Akut vai patterit lisäsalamaan (Canon Speedlite 420 EX)

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
tsjah1

Akut vai patterit lisäsalamaan (Canon Speedlite 420 EX)

Viesti Kirjoittaja tsjah1 »

Hankin G3:n ja sille kaveriksi Canon Speedlite 420 EX -lisäsalaman. Toimitukseen ei kuulunut virranantajaa salamalle, nytpä kysyn: akut vai patterit? Koko on AA.

Onko mielipiteitä/ kokemuksia? Jos esim. käytössä hyväksi todettu akku-vaihtoehto niin pistäkääs tänne tietoa. Ja tietenkin mielellään hinta ja ostopaikka, jos sen verran saa kiusata vielä...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Minun lisäsalamassa (Luxon) AA akut ovat pelittäneet pitkään. Salama myös latautuu suht nopeasti. Tosin ei ole kokemusta AA pattereista lisäsalamassa, eikä tule olemaankaan kustannussyistä.
traktori

Viesti Kirjoittaja traktori »

Ehdottomasti akut!!!

Itselläni on juuri tuo 420EX, siihen kolme sarjaa AA-NiMH akkuja 1800 ja 1900 mAh. Akut lataavat salaman huomattavasti jopa aivan uusia pattereita nopeammin. Käytännössä kolmea sarjaa ei välttämättä tarvitse, mutta kaksi sarjaa on hyvä olla käytössä, jolloin virta ei aivan yllättäen pääse loppumaan.

Itse hommasin kolme sarjaa, kun ennen digirunkoa omistin EOS 50E:n ja 540EZ:n, johon en tullut ikinä hommanneeksi akkuja, ja patterit olivat alvariinsa loppu. Nyt digirungolla tulee kuvattua niin paljon enemmän, että akut ovat kertakaikkiaan välttämättömiä.

p.s. Kannattaa hommata akut eri merkeiltä, jolloin ne ovat erinäköisiä, ja sarjojen erottaminen (mikä tyhjä ja mikä täysi) on paljon helpompaa.

p.p.s. En muista sarjojen hintaa, ostin niitä eri kaupoista, Rajalasta, Cittarista jne. Joka tapauksessa hinta oli aika pieni tässä koko päivitysrumbassa ;)
lippoma
Viesti:

Re: Akut vai patterit lisäsalamaan (Canon Speedlite 420 EX)

Viesti Kirjoittaja lippoma »

tsjah1 kirjoitti:.. nytpä kysyn: akut vai patterit? Koko on AA.
Onko mielipiteitä/ kokemuksia? ...
Olen juuri totutellut käyttämään 550EX ja 420EX salamoita ja molemmissa minulla on GP:n 2000mh akut ostettuna Partco OY:stä http://www.partco.fi/. Ovat ilmeisesti suht edullisia kyseisessä liikkeessä ja joskus siellä on mukavia tarjouksia (akut + pikalaturi). Näillä 2000mh akuilla salamat toimivat hienosti ja virtaa riittää hyvin. Varalla minulla on aina mukana yhdet alkaali paristo satsit. Vielä ei ole tarvinnut turvautua alkaliparistoihin.
jiiällä

Paristot vai akut salamaan

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Minä olen käyttänyt paristoja sekä Nikonin että Canonin salamalaitteissa. Jos kuvailee harvakseltaan ja tavallisissa sisätiloissa kestävät alkalipatteritkin useiden kymmenien ellei jopa satojenkin kuvien ottamisen (siis ehkä kuukausia). Salama ei aina välähdä täydellä teholla, joten virrankulutus ei ole lopulta kovin suurta. Paristoilla on taipumus hiukan elpyä kuvausten välillä ja laite toimii aika heikoillakin paristoilla.

Ammattimaisen kuvauksen tarpeet ovat tietysti eri asia ja jatkuvasssa kuvaamisessa akut ovat varmasti paikallaan. En ole ihan varma onko salamalaitteita mitenkään erityisesti optimoitu akuille (niiden matalammalle jännitteelle) joten voi olla, ettei akuista saa kaikkea sitä puhtia irti mitä odottaisi.
geedee

Re: Paristot vai akut salamaan

Viesti Kirjoittaja geedee »

jiiällä kirjoitti: En ole ihan varma onko salamalaitteita mitenkään erityisesti optimoitu akuille (niiden matalammalle jännitteelle) joten voi olla, ettei akuista saa kaikkea sitä puhtia irti mitä odottaisi.
Akuissa on selvästi pienempi sisäinen vastus eli ne antavat helpommin suuren virran, paristojen sisäinen vastus aiheuttaa isolla virralla ilmiön, että paristo tuntuu vajaalta vaikka varausta vielä olisikin rutkast jäljellä - jännite notkahtaa. Salamat taitavat ottaa virtaa melkoisesti latautuessaan, ainakin nopeasti varautuvat. Toki akut tahtoo mennä piloille omia aikojaan, jos salamaa tarvitsee harvoin... niitä pitäisi käyttää ja latailla säännöllisesti.
jiiällä

Salamat ja akut

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Geedeen kommentit virkistivät muistia. Tuosta "optimoinnista" tai sen puutteesta tuli vielä mieleen, että takavuosina taidettiin varoitella akkujen käytöstä juuri niiden liiankin suuren hetkellisen virrantuottokyvyn vuoksi. Pelättiin salamalaitteen mosahtamista liian suuren hetkellisen virran vuoksi (elektroniikka optimoitu paristoille). Tuo tuskin koskee enää nykylaitteita (?).

Kuten muussakin niin tässäkin kannattaa katsoa mitä laitteen käyttöohje sanoo. 80-luvun tai vanhempiin laitteisiin ei akkuja kannata ehkä laittaa eikä niitä muutenkaan käyttää digikameroiden yhteydessä (mahdollisesti liian korkea jännite synkkaliitännässä) - ks. http://www.students.tut.fi/%7Evahonen/c ... flash.html

Akkujen ominaisuuksissa on paljon huomioon otettavaa. Eräs seikka on niiden tyhjentyminen ja myös vanhentuminen omia aikojaan. Taka-alalle jääneillä NiCd-akuilla on huonoja ominaisuuksia, mutta tietyissä suhteissa ja hyvin hoidettuina ne ovat kestävi(mpi)ä. Akkutietoa löytyy vaikkapa saitilta http://www.buchmann.ca/
Vastaa Viestiin