talein kirjoitti:
Minulla on ollut sellainen käsitys, että jalustasta voi olla jotain
hyötyä vain jos laukaisimen saa piuhan päähän, mutta saako sen esim. A40:ssä tai G3:ssa langan päähän?
On huomattava, että on jalustoja ja "jalustoja".
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
Ei tarvita lankaa, riittää että on hyvä tukeva jalusta tai sitten vitkalaukaisin. Hyvä jalka on parempi vaihtoehto koska siinä ei tule viivettä laukaisuun...
Kivikasvo kirjoitti:G kolmosen saisi halvimillaan alle kuudensadan dollarin (sis. postikulut)! Taytyneepa laittaa tilaus vetamaan piakkoin.
Riippuu vähän että mistä tilaat... Jos hinta on dollareina niin varmaankin USA:sta !? Eli laske siihen tullit päälle niin eipä olekkaan enää halpa.
Nainhan se asia on jos tilaa Suomesta kasin mutta kun mina oen talla hetkella USA:ssa niin ei tarvitse maksaa tullia.
Riippuu tilanteesta. Esim. eräs tuttuni oli kerran joutua maksamaan vanhasta videokamerastaan tullia vaikka se oli hänellä kädessä, ja todella vanha mallikin vielä. Suomen tulli mies väitti että se on ostettu matkalta ja siitä on maksettava tullia... että näin.
En ole pahemmin edennyt valintaprosessissa viime paivina.
Tarkein tekija joka valintaani vaikeuttaa on se etta G3 on ominaisuuksiltaan hiukan parempi (ja ergomisempi?), kun taas S45 on kompaktimman kokoinen.
Onko naiden kahden mallin laukaisuviiveissa mitaan eroja?
Onko S45:n monitoimipainike niin kehno kuin jotkut arvostelijat vaittavat? Enta akun kestoaika vertailtaessa naita kahta mallia keskenaan?
Kameraliikkeissa olen kaynyt naprailemassa kameroita. Ei siina oikein ehdi kyllakaan pahemmin tutustua kameraan kunnolla kun myyja hengittaa niskaan kaiken aikaa ja seuraava asiakas odottaa vuoroaan. Varmaan olisi aika hyodyllista jos olisi joku tuttu kenen kameran voisi vaikka lainata ja ottaa tuntumaa siihen sitten kaikessa rauhassa.
Laitanpa tuohon viela oman pienen yhteenvetoni molempien mallien plussista ja miinuksista:
G3:
+kuvanlaatu
+hinta jopa alle kuudensadan dollarin
+erinomaiset saatomahdollisuudet
+linssi(4x zoom,valovoimainen,parempi makro kuin S45:ssa)
+Kaantyva LCD
+saa kiinni ulkoisen salaman ja lisalinsseja
+laturi toimii verkkolaitteena
+Ergonomia(saa hyvan otteen,hyvat painikkeet,jamakka rakenne)
+akun kestoaika
-paino, ei mikaan taskumalli, tarvitsee varmaankin laukun.
-linssinsuojus?
S45
+koko, paino,kulkee mukana helpommin kuin G3
+kuvanlaatu
+saatomahdollisuudet
+hinta alle viidensadan dollarin
-Akun kesto(?)
-Haukuttu monitoimipainike.
-Kiintea LCD.Minusta sen kuva on pikkaisen sumea,saisi olla teravampi.
-muotoilu varauksin
-linssin valovoima?
Olen itse omistanut S30 ja nyt omistan G3 kameran, syitä miksi olen vaihtanut G3 ja mitä olen huomannut 3kk aikana.
-Valovoiman huomattava parannus myös tele päässä
-Tele 140mm, makro hyvä (parempikin voisi olla)
-Akkujen kesto (josta en tiennyt kameraa ostaessa), S30 kamerassa akku loppui noin 60 kuvan jälkeen.
-Kääntyvä lcd näyttö mukava, ei tarvitse pitää kameraa aina silmien edessä voi vaikka kuvata kuin vanhalla rolleiflexillä. Ja lisäksi näyttö pysyy puhtaana kun on piilossa.
-mahdollisuus ulkoiseen salamaan (mitä en ole vieläkään hankkinut)
-Hinta oli yli 900 euroa
-Kamerasta tosi hyvä pitää kiinni (s- mallit erittäin liukkaita)
-Kuvanlaadusta on vaikeaa huomata eroa!
