Olympus E-500 (EVOLT)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
akrooks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akrooks »

IlkkaS. kirjoitti:No voi patti... Jos vielä muita järkyttyneitä ilmaantuu, niin mielenkiinto tuota mallia kohtaan katosi.
Niin no, minä väijyn normaalisti 1,3-kennoisen Kodakin etsimestä, joka on kuin katselisi keittiön ikkunasta ulos tuohon Olympukseen verrattuna. ;) Ehkäpä D70/20D/tms-käyttäjiltä saanee parempaa vertailutietoa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
HannuS

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Kieltämättä uutukaisen etsin oli aikamoinen tunneli. Tosin ennakkotietojen perusteella olin varautunut siihen eikä pettymyksestä voinut enää puhua. Olen ajatellut kameraa kakkosrungoksi E-1:n rinnalle, mutta mietin, pitäisikö jäädä odottelemaan.

Olympuksen esittelijältä nimittäin kuulin Kaapelilla, että tulossa on melko piankin neljäs runko, joka ei hänen sanojaan lainatakseni ole E-2, vaan pikemminkin E-300:n seuraaja. Taas hieman erilainen huhu entisten lisäksi. Ainakin dpreview-forumin huhupörssissä pidettiin pitkään todennäköisimpänä lähiajan tulokkaana uutta E-3:ksi ristittyä E-1:n seuraajaa, kunnes Olympus itse taisi hieman hillitä ammattilaismallin pikaista tulemista povannutta spekulaatiota.

Nämä spekulaatiot elävät omaa elämäänsä, niinkuin on nähty, kunnes loppusuoralle ilmestyy pusikosta valmistajan itse vuotama ns. varma huhu usein oikeaksi osoittautuneen kuvan kera.

Odottelevaa kantaa puoltaa sekin, että aluksi E-500 tulee myyntiin kittinä ja tuplakittinä ja vasta myöhemmin alkaa saada runkoa ilman kittilinssejä. Myös Panasonicilta on lupailtu uutta 4/3 runkoa.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 07, 2006 15 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s3r4x
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s3r4x »

ite hankin just tän e-500... sain suoraan olympuksen henkilöltä töitten kautta harvinaisen edullisesti. Etsin ei ole haitannut.. varmaan siksi etten ole päässyt muihin järkkäreihin käsiksi... Hyviä kuvia on tullut tähän mennessä. Odottelen vain hyviä kuvaus säitä, kun nyt on vain tasaisen harmaata joka paikassa.. Tullut leikittyä "kotistudiolla".
s3r4x
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s3r4x »

s3r4x kirjoitti:ite hankin just tän e-500 tupla kitillä... sain suoraan olympuksen henkilöltä töitten kautta harvinaisen edullisesti. Etsin ei ole haitannut.. varmaan siksi etten ole päässyt muihin järkkäreihin käsiksi... Hyviä kuvia on tullut tähän mennessä. Odottelen vain hyviä kuvaus säitä, kun nyt on vain tasaisen harmaata joka paikassa.. Tullut leikittyä "kotistudiolla".
Nipsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

MattiH kirjoitti:Olympuksen kittilinssit taitavat olla luokkaa parempia kuin Canonin kittilinssit.
Olympus Kit:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Canon Kit:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Johtuuko sitten rungosta vai linssistä, mutta selvästi jää Oly resonsa puolesta canonin kitin rinnalla.
Darkness is faster than light
http://huphoto.smugmug.com
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Tuossa se nyt sitten on: uuden karhea E 500. Etsin voisi tosiaan olla hiukka avarakatseisempi.
Suurempi ongelma sen sijaan on se, että se ei tunnu ymmärtävän tuon Ultra II CF:n olevan 4 Gt vaan antaa ottaa 13,6 Mt RAW-kuvia vain 144 kpl !
Kuis ny teherään?
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

eesau kirjoitti:Suurempi ongelma sen sijaan on se, että se ei tunnu ymmärtävän tuon Ultra II CF:n olevan 4 Gt vaan antaa ottaa 13,6 Mt RAW-kuvia vain 144 kpl !
Kuis ny teherään?
Tuollainen teksti löytyy käyttöohjeen sivulta 197. "CF card (Compatible with Type I and II)
Microdrive (Compatible with FAT 32)" Siis pitäisi toimia. Ellei kortin formatointi kamerassa auta, niin aihetta kyselyyn on olemassa.

Sähköpostia Olympuksen Eurooppahuoltoon, sielta vastaavat yleensä melko nopeasti.

Edit: lisätään vielä yhteystiedot, näyttää olevan myös maksuton puhelintuki Suomeksi.

Maksuton puhelinpalvelu: 00800 - 67 10 83 00 (Ma-Pe 9:00-18:00 CET)
E-Mail: di.support@olympus-europa.com

Neuvontaa saa suomeksi ja ruotsiksi.
UnskiVee
eesau

Kiitoksia.
Ei todellakaan mistään lähteestä ole silmiini osunut tietoa rajoituksista kortin koon suhteen. Nythän siis näyttää siltä, että kamera luulee korttia 2Gt kortiksi.
Aikamoinen pettymys ja varoitukseksi muille.
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

eesau kirjoitti:Kiitoksia.
Ei todellakaan mistään lähteestä ole silmiini osunut tietoa rajoituksista kortin koon suhteen. Nythän siis näyttää siltä, että kamera luulee korttia 2Gt kortiksi.
Kannattaa kokeilla windowsissa formatoida kortti fat32:seksi... jos kamera forkkaa sen vaan fat16:sta, jolloin suurin osion koko on noin 2 gigaa...
eesau

