MV kuvat ja filmin kehitys
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Marras 24, 2005 19 : 57
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
MV kuvat ja filmin kehitys
En tiedä onko tämä yleensäkään oikea foorumi kysymykseeni, mutta koitetaan.
Eli mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle kun ajatuksena olisi kehittää itse
filmit. Käytännöstä ei siis ole vielä mitään järkevää kuvaa miten homma toteutetaan. Eli vinkkejä laitteiden jne... hankinnasta. Kirjoja aiheesta ja kaikkea muuta saa tarjota.
Kiitos etukäteen!
--
- timppa
Eli mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle kun ajatuksena olisi kehittää itse
filmit. Käytännöstä ei siis ole vielä mitään järkevää kuvaa miten homma toteutetaan. Eli vinkkejä laitteiden jne... hankinnasta. Kirjoja aiheesta ja kaikkea muuta saa tarjota.
Kiitos etukäteen!
--
- timppa
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Mustavalkofilmin kehittäminen itsessään ei ole kovin monimutkainen homma, siihen tarvittavat rojut ja kemiat ei hirveitä kustanna. Isompi hankinta on suurennuskone jos haluat tehdä ihan oikeita mustavalkopaperikuvia. Vaihtoehtoinen metodi on hankkia filmiskanneri ja skannata valitut negat ja tulostaa ne mustesuihkulla tai lähettää valokuvapalveluun.
Aikanaan Helsingissä Malminrinteellä SAS-royal hotellin takana oli kamerakauppa, joka myi kaikenlaista aiheeseen liittyvää rompetta käytettynä kohtuuhintaan. En tiedä onko kyseistä liikettä enää olemassakaan, jos on ja liikut hesassa niin kannattanee poiketa. Onhan se aina mukavampi vähän hypistellä ja katsella laitteita ennen kuin ostaa. Muutenhan netistä varmaan löytyy yhtä sun toista vempainta uutena ja käytettynä.
Aikanaan Helsingissä Malminrinteellä SAS-royal hotellin takana oli kamerakauppa, joka myi kaikenlaista aiheeseen liittyvää rompetta käytettynä kohtuuhintaan. En tiedä onko kyseistä liikettä enää olemassakaan, jos on ja liikut hesassa niin kannattanee poiketa. Onhan se aina mukavampi vähän hypistellä ja katsella laitteita ennen kuin ostaa. Muutenhan netistä varmaan löytyy yhtä sun toista vempainta uutena ja käytettynä.
Viimeksi muokannut barcoder, Tammi 01, 2006 20 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Marras 24, 2005 19 : 57
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Löytyhän se pienen etsinnän jälkeen:
http://www.digipartner.com/mr3/
Eli Mr Kamera, tosin oisko ollu jollain muulla nimellä silloin, en ole varma, mutta sama paikka kuiteski...
http://www.digipartner.com/mr3/
Eli Mr Kamera, tosin oisko ollu jollain muulla nimellä silloin, en ole varma, mutta sama paikka kuiteski...
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Marras 24, 2005 19 : 57
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
Kiitokset. Pitänee tutustua aiheeseen. Osaako joku muutenbarcoder kirjoitti: http://www.digipartner.com/mr3/
sanoa hintahaarukkaa noille suurennuskoneille? Ja miksei muillekin
liemille jne... mitä prosessissa tarvitaan. Olisi mukava tietää hieman
hinnoista yleensä.
--
- timppa
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Tuolta sivulta ohjeita englanniksi:
http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html
Esim:
PROCESSING YOUR FIRST B&W FILM
http://www.ilford.com/html/us_english/p ... bbyist.PDF
ja:
MAKING YOUR FIRST B&W PRINT
http://www.ilford.com/html/us_english/p ... bbyist.pdf
http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html
Esim:
PROCESSING YOUR FIRST B&W FILM
http://www.ilford.com/html/us_english/p ... bbyist.PDF
ja:
MAKING YOUR FIRST B&W PRINT
http://www.ilford.com/html/us_english/p ... bbyist.pdf
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Tässä on kaksi vaihetta: filmin kehitys ja vedosen tekeminen. Kuvan kehittämisestä tule mieleen vedoksen kehitysvaihe ja minusta kokonaisprosessia voisi kutsua kotipimiön kuvanteoksi. Aika harvoin tulee tehtyä kyllä samana päivänä koko hommaa..jmr kirjoitti:Tuo mustavalkokuvien kehittäminen kotipimiössä oli mukavaa puuhaa, kun joskus pääsin sitä kokeilemaan.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: Maalis 15, 2003 18 : 54
- Paikkakunta: Lahti
OskuK: se tapahtui yhdessä opinahjossa aiheeseen liittyvällä kurssilla, en enää nykyään muista monenako päivänä kurssi jatkui, mutta koko prosessi filmin liotuksesta kehitysnesteessä aina lopullisen kuvan valottamiseen paperilla käytiin läpi. Kuviakaan ei ole enää varmaan tallella.
