vielä kuvien arkinnoinnista
-
vielä kuvien arkinnoinnista
olen seurannut keskusteluja kuvien hallinnasta ja albumisoftista mutta mites kannattais toimia kun cd-kiekkoja alkaa olla kymmenittäin ja etsii jotain tiettyä kuvaa ja ainoat kuvat olisi juuri noilla kiekoilla eikä kovolla tilan puutteen takia. jonkinlainen tietokanta ehkä? vinkkejä..
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Josko se tulee halvemmaksi?030366 kirjoitti:ei oikein liikenisi rahaa ulkoiseen kovoon joten pitäisi pärjätä dvd-kiekoilla.. :/
Paljonko menisi aikaa kattavaan tietokannan ylläpitoon?
http://www.indesol.fi/
Lacie 250Gb P3, USB2.0 300728EK Takuu 24 kk INFO 149 e
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Samaa mallia löytyy samaan hintaan ainakin Merocompista ja Jimm's Pc-storesta.OskuK kirjoitti: http://www.indesol.fi/
Lacie 250Gb P3, USB2.0 300728EK Takuu 24 kk INFO 149 e
-
- Viesti:
Re: vielä kuvien arkinnoinnista
Tulostele pikkukuvat paperille CD:n sisällöstä tiedostonimineen.030366 kirjoitti:olen seurannut keskusteluja kuvien hallinnasta ja albumisoftista mutta mites kannattais toimia kun cd-kiekkoja alkaa olla kymmenittäin ja etsii jotain tiettyä kuvaa ja ainoat kuvat olisi juuri noilla kiekoilla eikä kovolla tilan puutteen takia. jonkinlainen tietokanta ehkä? vinkkejä..
Tämä onnistuu enemmän tai vähemmän automaattisesti nykyään aika monella ohjelmalla.
Mulla on käytössä Photoshop Elements 3:n mukanan tuleva arkistointiohjelma. Vaikka ulkoinen kovalevy, jossa kuvatiedostot ovat, ei olisi päällä, voin katsella kuvien pikkukuvia PSE3:lla. Vasta kun tuplaklikkaan kuvaa, alkaa ohjelma kyselemään kuvatiedoston perään. Sama toiminee CD:llä olevien kuvien suhteen.
-
arkistointi
Mites muuten olette hoitaneet kuvien arkistoinnin, kun kuvat vielä toistaiseksi mahtuvat kovolle?
Oma sekava kuvien järjestelymetelmäni:
Aluksi tein kullekin kuvatyypille omat hakemistonsa ja alihakemistonsa esim. ulkona\metsää\sammalta jne tyylillä jaksoin jonkin aikaa luokitella. Sitten jossain vaiheessa luokittelemattomien hakemisto kasvoi liikaa ja kyllästyin tuohon alkuperäiseen luokitteluun. Keskiverto mettäreissulta tulee mukaan noin 100 kuvaa joka kerta, joten kuvausreissun jälkeen oli aina melkoinen kuvien pläräys- ja luokittelurumba. Nykyään kuvat on luokiteltu reissun mukaan. Esim metsäreissu1 reissu2 matka3, mökkireissu1 jne. Tämäkään menetelmä ei järin miellytä. Sen ylläpitoon tosin ei mene paljoa aikaa, mutta järjestys kyllä kärsii. Onneksi olen sentään poiminut XnViewerillä parhaat kuvat ja laittanut niihin merkinnän "hyvä". Tämän avulla ainakin pitäisi tarvittaessa erottaa jyvät akanoista. Eil Silloin löytyy ne 300 kuvaa niistä tes kuinka monesta tuhannesta. Niistäkin hyvistä sitten erotellaan parhaat ja parhaista parhaat ja niistä sitten valitaan seinälle menevä kuva :)
Nonniin, ummet ja lammet sikseen.
Mikähän sitten olisi fiksumpi tapa järjestää kuvat? Onko ideoita, kokemuksia tai ihan mitä vaan. Miten tämän homman saisi toimimaan mahdollisimman pienellä vaivalla? Alkupakerruksen olen kyllä valmis laittamaan peliin, kunhan jatkossa ylläpito on vaivatonta.
