vileka kirjoitti:
Noita loisteputkia ei juuri kappeleissa ja kirkoissa ole.Ja siitä kuvattavien etäisyydestä salaman suhteen.Arkun äärellä(tai hautakummulla)ihmisethän ovat juuri samalla etäisyydellä.
On noita loisteputkia ainakin mun vakikirkossa, tosin sivuosaan ne jäävät.
Usein on kuitenkin niin, että valkoisen valaistun arkun äärellä varjossa seisovat mustapukuiset ihmiset ovat 2-3 metriä takana, siinä sitten tasapainoillaan täytesalaman kanssa.....
Pahin tilanne mihin olen joutunut eräässä kirkossa keväällä ja syksyllä määrättynä keskipäivän suosittuun hautajsisten järjesteltyyn kellonaikaan kattoikkunasta paistaa suora auringonvalo alttarilla olevalle arkulle, tietenkin ihmisten siinä ympärillä ollessa varjossa....pakkaa konstit loppua.
Pari kiusallista tilannetta tosiaan.Jos ihmiset on selkeesti kauempana arkun takana niin kyllä mä pyrin kylmästi rajaan reilusti arkkua.Ne ihmisethän siinä on pääasia.Onhan se jo tyhmän näkönenkin kuva jos se kirstu on siinä etualalla pääosassa.
Tuohon suora aurinko arkkuun ilmiöön olen kans joskus törmännyt.Eli selkee kompromissin paikka. Tässä tilanteessa taustasta vähät.Kameraan valotus arkusta pari yli ja salamalla ne ihmiset kyytiin.Jos ei ota sitä ylivalotusta arkusta tuleepi muutoin valkosesta harmaa.
Kylläkaikki kirjoittajat tunsivat ongelman ,eli valkoinen arkku ja mahdollisesti seinät kirkossa, mutta ihmiset mustissa puvuissa.
Kun kuvaan automatti ohjelmalla jyrkkä valkoisen ja mustan
yhteen sovittaminen on vaikeaa. Mustasta tulee liian musta.
Tuohon valkotasapainoon ei kukaanoikein ottanut kantaa,
pitäisikö sitä lisätä +1-+1/ entä "Filmin "herkkyys käytän 400,
olisiko 200 parempi. Ja vielä kun tuo kameran vakiosalama on melko olematon.
Ramo
Eikös se musta ole mustaa.Harvemmin oon kuullu jonku puhuvan vaaleen mustasta.Taidetaan sitte mennä harmaan puolelle.
Mitäpä tarkoitat sillä valkotasapainojutullasi?
Seppo K kirjoitti:Useimmiten niitä kuvia ovat tilaamassa ja vastaanottamassa naisihmiset, jotka eivät koskaan katsele mitään kuvan teknisiä ominaisuuksia.
Jostain kumman syystä tämä kommentti sai mun niskavillat nousemaan pystyyn. Jopa niin, että postaan tänne jotakin usean kuukauden tauon jälkeen. Toivottavasti et rahasta kuvillasi pennin latia >:(
Seppo K kirjoitti:Useimmiten niitä kuvia ovat tilaamassa ja vastaanottamassa naisihmiset, jotka eivät koskaan katsele mitään kuvan teknisiä ominaisuuksia.
Jostain kumman syystä tämä kommentti sai mun niskavillat nousemaan pystyyn. Jopa niin, että postaan tänne jotakin usean kuukauden tauon jälkeen. Toivottavasti et rahasta kuvillasi pennin latia >:(
Ja naisihmiset tuppaavat olemaan välillä aivan ylikriittisiä kuvien laadusta. Miehenpuoliskat eivät ymmärrä useinkaan valokuvien päälle hölkäsenpöläystä.
Hyvä että edes joku on kriittinen kuvien perään, ettei ihen turhaan valkouvaajan ponnistukset mene.
Kahden viime vuoden aikana olen kuvannut asiakkaille noin 50 hautajaiset erilaisissa kappeleissa ja kirkoissa ja lukuisia muita kekkereitä. Itse käytän lähes aina salamaa, ja digijärkkärini on "pöljä" asennossa ja asa herkkyys 800. Jalustan käyttö on liian hankalaa.
Jos on mahdollista käyttää salamaa epäsuorasti niin käytän, mutta muuten ammun suoralla valolla käyttäen salamassa olevaa laajakulma hajoitinta aina. Ja mitä tulee valkoiseen arkkuun niin sitä ei ole tarvis ottaa kuviin kokonaisena kukkien lasku kuvissa vaan se rajataan niin että siitä näkyy vain osa jo laskettujen kukkien kanssa.
Itse kuvauksen jaksotan niin että kun kuvaan niin kuvaan yhteen soittoon useamman tilanteen tapahtumasta esim. yleiskuva ihmisistä penkeillä, puhuvasta papista, kukista arkulla, ja sitten olen taas kuvaamatta. Tietysti kukkien laskut pitää kuvata yksittäin , mutta kuten rukousten aikana eikä siunaamisen aikana ole suotavaa kuvata. Ja mitä tulee asikkaiden vaatimuksiin laadusta niin kyllä kuvat pitää olla selkeitä oli asiakas nainen tai mies.
Kuvista pitää pystyä tunnistamaan ihmiset helposti, ei ne saa olla kohinalla pehmennettyjä.
Kun omat hautajaiskuvat ovat vain itselle kuvattuja, olen käyttänyt MV-filmiä/-asetusta ja irtosalamaa. Läpipalamiset ja muut valotusongelmat eivät mustavalkoisena näytä ollenkaan niin pahalta.
Voisi ajatella, että MV sopisi erityisen hyvin juuri hautajaisiin, joissa ei erityisen hilpeätä värimaailmaa kannata havitellakaan.
Älkääsnykkuulkaas. Kyllä tuossa yhdyssanamuodossa kuvaaja voi vielä ihan hyvin :) Tilanne olisi toinen, jos yhdyssana olisi splitattu kahdeksi ja siellä olisi vieläpä posessiivisuffiksi välissä...
Ihan asiaa, muuten, jos joku jaksaa suhrata mv-vedosten parissa. Siinä oppii valokuvauksen lainalaisuuksia kummasti :)