-En ole ostanut laukkua kun sieltä kameraa on vaikeaa kaivaa esiin.
-Linssin suojus G3 on todella surkea (onneksi siinä on naru)
-Kaikki nappula toiminnot yksinkertaisia, erittäin hyvät napit ja rulla! S-mallien moninäppäin on surkea, tulee vääriä painalluksia.
-S-malli on pienempi mutta ei tarpeeksi pieni aina mukana kulkevaksi.
Nyt on myös tullut S-50 jonka ostaisin jos S-mallia hakisin.
Aika yksinkertaiseen valintaan kameran ostosi mielestäni kiteytyy, jos kameran mahtuminen esim. päällystakin taskuun on tärkeää, niin ostat S45:n. Jos tämä ei ole ykkösprioriteetti, niin sitten ostat Canon G3:n.
Välttämätön hankinta on joku Lensmaten tapainen tötterö Canon G3:een suojaamaan linssiä ja zoom-koneistoa. Samalla voi ulkokuvissa ruveta käyttämään polarisaatiofiltteriä taivaan sineä ja värejä voimistamaan.
MattiH kirjoitti:Välttämätön hankinta on joku Lensmaten tapainen tötterö Canon G3:een suojaamaan linssiä ja zoom-koneistoa. Samalla voi ulkokuvissa ruveta käyttämään polarisaatiofiltteriä taivaan sineä ja värejä voimistamaan.
Itse en pidä ollenkaan välttämättömänä, ei S45 ole mitään linssin suojusta (paitsi kun on piilossa). Tälläisiä lisä töteröitä ei mielestäni kannata hankkia kuin todelliseen käyttöön esim digiscopin tai jos tarvitsee erittäin laajakulmaa tai polarisaatiota.
Kameran koko kasvaa huimaisti jos näitä jatkeita hommaa, ja rahaa palaa monasti, tarvetta ei ole vain rahaa ja osto halua.
Canon S45:stä ei ollut kyse, vaan Canon G3:sta. Canon S45:een lienee olemassa sellainen hankala viritys, joka kiinnitetään jalustakierteeseen. Itse en S45:een hankkisi mitään tällaista. Työpaikalla on useampikin Canon G2/G3, ennen Lensmatien hankkimista linssi oli täynnä - siis täynnä - sormenjälkiä. Nyt on vähän helpompi puhdistella suodinta kuin suoraan mahdollisesti narmuuttaa linssiä. Canon G2/3 tulee helpommin käsiteltäväksi tötterön ansiosta, siitä on kätevä ja tukeva ottaa kiinni kuvatessa. Zoom-mekanismi eli liikkuva linssi on ulkona ollessaan hyvin herkkä vaurioitumaan. Olen lukenut monta viestiä, joiden mukaan pieni kolaus kääntyessä on riittänyt hajoittamaan zoom-mekanismin. Tai sitten kamera on sattunut tipahtamaan, mutta tötterö on suojannut arkaa zoom-mekanismia, eikä mitään vaurioita ole sattunut.
Polarisaatiofiltteriä kannattaa käyttää mielestäni melkein aina ulkona kuvattaessa. Ainakin jos on sininen taivas eikä pilviä... Se poistaa hyvin lasin heijastuksia ja kirkastaa kaikkia värejä. Valovoima laskee aukon kaksi, mutta siitähän ei ulkona kuvattaessa liene suurta haittaa. Lisäksi tötteröön saa kiinni lähilinssejä, joiden ansiosta voi parantaa Canonin vähän vaatimatonta makroa.
Laajakulma- ja telelisäkkeistä en ole kovin innostunut. Niitä ei tule niin helposti vaihdettua, siinä on aika iso vaiva jatkuvasti ruuvailla lisäkkeitä. Varsinkin laajakulmapäässä on vähän vaikea saada kunnon laatua, tai kunnon laadusta joutuu maksamaan paljon.
Sori Matti se meni ihan väärin, tiedän kyllä millaiset kamerat ovat kyseessä kun olen omistanut kummatkin. Tässä pientä korjausta:
S-mallissa ei ole mitään linssin suojusta (paitsi kun on piilossa) eikä minulla silloinkaan tullut sormen jälkiä linssiin. Älkää koskeko linssiin sormillanne, mutta tuo että kamerasta on parempi pitää kiinni kun siinä on iso tötterö on varmasti totta, itse en vaan haluaisi kamerani olevan kovin iso.
