Photoshop digikuvaajalle...
-
Photoshop digikuvaajalle...
Tuossapa viime viikolla törmäsin digicamera.netin etusivulla Scott Kelbyn kirjoittamaan Photoshop digikuvaajalle teokseen. No mielenkiinto heräsi välittömästi. Olen jonkun verran photoshoppia käyttänyt, mutta jotenkin tuntui että digikuvien käsittely sillä oli vielä pahasti hakusessa. Kirja kuulosti arvostelun perusteella varsin lupaavalta ja samana päivänä tilasin kirjan webistä, ItPressin sivuilta. Kirjan hinta oli 58 euroa mutta kaupan päälle sai Photoshop WOW kirjan (sivuilla senkin hinta oli 58€!) ja vielä kun kuuluu ItInfo clubiin (tai jokin sellainen) niin hinnasta sai 10% pois.
No alkuviikosta sain kirjan käsiini ja täytyy myöntää että ei rahat mennyt todellakaan hukkaan. Kirjassa on keskitytty juuri niihin olennaisiin asioihin jota digikuvaaja tarvitsee. Reilu 340 sivua on tiukkaa asiaa ja tälläinen vähän yksinkertaisempikin kaveri oppii asiat varmasti. Kirja sisältää runsaasti kuvia ja asiat on selitetty todella yksityiskohtaisesti... Suosittelen lämpimästi kaikille asiasta kiinnostuneille!
No alkuviikosta sain kirjan käsiini ja täytyy myöntää että ei rahat mennyt todellakaan hukkaan. Kirjassa on keskitytty juuri niihin olennaisiin asioihin jota digikuvaaja tarvitsee. Reilu 340 sivua on tiukkaa asiaa ja tälläinen vähän yksinkertaisempikin kaveri oppii asiat varmasti. Kirja sisältää runsaasti kuvia ja asiat on selitetty todella yksityiskohtaisesti... Suosittelen lämpimästi kaikille asiasta kiinnostuneille!
-
Onkohan tuossa kirjassa selitetty, mitä layerit, maskit yms. on? Pitääkö nuo kaikki tietää jo ennestään? AlphaChanneleista lähtien?
Minulle ainakin maskit ja nuo channelsit on täyttä hepreää, koska en aiemmin ole käyttänyt kuin windowsin painttiä :D Enpä juuri ole tarvinnut kuvankäsittelyohjelmiakaan, kun en sellaisessa työssäkään ole.
Oon harkinnut kirjan ostamista, tai sitten lainaan vain kirjastosta...
Minulle ainakin maskit ja nuo channelsit on täyttä hepreää, koska en aiemmin ole käyttänyt kuin windowsin painttiä :D Enpä juuri ole tarvinnut kuvankäsittelyohjelmiakaan, kun en sellaisessa työssäkään ole.
-
- Viesti:
-
Ei tarvi olla mitään supermega tietoa protoshopista. Suurinpiirtein kun tietää mitä layerit, filterit ym. ovat. On sellainen kirja että klikkaa sitä ja tätä ja Voilá!VilleJ kirjoitti:Onkohan tuossa kirjassa selitetty, mitä layerit, maskit yms. on? Pitääkö nuo kaikki tietää jo ennestään? AlphaChanneleista lähtien?
-
Oma mielipide on se että kannattaa hankkia perustiedot photoshopista jostain ennen kirjan hankintaa (vaikka netistä), jotta ymmärtäisit täysin mitä teet... Kirja on kuitenkin kirjoitettu niin selvästi että sen kanssa varmasti pärjää vaikka kaikkien tekemistensä merkitystä ei täysin ymmärtäisikään =;-)
-
- Viesti:
Kirjan eng. kielinen versio on nyt puoleen hintaan (postikulujen kanssa 31€) Englannin Amazonissa: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 01-5391806
-
Lisäänpä korteni kekoon. Muistaakseni täältä digicamera.netistä (mistäs muualta) tuosta kirjasta tiedon sain kait kesäkuussa, ja heti kirjastoon.
Kirja oli todella myös minun mieleeni! Selkeää asiaa, joka auttaa eteenpäin käytännössä. Kait se tarvii omaksikin joskus ostaa.
Ja tähän kysymys: (Tai toive paremminkin, tiedän ettei toteudu....) - Kunpa jostain saisi vastaavan opuksen PS elementsille !! Pakko näet myöntää, ettei mikään enempää turhauta kun tuossa kirjassa (tai täällä dcnetissä.. ) neuvotaan hyvä ja näppärä keino, jota ei elementsissä ole.
- Joojoo, osta ohjelma, rahalla sen saa. Tiedetään. En kuitenkaan liene ainoa, joka ei koskaan tule maksamaan tuhatta euroa (!!) ohjelmasta. Turhan suolaista harrastella.
- Tätä olen jo ennen aikonut ehdottaa, mutten ole jaksanut kirjoitella: olisiko kuollut idea avata esim elements- osio kuvankäsittelyn alaosastoksi meille maallikoille ? Toisaalta, tämän foorumin hienoutta on juuri ollut se, että täällä on auliita ammattilaisia ja melkein-ammattilaisia sekaisin tavallisten tallaajien lisäksi. Se on juuri hedelmällistä, ja jotenkin on tuntunut, että täällä juuri kannaattaa olla ja seurailla.
