harrastajan studiovalaistus

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
zombie69
Viestit: 18
Liittynyt: Helmi 14, 2003 13 : 32
Paikkakunta: Helsinki

harrastajan studiovalaistus

Viesti Kirjoittaja zombie69 »

Moi,
vaikka näistä "kotistudio" asioista onkin ollut aina silloin tällöin keskustelua, niin ajattelin laittaa vielä yhden threadin aiheesta johon voitaisiin koota omia kokemuksiaan ja mielipiteitään siitä minkälaisia kohtuuhintaisia vaihtoehtoja on tullut vastaa pienen kotistudiovalaistuksen kasaamiseen.

Itseaäni kiinnostaisi lähinnä joku suht edullinen (alle 500 E) muotokuvaukseen sopiva kitti mikä olisi helppo kasata ja laittaa kaappiin kun sitä ei tarvitse.

esim. Jessopsilla on muutamiakin eri vaihtoehtoja, mm.

3200K 2 HEAD KIT (2 x Interfit 3200K tungsten heads)
PORTAFLASH STUDIO KIT 2
PORTAFLASH STUDIO KIT 3

Noista ekassa on ns. "kuumavalot" ja noissa muissa salamat.

Onko kellään perusteltua mielipidettä tuosta kuumavalot/halogeenit v.s. salamat harrastekäytössä?
Itse on tullut räpellettyä lähinnä halvoilla työmaahalogeeneilla ja täytyy sanoa että ne on niin kuumat ja hankalat käyttää että jotain parempaa ratkaisua täytys löytyä..

Jos porukalla on kokemusta asiasta niin kertokaa ihmessä mihin olette päätyneet ja miksi.

-Jamo
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
gramdel
Viestit: 542
Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: harrastajan studiovalaistus

Viesti Kirjoittaja gramdel »

Itselläni on vanhat mutta ihan hyvät studiosalamat, jotka sain kohtuullisen edullisesti käytettynä. Ongelmana halvoissa studiosalamoissa on lähinnä ohjausvalon riittämättömyys. Tämä ei ole digillä niin suuri ongelma kuin filmillä (ilman polaroidia), mutta hankaloittaa kuitenkin työskentelyä, koska liian vähätehoinen ohjausvalo ei anna oikeaa kuvaa valaistukseta. Elikkäs yksinkertaisesti valaistuksen suunnittelu ja asettelu on hankalampaa.

Kuumavaloissa taasen on ongelmana se, että, noh, ne ovat kuumia. Verrattuna salamavaloihin myös niiden valoteho on usein huomattavasti pienempi. Soveltuvat lähinnä tuotekuvaukseen myös hientuotantonsa puolesta.

Olen joskus kuvannut muutaman kerran kuumavaloilla, ja täytyy kyllä todeta, että kyllä halvatkin salamat ovat puutteistaan huolimatta mielestäni aivan ylivoimaiset.
TeemuN
Viestit: 215
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 26

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Olen aikeissa rakennella (sarjassamme "ikuisia projekteja" ;)jatkuvanvalon valaisimen itselleni, koska valonmuutosta on helpompi näin seurata kuin salamoiden kanssa jos settiä liikuttelee. Halogeenit on kyllä liian kuumia pikku pikku studioon tai olohuoneeseen ainakin jos ihmisiä aikoo kuvata. Ratkaisu: loisteputkilamput. Ajattelet ehkä, ettei niistä riitä tehoja mihinkään. Mutta mutta... http://www.bowensinternational.com/
esimerkiksi myy mallia nimeltä 9-lite, jossa on nimensä mukaisesti 9 kpl 30W spiraalinmuotoisia pienoisloistelamppuja, vastaa n. 120W hehkulamppua kukin, eli noin 1000W yhteensä. Kelvineistä en osaa sanoa, se riippuu lampuista. Helppo itsekin rakentaa, E27 kanta, lampuissa oma sytytin, erillistä kuristinta ei tarvita, eikä kuumene ja helppo seurata miten valo muuttuu kun sitä liikuttaa. Softbox päälle niin jo on pehmoista valoa. Jos itse aikoo rakentaa, ainoa miinus on lamppujen hinnat, Osramin 27W pienoisloistelamppu maksaa Anttilassa n. 30e!
JuhaH
Viestit: 2332
Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

TeemuN kirjoitti: Osramin 27W pienoisloistelamppu maksaa Anttilassa n. 30e!
Osram Circolux EL 24W värisävyt:
41-827 2700K
21-840 4000K

Vilkaisin tukkuhinnastosta, että kaikkine alennuksineen sielläkin yhden lampun hinnaksi jää noin 30€. Sen verran hävyttömän hintaisia, että suosittelisin suoria loisteputkia. Muistaakseni (uusimmassa?) kameralehdessä niillä oli rakennettu studiovalaistus. Esimerkiksi 10kpl 58W Deluxe luokan päivänvaloputkea (sävy 12-950) maksaa tukussa noin 60€ kaupassa ehkä hieman enemmän. Lisähintaa tulee tietenkin liitäntälaitteista lampunkiinnikkeistä yms (siis yksinkertaisemmin sanottuna valaisimesta)
M.B.
Viestit: 991
Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 24
Paikkakunta: Vantaa

Normaalit loistelamput vilkkuvat 100 Hz taajuudella!