Mulla on ollut G3:n nyt kaksi viikkoa ja mikään asia ei ole aidosti ottanut nuppiin. Akku erinomainen ja kuvat onnistuu jopa minulta toisinaan jne.
Ei sen koko tai varsinkaan paino ole mikään este ottaa sitä mukaan. Itse ostin pienen laukun kameralleni johon mahtuu vain kamera ja pienet kuljetukset (autoon ja pois) kamera lepää siellä rauhassa ja pois kameran saa melko vikkelään.
Se mikä mua on hirvittäny niin on juuri tuo kameran linssi/zoom ja se että se on kuulemma kovin herkkä vaurioitumaan eikä mulla ole mitään hajua noista lisäpalikoista, joilla saisi sitä suojattua eli linkit kelpaisi... Toisena arvelluttaa nuo puheet digien eliniästä (n. 20000 kuvaa) ennenkuin kuluvat osat hajoaa!? Hui! Itsellä siis 2 viikkoa ja kuvia n. 3000 eli hajoaako kamerani parin kuukauden kuluttua? =)
Eli kyl S-sarjalaiset lienee hieman huolettomampia mut hintaero ei ollu hirveen suuri ni ajattelin että pari satkua lisää ei haittaa jos kameraa voi "viritellä"!
Eikö tässä jo melkein kaikki mahdollinen ole jo käyty läpi? Nythän Canonilta tulee uusi S50-malli, mutta siitä ei kenelläkään Suomessa liene vielä kokemuksia. Jossain vaiheessa kaikkien testien ja muiden sellaisten lukemisen jälkeen tulee piste, jossa vain kerta kaikkiaan on valittava joku kamera. Pohjatyön (eli siis ominaisuuksien tutkimisen jne.) jälkeen loppusuoralle päässeistä kannattaa valita se, joka omaan käteen parhaimmalta tuntuu ja joka itseä eniten miellyttää.
Jos sinusta S45 tuntui hyvältä, niin ota se. Jos sinusta G3 tuntui hyvältä, niin ota se. Faktatietoa on varmasti riittävästi valinnan tekemiseen.
Kiitos Matti asiallisesta kommentistasi, nainhan se on etta jossain vaiheessahan se kamera on hankittava jos sen meinaa hankkia.
G3 olisi ominaisuuksiltaan ylivoimainen,hintakaan ei ole paha USA:ssa. Asia joka minua mietityttaa on sen kannettavuus vaikka se esim. Dpreview-sivustolla onkin kompaktikamerana mainittu. Matkoillekin meinaan kameran ottaa mukaan, mutta akuthan G3:ssa myos ovat kestavat vai kuinka? Toisaalta G3 on pieni jos sita vertaa vaikka jarjestelmakameroihin, kaikki on siis suhteellista. Eihan laukunkaan valttamatta tarvitse olla alyttoman iso. Sellainen lahella kameran ulkomittoja oleva malli olisi varmaan asiallinen.
Kuten jo sanoin, kameraliikkeissa on myyja huohottamassa niskaan. Siis ei oikein ehdi muuta kuin toteamaan kameran painon suuniileen ja kuinka hyvin se istuu kateen. Usein naytekameroissa on akku tyhja niin ettei edes paase kokeilemaan esim. valikkotoimintoja.
Eras asia joka huolestuttaa on Suomen tullin suhtautuminen kameraan, silla onhan se arvoesine josta periaatteessa pitaisi maksaa tullia. Jos tullia maksaa niin menee se hintaetu kamerasta jonka taalta USA:sta ostamalla saavuttaa. Ainahan voi tietenkin sanoa etta osti kameran kaverilta kaytettyna edullisesti. Jos on kuitti esittaa niin asiassa ei pitaisi olla mitaan huomauttamista kenellakaan. Saavathan yksityiset myyda tavaraa milla hintaa haluavat toiselle yksityiselle.
Kivikasvo kirjoitti:
G3 olisi ominaisuuksiltaan ylivoimainen,hintakaan ei ole paha USA:ssa. Asia joka minua mietityttaa on sen kannettavuus vaikka se esim. Dpreview-sivustolla onkin kompaktikamerana mainittu. Matkoillekin meinaan kameran ottaa mukaan, mutta akuthan G3:ssa myos ovat kestavat vai kuinka?
Dpreviewin arvosteluissahan on ollut akkuvertailu, missä G3+BP-511 on ollut paras mahdollinen, näin ainakin olen itse käsittänyt. :)