Panasonic FZ20:n kohina

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
Snacklord

Panasonic FZ20:n kohina

Viesti Kirjoittaja Snacklord »

Hei,

Olen uusi jäsen foorumillanne, ja pahoittelen jos kyselen tyhmiä.
Mutta mitä mahdollisuuksia olisi vähentää FZ20:n kohinaa? Olen ymmärtänyt että normaaleissa sisäoloissa kuvatessa kohina olisi jo melko huomattava? ISO arvoa siis alaspäin, mutta sitten tarvittaisiin lisää valoa, eikö?

Tai vastaavasti onko olemassa jotain toista kameraa jossa olisi muuten samansuuntaisia ominaisuuksia kuin FZ20:ssä, mutta vähemmän kohinaa? Tärkeimpinä ominaisuuksina käsi tarkennus, mahd. pitkä polttoväli ja kuvanvakain.

Toivottavasti onnistuin ilmaisemaan edes osan kysymyksistäni tarpeeksi selvästi, että joku osaisi niihin jotain vastatakkin.

Kiitos.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannula

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Hanki Noise Ninja tai Neat Image, maksaa alkaen muutaman kympin ja karsii kohinaa aika kivasti. Näiden softien teho perustuu kamerakohtaisen kohinaprofiilin käyttämiseen, profiilit voit tehdä itse tai ladata valmistajan sivuilta. Mulla on ollut Noise Ninja putsaamassa Panasonic DMC-FX7:n ja nyttemmin FX9:n kuvia

Näytekuvia ISO80:lla ilman zoomausta sekä alkuperäisenä että putsattuna:

KuvaKuva

Sama juttu ISO400:na:

KuvaKuva

Tietysti paras vertaus olisi ottaa joku parempi kamera vertailukohdaksi, mutta sellaista ei nyt ole käsillä.
Snacklord

Viesti Kirjoittaja Snacklord »

Oho, aika hyvin näyttää kohina vähentyvän. Totahan vois kyllä pitää ihan varteenotettavana vaihtoehtona.

Onko tohon FZ20:een sitten saatavilla jollain adaptereilla esim. jotain "isompi aukkoisia" linssejä joilla vois kans lisätä valoa ja siten pitää ISO pienempänä?

Kiitokset jo tästäkin vihjeestä, ja erityisesti että vaivauduit laittamaan esimerkkikuviakin.
Janda

Viesti Kirjoittaja Janda »

Snacklord kirjoitti:Onko tohon FZ20:een sitten saatavilla jollain adaptereilla esim. jotain "isompi aukkoisia" linssejä joilla vois kans lisätä valoa ja siten pitää ISO pienempänä?
Käsittääkseni sellaisia vehkeitä ei ole olemassa. Erilaisia laaja- ja telelisäkkeitä siihen löytyy, mutta ne ennemminkin laskevat valon määrää jos siihen vaikuttavat. FZ20 2.8 on jo hyvin valovoimainen ja vakaimen kanssa pärjännee kohtuu hyvin ilman herjempiä ISOja.
Vastaa Viestiin