Viesti Kirjoittaja M.B. »

JuhaH kirjoitti:suosittelisin suoria loisteputkia. Muistaakseni (uusimmassa?) kameralehdessä niillä oli rakennettu studiovalaistus. Esimerkiksi 10kpl 58W Deluxe luokan päivänvaloputkea (sävy 12-950) maksaa tukussa noin 60€ kaupassa ehkä hieman enemmän. Lisähintaa tulee tietenkin liitäntälaitteista lampunkiinnikkeistä yms (siis yksinkertaisemmin sanottuna valaisimesta)
Tähän väliin on syytä mainita, että tavanomaisella kuristimella varustetut loistevalaisimet ovat erittäin ikäviä, jos käytetään alle 1/60 s valotusaikoja. Pienoisloistelampuissa ja (oletettavasti/toivottavasti) varsinaisissa studiovalaisimissa käytetään ns. elektronisia liitäntälaitteita, jotka puskevat ulos n. 30 kHz taajuutta -> ei ongelmia. Vaan perinteisen mallisen kuristimen kanssa on odotettavissa seuraavia "pikku" ongelmia:

1. Valon voimakkuus sykkii 100 Hz taajuudella (verkkovirran taajuus 50 Hz -> 100 nollakohtaa sekunnissa).

Lyhyillä suljinajoilla on tuurista kiinni, missä kohtaa jaksoa suljin napsahtaa. Osa kuvista alivalottuu. Lisäksi "vilkkuva" valo voi saada valotusautomatiikan tai automaattitarkennuksen sekoilemaan.

2. Valon väri vaihtelee jakson aikana. Purkaus putken sisällä tuottaa UV-säteilyä, jonka putken sisäpinnalla oleva loisteainepinnoite muuntaa näkyväksi valoksi. Yleensä käytetään useamman erilaisen loisteaineen seosta halutun värilämpötilan ym. ominaisuuksien saavuttamiseksi. Jos/kun eri loisteaineilla on erilainen jälkiloisteaika, valon väri voi vaihdella melkoisesti syklin aikana. Tämän ilmiön saa digikameralla kätevästi näkyviin ottamalla loistelampusta kuvia esim. 1/1000 s valotusajalla.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

Hei,

itseänikin kiinnostaisi mahdollisimman halpa studiovalaistus, koska olen todella köyhä opiskelija. Koska kaikki rahat ovat käytännössä kiinni kamerassa, kiinnostaisi studio ja henkilökuvausta varten saada mahdollisimman halpa ja monikäyttöinen studiovalaistus. Olisiko hehkulampuista järkevää yrittää rakentaa jonkinlaisen telineen päähän liikuteltavia valaisimia? Pyydän mitä tahansa neuvoja joilla saisin halvalla muotokuvaukseen riittävät studiovalot :-) Kiitos kaikille guruille jo etukäteen!
TeemuN
Viestit: 215
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 26

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

http://www.specialtyoptical.com/compact ... tlamps.htm
pienoisloistelamppuja 6$ kpl, 30W - 2700K, 4200K, 5000K, 6400K - ka. 1920 Lumenia - 10000 tuntia. Valmistaja Kiinalainen Longstar,
http://www.longstarlighting.com/doce/gsjj.html
hsm
Viestit: 1110
Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hsm »

TeemuN kirjoitti: pienoisloistelamppuja 6$ kpl
Halvinta, ja muutenkin, etsiessä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että valokuvauskäytössä loistelampulla/putkella on muitakin vaatimuksia kuin että se palaa.
Yleensä näissä hankinnoissa näyttää huomiotta jäävän värintoisto.
Sitä kuvataan Ra-arvolla, jonka maksimi on 100. Loistevalaisimet, joissa tuo arvo on yli yhdeksänkymmenen, ovat yleensä kelvollisia valokuvaustarkoituksiin.
TeemuN
Viestit: 215
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 26

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Oli pakko kysyä ihan tehtaalta specsejä tuohon lamppuun. Luotettavuuden päättäköön kukin itse.

FE-IS-30W-D & FE-IS-30W-SD
LUMEN:1920
DIMMING RANGE:100-20%
COLOUR RENDERING INDEX: >84
60HZ

Ra-indeksiä ja värähtelyä on käsitelty kuvankäsittelyn puolella:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3326
cweck
Viestit: 12
Liittynyt: Tammi 14, 2004 9 : 02
Paikkakunta: Espoo

Re: harrastajan studiovalaistus

Viesti Kirjoittaja cweck »

zombie69 kirjoitti:Moi,
vaikka näistä "kotistudio" asioista onkin ollut aina silloin tällöin keskustelua, niin ajattelin laittaa vielä yhden threadin aiheesta johon voitaisiin koota omia kokemuksiaan ja mielipiteitään siitä minkälaisia kohtuuhintaisia vaihtoehtoja on tullut vastaa pienen kotistudiovalaistuksen kasaamiseen.

