Yleensä väreistä ja värinhallinnasta
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27
Yleensä väreistä ja värinhallinnasta
Tää värinhallinta yleensä on saanut aikamoiset mittasuhteet eri pulinafoorumeissa.Kuitenkin on niin että vasta sellaisessa kuvausympäristössä jossa valaisuolosuhteet ja värilämpötilat saadaan täysin hallintaan (lähinnä kaupallinen kuvaus studiossa) siitä on todellista hyötyä kun kuvia tuotetaan paljon. Kuvattaessa vallitsevissa valoissa valo on aina jossain määrin suodattunutta ja värjääntynyttä ja värit ovat aina joltain osin "vääriä" mikä on myös ns. tunnelmakuvien elinehto,tämä korostuu erityisesti kun katsotaan luontokuvia, ne ovat aina jossain määrin "väärän" värisiä, minkä hyväksymme asiaan kuuluvaksi.
Asia mutkistuu kun kuvataan muotokuvia rakennetussa miljöössä taikka luonnossa, punainen rakennus heijastaa punaista valoa ympäristöönsä ja esim. aurinkoisessa metsässä valo on vihreän sävyistä, tätä emme tietenkään hyväksy jos naama on vihreän sävyinen, taikka liian punainen vaikka mitään ei ole edes vielä nautittu.Ainakin oman kokemukseni mukaan juuri ihon väri on se kriittisin kohta.
Jos haluaa päästä tarkkaan ja mieleiseen lopputulokseen on tehtävä koevedoksia ja korjattava värejä haluttuun suuntaan aivan samoin kuin tehtiin filmiaikanakin vedostettaessa kuvia paperille.Silmä on siitä kumma kapistus että se mukautuu hyvin helposti vallitsevaan valoon,eikä kaikkia värivirheitä edes kuvausvaiheessa huomaa, kun taas filmi tai kenno toistaa ne sellaisenaan.Nämä ICC profiilit eivät ole mitään taikakaluja pyrittäessä hyviin printteihin,vaan ne opastavat eri laitteita ymmärtämään toisiaan.
Asia mutkistuu kun kuvataan muotokuvia rakennetussa miljöössä taikka luonnossa, punainen rakennus heijastaa punaista valoa ympäristöönsä ja esim. aurinkoisessa metsässä valo on vihreän sävyistä, tätä emme tietenkään hyväksy jos naama on vihreän sävyinen, taikka liian punainen vaikka mitään ei ole edes vielä nautittu.Ainakin oman kokemukseni mukaan juuri ihon väri on se kriittisin kohta.
Jos haluaa päästä tarkkaan ja mieleiseen lopputulokseen on tehtävä koevedoksia ja korjattava värejä haluttuun suuntaan aivan samoin kuin tehtiin filmiaikanakin vedostettaessa kuvia paperille.Silmä on siitä kumma kapistus että se mukautuu hyvin helposti vallitsevaan valoon,eikä kaikkia värivirheitä edes kuvausvaiheessa huomaa, kun taas filmi tai kenno toistaa ne sellaisenaan.Nämä ICC profiilit eivät ole mitään taikakaluja pyrittäessä hyviin printteihin,vaan ne opastavat eri laitteita ymmärtämään toisiaan.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 16 : 11
pitkälti samoilla linjoilla olen. värinhallinnasta saa helposti sellaisen kuvan foorumeilla, että se on välttämätöntä, tärkein vaihe jne. näinhän se juttu ei kuitenkaan ole. kyse on hifistelystä, jos keskiarvokuvaajan toimintaan suhteuttaa.
ammattitouhu on asia erikseen. siellä pitää osata ja ymmärtää värinhallinta, jotta sitä voi tarvittaessa käyttää hyödykseen.
ammattitouhu on asia erikseen. siellä pitää osata ja ymmärtää värinhallinta, jotta sitä voi tarvittaessa käyttää hyödykseen.
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Elo 25, 2004 15 : 11
Värinhallinta on aivan yhtä olellista (tai epäolellista jos siltä tuntuu) olipa kuva otettu "värihallitusti" studiossa tai ilman "värinhallintaa" ulkona. Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta. Tämän "riittävyyden" ratkaisee jokainen itse ja sen voi toteuttaa esim. kalibroimalla monitori, käyttämällä profiileja tai alkeellisemmin tekemällä huomioita näytöllä näkyvän ja tulostimesta tulostuvan kuvan eroista ja ennakoimalla nämä ennen tulostusta.
