Kino- vai kuulapää jalustaan?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
zathr

Kino- vai kuulapää jalustaan?

Viesti Kirjoittaja zathr »

Tällä hetkellä minulla on Manfroton joku 055-sarjan jalusta ja erityisesti videokäyttöön hankittu 128RC pää. Tuossa havaitsin, että vaikka muuten videopää kohtuullisesti toimiikin myös järkkärin kanssa, niin pystykuvien kanssa joutuu vekslaamaan turhan paljon.

Mutta nyt ilman omaa kokemusta jäin arpomaan, että mitä käytännön eroa (ergonomia, juuri nuo pystykuvat, yms) on kinopäillä (3-way) ja kuulapäillä? Vai onko tämä niitä mielipidejuttuja ilman oikeaa ja väärää?

Lähinnä mietin Manfroton 029 kinopäätä tai 48?RC? -sarjoista jotakin. (Näytti telefotossa tosin olevan ihan oma laitekin kameran kääntämiseksi pystyasentoon.. mutta siis sen mitä etsin tulisi toimia hyvin myös muissa kuin pystykuvissa, tietty.)

Kiitoksia etukäteen näkemyksistänne ja erityisesti kokemuksista!

--
Tuomo
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
gramdel
Viesti:

Re: Kino- vai kuulapää jalustaan?

Viesti Kirjoittaja gramdel »

Tuskinpa tuohon nyt sinällään mitään oikeaa vastausta on, ehkä joku hassahtanut voi kinopäälläkin kuvaamisesta pitää... Itse olen kyllä täysin vakuuttunut kuulapään ylivoimaisesta käyttömukavuudesta.

Käy kokeilemassa jossain liikkeessä.

Olen myös sitä mieltä, että kuulapäähän kannattaa kyllä sijoittaa jonkin verran rahaakin. Monet huokeat ja mand. kevyet kuulat ovat erittäin epäkäytännöllisiä käyttää ja tuppaavat valumaan vähänkään painavamman kameran kanssa. Gitzolla (ja manfrottollakin) on muutamia oikein mainioita kuulia. Parhaita mielestäni löytyy kirkiltä ja arca swissiltä, tosin hintaa ja painoakin on.
ripa_k

Re: Kino- vai kuulapää jalustaan?

Viesti Kirjoittaja ripa_k »

Ostinpa monopodin kun halvalla sai, nyt tarvitsisi jostain löytää siihen kuulapää.
gramdel kirjoitti:Käy kokeilemassa jossain liikkeessä.

Olen myös sitä mieltä, että kuulapäähän kannattaa kyllä sijoittaa jonkin verran rahaakin. Monet huokeat ja mand. kevyet kuulat ovat erittäin epäkäytännöllisiä käyttää ja tuppaavat valumaan vähänkään painavamman kameran kanssa.
Eli mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun menee liikkeeseen hiplaamaan? Missä liikkeissä Tampereella olisi hyvä valikoima ja palvelu?
Kamerani on Minolta Dimage 5, painoa 608g. Kuulapää saisi tietenkin olla suht halpa ja kevyt. Monopod tulee varmaankin enemmän tai vähemmän satunnaiseen käyttöön, tai no riippuen ehkä hieman kuinka paljon sitä innostuu käyttämään. Tuleeko jollain mieleen jotain esimerkkejä kuulapäistä jotka olisivat hyvä kompromissi hinnan ja keveyden versus laadun välillä?
Everything that has a beginning has an end
jiiällä

Kuulapolvi

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Sopiva tukevuus käytettävään kameraan nähden lienee oleellisin asia kuulapolvea valittaessa. Kameran irroitus pikakiinnityslevyn avulla helpottaa käyttöä. Jos on sekä jalusta että monopodi niin voisi harkita molempiin samanlaista päätä (= samaa pikakiinnitystä). Budjettikin varmaan vähän vaikutaa siihen mitä kannattaa katsoa - valikoimaa on näissäkin. Manfrotto 486RC2 voi olla pikkukameralle turhan iso, mutta kannattaa katsoa ainakin sitä.

