Salamavalosta

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
artur
Viesti:

Salamavalosta

Viesti Kirjoittaja artur »

Hei,

Monesta eri lähteestä olen lukenut, että ulkona käytetään aina salamavaloa.

Mä olen kokeilut alustan kanssa ilman salamaa ja lopputulos on paljon parempi kuin salaman kanssa. Värit ovat aidommat ja muutenkin "terävämpi" kuva.

Miksi sitten eri paikoissa sanotaan, että aina pitää käyttää salamaa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Re: Salamavalosta

Viesti Kirjoittaja seppot »

artur kirjoitti:Hei,

Monesta eri lähteestä olen lukenut, että ulkona käytetään aina salamavaloa.

Mä olen kokeilut alustan kanssa ilman salamaa ja lopputulos on paljon parempi kuin salaman kanssa. Värit ovat aidommat ja muutenkin "terävämpi" kuva.

Miksi sitten eri paikoissa sanotaan, että aina pitää käyttää salamaa?
Varmaankin on tarkoitettu salaman käytöllä täytesalamana elikkäs jos kuvaat ihmisiä auringonpaisteessa lähietäisyydeltä (alle 5m) niin ilman salamaa saattaa silmäkuopat, nenänalus, kaula leuan alapuolelta ja varjopuolella oleva osa kasvoista jäädä turhan tummaksi. Auringon aiheuttama valon ja varjon kontrasti on nippa nappa digikameran dynamiikan hanskattavissa, mutta täytesalama tasoittaa noita eroja "ja maailma pelastuu".

Maisemakuvaukseen ei taida olla riittävän tehokasta salamaa :)

Sepe
--
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Olet tainnut säädä vähän väärää tietoa.

Ulkona jos on vahvoja kontrasteja käytetään täytesalamaa esimerkiksi portreieissä, täytesalama siis "täyttää varjot", täytesalama on yleensä aikka heikko salamanräpsäys.

Muuten jos kuvataan maisemia tai pidemmän matkan kuvia ulkona niin on tarpeetonta käyttää salamaa.
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Sanoipa kuka tahansa mitä tahansa niin aina on pidettävä maalaisjärki mukana. Katso mikä on oman kamerasi salaman ulottuvuus käytänössä ja muista se sitten kuvaushetkellä. Jos kohde on salaman kantaman ulkopuolella (kuten ulkona hyvin usein on) niin salamasta ei tietenkään ole mitään hyötyä.
Ulkona salamaa tosiaan kannattaa käyttää vastavalona, henkilökuvauksissa, liikkeen pysäytyksessä, yöllä pimeässä, jne...
~Maku
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Gillis kirjoitti:
täytesalama on yleensä aikka heikko salamanräpsäys.
Se on vallitsevaan valoon nähden pieni räpsäys, mutta monesti salaman tehot on kovilla luonnonvoimia uhmatessa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
geedee

Viesti Kirjoittaja geedee »

Vielä yksi huomion arvoinen seikka - Joissain laitteissa saattaa salamakuvausasento lukita valotuksen, aukon ja/tai ajan, salamakuvausta ajatellen, jolloin kuva saattaa vallitsevien olosuhteiden mukaan joko yli- tai alivalottua. Monipuolisemmat vehkeet osaavat valottaa taustan oikein.
Vastaa Viestiin