Aluksi tein kullekin kuvatyypille omat hakemistonsa ja alihakemistonsa esim. ulkona\metsää\sammalta jne tyylillä jaksoin jonkin aikaa luokitella. Sitten jossain vaiheessa luokittelemattomien hakemisto kasvoi liikaa ja kyllästyin tuohon alkuperäiseen luokitteluun. Keskiverto mettäreissulta tulee mukaan noin 100 kuvaa joka kerta, joten kuvausreissun jälkeen oli aina melkoinen kuvien pläräys- ja luokittelurumba. Nykyään kuvat on luokiteltu reissun mukaan. Esim metsäreissu1 reissu2 matka3, mökkireissu1 jne. Tämäkään menetelmä ei järin miellytä. Sen ylläpitoon tosin ei mene paljoa aikaa, mutta järjestys kyllä kärsii. Onneksi olen sentään poiminut XnViewerillä parhaat kuvat ja laittanut niihin merkinnän "hyvä". Tämän avulla ainakin pitäisi tarvittaessa erottaa jyvät akanoista. Eil Silloin löytyy ne 300 kuvaa niistä tes kuinka monesta tuhannesta. Niistäkin hyvistä sitten erotellaan parhaat ja parhaista parhaat ja niistä sitten valitaan seinälle menevä kuva :)
Mikähän sitten olisi fiksumpi tapa järjestää kuvat? Onko ideoita, kokemuksia tai ihan mitä vaan. Miten tämän homman saisi toimimaan mahdollisimman pienellä vaivalla? Alkupakerruksen olen kyllä valmis laittamaan peliin, kunhan jatkossa ylläpito on vaivatonta.
Kuvaaja on kameraa tärkeämpi.
-
Re: arkistointi
Omat digikuvat ovat kahdessa eri kansiossa. Toisessa järkkärillä otetut kuvat ja toisessa pokkarilla otetut kuvat. Molempiin kansioihin luodaan automaattisesti uusia alakansioita, jotta kamera (Canon) ei pääse tallentamaan uusia kuvia vanhojen päälle.Sunspire kirjoitti:Mites muuten olette hoitaneet kuvien arkistoinnin, kun kuvat vielä toistaiseksi mahtuvat kovolle?
Kaikkien kuvien tiedot on tallennettu MySQL-tietokantaan, jota hallinnoidaan php:llä toteutetulla hallintaohjelmistolla.
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Pentax K200D
-
Tuohon tarvitaan ainakin seuraavat ohjelmat:Sunspire kirjoitti:Mielenkiintoista. Kerroppa tarkemmin miten tämä tapahtuu käytännössä.
MySQL (tietokantapalvelin)
php (skriptikieli, tulkki)
Apache (www-palvelin)
Linkkeja ohjelmien sivulle:
http://www.mysql.com
http://www.apache.org
http://www.php.net
Lisäksi tarvitaan joitain rivejä php-koodia.
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Pentax K200D
-
Re: vielä kuvien arkinnoinnista
Itse käytän iMatch kuvatietokantaa/albumiohjelmaa. Hinta oli muistaakseni n.50€. Kuvien kategorisointi helppoa ja kategoriat saa tarvittaessa vietyä IPTC tietoihin, josta lienee hyötyä jos haluaa vaikkapa joskus vaihtaa ohjelmaa.., Kuvia on nyt n.10 000 ja pyörii hyvin muutaman vuoden vanhalla koneella. Photoshop albumia kokeilin alkuun, mutta en tykännyt.030366 kirjoitti:olen seurannut keskusteluja kuvien hallinnasta ja albumisoftista mutta mites kannattais toimia kun cd-kiekkoja alkaa olla kymmenittäin ja etsii jotain tiettyä kuvaa ja ainoat kuvat olisi juuri noilla kiekoilla eikä kovolla tilan puutteen takia. jonkinlainen tietokanta ehkä? vinkkejä..
