D70-väriongelmia
-
D70-väriongelmia
Onko kukaan laittanu merkille, että D70:llä otettaessa naama näyttää paljon punaisemmalta (magentaa) ja hiukan luonnottoman väriseltä esim Canon 300D:hen verrattuna?
Onko tuossa punaisen värin toistossa jotain häikkää vai onko mulla jotkut asetukset pielessä, kun muu kuva näyttää väreiltä hyvältä, mutta naama on usein sit tökerön värinen? Etenkin korostuu jos ampuu salaman suoraan ihmistä päin, mut ei o kyllä hyvä vaiks heijastaa sen katonkin kautta tai ilman salamaa.
Vaikka naama joskus punottaakin, niin ei se ihan tuollaiselta purppuralta luonnossa näytä. Esim. tuo kuva: http://people.jyu.fi/~tumireiv/Kuvat/Netti/DSC_7141.jpg
-Tumi
Onko tuossa punaisen värin toistossa jotain häikkää vai onko mulla jotkut asetukset pielessä, kun muu kuva näyttää väreiltä hyvältä, mutta naama on usein sit tökerön värinen? Etenkin korostuu jos ampuu salaman suoraan ihmistä päin, mut ei o kyllä hyvä vaiks heijastaa sen katonkin kautta tai ilman salamaa.
Vaikka naama joskus punottaakin, niin ei se ihan tuollaiselta purppuralta luonnossa näytä. Esim. tuo kuva: http://people.jyu.fi/~tumireiv/Kuvat/Netti/DSC_7141.jpg
-Tumi
-
- Viesti:
Eikös C1:n sun muiden tukemien kameraprofiilien pitäisi hoitaa juuri nämä ongelmat? Itsekin olen kyllä havainnut että D70:llä punainen korostuu helposti eli varsinkin punaisia vaatteita jos on päällä niin puhki menee äkkiä punainen kanava.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
-
..niin tai odottaa d200:sta jos 70:nen ei tyydytä! ;)treivinen kirjoitti:RAW:lla mä kuvaan, että eihän nuo vaikuta. C1:llä laittaa valkotasapainon kohdilleen, niin naama punottaa! Just punaisten paitojen kanssa on mullakin ollu ongelmia, mut niistä on päässy kyllä fotarilla ylitse... ehkä pitäis ostaa D2X? :)
-Tumi
-
- Viesti:
Kyllähän se C1 tukee niitä kameraprofiileja juuri siksi että ne vaikuttaa RAW:lla kuvattaessa, ei kai kukaan JPEG-kuvaaja C1:stä käytä?treivinen kirjoitti:RAW:lla mä kuvaan, että eihän nuo vaikuta. C1:llä laittaa valkotasapainon kohdilleen, niin naama punottaa!
Asiasta jotain juttua vaikka tässä threadissa. Etceteran aiemmin lupailema D70-profiili C1 V3.6:lle ei kai ole vieläkään saatavilla, eikä kai ihan pian tulekaan: "Only the Canon D30, D60, 10D and 300D profiles were recently updated, and none of the others will be so in the near future."
-
- Viesti:
Mun entisessä D 100:ssa oli myös punaisen kanssa ongelmaa. C 1:stä en käyttänyt. Kun sääti vaalean, keskiharmaan ja valkoisen kohdilleen, niin varsinkin ihon varjopuoli oli punertava ja vaati vielä lisäkäsittelyä.
D 100:n dynamiikkakin oli lapsellisen olematon, mahtaakohan seiskakympissä olla parempi.
D 100:n dynamiikkakin oli lapsellisen olematon, mahtaakohan seiskakympissä olla parempi.
-
- Viesti:
Puhtaana arvauksena, tuskinpa se paljon kummempi on koska kennokin kai oli samaa sukujuurta.Hannu KH kirjoitti:D 100:n dynamiikkakin oli lapsellisen olematon, mahtaakohan seiskakympissä olla parempi.
-
Re: D70-väriongelmia
Minulla on ollut samansuuntaista "punaväriongelmaa", sekä pokkarissa Coolpix 3200 että D70:ssa, varsinkin jpg kuvissa ja jos on vielä värikylläisyyttä +:lla. Kesällä kyllä meinas kaatua selälleen kun otin näytölle kuvan jossa oli 1kpl uusi pelastusliivi. (CP3200)treivinen kirjoitti:Onko kukaan laittanu merkille, että D70:llä otettaessa naama näyttää paljon punaisemmalta (magentaa) ja hiukan luonnottoman väriseltä esim Canon 300D:hen verrattuna?
Onko tuossa punaisen värin toistossa jotain häikkää vai onko mulla jotkut asetukset pielessä, kun muu kuva näyttää väreiltä hyvältä, mutta naama on usein sit tökerön värinen?
-Tumi
Minusta vaikuttaa että tämä on asia joka on useammassa nikonin digikamerassa.
Ongelma parani kyllä huomattavasti kun tein pienen kalibrointisäädön näytölleni...
Nykyisin minulla on kaikki säädot 0:lla, vaikka aika ankeilta näyttävätkin. Saa sitten säätää kun avaa raw:t
/Ken
-
Lukekaapa käyttöohjetta...
70:ssä voi hienosäätää väritasapainoa työkaluvalikossa helposti. Minua tympi se punaisuus syksyllä ja otin punaista yhden askeleen pois. Nyt tekee aivan neutraalia jälkeä eri olosuhteissa. Selvä se, että joku näyttö pitää olla kaliroitu, sitäpaitsi työhuoneen väri pitää olla neutraali. Silmä on huono mittari.
-
En ole tuota naamojen punerrusta huomannut jpg -kuvissa, mutta RSE:llä väännetyissä raweissa kylläkin. Capturen kanssa ei vastaavaa ongelmaa ole. Kameran säädöt on melko neutraalit tai miinuksen puolella. Kyllä tuossa joku perusjuttu kuitenkin on hiukan vinksallaan kun Capturekin väritti pelastusliivejä hiukan överiksi eräissä vapepa -jutuissa. Sää oli pilvinen, ettei valaistuksen puoleen tullut ylilyöntejä. Pienellä säädöllä kuitenkin selvisi eli ei vakava ongelma.
Odottelen edelleen ilmaista profiilia.
-- Sepe
Odottelen edelleen ilmaista profiilia.
-- Sepe
--