Ostan Sony/Minoltaa...tarjoa yv:llä.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Tervetuloa vaan joukkoon. :-) Eräs suuri puute, josta aloitteleva (digi)kuvaaja jää täysin paitsi on se ilo, minkä synnyttää vastakehitetty, sävykäs ja terävä mv-negatiivi. Siinä on edelleen tiettyä magiaa.
Älä muuten usko heitä, jotka väittävät, että kehittäminen on todellisuudessa niin helppoa puuhaa. Mekaanisesti ajatellen se on kyllä sitä, mutta hyvän negatiivin tekoon vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on toinen juttu.
Siinä touhussa ei kannata sekoata raeintoiliojoiden joukkoon samalla tavoin kuin digijärkkäreiden omistajat saavat painajaisia kohinaongelmistaaan...
PS.
Tiesitkö muuten, että fotarista niin tuttu Unsharp Mask -efekti tehtiin negakehitteellä yli 50 vuotta sitten ?
Älä muuten usko heitä, jotka väittävät, että kehittäminen on todellisuudessa niin helppoa puuhaa. Mekaanisesti ajatellen se on kyllä sitä, mutta hyvän negatiivin tekoon vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on toinen juttu.
Siinä touhussa ei kannata sekoata raeintoiliojoiden joukkoon samalla tavoin kuin digijärkkäreiden omistajat saavat painajaisia kohinaongelmistaaan...
PS.
Tiesitkö muuten, että fotarista niin tuttu Unsharp Mask -efekti tehtiin negakehitteellä yli 50 vuotta sitten ?
Less Is More
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Marras 24, 2005 19 : 57
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
Heh, mutta tuohan on ollut lähes huvittavaa luettavaa! :)Tapiol2003 kirjoitti: Siinä touhussa ei kannata sekoata raeintoiliojoiden joukkoon samalla tavoin kuin digijärkkäreiden omistajat saavat painajaisia kohinaongelmistaaan...
JuuTapiol2003 kirjoitti: PS.
Tiesitkö muuten, että fotarista niin tuttu Unsharp Mask -efekti tehtiin negakehitteellä yli 50 vuotta sitten ?
Ja suuret kiitokset kaikille vastanneille!
--
- timppa
-
- Viestit: 8018
- Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Ihanko totta????Tapiol2003 kirjoitti:PS.
Tiesitkö muuten, että fotarista niin tuttu Unsharp Mask -efekti tehtiin negakehitteellä yli 50 vuotta sitten ?
Minä kun olen ollut siinä uskossa, että se tehtiin ihan oikealla filmille
valotetulle epäterävällä maskilla, joka yhdistettiin siihen originaaliin tai siitä tehtyyn isompaan duplariin.
Vaan kerropa miten se tehdään pelkällä kehitteellä. Kiinnostaisi kovasti tietää.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Epäterävällä maskilla tosiaan tarkoitetaan erilliselle filminpalalle tehtyä (yleensä ohutta, siis niukasti valotettua) pinnakkaisvedosta, siis negasta positiivia ja diasta negatiivia.
Vastaava efekti saadaan (jossain määrin) aikaan mustavalkokehityksessä, jos käytetään pinta-aktiivista kehitettä (esim pelkkää metolia, yleensä kehitteissä on sekä metolia että hydrokinonia) ja jätetään sekoittaminen kokonaan pois. Kun filmin annetaan olla paikallaan kehitteessä, kuluu kehite enemmän paljon valoa saaneilla kohdilla kuin vähän valoa saaneilla, ja menettää tehoaan. Sävyalueiden reunoilla käy sitten niin, että reunat vahvistuvat, koska mustuva puoli kuluttaa kehitettä niin että vaaleampi puoli jää vielävaaleammaksi reunan lähellä, ja vastaavasti mustempi puoli on reunan lähellä erityisen musta, koska se saa tuoreempaa kehitettä vaalemmalta puolelta----- eiks ollutkin selkeästi sanottu? Joka tapauksessa lopputulos on suunnilleen sama kuin fotarin USM 2-3 pikselin säteellä tehtynä.