-
- Viesti:
Tietokanta, jossa kuvien tiedot on, on ainoa järkevä vaihtoehto. Kaikki arkistointiohjelmat yms. voi unohtaa. Kun tekee tietokannan, saa kuvista tallennettua juuri sen tiedon kun haluaa. Itse olen tehnyt kuvatietokannan MS Accessilla ja se pelittää erinomaisesti. PHP/MySql vaatii jo hiukan enemmän koodaamista, tosin tällöin tietokanta on hyvin dokumentoitu.mrl586 kirjoitti: Kaikkien kuvien tiedot on tallennettu MySQL-tietokantaan, jota hallinnoidaan php:llä toteutetulla hallintaohjelmistolla.
Tietokannan hyvät puolet tulee esiin siinä vaiheessa, kun kuvia alkaa olla paljon. Itselläni tietokannassa on tällä hetkellä 4298 kuvaa (tämähän on aika vähän, tosin). Näistä lintukuvia on 1580, kasvikuvia 287 jne. Linnuista entien kuvia löytyy talitiaisesta, 287 kappaletta. Jos minun täytyy löytää esim. kaverille lähetettäväksi kuva punasyyskorennosta, löytyy se noin kymmenessä sekunnissa.
-
php+MySQL -yhdistelmä on käytössä monessa suuryrityksissä. Suuryritysten nimiä löytyy MySQL:n nettisivuilta.larus kirjoitti:Tietokanta, jossa kuvien tiedot on, on ainoa järkevä vaihtoehto. Kaikki arkistointiohjelmat yms. voi unohtaa. Kun tekee tietokannan, saa kuvista tallennettua juuri sen tiedon kun haluaa. Itse olen tehnyt kuvatietokannan MS Accessilla ja se pelittää erinomaisesti. PHP/MySql vaatii jo hiukan enemmän koodaamista, tosin tällöin tietokanta on hyvin dokumentoitu.mrl586 kirjoitti: Kaikkien kuvien tiedot on tallennettu MySQL-tietokantaan, jota hallinnoidaan php:llä toteutetulla hallintaohjelmistolla.
Tuo yhdistelmä sopii hyvin myös ammattimaiseen käyttöön.
Pentax K200D
Pentax K200D
-
Osaatko koodata kotisivuja HTML-sivunkuvauskielellä?Sunspire kirjoitti:Mitäs jos ei osaa koodata kuin kaksi riviä Visual basic:llä?
PHP-koodi ei poikkea kovinkaan paljon HTML:stä. Netistä löytyy paljon php-oppaita sekä valmista koodia.
MySQL on helppo asentaa. Sitä voi hallita helposti graafisen käyttöliittymän kautta.Sunspire kirjoitti:Kaiketi tuo mySQL vaatii käyttäjältä vähän liikaa taitoa.
Postgresql jne.Sunspire kirjoitti:Mitäs niitä muita ilmaisia tietokantaohjelmia olikaan?
Pentax K200D
Pentax K200D
-
Apache/mysql/php on varmasti hyvä pohja kuvatietokannalle, mutta edellisestä saa liian helpon kuvan sen toteuttamisesta. Tietokantasuunnittelu itsessään on jo hyvin laaja ja tärkeä asia, jonka sisäistäminen ei onnistu muutamassa illassa tai viikossa. Kun se on hanskassa, niin sitten päästään asentelemaan softia. Myslin asennus on helppo, mutta apachen ja php:n asennukseen menee ummikolta helposti useita iltoja. Sitten päästään opettelemaan sql:ää ja php:ta. Nollasta lähtien ja ahkerasti opiskellen kohtuullisen hyvin suunniteltu tietokanta on varmasti toiminnassa kuukaudessa-parissa.
-
Apachen saa asennettua nopeasti, mutta sen asetusten virittelemiseen menee paljon aikaa.binary kirjoitti:Myslin asennus on helppo, mutta apachen ja php:n asennukseen menee ummikolta helposti useita iltoja.
PHP on helppo integroida Apacheen PHP:n mukana toimitettavien ohjeiden avulla.
Kun ekaa kertaa asentelin PHP:n ja Apachen, meni siihen aikaa noin 30 min. Nykyisin tuo sujuu reilusti nopeammin.
Pentax K200D
Pentax K200D