vaiheessa oli parille asetukselle haettu oikea hienosäätö eri huoneissa kuvaamiselle. Keittiö säädettu loisteputken kohdalle ja olkkari hehkulampuille.
Mitä tuohon LCD:n suojaläppään tulee niin tallella on (1½v 10k kuvaa) ja pieniä "mikronaarmuja" siinä on, mutta ei niin pahoja, että häiritsee kuvan katsomista.
Sepe
PS. Jos muistan niin tästä lähtien unohdan allekirjoituksen tekstin alta. Näkyyhän se tuossa vasemmalla kuka on kirjoittanut. Turhaan vie tilaa, kuten nämä minun kirjoituksetkin ;)
Mitä tuohon LCD:n suojaläppään tulee niin tallella on (1½v 10k kuvaa) ja pieniä "mikronaarmuja" siinä on, mutta ei niin pahoja, että häiritsee kuvan katsomista.
Sepe
PS. Jos muistan niin tästä lähtien unohdan allekirjoituksen tekstin alta. Näkyyhän se tuossa vasemmalla kuka on kirjoittanut. Turhaan vie tilaa, kuten nämä minun kirjoituksetkin ;)
--