Ja monitorin säätäminen suunnilleen halutunlaiseksi kestää pari minuuttia. Sen verran kannattaa jokaisen Ifille kuviaan lähettävän nähdä vaivaa, niin ei tule pahoja ylläreitä.
Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta. Tämän "riittävyyden" ratkaisee jokainen itse ja sen voi toteuttaa esim. kalibroimalla monitori, käyttämällä profiileja tai alkeellisemmin tekemällä huomioita näytöllä näkyvän ja tulostimesta tulostuvan kuvan eroista ja ennakoimalla nämä ennen tulostusta.
Ja monitorin säätäminen suunnilleen halutunlaiseksi kestää pari minuuttia. Sen verran kannattaa jokaisen Ifille kuviaan lähettävän nähdä vaivaa, niin ei tule pahoja ylläreitä.
-
- Viestit: 126
- Liittynyt: Kesä 30, 2003 19 : 44
Allekirjoittaneelle ICC-profiilit on taikakalu hyviin printteihin oli kuvassa sitten vihreää valoa, punakka tenukeppi tai kuva otettu D65 valaistuksessa. En vaan ole keksinyt parempaa tapaa varmistua, että printti tulee olemaan sitä mitä näytölla näkyy ja sitähän se on kun jaksaa säätää näitten kalibrointilaitteiden ja ICC-profiilien kanssa. Se suuri luonnonmukaisuus onkin sitten minun silmissäni ja profiilit on taikakalu päämäärään, what you see is what you get. That`s it.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: Maalis 24, 2003 17 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä menee nyt kyllä värinhallinta ja värien säätäminen sekaisin.nikohak kirjoitti:Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta.
Värinhallinnan tarkoitus on nimenomaan saada laite toistamaan värit OIKEIN.
Tämä on koko värinhallinnan peruslähtökohta!
Se, mikä on kunkin kuvan "oikea" väri on sitten toinen asia. Mikäli esim. näyttö ei toista värejä oikein, mitä hyötyä on säätää kuvan värejä mihinkään suuntaan kun sitten lopullinen kuva ei ole sinnepäinkään? Ja arvaileminen ei ole mitenkään järkevää.
Värejä säätämällä sovelluksessa tai kamerassa sitten määritellään kuvakohtaiset (halutut) värit.
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: Maalis 24, 2003 17 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
... vielä edelliseen liittyen...
Väärin kalibroitu monitori vain toistaa värit väärin.
Väärin kalibroitu monitori ei aiheuta värivirhettä kuvaan.nikohak kirjoitti:Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Väärin kalibroitu monitori vain toistaa värit väärin.
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Elo 25, 2004 15 : 11
Totta. Olisin voinnut ilmaista asian vähän paremmin. Tarkoitukseni oli tuoda esille se seikka, että amatöörikuvaajien ei ole pakko suhtautua värihallintaan niin vaikeana asiana, vaan sen voi myös mitoittaa omien resurssien ja tarpeiden mukaan. Ja että pohjimmiltaan on kyse siitä, että päästään riittävän lähelle haluttua lopputulosta. Eihän kukaan tee värinhallintaa värinhallinnan vuoksi. Paitsi eräs tältä foorumilta jo poistunut henkilö...Toivonen kirjoitti:Tässä menee nyt kyllä värinhallinta ja värien säätäminen sekaisin.nikohak kirjoitti:Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta.
Värinhallinnan tarkoitus on nimenomaan saada laite toistamaan värit OIKEIN.
Tämä on koko värinhallinnan peruslähtökohta!
Heh, kyllä on pilkun limakalvot koetuksella! Kyllä sitä monitorin piuhaa pitkin voi koneeseen mennä sellainen pikku-ukko joka avaa sun tiedostot ja sotkee sun värit. :)Toivonen kirjoitti:... vielä edelliseen liittyen...
Väärin kalibroitu monitori ei aiheuta värivirhettä kuvaan.nikohak kirjoitti:Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Väärin kalibroitu monitori vain toistaa värit väärin.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Joulu 23, 2005 8 : 01
Automaattinen värienhallinta?