Fr0Z kirjoitti:
eesau kirjoitti:Kiitoksia.
Kannattaa kokeilla windowsissa formatoida kortti fat32:seksi... jos kamera forkkaa sen vaan fat16:sta, jolloin suurin osion koko on noin 2 gigaa...
Niin. Toisaalta tuntuisi aika ihmeelliseltä jos kamera ei itse osaa formatoida toimivaan muotoon.
Eikä ole tuota Win-konettakaan käsillä...
eesau

No kaikkeen on looginen selitys:
siinä CF-kortissahan on sellainen ihan mekaanisesti siirrtettävä kytkin jolla voi valita käyttöön ensimmäiset 2 Gt, toiset 2Gt tai kaikki 4Gt .
Enhän minä tuota tiennyt enkä hoksannut tutkia, noin "alkeellinen" systeemi.
quiklas

Viesti Kirjoittaja quiklas »

No, kameran omistavat ihmiset, onko ostamisen arvoinen? Ajattelin hemmotella itseäni uudella kameralla tänä jouluna, tässä potentiaalinen vaihtoehto? Onko etsin nyt oikeasti niin huono kun sanotaan?
sirace

Viesti Kirjoittaja sirace »

Huonoudesta en osaa sanoa, mutta Olympyksen etsin on kaikista pienin vrt Nikon, Canon, Konica-Minolta.
quiklas

sirace kirjoitti:Huonoudesta en osaa sanoa, mutta Olympyksen etsin on kaikista pienin vrt Nikon, Canon, Konica-Minolta.
Ei kuitenkaan niin pieni että kiinnostuksen pitäisi lopahtaa? Kai siitäkin nyt jotain näkee? :wink:
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Olen kuvannut E-300:lla vajaan vuoden verran. Kävin koekuvaamassa E-500:sen. Kamera on todella paljon parempi, kuin E-300. Etsin siinä on pienempi, mutta molemmissa malleissa on vaikeuksia silmälasien kanssa. Ellei ole pakko noita käyttää, niin etsimellä kyllä pärjää.
UnskiVee
quiklas

UnskiV kirjoitti:Olen kuvannut E-300:lla vajaan vuoden verran. Kävin koekuvaamassa E-500:sen. Kamera on todella paljon parempi, kuin E-300. Etsin siinä on pienempi, mutta molemmissa malleissa on vaikeuksia silmälasien kanssa. Ellei ole pakko noita käyttää, niin etsimellä kyllä pärjää.
Hmm voisi käydä tuon sitten koekuvaamassa jos kerran näkee linssittömil silmil tihrustaa sen etsimen läpi. :)
Ezy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ezy »

kävin kans tänään käpälöimässä tuota E-500:sta ja nikonin D50:stä enkä nyt ainakaan heti huomannut että olympuksen etsin ois ollut jotenkin pieni katsella. tosin kokemuskin eri kameroista on aikas vähäinen. joskus tuli kuvattua aika paljon Canon 500e (onkos tällasta ees?) filmikameralla.

Olympus istu mun käteen noista kahesta paremmin.
rekku99

kk kokemus

Viesti Kirjoittaja rekku99 »

Kaikki kohisee tuosta etsimestä.... riittää ainakin minulle ja olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Käyttö on pienen opettelun jälkeen sujuvaa ja kuvien laatu on erittäin hyvä. Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni... Ostin tuon kitin tuplaputkella. Riittää näin aluksia ainakin. Kittiputkien laadusta voidaan olla montaa mieltä, mutta en noita aivan huonoiksikaan haukkuisi.

Itse olen erittäin tyytyväinen hankintaani, joten voin suositella.
e-z0r

Viesti Kirjoittaja e-z0r »

On se aika onneton kuilu mistä täytyy läpi katsoa tuossa E-500:ssa. Kävin kokeilemassa sitä Topshotissa. En toki ole koskaan käyttänyt mitään muuta järjestelmäkameraa, joten en osaa sanoa onko se verrattaen miten huono, mutta voin sanoa että katson mieluummin vanhan Yashica MF-2:n läpi tai hitto vie vaikka Canonin Powershottien reikä-kameran-läpi -tyylisistä ratkaisuista.

Käsitarkennus esimerkiksi oli vaikeaa E-500:n ruudusta katsoen, vaikka näköni on korjaamattomana optikkolaitteiden ja terveystarkastusten mielestä virheetön.

Muuten oikein vakuuttavan oloinen kamera oli E-500. Hyvä pitää kädessä, nopeatoiminen, ERITTÄIN, ERITTÄIN intuitiivinen valikkojärjestelmä - En ole koskaan käyttänyt DSLR:ää, ja löysin kaikki hakemani toiminnot aina alle kahdessa sekunnissa. Todella miellyttävä käyttää muutenkin. Näyttö ja sen infomoodit oikein mukavia - jokaiselle värille oma histogrammi ja muuta mukavaa.

Salama käyttäytyi mielestäni hyvin. Välistä poseerata sai liikkeen myyjä, välistä henkisenä tukena ollut kaverini, ja salamakuvat olivat minusta yllättävän luonnollisen näköisiä.

Yleisesti ottaen täytyy sanoa, että vakuutuin kaikesta muusta paitsi tosiaan etsimestä. Kotiin tultua kaivoin Yashican esiin nähdäkseni, että oliko tässäkin yhtä kamalaa katsella ulos, mutta ei ollut. Tietenkään tämä ei ole TTL-etsin, joten objektiivin maksimiaukko ei rajoita valon määrää, mutta silti.
Vastaa Viestiin