Aloittelijan kuvat syynissä

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
aminah
Viesti:

Aloittelijan kuvat syynissä

Viesti Kirjoittaja aminah »

Olen täysi aloittelija valokuvaamisessa, Canon G3 on ollut nyt kovassa käytössä pari kuukautta ja yritän opetella käyttämään sen ominaisuuksia.

Tällä palstalla olen hiippaillut taustavakoilijana jonkin aikaa ja ihastellut kuvianne.

Kaipaisin rakentavaa kritiikkiä ja huomioitanne ottamistani kuvista, joita olen läpsäissyt galleriaan. Osoite on:

http://koti.welho.com/htenhune/Galleria ... index.html

Jos joku haluaa myös kommentoida miljuunaa kissakuvaa (=aina valmis kameeran uhri :D), niin niitä piisaa osoitteessa:

http://koti.welho.com/htenhune/Galleria ... index.html
Heli

- to err is human, to purr feline -
Robert Burne
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

tiukkoja rajauksia, osassa omaan makuuni hieman liiankin tiukkoja.

patsaskuvista toinen oli hyvä, ensimmäisessäkään ei muuta vikaa ollut kuin se vihreä lehti alaosassa :)

ehdottomasti plussaa siitä, että horisontit ovat suorassa, useissa täällä nähtävissä kuvissa eivät ole. Muutamaa kuvaa voisi hieman kirkastaa esim photoshopin avulla, hieman tunkkainen vaikutelma jäi (esim. tuo purjevenekuva).

Kaikenkaikkiaan ihan kiva galleria.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kuvat nokalla, ovat kaikki liian tummia, olisivat kaivanneet leveleiden säätöä photarissa. Miksi ihmeessä ovatkin noin tummia?

Lähikuvissa olet onnistunut, paitsi partsikukat on tärähtänyt. Lähikuvaus sopii sinulle. Muista käyttää AV automatiikkaa ja saat säädeltyä aukkoa.

Kissa kuvat ovat söpöjä, onko somali rotuinen? ehkä osaa kuvia vaivaa suorasalaman vaikutus siihen G3:n oin hyvä hankkia EX420 irtosalama.
aminah
Viesti:

Kiitosta kommenteista! Kuvia ei ole jälkikäsitelty mitenkään, kun halusin saada kommentteja ihan suoraan kameran raakileista.

Olen kirjaimellisesti manuaali kourassa opiskellut kameran toimintoja ja hiukan alkaa jo valkenemaan... Mitään lisälaitteita ei extramuistia lukuun ottamatta vielä ole, joskin se irtosalama ja joku kevyt koipi olisivat varmaan tarpeen.

mikko: Juu, söpöläinen on riistanvärinen somali :). Siinäpä muuten taas yksi ongelma - kissan kuvaaminen salamalla. Suurimmassa osassa kuvia kissalle tulee aivan mahtavat fosforinhohtoiset ufosilmät, eikä punasilmäsalama avita tähän vaivaan.
Heli

Robert Burne
snap
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snap »

Joukossa oli muutama kuva, jossa silmä kyllä lepäsi (Botanical garden, Sunny Sunday in Helsinki, Chess Pawns).

Jos johonkin itse kiinnitin useamman kuvan kohdalla huomiota, niin kuvan asetteluun. Kohde oli usein keskellä, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen valinta tasapainon kannalta. Piirrustuksen harrastajana kultainen leikkaus lienee tuttu sinulle, kannattaa kokeilla myös valokuvauksessa.

Lainaus yhdestä Arturin viestistä:

"neuvoja kuvan sommitteluun löytyy täältä:
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodu ... ITTELU.htm"

Huomasin muuten tuon toisen kuvasivun galleriassasi vasta toisella vilkaisulla. Saattanut jäädä joltakin muultakin huomaamatta.
Snap - EOS 10D -
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

aminah kirjoitti:Siinäpä muuten taas yksi ongelma - kissan kuvaaminen salamalla. Suurimmassa osassa kuvia kissalle tulee aivan mahtavat fosforinhohtoiset ufosilmät, eikä punasilmäsalama avita tähän vaivaan.
Siihen ei auta mikään punasilmätoiminto olet oikessa, ainoa apu on tuo EX420 irtosalama hinta noin 200 euroa saat salamalla heijastettua valoa katon/seinän kautta.

Toinen vaihtoehto on kuvata ilman salamaa, pimeässä se ei tietenkään onnistu.
Mutta viet kissan paikkaan (ikkunan eteen) missä valoa on tarpeeksi, ehkä kissasi tarvitsee jotain houkutusta että silmät saadaan pysymään kohti linssiä. Kamera sarjakuvaukselle ja miljoona kuvaa ja niistä valitaan parhaat.

Kameralehdessä 3-4-2003 oli hyvä juttu kissakuvauksesta, siinä käytettiin softboxia mutta oli paljon hyviä vinkkejä, hommaa lehti jostain.

Tuo on kaunis kissa!

T:kissafriikki mikko.
aminah
Viesti:

snap: juu, sommittelua en ole tullut tietoisesti edes ajatelleeksi, kun olen niin tohkeissani näprännyt kameran nappuloiden kimpussa. Siinä(kin) on rutkasti parantamisen varaa.

mikko: Kiitos vinkeistä. Täytyy laittaa salama hankintaan, kun kissoja, omaa ja näyttelyjen, kuitenkin aika ahkerasti kuvaan. Ehdottomasti olen samaa mieltä kanssasi: kaunis kissa, mutta minä saatan tietysti olla jonnii verran puolueellinen :D.
Heli

Robert Burne
Vastaa Viestiin