C5050 ja CLA-1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Tervo

C5050 ja CLA-1

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Hei

Ostin tuon CLA-1 adapterin Olyn nokalle ja siihen Hoyan 43mm pyöröpolarisaatiofiltterin. Netissä (http://www.molon.de/5050.html) varoiteltiin, että kaikki filtterit eivät välttämättä sovi ko. yhdistelmään, ja tämä Hoya näkyy olevan siinä ja siinä. Eli virrat päällä objektiivin reunus ottaa juuri ja juuri kiinni filtteriin (havaittavissa siitä että tuosta pyöriteltävästä filtterikauluksesta lähtee 'löysät' pois, filtteri on kuitenkin pyöriteltävissä). Saakohan Suomesta mistään tuollaista välirengasta 43/43 mm, vai onko ainut vaihtoehto etsiä jostain halvin mahdollinen filtteri, josta sitten voi riisua lasin pois?

Tervo
Fifty-forty
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Itse en edes yrittäisi etsiä välirengasta 43/43, mielestäni sellaisia ei edes ole. Osta halvin mahdollinen 43 mm, vaikka uv-suodin, ja riko siitä lasi. Kääri filtteri paksun pyyhkeen sisään ja riko sitten vasaralla. Sitä saa aika kovaa iskeä, ennenkuin menee rikki. Ilman ympärillä olevaa pyyhettä ei missään nimessä kannata yrittää rikkoa suodinta, sen verran kovaa vauhtia sirpaleet sinkoilevat!
90IS

Viesti Kirjoittaja 90IS »

Katso kuitenkin ensin. Käytä sitten vasta vasaraa.
Olen nähnyt suodattimia, joissa linssi on kierrerenkaalla lukittu,
eli kierrä pikku rengas irti niin saat linssin ehjänä pois.
Ties vaikka joskus tarvitsisi, ja et ainakaan lyö sormeesi.

T: 90 is
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Minulla on ollut vain Hoyan, Haman, B&W:n ja Aroman suodattimia, niissä ei ole ollut mitään kierrerengasta.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Itse itselleni vastaten:

Selvisin hommasta ilman vasarointia, asematunnelin Fotoykkösestä löytyi 43mm vastavalosuoja viidellä eerolla. Jos tuo kumitötsä häiritsee liikaa optista etsintä, niin on varmaan helpompi hankkiutua siitä eroon, kuin filtterin lasista.

Lisäys:
Eipä toiminut tämäkään, siirtää filtteriä sen verran ulos, että vinjetoi kunnes zoomattu noin puoleenväliin. Taitaa järkevintä olla etsiä toinen filtteri, tai sitten expanderi ja toinen filtteri.
Fifty-forty
90IS

Viesti Kirjoittaja 90IS »

Suodattimen lasin kiinnitys.
Vivitar, Rowi ja Soligor ja Aroma suodattimista löytyi kiristysrengas.
Näkyy pienenä kolona vastakkaisilla reunoilla, edestä katsottuna.
Soligorin glose up setin linseissä ei ollut kiristys rengasta.
T. 90is
Vastaa Viestiin