Tuo elements -osio ei siis täytä tarkoitustaan, jos pelkästään tyhmä neuvoo tyhmää, vaan tietäjienkin olisi jaksettava seurata sitä yhtälailla kuin muitakin osioita.
-- Noo, tämä oli vain ajattelua-- mutta tosissaan olen pitkään jo tätä miettinyt, joten mitäs Matti....
Kirja oli todella myös minun mieleeni! Selkeää asiaa, joka auttaa eteenpäin käytännössä. Kait se tarvii omaksikin joskus ostaa.
Ja tähän kysymys: (Tai toive paremminkin, tiedän ettei toteudu....) - Kunpa jostain saisi vastaavan opuksen PS elementsille !! Pakko näet myöntää, ettei mikään enempää turhauta kun tuossa kirjassa (tai täällä dcnetissä.. ) neuvotaan hyvä ja näppärä keino, jota ei elementsissä ole.
- Joojoo, osta ohjelma, rahalla sen saa. Tiedetään. En kuitenkaan liene ainoa, joka ei koskaan tule maksamaan tuhatta euroa (!!) ohjelmasta. Turhan suolaista harrastella.
- Tätä olen jo ennen aikonut ehdottaa, mutten ole jaksanut kirjoitella: olisiko kuollut idea avata esim elements- osio kuvankäsittelyn alaosastoksi meille maallikoille ? Toisaalta, tämän foorumin hienoutta on juuri ollut se, että täällä on auliita ammattilaisia ja melkein-ammattilaisia sekaisin tavallisten tallaajien lisäksi. Se on juuri hedelmällistä, ja jotenkin on tuntunut, että täällä juuri kannaattaa olla ja seurailla.
Tuo elements -osio ei siis täytä tarkoitustaan, jos pelkästään tyhmä neuvoo tyhmää, vaan tietäjienkin olisi jaksettava seurata sitä yhtälailla kuin muitakin osioita.
-- Noo, tämä oli vain ajattelua-- mutta tosissaan olen pitkään jo tätä miettinyt, joten mitäs Matti....
Viimeksi muokannut luola, Loka 03, 2003 10 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lm
-
Tänään postista kolahti Stockmannin kanta-asiakas edut -vihkonen. Akateemisesta näyttäisi saavan Photoshop Elements + CD (J. Lähilahti) -kirjan hintaan 23,90. Tosin tuo hinta on kanta-asiakkaille; normaalisti 30 ?.luola kirjoitti: - Kunpa jostain saisi vastaavan opuksen PS elementsille !!
Kirja näyttäisi olevan Docendon Visual sarjaa. Käsittelee Elements 2:ta. Käsiteltyjä aiheita vihkosen mukaan mm. värikorjailu, sävyjen säätö, roskien ja punasilmäisyyden poistaminen, terävöitys, piirtotyökalut, tiedostoselain, suotimet, panoraamakuvat...
Vastaavuudesta, sisällöstä tai laadusta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta olisiko tämä kuitenkin tarkastelun arvoinen opus? Visual sarja ei pureudu yleensä kovin syvälle ohjelmiin, mutta perusjutut niistä selviää melko hyvin.
-
Tarkastelun arvoinen on varmasti. Tuokin, tai joku vastaava, oli kirjaston listoilla kun tuon Kelbyn hain, ei vain silloin ollut paikalla.keppana kirjoitti: Vastaavuudesta, sisällöstä tai laadusta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta olisiko tämä kuitenkin tarkastelun arvoinen opus? Visual sarja ei pureudu yleensä kovin syvälle ohjelmiin, mutta perusjutut niistä selviää melko hyvin.
Docendon Quick-sarjaa olevan kuvaa & skannaa sen sijaan olen vilkaissut; mitenkäs nyt sanoisin: ostaa ei ainakaan kannata. Muutama sivu, ihan yleistä asiaa, ei tuonut oikeastaan mitään innostusta, toisin kuin tuo Kelby.
Päällimmäiseksi mielikuvaksi jäi rahastus; noin euro per sivu.
(Scott Kelbyn kirjassahan moni juttu sopii yksi yhteen Elementsiinkin; lähinnä kaipaisin varmasta lähteestä saatuja parhaita "kiertoteitä" tehdä E:n työkaluilla mahdollisimman hyvin vastaavia asioita, kuin tuossa neuvotut monet kohdat jotka ovat vain varsinaisessa PS:ssa )
lm
-
- Site Admin
- Viesti:
Oletkos tähän sivuun tutustunut?
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
Siellä pitäisi olla jotain työkaluja, joilla laajentaa Elementsiä. Taisi tämä Mikko linkin mainita jo aiemminkin...
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
Siellä pitäisi olla jotain työkaluja, joilla laajentaa Elementsiä. Taisi tämä Mikko linkin mainita jo aiemminkin...