Kesällä ostellessa kannattaa pitää mielessä miten laitteet toimivat talvella. Muoviset jalustojen osat saattavat särkyä yllättävän helposti pakkasella (kokemusta on).
Skynet

Viesti Kirjoittaja Skynet »

Epätasaisella alustalla kuulapää on ehdottomasti parempi. Ei tarvitse trimmata jalustaa vaakasuoraan jalkoja säätelemällä. Kannattaa vielä valita sellainen kuula, jossa on riittävästi kallistusvaraa (esim. Manfrotton kuulat ovat tässä(kin) mielessä hyviä).
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tuossa on kanssa melenkiintoinen kuula. Ei tosin ole mitään kokemusta käytöstä
http://www.novoflex.de/english/html/products.htm
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

kinopäässä on se hyvä puoli, että kun sen kerran passaa vaakasuoraan, kameraa voi kääntää sivulle ilman että pystyasetus muuttuu. stitsatessa hyvä ominaisuus. kuulapää on vähän näppärämpi. taitaa olla pääosin makuasia. itselläni on ollut kuulapää viimeajat.
seppo raami
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

raamise kirjoitti:kinopäässä on se hyvä puoli, että kun sen kerran passaa vaakasuoraan, kameraa voi kääntää sivulle ilman että pystyasetus muuttuu. stitsatessa hyvä ominaisuus. kuulapää on vähän näppärämpi. taitaa olla pääosin makuasia. itselläni on ollut kuulapää viimeajat.
Hyvästä kuulapäästä löytyy myös oma vaakatasossa pyöritys.
Jore
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jore »

Tuolla ylempänä kehuttiin Kirk ja arca swiss kuulapäitä.

Itsekin olen noita harkinnut, mutta mistä niitä saa?
En ole törmännyt niihin missään liikkeessä Helsingissä,
onko kummallakaan maahantuojaa Suomessa?
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Jore kirjoitti:Tuolla ylempänä kehuttiin Kirk ja arca swiss kuulapäitä.

Itsekin olen noita harkinnut, mutta mistä niitä saa?
En ole törmännyt niihin missään liikkeessä Helsingissä,
onko kummallakaan maahantuojaa Suomessa?
Arca Swissiä löytyy ainakin saksasta ja englannissa. Itse ajattelin kokeilla Markins M10:ä, joka on saanut ihan hyviä arvosteluja netissä.
Jore
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jore »

Marko kirjoitti:Arca Swissiä löytyy ainakin saksasta ja englannissa. Itse ajattelin kokeilla Markins M10:ä, joka on saanut ihan hyviä arvosteluja netissä.
Kyllähän tilaamalla aina saa, mutta tuon hintaista päätä olisi mukava
kokeilla ennen ostamista.
Netin mukaan noissakin näyttää olevan sekä hyviä että huonoja yksilöitä.
hifi

Viesti Kirjoittaja hifi »

Millainen pikakiinnityus noissa aiemmin mainituissa kuulissa on? Pitäisi saada monopodiin joku pää jossa pikakiinitys samalla palalla kun SLIKin 700 DX:n kinopäässä (eli se pyöreä levy). Slikin kuula maksoi jotain n. 100 e rajalalla, jenkeissäkin n. 80 e. Onko muita johon käy sama pikakiinnitys? Kamerana siis EOS 10D akkukahvalla ja vanhalla L-sarjan lasilla, joka painaa koht. paljon.
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Yhden oleellisen seikan olen huomannut. Kuulan lukitusten pitää olla pyöritettäviä ruuveja. Esim. Manfrotolla on sellaisia, joissa lukitus toimii sivuttain siirrettävällä vivulla, ja se on vihoviimeinen vempele. Jalustaa siirtäessä hiha vapauttaa lukituksen; klonks, taas tuli säröjä ja asiaa vakuutusyhtion sinänsä ihan viehättävälle rouvashenkilölle.
jiiällä

Kuulapää

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Yksi tuollainen vipulukittava Manfrotto pää on Mod. 108. Aikamoista sähläystä sen käytöstä helposti tulee kahden erillisen vivun vuoksi. Toinen vapauttaa pään pyörimään ja toinen itse kuulan. Pikakiinnityslevy on sitäpaitsi niin pieni, ettei kameraa saa tukevasti kiinni. "Pakko" tuosta museokapistuksesta oli luopua (486RC2:t tilalle). Liekkö tuota mallia 108 enää saatavillakaan .... en ainakaan Manfroton sivuilta sitä hetimiten löytänyt

Manfrotto kuulapäät
simeoni

Kuulapää vanhaan Manfrottoon

Viesti Kirjoittaja simeoni »

Onko tuommoiseen lähes 20v vanhaan Manfrotto #055-jalustaan saatavana enää sopivaa ja hyvää kuulapäätä:

Kuva
gramdel
Viesti:

Re: Kuulapää vanhaan Manfrottoon

Viesti Kirjoittaja gramdel »

simeoni kirjoitti:Onko tuommoiseen lähes 20v vanhaan Manfrotto #055-jalustaan saatavana enää sopivaa ja hyvää kuulapäätä:
Tuskinpa se pään kiinnitys on muuttunut. Eli varmaan tuohon käy melkein mikä vaan kuula.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
Vastaa Viestiin