Itseaäni kiinnostaisi lähinnä joku suht edullinen (alle 500 E) muotokuvaukseen sopiva kitti mikä olisi helppo kasata ja laittaa kaappiin kun sitä ei tarvitse.

esim. Jessopsilla on muutamiakin eri vaihtoehtoja, mm.

PORTAFLASH STUDIO KIT 3



-Jamo
Minua kiinnostaa yllämainittu Portaflash Studio Kit 3. Onko kellään kokemuksia tuosta kitistä, entä Jessopsista ostopaikkana?
MattiH
Site Admin
Viestit: 6388
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

PORTAFLASH STUDIO KIT 3 ei ole siitä tehokkaimmasta päästä, mutta hinta/laatusuhde on mainio.

http://www.profitech.fi/
lienee tekemässä (tai sitten on tehnyt) vielä yhden ns. yhteistilauksen Jessopsilta, minä pyysin tätä Tomppaa lisäämään omaksi tilauksekseni tuon Studio Kit 3:n. Hinta taisi olla 660 euroa (jos oikein muistan).

Eivät nämä mitään pro-kamoja ole, mutta harrastekäyttöön ihan sopivia. Voi purkaa ja koota nopeasti ja kulkevat isossa pussissa käsittääkseni.

Jos ruokahalu kasvaa, niin sitten voi harkita niitä kalliimpia ja tehokkaampia valoja.
form8
Viestit: 72
Liittynyt: Marras 19, 2003 21 : 21

Viesti Kirjoittaja form8 »

Tohon opiskelijabudjettiin vielä, eli mitenköhän voisi yhdistää helposti normaalin kotivalaistuksen "kotistudioon", eli tosi harrastelijamaisen kotistudion.

Mielellään kotivalaistuksenakin pitäisin 6700K värisävyä tai vähintään 5000K, olisiko halogeenit paras vaihtoehto? Mistäköhän kannattaisi yleensä katella polttimoita?
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Valaistus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Itse rakennetun valosysteemin yksi heikko kohta on valon värilampötilan hallinta, kuten edellä on jo todettu. Hehkulampuilla värilämpötila jää selvästi alle 3000K:n ja halogeeneilla se on 3200-3400K. Molempien valo on siis "keltaista".

Loisteputkissa on laajempi hajonta nimellisvärilämpötilassa - lämmin valkoinen <-> päivänvalo. Eri valmistajan ja samankin valmistajan eri putkien välillä on selviä eroja. E27 kantaisissa "säästölampuissa" ei välttämättä ole mainittuna mikä nimellisvärilämpötila on, joten niiden käyttö on pulmallista.

Loisteputkien heikkous on värispektrin epäyhtenäisyys. Vaikka nimellisvärilämpötila on joku tietty voi valo kuitenkin olla enemmän tai vähemmän "jotakin muuta". Jokin "valkoisen valon" osatekijä saattaa olla toista heikompi. Putken sisäpinnoitteen "suodatinkerrosten" avulla virheitä yritetään korjata, mutta samalla valoteho hupenee.

Järkevintä on rakentaa kuvausvalaistus suorin tai pitkin pl-putkin, jolloin saadaan valittua sellaiset putket, joiden väriominaisuudet tunnetaan (Ra-luku mahdollisimman suuri), esim. Philipsin 90-sarja. Kuten edellä todettiin valaisimessa pitää olla elektroninen liitäntälaite (valon palamisesta vastaava mutikka valaisimen sisällä, joka nostaa taajuuden suuremmaksi). Isohkon valaisimen oleellinen etu on myös valaisevan pinnan laajuus. Pistemäisten valaisinten käyttö aiheuttaa yleensä ongelmia - riippuu tietysti kuvattavasta kohteesta.

Philipsin lampputietoa löytyy tästä
http://www.eur.lighting.philips.com/int ... index.html

Tavallisen hyvätasoisen Ra=85, väri 830 loisteputken spektri
http://www.eur.lighting.philips.com/int ... ctral.html

90-sarjan laatuputkista löytyy tietoa esim. tästä http://www.prismaecat.lighting.philips. ... r_md=1111#
form8
Viestit: 72
Liittynyt: Marras 19, 2003 21 : 21

Re: Valaistus

Viesti Kirjoittaja form8 »

jiiällä kirjoitti:halogeeneilla se on 3200-3400K
Voisihan tätä suoraan Highlightilta kysyä :) mutta missä lämpötiloissa noi päivänvalohalogeenit liikkuu:
http://www.highlight.fi/polttimot.htm
jiiällä kirjoitti:Järkevintä on rakentaa kuvausvalaistus suorin tai pitkin pl-putkin, jolloin saadaan valittua sellaiset putket, joiden väriominaisuudet tunnetaan (Ra-luku mahdollisimman suuri), esim. Philipsin 90-sarja.
Missäköhän päin Helsinkiä tollasia voisi käydä ihmettelemässä, itse lamppuja ja niihin sopivia valaisimia, ja missä luokassa hinnat liikkuu?
Vastaa Viestiin