Värienhallinta kolmiväriesityksessä on varsin ongelmallinen juttu. Miten säätää arvot niin, että ne näyttävät hyvältä kokokuvassa ei pelkästään tietty yksityiskohta. Tällöin tarvitaan automaattista kokokuvan huomioonottavaa värienkorjausta/värienhallintaa. Värivirheen aiheuttaa kuvaustilanteessa vallinnut valaistus, siis harvoin kuvia otetaan optimoiduissa studioissa, jota ei voida hallita pelkästään valkotasapainoa säätelemällä. Itse asiassa sitä ei voida hallita edes tuntemalla värilämpötila tai vastaava. Vasta kun tunnetaan ja otetaan huomioon tarkasti valaistusolesuhteet, niin voidaan säätää värejä kunnolla. Nyt on ollut esillä tiedotusvälineissä, joku suomalainen yritys, joka mainostaa korjaavansa värit automaattisesti. Löysin heidän softansa heidän verkkosivuiltaan www.softcolor.fi
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Re: Automaattinen värienhallinta?
Tuo softcolor enemmänkin kamerakännyköillä otettujen kuvien säätämiseen tarkoitettu ohjelma, se on aika kaukana ammattimaisesta värien säätämisestä.akasaka kirjoitti:Värienhallinta kolmiväriesityksessä on varsin ongelmallinen juttu. Miten säätää arvot niin, että ne näyttävät hyvältä kokokuvassa ei pelkästään tietty yksityiskohta. Tällöin tarvitaan automaattista kokokuvan huomioonottavaa värienkorjausta/värienhallintaa. Värivirheen aiheuttaa kuvaustilanteessa vallinnut valaistus, siis harvoin kuvia otetaan optimoiduissa studioissa, jota ei voida hallita pelkästään valkotasapainoa säätelemällä. Itse asiassa sitä ei voida hallita edes tuntemalla värilämpötila tai vastaava. Vasta kun tunnetaan ja otetaan huomioon tarkasti valaistusolesuhteet, niin voidaan säätää värejä kunnolla. Nyt on ollut esillä tiedotusvälineissä, joku suomalainen yritys, joka mainostaa korjaavansa värit automaattisesti. Löysin heidän softansa heidän verkkosivuiltaan www.softcolor.fi
Mitä tulee esim. erittäin suurta väritarkkuutta vaativien kuvien säätämiseen niin siihenkin on kyllä olemassa keinot, jos haluaa suurempaa tarkkuutta kuin mitä ihmissilmällä saa aikaiseksi. Kuvaustilanteessa, vallitsevassa valo-olosuhteessa kuvataan esim. ensimmäiseen kuvaan mukaan target-kortti. Kortissa on muutamasta muutamaan kymmeneen eri väristä ruutua. Tämän jälkeen kortti poistetaan ja kuvataan. Jos valo-olosuhteet muuttuvat, otetaan uusi targetilla varustettu kuva. Jälkityöstössä on tämänjälkeen käytettävissä väripintoja, joista tiedetään 100% varmasti mitä niiden pitäisi olla. On olemassa jopa ohjelmia, joissa voi pipetin avulla käydä mappaamassa kuvan pikseleiden väriarvot noihin target-blokkien arvoihin. Jos koko väriskaala on hyvin edustettuna niin kuva säätyy vaikka mustavalkoruudulla.
Tosin kannattaa muistaa, että tuo värivastaavuus on vain yksi osa laadukasta kuvaa.
Mm. suomalainen snap-checker tekee tällaisia kortteja:
http://www.snapchecker.com/
Gretagilta löytyy myös:
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut/target.html
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: Automaattinen värienhallinta?
barcoder kirjoitti:
Mitä tulee esim. erittäin suurta väritarkkuutta vaativien kuvien säätämiseen niin siihenkin on kyllä olemassa keinot, jos haluaa suurempaa tarkkuutta kuin mitä ihmissilmällä saa aikaiseksi. Kuvaustilanteessa, vallitsevassa valo-olosuhteessa kuvataan esim. ensimmäiseen kuvaan mukaan target-kortti. Kortissa on muutamasta muutamaan kymmeneen eri väristä ruutua. Tämän jälkeen kortti poistetaan ja kuvataan. Jos valo-olosuhteet muuttuvat, otetaan uusi targetilla varustettu kuva. Jälkityöstössä on tämänjälkeen käytettävissä väripintoja, joista tiedetään 100% varmasti mitä niiden pitäisi olla. On olemassa jopa ohjelmia, joissa voi pipetin avulla käydä mappaamassa kuvan pikseleiden väriarvot noihin target-blokkien arvoihin. Jos koko väriskaala on hyvin edustettuna niin kuva säätyy vaikka mustavalkoruudulla.
Tosin kannattaa muistaa, että tuo värivastaavuus on vain yksi osa laadukasta kuvaa.