Esim photo.netistä haulla 'edge effect' löytyy runsaasti asiaa koskevaa tekstiä. Kirjastosta saattaa vielä löytyä vanha suomennettu kirja Hålmosen: Luonnovalokuvaus, jossa on reseptejä myöten kuvattu tarkkaan tämmöinen kehitysmenetelmä. On muuten erityisen kiva efekti lumisten risukkojen kuvissa....
Vastaava efekti saadaan (jossain määrin) aikaan mustavalkokehityksessä, jos käytetään pinta-aktiivista kehitettä (esim pelkkää metolia, yleensä kehitteissä on sekä metolia että hydrokinonia) ja jätetään sekoittaminen kokonaan pois. Kun filmin annetaan olla paikallaan kehitteessä, kuluu kehite enemmän paljon valoa saaneilla kohdilla kuin vähän valoa saaneilla, ja menettää tehoaan. Sävyalueiden reunoilla käy sitten niin, että reunat vahvistuvat, koska mustuva puoli kuluttaa kehitettä niin että vaaleampi puoli jää vielävaaleammaksi reunan lähellä, ja vastaavasti mustempi puoli on reunan lähellä erityisen musta, koska se saa tuoreempaa kehitettä vaalemmalta puolelta----- eiks ollutkin selkeästi sanottu? Joka tapauksessa lopputulos on suunnilleen sama kuin fotarin USM 2-3 pikselin säteellä tehtynä.
Esim photo.netistä haulla 'edge effect' löytyy runsaasti asiaa koskevaa tekstiä. Kirjastosta saattaa vielä löytyä vanha suomennettu kirja Hålmosen: Luonnovalokuvaus, jossa on reseptejä myöten kuvattu tarkkaan tämmöinen kehitysmenetelmä. On muuten erityisen kiva efekti lumisten risukkojen kuvissa....
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Kyseessä on rajavivailmiö (engl. adjacency effect, saks. Nachbar-Effekt). Ajatuksena on kehittää hienojen rajaviivojen erot jyrkemmiksi kuin suurempien alueiden kehittyminen tapahtuu. Hienojen yksityiskohtien ääriviivakontarsti on siis suurempi kuin negatiivin kokonaiskontrasti.kapama-7 kirjoitti:Ihanko totta????Tapiol2003 kirjoitti:PS.
Tiesitkö muuten, että fotarista niin tuttu Unsharp Mask -efekti tehtiin negakehitteellä yli 50 vuotta sitten ?
Minä kun olen ollut siinä uskossa, että se tehtiin ihan oikealla filmille
valotetulle epäterävällä maskilla, joka yhdistettiin siihen originaaliin tai siitä tehtyyn isompaan duplariin.
Vaan kerropa miten se tehdään pelkällä kehitteellä. Kiinnostaisi kovasti tietää.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Suora lainaus Suomen Valokuvaaja nro 2/1959 (alk.per. artikkeli Kodak Special -julkaisusta):
"(....) Rjaviivailmiö perustuu terävällä rajaviivalla tapahtuvaan tuoreen kehitteen tuknkeutumiseen pienen mustuman alueelta suuren mustuman alueelle ja kuluneen kehitteen siirtymiseen päinvastaiseen suuntaan (....) Kehitteen diffuusio eli siirtyminen antaa rajaviivalla suuremman huippumustuman ja pienemmän minimimustuman, kuin negatiivin yleismustuma "
Jos tätä efektiä halutaan vahvistaa, on kehittymisen tapahduttavan lähes liikuttelematta, eli kehityspurkkia ei käännellä totuttuun tapaan.
Jos tästä haluaisi piirtää jonkinasteisen graafisen kuvaajan, olisi ideaalitilanne kuin portaan leikkaus tai sakara-aalto: ensin mennään vaakaan ja sitten pystysuoraan alas. Rajaviivailmiö tällä tavoin kuvailtuna aiheuttaa juuri ennen pudotusta vaaka-akselille pienen kohouman ja vastaavasti pystysuoran akselin alapäässä pienen kuopan. Näin maksimimustuma mitattuna "kuopan" pohjalta "kohouman" huippuun on suurempi kuin pekkä ideaalinen kontrastiero olisi. (olipa tieteellinen kuvaus).
