korvaus oman kaluston käytöstä

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
marjeta

korvaus oman kaluston käytöstä

Viesti Kirjoittaja marjeta »

Työpaikalla olisi valokuvaamisen tarvetta. Minua kysyttiin kuvaamaan kun ei parempaa saatu talosta ja ulkopuolisen käyttö olisi hankalampaa ja kalliimpaa. Kuvausolosuhteet ovat sen verran vaativia että firman pokkarikalustolla ei kannata edes yrittää (hämärää sisätilaa). Minulla on digijärkkäri, salamat ja tripodit. Kuvauskeikat tehtäisiin työajalla ts. sisältyy kuukausipalkkaan.

Mitähän kehtaisi yrittää laskuttaa oman kaluston käytöstä? Kyseessä on siis satunnaista keikkaa muutaman kerran vuodessa - uskoisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Itse olin vähän vastaavassa tilanteessa edellisessä työpaikassani. En laskuttanut mitään koska olisin voinut tietenkin kuvata firman kameralla (jonka hankintaa olin myös itse hoitamassa aiemmin). Mutta kuvasin omallani koska se oli minulle mukavampaa.

Mutta jos tilanne tosiaan vaatii parempaa vehjettä niin silloin laskutus on minusta ihan perusteltua.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Harva varmaan laskuttaa. Ja älyttömän paljohan tuota tapahtuu. Ammattivalokuvaajien aikataulut on monesti niin kiirreellisiä, että on helpompaa jonku harrastelijan oman talon sisältä ottaa kuvat silloin kun sopii.
ttv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Ise miettinyt samaa, lähinnä siltä kantilta että jos otan tuote kuvia firmalle täysin omalla kalustolla, ja kuvat käsittelen omalla koneella eli omalla photari lisenssillä niin sillon kyllä melkeen vois pienen korvauksen vaatia. Sinänsähän en menetä mitään koska kaikki kuviin uppoavat tunnit menee projektin piikkiin, mutta ei ainakaan haitaksi olisi saada pientä korvausta siitä että tuhansien eurojen kalustolla ja ohjelmalisenseillä(jotka olen itse maksanut) otetaan kuvat firman käyttöön, kun tietää mitä ammattikuvaajat ottaisi vastaavasta, olettaen vielä että mainostoimisto käsittelisi kuvat kuvaajan toistamiseen(ja itse vääntäsin siis kerralla kuntoon ;) )...

No todennäköisesti jos nuo kuvat tulen ottamaan niin niistä mitään korvausta en vaadi, meneepähän harjoituksesta...
marjeta

Harjoituksen vuoksi minäkin suostuin hommaan. Mutta tosiaan jos omaa kalustoa käyttää, olisi ihan kiva saada jotain kompensaatiota kalliista hankinnoista. Siinä on sekin pointti että entä jos kamera tms. hajoaa työkuvauskeikalla, minullehan se tulee maksettavaksi.
Tapanie

Korvaus oman kameran käytöstä

Viesti Kirjoittaja Tapanie »

50€ per vrk on ihan kohtuullinen korvaus, verrattuna ammattilaiseen jonka vrk veloitus voipi olla 1000€ luokkaa
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

No on siinä sellanen etu vaikka ei laskuttaisi, että pystyy sitten laittaan kalustohankintoja tulonhankkimisvähennyksenä. Verottaja on kokemukseni mukaan aika ymmärtäväinen tilanteissa, joissa laitteisto on enimmäkseen harraste ym. käytössä, mutta sitten myös vähän tulonhankkimis välineenä.
Vanhamies

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Tota noin, älä laskuta. Pyydä vapaata. Ei tule verottajan kanssa ongelmia.

Käsitteletkö kuvat kotona? Sovi, että saat käyttää siihen jokusen työpäivän ja pari ekstraa laitevuokrana.
Parta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Parta »

Kysyttiin tänään tarjous helsinkiläiseltä studiolta neljästä valokuvasta niin tarjous oli 16 000euroa

Tuohon hintaa ei kuulunut vielä mallit, meikkaajat eikä kuvauspaikat etc.

Laskekaapas siitä

T: Mainostoimisto jäbä Parta
Meikä heittää parasta shittiä kun istun kakalla
Flickr galleria
Kuvis

Re: korvaus oman kaluston käytöstä

Viesti Kirjoittaja Kuvis »

marjeta kirjoitti:Minua kysyttiin kuvaamaan kun ei parempaa saatu talosta ja ulkopuolisen käyttö olisi hankalampaa ja kalliimpaa.
Tuossa lienee se taikasana jonka varjolla mielestäni voi/pitää laskuttaa ja ilman tunnontuskia.
Raparperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raparperi »

Itse tein myös viime työpaikassani kuvaushommia siinä sivussa. Toimin lähettinä isohkossa firmassa ja kuvasin silloin tällöin kaikenlaisia firman tapahtumia, esim. tärkeitä kokouksia, esityksiä, vanhan toimitusjohtajan eläkkeelle jääminen, joulujuhlat, liikuntapäivät ja sen sellaiset. Oli ihan mielenkiintoinen lisä tuohon leipätyön kylkiäisiksi kun saihan siinä samalla opetella kuvaamista erilaisissa tilanteissa kuin mitä normaalisti eteen tulee.

Sain työsuhteen loppupuolella vielä kohtuullisen kertakorvauksen (olisiko ollut 300-400e) palkan ohessa noista kaikista kuvauksista. Firmalla olisi ollut pieni pokkari käytössä mutta eipä sillä olisi kuvista tullut paljoa mitään, itselläni kun oli järkkärit ja salamat käytössä, varsinkin kun suurin osa kuvaamisesta tapahtui sisätiloissa.
marjeta

No tuskin se ulkopuolinen ihan 16kEUR:a maksaisi mutta taatusti enemmän. Minusta 100EUR per keikka olisi vielä todella kohtuullinen korvaus. Kuvaukset olisivat varmaan jotain lehtiartikkeleihin tai esitteisiin liittyvää, liikuntapäivien yms. kuvaukset menee yleensä monien pokkarikuvaajien voimin.

Tuo vapaana pitäminen on kyllä hyvä pointti, verottaja ei pääse käsiksi. Mutta toisaalta rahallinen korvaus olisi mukavempi harrastuksen kannalta;-)
Vanhamies

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Mitäs rahalla tekee jos ei ole aikaa harrastaa. :-)
Vastaa Viestiin