Mm. suomalainen snap-checker tekee tällaisia kortteja:
http://www.snapchecker.com/
Gretagilta löytyy myös:
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut/target.html
Tässä unohtuu se, että värivastaavuutta pitäisi kuvankäsittelyssä tarkastella samassa valossa kuin missä kuvakin on otettu, muuten vertaillaan kahta eriväristä targettia. Tosin useimmiten ei halutakaan oikean väristä kuvaa, vaan halutaan oikean värin mielikuvan värinen kuva.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Targettien käytössä on ennemminkin kyse siitä, että unohdetaan se tarkastelu ja annetaan koneen säätää kuva numeraalisesti, tavoitteena saada mahdollisimman suuri värivastaavuus alkuperäisen kohteen ja painetun kuvan välille.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Mitä ei toki saavuteta, kun numeraaliset tiedot perustuvat neutraaliin valoon ja kuvauskohde on ollut värillisessä valossa. Tällä systeemillä saavutetaan neutraaliharmaalle neutraaliharmaa sävy, eli poistetaan valon väri.barcoder kirjoitti:Targettien käytössä on ennemminkin kyse siitä, että unohdetaan se tarkastelu ja annetaan koneen säätää kuva numeraalisesti, tavoitteena saada mahdollisimman suuri värivastaavuus alkuperäisen kohteen ja painetun kuvan välille.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Eikös targettien avulla juuri neutraloida sen värillisen valon vaikutus kohteeseen. Jos otan kuvan punaisesta kahvimukista ja haluan sen mukin olevan juuri saman punainen myös painokoneesta ulos tulevassa kuvassa niin silloinhan minun täytyy säätää kuva värierottelua varten niin, että kuvan CMYK-arvot tuottavat juuri saman värisen punaisen painopinnan. Riippumatta siitä minkäväristä valoa kuvauksessa on käytetty. Ja tämän säädön apuvälineeksi target-kortti soveltuu suht hyvin.
Oletuksena lienee se, että valmista painotuotetta tarkastellaan päivänvalossa tai ainakin liki sitä. Jos tarkateluhetkellä valon väri poikkeaa oletuksesta niin tietenkään lopputulos ei ole halutunkaltainen. Sellaista järjestelmää ei ole keksittykään, jossa paperille tuotetun kuvan väriarvot muuttuisivat kun ympäröivän valon väri muuttuu.
Jos painettu kuva ja ko. kahvimuki laitetaan vierekkäin niin oikein säädettynä painetussa kuvassa olevan kupin pitäisi teoreettisesti olla saman värinen kuin alkuperäinen kohde. Tästä ylipäätään on kysymys värinhallinnassa.
Oletuksena lienee se, että valmista painotuotetta tarkastellaan päivänvalossa tai ainakin liki sitä. Jos tarkateluhetkellä valon väri poikkeaa oletuksesta niin tietenkään lopputulos ei ole halutunkaltainen. Sellaista järjestelmää ei ole keksittykään, jossa paperille tuotetun kuvan väriarvot muuttuisivat kun ympäröivän valon väri muuttuu.
Jos painettu kuva ja ko. kahvimuki laitetaan vierekkäin niin oikein säädettynä painetussa kuvassa olevan kupin pitäisi teoreettisesti olla saman värinen kuin alkuperäinen kohde. Tästä ylipäätään on kysymys värinhallinnassa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Juu, jos tätä halutaan. Joku tuotekuvaus on kai ainoa ammattikuvaamisen ala, jossa toivessa on että valon väri halutaan kadottaa. Niin ja harrastajapiireissä digikuvaajia ärsyttää valon väri myös.barcoder kirjoitti:Eikös targettien avulla juuri neutraloida sen värillisen valon vaikutus kohteeseen. Jos otan kuvan punaisesta kahvimukista ja haluan sen mukin olevan juuri saman punainen myös painokoneesta ulos tulevassa kuvassa niin silloinhan minun täytyy säätää kuva värierottelua varten niin, että kuvan CMYK-arvot tuottavat juuri saman värisen punaisen painopinnan. Riippumatta siitä minkäväristä valoa kuvauksessa on käytetty. Ja tämän säädön apuvälineeksi target-kortti soveltuu suht hyvin.
Ei semmoista järjestelmää todellakaan ole, kun sitä ei tarvita. Painetun kuvan väriarvot mimittäin todellakin muuttuvat, kun sen tarkkailuympäristö muuttuu. Tämän takia sitä tarkkaillaan standardivalaistuksessa.barcoder kirjoitti: Oletuksena lienee se, että valmista painotuotetta tarkastellaan päivänvalossa tai ainakin liki sitä. Jos tarkateluhetkellä valon väri poikkeaa oletuksesta niin tietenkään lopputulos ei ole halutunkaltainen. Sellaista järjestelmää ei ole keksittykään, jossa paperille tuotetun kuvan väriarvot muuttuisivat kun ympäröivän valon väri muuttuu.