Jotain yleiskeskustelua filmin osalta aiheesta löytyy esim täältä - ja varmasti lukuislta muilta sivuilta:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fet ... _id=008De0
Less Is More
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Kiitos kumpaisellekin hyvästä vastauksesta. Jäin vain miettimään sitä, etteikö olisi kysymys kuitenkin sävyjen korostamisesta, eikä terävöityksestä. Photarissahan epäterävällä maskilla voidaan tehdä molempaa, vaikkakin käytännössä kysymys on samasta asiasta. Silmä vain tulkitsee sen eri tavalla.
Taitaa muuten olla filmipuolellakin samoin.
Erottaisin kuitenkin kaksi asiaa filmipuolella:
-kehityksellä vaikutetaan sävyjen erottumiseen
-filmimaskilla luodaan illuusiota terävyydestä
Vai olenko liian väsynyt ymmärtämään ...
Kapa
Taitaa muuten olla filmipuolellakin samoin.
Erottaisin kuitenkin kaksi asiaa filmipuolella:
-kehityksellä vaikutetaan sävyjen erottumiseen
-filmimaskilla luodaan illuusiota terävyydestä
Vai olenko liian väsynyt ymmärtämään ...
Kapa
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Jaa'a..... nuo kuitenkin ovat yksi ja sama asia. Reunaefekti nimenomaan luo illuusiota terävyydestä, ja samaa tekee Photoshopin USM - siis yksinkertaisesti käytetynä. Fotariinhan on kehitetty monia mutkikkaampia menetelmiä terävöitettävien reunojen erottamiseksi muusta kuva-alasta.kapama-7 kirjoitti: Erottaisin kuitenkin kaksi asiaa filmipuolella:
-kehityksellä vaikutetaan sävyjen erottumiseen
-filmimaskilla luodaan illuusiota terävyydestä
Vai olenko liian väsynyt ymmärtämään ...
Kapa
Sillä filmimaskilla tehtiin/tehdään juuri samaa. Se on epäterävä, siis tehdään epäteräväksi juuri siksi, että tumman ja vaalean rajalla siinä on raja hiukan levinnyt reunan kahden puolen, ja näin reunaa saadaan vahvistettua kummallakin puolella.
Filmimaskilla säädetään (vähennetään) sitten myös kuvan kokonaiskontrastia tekemällä siitä tummempi tai vaaleampi, mutta se on taas toinen juttu.
Niinkuin koko aihe tässä ketjussa ;) Alkuperäinen kysymyshän koski mustavalkokehittämisen aloittamista. Ketjun aloittajalle voisi suositella jotakin kurssia. Kansalaisopistot ja kameraseurat järjestävät monenlaisia. Kurssilla mm. tapaa muita harrastajia, jotka pohdiskelevat samoja kysymyksiä, ja tietoja ja kokemuksia voi vaihtaa muiden kanssa. Lisäksi näkee välinevalikoimaa, mitä kannattaa hakkia ja mitä ei. Ja ennenkaikkea tututstuu käytännössä työtapoihin - saattaa säästää jatkossa paljonkin aikaa ja materiaaleja yritys/erehdys-menetelmään verrattuna.
Kemiallisen harrastuksen lopettaneitakin on nykyisin paljon, joten aloittamiseen sopivan laboratoriosetin saanee monestakin paikasta pikkurahalla. Saatavilla olevaa tavaraa kannattaa hiukan vertailla, ja 'on tyhmää maksaa liikaa'.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 3531
- Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: MV kuvat ja filmin kehitys
Sitten kun olet valmis kehittämään filmin itse, niin tutustupa tekemääni java-sovellukseen kännykkään nimeltä FilKe. Siinä on ajastimet filminkehityksen eri osioille. Helpompaa kuin kelloon tuijottaminen.timpppa kirjoitti:En tiedä onko tämä yleensäkään oikea foorumi kysymykseeni, mutta koitetaan.
Eli mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle kun ajatuksena olisi kehittää itse
filmit. Käytännöstä ei siis ole vielä mitään järkevää kuvaa miten homma toteutetaan. Eli vinkkejä laitteiden jne... hankinnasta. Kirjoja aiheesta ja kaikkea muuta saa tarjota.
Kiitos etukäteen!
--
- timppa
FilKe:stä lisää juttu osoitteessa http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=85
- Artur
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Marras 24, 2005 19 : 57
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
Re: MV kuvat ja filmin kehitys
Juu, nyt on testattu series 80:lla myöskin... Ainakin lähti päälle, joten.artur kirjoitti: FilKe:stä lisää juttu osoitteessa http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=85
--
- timppa