Värihallinnassa on kyse siitä minkä se itse sanoo: värinhallinnasta.barcoder kirjoitti: Jos painettu kuva ja ko. kahvimuki laitetaan vierekkäin niin oikein säädettynä painetussa kuvassa olevan kupin pitäisi teoreettisesti olla saman värinen kuin alkuperäinen kohde. Tästä ylipäätään on kysymys värinhallinnassa.
Hallitaan väriavaruuttaa niin että voidaan kompensoida erilaisten muuttujien vaikutusta, voidaan tarkkailla värejä luotettavasti ja saadaan painotuote jonka värit vastaavat haluttua. Aivan toinen asia on että halutaanko poistaa valon värin vaikutus vai ei. Todelisuuden simuloinnissa pitää päättää, halutaanko sitä vai ei. Joa otan kuvan sinisestä hetkestä, niin siitä ei tule todellisuutta, jos kuvassa olevan kahvikupin sävy on sama, kuin painosalissa. Päinvastoin; tällöin voitaisiin puhua pahasta väärinkäsityksestä. ..Mikä on tosin näissä piireissä yleistä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi. En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Sen targetin tehtävä voi olla myös yhtenäistää eri kuvien värimaailma, vaikka sillä ei "oikeaa" väriä yritettäisikään toteuttaa.
Olikohan se rec.photographyssä, kun joku luonnontutkija hädissään kyseli oravakuvista. Hänellä oli satoja digitaalisia kuvia oravista, joiden värimuunnoksia hänen piti tutkia. Nyt hän olikin huomannut, että kuvassa näkyvät värit vaihtelivat riippuen valosta ja kuvauspaikasta. Hänelle ei osattu neuvoa muuta kuin kuvien uudestaan kuvaamista jonkun targetin avulla (se samaan paikkaan heti oravan kuvaamisen jälkeen).
Olikohan se rec.photographyssä, kun joku luonnontutkija hädissään kyseli oravakuvista. Hänellä oli satoja digitaalisia kuvia oravista, joiden värimuunnoksia hänen piti tutkia. Nyt hän olikin huomannut, että kuvassa näkyvät värit vaihtelivat riippuen valosta ja kuvauspaikasta. Hänelle ei osattu neuvoa muuta kuin kuvien uudestaan kuvaamista jonkun targetin avulla (se samaan paikkaan heti oravan kuvaamisen jälkeen).
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
...ja kukaanhan ei tietenkään enää muista (-halua muistaa) -mikä hyöty ja tarkoitus targeteilla, esim. Kodakin Q-60 onkaan ICC-profiilien teossa ja mihin sitä profiilia sitten käytettiinkään!barcoder kirjoitti:Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi. En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
"mkoosebi":n kanssa samoilla linjoilla..
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Siihen se on omiaan.olli R kirjoitti:Sen targetin tehtävä voi olla myös yhtenäistää eri kuvien värimaailma, vaikka sillä ei "oikeaa" väriä yritettäisikään toteuttaa.
Olikohan se rec.photographyssä, kun joku luonnontutkija hädissään kyseli oravakuvista. Hänellä oli satoja digitaalisia kuvia oravista, joiden värimuunnoksia hänen piti tutkia. Nyt hän olikin huomannut, että kuvassa näkyvät värit vaihtelivat riippuen valosta ja kuvauspaikasta. Hänelle ei osattu neuvoa muuta kuin kuvien uudestaan kuvaamista jonkun targetin avulla (se samaan paikkaan heti oravan kuvaamisen jälkeen).
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Tottabarcoder kirjoitti: Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi.
No aiheena tämä on kaikilla digikuvausta käsittelevillä saiteilla rakas, hyvin usein teemalla valkotasapainon korjaus ;-)barcoder kirjoitti:En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Olen käyttänyt. Ei sielläkään valon väri aina anna lisäarvoa kuvalle. Viimeksi tuli mieleen kun kuvasin isän hopeanharmaan Vespan myyntikuvia syksyllä. Ja taisinpa käyttää työpokukan yleisurheilua kuvatessanikin.barcoder kirjoitti:En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
Vaikka targetin kuvaakin, ei se silti pakota neutraloimaan valon väriä jälkikäsittelyssä, vaan auttaa tumpeloakin näkemään mikä valon väri milloinkin on.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB